Prezidentskou volbu může rozhodnout Babišova mediální armáda

Ondřej Neumann

Kandidát na prezidenta Andrej Babiš ovládá přes čtvrtinu trhu tištěných médií, vlastní třetí nejnavštěvovanější zpravodajský web v zemi, nejposlouchanější soukromé rádio a jdou mu na ruku další média — přesto si stěžuje na jejich nepřízeň.

Andrej Babiš má oproti dalším kandidátům — kromě svého osobního majetku — jednu podstatnou výhodu. Zaměstnává armádu novinářů. Foto FB Andrej Babiš

V neděli 30. října na obrazovkách TV Nova Andrej Babiš oznámil, že bude kandidovat v lednové prezidentské volbě. O dva dny později — v úterý 1. listopadu — s ním vyšel rozhovor v tištěném deníku Mladá fronta Dnes. Začínal jako hlavní materiál vydání a redakce ho opatřila titulkem „Proč chci být prezidentem“.

Což odpovídá daleko více „nadpisu“ reklamní brožury prezidentského kandidáta než titulku nejčtenějšího seriózního celostátního tištěného deníku v Česku, který se chlubí 420 tisíci čtenáři denně.

Totožný rozhovor — tentokráte pod titulkem „Chci vést pozitivní kampaň. Nekandiduji proti někomu, říká Andrej Babiš“ — tentýž den nabídl lidu i sesterský web iDnes.cz. Zde je na místě dodat, že v úterý 1. listopadu zabrousilo na stránky iDnes.cz dle NetMonitoru 1 428 348 čtenářů. Sečteno, podtrženo: Andrej Babiš dostal dva dny po oznámení své kandidatury šanci oslovit téměř 1,85 milionu lidí.

Ježíš na Teplicku

Stalo se tomu tak v mediálním domě Mafra, který Andreji Babišovi patří. Což mimo jiné znamená, že rozhovor s ním vedla jeho zaměstnankyně, o titulcích, čase vydání i umístění na stránkách deníku či webu pak rozhodovali další lidé, kteří od Andreje Babiše pobírají plat. Tento fakt byl ovšem jak na stránkách Mladé fronty Dnes, tak iDnes.cz čtenářům cudně zamlčen.

(Na vysvětlenou — když třeba Hospodářské noviny či iHNed.cz dělají rozhovor se Zdeňkem Bakalou, je u rozhovoru zveřejněna informace, že Bakala je majitelem vydavatelství, které oba tituly vlastní. Tuto praxi vesměs dodržují i tituly vydavatelství CNC jako Blesk, či Blesk.cz, které spoluvlastní Daniel Křetínský.)

„Novinářská“ (spolu)práce zaměstnanců Babišova mediálního impéria na majitelově prezidentské kandidatuře tím ovšem zdaleka nekončila. O den později považovala autorka zmiňovaného rozhovoru — Eva Pospíšilová, politická redaktorka pražské centrály — a s ní i vedení redakcí za nutné vyrazit s Andrejem Babišem na start jeho předvolební kampaně do Ústeckého kraje (regionální redaktoři zjevně nebyli hodni tohoto velkého úkolu).

Výsledkem je „novinářský útvar“ s titulkem „Babiš zahájil kampaň na Teplicku. Žena o holi ho vítala se slzami v očích“. Inspirace Novým zákonem (a jeho ústředním hrdinou) se zde nabízí sama…

Hnojomety se zastřelují

Své polínko pod kotlem rozbíhající se finální fáze prezidentské kampaně dodala i redakce dalšího z titulů Babišova mediálního impéria — Lidových novin, které si každý den přečte 159 tisíc lidí. V den startu Babišovy kampaně nabídla možným pochybovačům analýzu „Prezident nemusí být bezúhonný“.

×