Pohádky na dobrou noc: tentokrát o spravedlivých daních v podání ODS
Ilona ŠvihlíkováIlona Švihlíková přehledně vysvětluje, jaké jsou formy zdanění, a zároveň vyvrací mýty o spravedlnosti tzv. rovné daně.
Daně a spravedlnost jsou dvě velká témata, která se ODS snažila spojit ve „svém“ konceptu rovné daně (ve skutečnosti známém již velmi dlouho pod pojmem „flat tax").
Daně dle dopadu dělíme na progresivní, proporcionální a degresivní. Progresivní zdanění, které má většina vyspělých zemí u daně z příjmů fyzických osob (příp. i právnických osob), znamená, že s růstem důchodu roste daňová sazba. Proporcionální pak jednotnou sazbu daně od všech poplatníků. Degresivní daně dopadají nejvíce na chudé, protože jim odnímají větší část důchodu než bohatším.
Důležité je zmínit, že spravedlnost je kategorie filozofická (nikoliv ekonomická), a těžko tedy může ve společnosti nastat shoda o tom, jaká daňová struktura je skutečně „spravedlivá“. V ekonomii se ovšem můžeme podívat i na efektivnost, resp. relativní snadnost, s jakou se daně vybírají. Pokud bychom se dívali jen na efektivnost, potom bychom museli zavést daň z hlavy, která nemá distorzní účinky (nedeformuje ekonomická rozhodnutí subjektů, na které je uvalena). Problém je v tom, že daň z hlavy by byla jasně degresivní a většinou obyvatel bezesporu považována za vrcholně nespravedlivou.
Daňová struktura je proto jednou z nejkontroverznějších problematik ekonomie vůbec, protože v sobě nutně spojuje nejen hledisko efektivnosti, ale i naše představy o tom, co je spravedlivé a co nikoliv.
2. Nechápu, proč zvláště po vlně krizí veřejných rozpočtů, nedošlo k razantnějšímu zákroku proti daňovým rájům. Pokud se daná firma vymlouvá na mezinárodní charakter podnikání, jistě by bylo možné uvalit na ni daň z obratu v dané zemi. Připadá mi, že vlády jsou v této věci korumpovány.
http://www.wikiprogress.org/index.php/Commission_on_the_Measurement_of_Economic_Performance_and_Social_Progress
http://www.stiglitz-sen-fitoussi.fr/documents/rapport_anglais.pdf
??
Před 14 hodinami "
Měl by to být první dokument v sekci Conference Documents.
Jasné, stručné a v kostce - pro bono publico.
A myslím, že není třeba se zastavovat - vše by mělo vyústit v mediální nástup, s cílem, aby maximum lidí ve svém podvědomí vstřebalo tuto - pravda trochu zjednodušenou - představu:
"Neoliberální pravice je nebezpečná mimo jiné tím, že nás i nepřijatelně zadluží!"
Zjednodušenost by mě netrápila - druhá strana nezná a nikdy neznala při "zjednodušování" žádných ohledů ...
Je nutno pracovat na tom, aby řeči o rozhazování levice a přehnaném sociálním pohodlí, co nejvíc vyhasly - nestačí, že postupně zmizel slogan o přiblblém politickém cyklu, který jsem mockrát jako aktivista ČSSD slyšel v 90. letech - že prý totiž pravice bohatství vytváří a levice je rozděluje a dokonce rozhazuje a když už to prý překročí přijatelné meze, nastupuje do vlády opět ona slavná, pracovitá a spořící pravice , aby prý věci dala ZASE dopořádku ....
My tady víme, že to je drzost neskutečných rozměrů, ale to naivní, odevzdané hloupoučké přesvědčení těch, kteří takto kdysi operovali při diskusi se mnou, bránilo dostatečně, aby nedostali odpověď, kterou - jak se říká - by si asi "nedali za rámeček" ...
Napůl mně totiž bylo těch užitečných idiotů ovládaných médii až líto ...
Jeden je zpráva expertů svolaných předsedou 63. valného shromáždění otcem Escotem a druhý je výstup Komise pro měření ekonomického výkonu a sociálního pokroku.
Lidé, kteří se na tvorbě dokumentů podíleli jsou různí, výsledky podobné.
Dále když srovnáme HDP na hlavu, tak je jasné, že ČR značně zaostává za rozvinutými zeměmi. Zdá se mi zjevné, že bez značných zahraniční investic tento rozdíl nikdy nesnížíme. A teď je otázka, jak sem ty zahraniční investice přilákáme? Vyšším zdaněním? Dost pochybuju.... Lepší infrastrukturou? Hmmm... Trasparentnějsími podmínkami k podnikání a nižší korupcí? Muhaha... Vzdělanějším obyvatelstvem? .....
Důchodové fondy soukromé jsou, jak už jejich specifikace napovídá, založeny a řízeny soukromými osobami. Jsou založeny pro zisk majitelů, ne pro zisk střadatelů, a to je základní rozdíl mezi nimi a státními důchodovými fondy. Jestliže vláda zisk pro důchodce na něco ukradne, není to vinou státního důchodového fondu, ale vlády. Navíc proč si stát půjčuje peníze na svůj chod za drahé úroky, a se sám vzdá peněz, které může téměř bezúročně otáčet?