Krize levice, nebo neoliberalismu?
Alena WagnerováKrize a rozpad společnosti volného trhu a hluboká, ale pasivní nespokojenost lidí se stavem společnosti jsou v současné době stále zřejmější. Řešením je radikální postoj levice a vytváření konkrétních emancipačních alternativ.
Komunistické strany vyrůstají a mizí. Myšlenka práva a svobody je stará a věčná. Nemůže nikdy zahynout. Vždycky se znovu vynoří, jako se vždycky vynořila v temnotách, napsala Milena Jesenská v článku „Co zbývá z KSČ“, který vyšel v Peroutkově Přítomnosti 26. října 1938.
Komunistické strany ze současného politického spektra skutečně zmizely, svou mocenskou pozici v rozděleném poválečném světě ztratily, státní socialismus sovětského ražení selhal. Ale selhala tím také celá levice, jak se nám to snaží namlouvat zvykový, a nejen český, antikomunismus? Není na čase, aby se otázka práva a svobody pro všechny znovu vynořila z temnot?
Zatímco ale debatujeme o krizi levice a hledáme její příčiny, žijeme ve světě, kde se doslova před našima očima rozkládá jiný společenský systém: na celé čáře selhává neoliberální globální kapitalismus, který po rozpadu takzvaného východního bloku ovládl jako politicko-ekonomická mocenská ideologie celý svět.
Bez vlivu ovšem tento rozpad socialistického bloku nezůstal ani na neoliberální ideologii samu. Zbavil ji hluboce zakořeněného strachu kapitalistického západu ze socialismu, který si svým způsobem vynutil koncepci sociálně tržního hospodářství a dosud brzdil tendence k neoliberální přestavbě společnosti, jež se v západních zemích začaly objevovat kolem roku 1983.
Teď už atributu sociální nebylo potřeba a tržnímu fundamentalismu, jinak řečeno: proměně světa v trh a jeho absolutizaci jako základního principu pro uspořádání společnosti, již nestálo nic v cestě.
Být „špatný“ a „šikovný“
Zatímco na evropském Západě byl tento nástup neoliberalismu zmírňován čtyřiceti lety žité demokracie a sociálně tržního hospodářství, v zemích bývalého východního bloku, zmatených údajnou svobodou a demokracií, kterou jim liberalismus přinesl, byl zvlášť razantní a nevybíravý, ovšem na základě zkušenosti s právě odcházejícím režimem poměrně rychle akceptovaný.
Jestliže klasický liberalismus, jenž se v první polovině devatenáctého století vymezoval vůči absolutismu s jeho feudální společenskou strukturou, viděl svobodu především v jejím pozitivním významu jako právo individua na osobní rozvoj a svobodu k něčemu, pak neoliberalismus se svým tržním fundamentalismem ji umožnil chápat v jejím negativním aspektu jako svobodu ode všeho — tedy zodpovědnosti, povinnosti a morálky.
Dobrým se stalo to, co se osvědčuje a vyplatí v konkurenčním boji o místo a úspěch na trhu i za cenu suspendování obvyklých morálních zásad. Člověku se otevřela možnost být „špatný“ a ještě z toho profitovat a za tuto svou „šikovnost“ být i obdivován. Ne bez důvodu označil rakousko-britský filosof Karl Popper (1902—1994) princip svobodného samoregulovaného trhu za modlu.
(Neo)liberální ekonomové ale trh povýšili na nadčasový mechanismus provázející celé dějiny lidstva, kde tržní síly v podobě neviditelné ruky trhu působí v přirozené harmonii. V každém případě se pro ně trh stal absolutní kategorií, něčím jako svého druhu sekularizovaným božím hlasem. Zcela přitom pominuli jeho společenskou podmíněnost. Ve svých důsledcích to znamenalo redukci všeho lidského konání, ať už ekonomického, nebo jiného, na zbožní vztahy vyjádřitelné v penězích.
Bohužel, není tomu tak. Snad by si levice tuto nepříjemnou, ale objektivní pravdu už jednou měla konečně přiznat. Protože jinak se bude stále vznášet ve snech, mimo realitu.
Soukromý subjekt bude vždycky efektivnější - už proto že se nemusí ve své honbě za ziskem zdržovat žádnými sociálními ohledy (pokud ho k tomu přímo nedonutí zákon, anebo síla odborů). Zatímco státní subjekt hledí - svým způsobem také jenom na vlastní prospěch, a tím je pokud možno bezproblémové vlastní fungování. Takže když se vyskytnou nějaké produkční problémy, řeší to tím, že prostě zaměstná další pracovníky. Zatímco soukromý subjekt namísto toho hledá efektivnější organizaci produkce.
Takže ta skutečná úloha pro levici je: pokud chce opravdu udržet ten svůj humánní "transcendentální přesah", musí ho dokázat nějakým způsobem spojit s tím požadavkem efektivity. To že na řešení tohoto problému ztroskotali jak Blair tak i Schröder (ztroskotali tím, že efektivitu prosadili na úkor té "transcendence"), nic nemění na tom, že právě tady je nutno hledat (nová) řešení.
A některým rádoby socialistům už se to děje, stejně jako ve dvacátých a třicýtých letech 20. století.
Místo solidarity se začnou naděje upírat ke korporátu a vlastenectví, místo spravedlnosti volat po řádu a pořádku...
Pěkně o tom Hekrdla zde:
https://a2larm.cz/2019/05/sprizneni-nejen-eurovolbou/