Neúspěch ve vzdělávání není otázkou dvou krajů, ukazuje analýza PAQ research

Aneta Lakomá

K nerovnostem ve vzdělávání přispívá chudoba a nestabilní rodinné zázemí. Způsob rozdělování financí zase neodráží potřeby regionů, které by na pomoc znevýhodněným žákům potřebovaly víc peněz. Existují ale i příklady dobré praxe.

Obecně se u nás ročně na žáka vynaloží částka mezi padesáti dvěma až sedmdesáti tisíci korunami a v souhrnu nepanují v tomto ohledu v České republice velké rozdíly. Tento způsob financování obcím s podporou znevýhodněných žáků nepomáhá, i když platí, že čím vyšší neúspěšnost, tím nižší finance. Mapa PAQ research, ČÚZK

Sociologická výzkumná organizace PAQ Research včera zveřejnila mapu vzdělávacího ne/úspěchu, která poukazuje na propojení mezi sociálními a vzdělávacími problémy. Mapa zřetelně ukazuje, že podíl žáků, kteří opakují ročníky či základní školu vůbec nedokončí se v různých částech země liší až desetinásobně. Hlavními faktory, které nerovnost ve vzdělávání ovlivňují, jsou přitom sociální znevýhodnění a destabilizující chudoba rodin.

Celkem čtyři interaktivní mapy ukazují, které části země vzdělávací neúspěšností trpí, co za ni může, jak si s neúspěchy ve vzdělání umí poradit jednotlivé obce a zda je financování nastavené tak, aby dětem skutečně pomáhalo.

×