Socialistka Milada Horáková
Ivan ŠtampachMilada Horáková působila po válce jako členka vedení a poslankyně národních socialistů. Vyznávala oddanost demokratickým a liberálním hodnotám spolu s programem socialistickým — ten neznamenal popření demokracie, ale její plné rozvinutí.
Ve čtvrtek 27. června jsme si připomněli den, kdy byla před 69 lety na dvoře pražské pankrácké věznice oběšena, přesněji řečeno, sadisticky pomalu udušena Milada Horáková. Podle dnes dostupné korespondence z vězení překonala strach ze smrti, odešla důstojně, s hlavou vztyčenou, jak se vyslovila, a bez nenávisti. Jsou známa její slova: „Moji nejmilejší, bezradná a zoufalá nejsem — a toto nehraji, je to ve mně tak klidné, poněvadž mám klid ve svém svědomí.“ Píše také, že je pokorná a odevzdaná do vůle Boží.
Takto zemřela žena, která dokázala vyslovit jemnost ženského bytí, která se něžně v posledních vzkazech před popravou obrací na svou dceru Janu a na svého manžela. Zároveň se nezdráhala v době první Československé republiky, za nacistické okupace i v poválečném období vstupovat do politických zápasů inspirována především prezidentem Osvoboditelem a architektem nové československé demokracie T. G. Masarykem. Píše o tom, že ví, že život je boj.
Byl to Masaryk, který vyslovil svůj program takto: „Přijímal jsem socialism, pokud se kryl s programem humanitním; marxismu jsem nepřijímal… Můj socialism, to je jednoduše láska k bližnímu, humanita. Přeji si, aby nebylo bídy, aby všichni lidé slušně žili prací a v práci… Vždycky jsem pro dělníky a lidi pracující vůbec, často pro socialism a zřídka pro marxism.“ Eduard Beneš na jeho pohřbu 21. září 1937 charakterizoval jeho program tak, že usiloval o přechod od demokracie buržoazní k demokracii humanitní.
Tedy, samozřejmě, pokud to opravdu řekla.
Ale feministkou byla, ne? Aspoň se to říká.
Ten odkázaný článek je hodně nedůvěryhodný. Edvard Beneš by jistě neřekl: Raději Hitler než Habsburk, protože Beneš se okamžitě od roku 1933 podílel na budování kolektivní evropské bezpečnosti proti Hitlerovi a Beneš prosadil v roce 1934 přijetí Sovětského svazu do Společnosti národů, protože nás chtěl zabezpečit proti Hitlerovi, kterého od začátku prokoukl a burcoval proti němu Evropu, USA i Sovětský svaz, proto ho také Hitler od začátku nenáviděl a útočil na něj. Také od počátku pomáhal německým antifašistům.
Každopádně Jan Berwid-Buquoy podává dosti alternativní interpretace historie. Co byste řekla třeba na toto:
https://berwidbuquoy.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=400662
???
https://nazory.aktualne.cz/rozhovory/do-ruske-sfery-vlivu-se-sami-prirazujeme-uz-podruhe/r~a2e3c3c0e4d911e4a66e0025900fea04/
Co se Milady Horákové a sloupu týče, jedná se o bohatě rozšířenou a příležitostně vždy znovuvyvracenou legendu. I když v ni obvykle na ten sloup šplhá a uvazuje provaz kol hrdla Bohorodičky (ponechme stranou fakt, že to je hloupost už z hlediska statiky).
Když si najdete příslušnou pasáž ze Sauera, DR ji nedávno přetiskl, vidíte, že ten dav nestrhával naboženský symbol, ale symbol moci, která posílala padnout syny matek z masa a kosti do nesmyslné války. Moudrý katolík by se zamyslel, jak se povedlo katolické církvi v českých zemích s touto mocí tak dalece zkompromitovat.
Myslím, že pozice, že Beneš je hlavním viníkem roku 1938 a °948 je nejpohodlnější pozice, kterou může dnešní Čech zaujmout - Beneš jako oběžní kozel, který bude se všemi našimi hříchy vyhnán z obce se mnoha lidem náramně hodí.
Smysl ten výrok dává. Mohlo by to být Benešovo stanovisko k protihitlerovské iniciativě Otto Habsburka.
Ono je samozřejmě z principu těžší dokázat, že někdo něco nikdy neřekl, než dokázat, že to řekl. Jste tedy ve značné nevýhodě, a proto budu Vaši argumentaci, že všichni ti, kteří tvrdí něco jiného než Vy, jsou pitomci, "gentlemansky" tolerovat.
Rád bych se tedy pana Štampacha zeptal, co to zatočení bude obnášet.
-------------------------------
K tomu "zatočení se šlechtou"
doporučuji Menzelův film "Konec starých časů". Doufám, že i "zatočení s církvemi" bude stejně humorné.
Před dobou nenáročných záznamových zařízení a sociálních sítí, do jejichž chomoutu leckdo dobrovolně (i ke své smůle) leze, byl dost zřejmý rozdíl mezi mluveným a napsaným. Ostatně v politice je tomu tak (a toho potřeba) stále. Svědkovi může chybět vůle nezkreslovat, může činit totéž, co původní řečník, tedy sledovat nějaký svůj záměr, druhým nejspíš utajený, či nezřetelný. Navíc jej však může zradit paměť. (Zklamat mohou ovšem též další vypravěči, z "druhé ruky").
Třeba výrok přisuzovaný prezidentu Benešovi. Mohl jej vypustit záměrně, aby třeba odrazil nějakou kritiku, zastíral, či manipuloval očekávání. Každopádně lze se stěží domnívat, že by Beneš považoval Ottu Habsburského za nebezpečí srovnatelné s Hitlerem. I kdyby měl na Habsburga větší „pifku“ než na Hitlera, což lze sotva předpokládat, stejně by mu to nebránilo hrát „jeho kartou“, pokud by to bylo možné a přínosné.
Také v případě tradování účasti Milady Horákové při stržení mariánské statue na Staroměstském náměstí, jde o v zásadě pochybnou zprávu. Jakou relevanci by mělo, kdyby se prokázalo, že šestnáctiletá dívka skutečně byla s někým na demonstraci? Změnilo by se něco na tom, co už víme, totiž že byla vlastenecky orientovaná a angažovaná?
Také o výroku o "zatočení s církvemi" nevíme, zda vůbec takhle zazněl, natož abychom z něho mohli usuzovat na jeho pozadí a na reálné politické usilování političky.
Při podobných starých kauzách, kompromitujících konkrétní politiky, si těžko nevzpomenout na práci jistých složek komunistické moci, které se nezdráhaly zneužít emocionální a nepodstatané poznámky významných oponentů režimu. Samozřejme bez toho, že by zprostředkovaly jejich kontext, motiv a žánr. Měly k jejich dokumentaci již lepší techniku a cílem bylo dehonestovat relativně příliš důvěryhodné.
Hvížďala nic podobného nevyslovil, jen se ohradil vůči otázce , ve které to zaznělo. A pokud se podíváte na jeho odpověď, hodnotí sice Beneše příkře a interpretuje ledacos hodně jednostranně, ale vychází ze známých fáktů a nevymýšlí si pomluvy.
V takovémto případě by ovšem komunisté mohli Beneše v únoru 1948 velmi snadno vydírat a jeho někdy velmi těžko pochopitelné jednání by se stalo pochopitelným snadno.