Můj žal ze sucha
Jan BeránekVyschlá říčka Libochůvka na Tišnovsku je předzvěstí daleko horších dějů, jež nás čekají vinou spalování fosilních paliv. Reakce české politiky i veřejnosti na sucho a změny klimatu je zcela neadekvátní.
V Nizozemsku, kraji jindy deštěm oplývajícím, se mi už od června nabízely pohledy, který tam nikdo nepamatuje: trávníky ve městech ani travnaté svahy hrází už nejsou zelené. Krajina zežloutla a zhnědla, s výjimkou uměle zavlažovaných polí a pastvin se proměnila ve vyprahlou step.
Začalo dokonce usychat i několik stromků v aleji podél amsterdamského kanálu nedaleko místa, kde nyní bydlíme. Nanosil jsem k nim mnoho kýblů vody, ale jestli to přežijí, uvidím až po návratu z dovolené.
Teď jsem s dětmi na prázdninách na Moravě. Před pár dny jsme navštívili náš dům v osadě Chytálky poblíž Tišnova a vyrazili odtud údolím říčky Libochůvky na procházku. Co jsem viděl, mě zasáhlo strašně a hlouběji, než bych čekal.
Koryto řeky, kudy normálně protéká pstruhová říčka, bylo úplně vyschlé. Na dně řečiště je suchý štěrk, jen tu a tam zůstalo pár malých, izolovaných tůní. Byly v nich vidět nějaké rybky, které se sem včas stáhly a podařilo se jim tak přežít - zatím.
Zato raci to nezvládli. Jen v jednom ohybu řeky jsem letmo napočítal pět jejich mrtvolek. Z toho žalostného pohledu jsem neměl daleko k slzám.
důvěra v sebezáchovný instinkt protagonistů živelné technologie i stejně takého profitu.
A stejně tak klesá i schopnost zbytkové společnosti radikálně reagovat na nadcházející horor otázkou:
K čemu to všechno, kam, a co potom?
Podle jiných liberálů by se tedy sucho dalo zahnat sexuálním harašením. Hlavně, že se přitom svrhne i ten kapitalismus...
Navíc nemáme žádnou lepší nebo aspoň srovnatelnou náhradu za spalovací motor.
A tak např. světové aerolinky očekávají v příštích 20 letech obrovský růst a objednávky letadel trhají rekordy.
Jsme v prdeli...
Žádné lidské civilizaci se doposud nepodařilo nastolit podmínky udržitelného růstu poznání.
Tahle naše vyvěrající z víry ve vědeckotechnický pokrok globálních rozměrů a doprovázená nabídkou četných, mnohdy rivalizujících teologických konstruktů zatím jó neslibuje změnu.
Spíše jednu z nesčetných aproximací...bych si zarozjímal z nedělní kazatelny.
Nakonec to bude Donald Trump, kdo globální oteplování zastaví — jadernou zimou.
Máte nějakou představu, jak zvýšit vlastní kvalitu lidského rozhodování?
Zásadní problém je v tom, získat dostatečné množství lidí, kteří by byli vůbec ochotni se takového projektu zúčastnit.
Demokracie je politické zřízení, které se v historii objevovalo dávno před vznikem kapitalismu, způsob řízení státu, obecněji společnosti nebo jakékoliv skupiny. Kapitalismus je systém výrobních vztahů, způsob řízení hospodářství. Ztotožnění kapitalismu s demokracií je naprosto nesmyslné, protožesměšuje pojmy odlišných kategorií. Je dílem i nástrojem kapitalistické propagandy — a umožněno bylo pravděpodobně přímo tím, že ve skutečnosti je kapitalismus demokracii zcela nepřátelský.
Kapitalismus vylučuje demokracii z řízení ekonomiky. Kapitalistická demokracie byla vystavěna na iluzi oddělení ekonomiky od politiky, na představě, že můžete mít svobodné volby, i když zkoušet demokracii na pracovišti by se vám šeredně nevyplatilo. Tak bylo možné dlouhou dobu udržovat v kapitalistických státech zdánlivě velmi svobodnou a otevřenou formální demokracii, zatímco v jejich hospodářství probíhala nerušeně akumulace kapitálu a majetkové elity, které z ní vzešly, si vystačily s občasným skrytým zákulisním zasahováním do správy státu. Teprve dnes se jasně ukazuje, že potřeba věčného růstu dělá z kapitalismu zhoubné bujení, které nemůže jinak než rozšířit se do všech oblastí společenského života, metastázovat ve školství i zdravotnictví, pohltit penzijní systém, rozložit systém sociální podpory a zahubit demokratický stát.
Socialismus oproti tomu odhaluje, že ekonomika je součástí společnosti, a otevřeně propojuje její řízení s politikou. Tím se zbavuje možnosti předstírat demokratickou politiku bez ekonomické demokracie — a když se v něm vytvořily majetkové elity a když si tyto elity chtěly udržet výsadní postavení, neměly jinou možnost než demokracii zcela popřít a formálně demokratické struktury udělat zjevně nefunkčními.
Socialismus neprohrál s kapitalismem proto, že by byl méně demokratický, ale naopak proto, že nedokázal zcela odstranit demokracii z jedné velké a významné oblasti společenského života a bezpečně od ní oddělit prostor pro pískoviště, na kterém by si mohli aspoň dočasně členové společnosti, občané státu, na demokracii neškodně hrát.
Takže si v tom udělejme pořádek. Kapitalismus se k demokracii má bezprostředně přesně tak, jako - v ryze filozofickém smyslu - obsah k formě.
To znamená: demokracie je bezprostředně pouze ryze politická f o r m a. Jako taková má svou relativní autonomii, může tedy existovat tu a tam, v různých historických obdobích, za různých ekonomicko-společenských podmínek. Tato demokracie - jakožto politická forma - neznamená nic jiného, nežli že daný stát je řízen - v politickém smyslu - nikoli jednotlivcem a nikoli skupinou jednotlivců, nýbrž celou, kompletní masou obyvatelstva.
Tento rozdíl je tedy bezprostředně ryze k v a n t i t a t i v n í, a tedy pouze formální. A protože je pouze formální, sám o sobě ještě nezaručuje skutečnou kvalitu (respektive humanitu) ve způsobu řízení státu. A jak velice přesvědčivě dokládá Aristoteles, demokracie sama o sobě ještě nemusí být lepším státním zřízením nežli oligarchie nebo monarchie.
Aby demokracie byla opravdu tím lepším, spravedlivějším, humánnějším způsobem řízení státu, pak k tomu musejí nutně přistoupit - d o d a t e č n ě ! - ještě i kritéria kvalitativní. My sice když dnes proneseme slovo "demokracie" pak s tím automaticky implikujeme představu, že to má být přece d o b r é pro člověka, pro lid, pro humanitu... Ale jak vyplývá z uvedeného, tato souvislost není nijak automatická. Právě z této záměny vznikají všechny ty omyly a iluze ohledně současné demokracie.
Vy sice děláte zcela správně rozdíl mezi čistě formální demokracií politickou na straně jedné, a mezi reálnou (respektive obsahovou, substanciální) demokracií dejme tomu produkční, ale nakonec Vám obojí stejně splývá v jeden jediný pojem "demokracie".
Je totiž nutno uvědomit si jedno: stejně jako ryze politická demokratická forma sama o sobě ještě nezaručuje tu demokracii substanciální, tak ne jinak je tomu i v té demokracii v oblasti produkce!! Zkrátka řečeno: to že by dejme tomu výrobní podniky začaly být řízeny jejich zaměstnanci, to by samo o sobě ještě nebylo žádnou zárukou toho, že se zde nastolí skutečně pozitivní, humánní produkčně-mezilidské vztahy.
Například: už v šedesátých létech minulého století v Jugoslávii zavedli svou podnikovou samosprávu; ovšem výsledky tohoto experimentu byly krajně problematické. Na jedné straně to vedlo k tomu že dělníci si odhlasovali zvýšení mezd, aniž by toto zvýšení bylo pokryto zvýšenou produktivitou. A na straně druhé se tím zřejmě nijak nezmenšil obecný pocit odcizení, smysluprázdnosti vlastního konání, vlastní práce.
A tím se zároveň - po projednání pojmů demokracie formální a demokracie substanciální - dostáváme k třetímu z uvedených pojmů, totiž k pojmu kapitalismu.
Ano, asi se shodneme na tom, že kapitalismus sám - svým podřizováním člověka diktátu zisku - neumožňuje skutečně humánní způsob lidské existence. Teď se tedy podívejme, jak se tento kapitalismus vztahuje k demokracii - v těch dvou jejích formách jak jsme je rozebrali. A připomeňme si ještě jednou: kapitalismus se k demokracii chová jako obsah k formě. Je to tedy kapitalismus (jakožto reálný obsah), který nakonec určuje i svou politickou formu. Ne naopak. Politika může kapitalismus do určité míry regulovat - ale nikdy nemůže překonat, zlomit jeho zcela základní určení.
Ano, je nepochybné - kapitalismus se nesnáší s tou pravou, substanciální demokracií. Ale - co se týče té demokracie f o r m á l n í, tak s tou se kapitalismus nejen snáší velice dobře, ale dokonce více, ta je pro něj nakonec tou zcela n e j p ř i r o z e n ě j š í politickou formou.
Připomeňme si: kapitalismus sice na straně jedné ovládá člověka - ale na stran druhé (jak věděl už Marx) právě tento kapitalismus potřebuje člověka (dělníka) osobně volného, aby ho mohl nasadit v produkci jednou tady a zítra někde zcela jinde, podle toho kam se právě přelévá kapitál. Kapitalismus nepotřebuje nevolníka vázaného na kus půdy.
No - a přesně na těch samých principech stojí i formální politická demokracie. Ta dává jednotlivci-občanu jeho autonomii, jeho volnost dělat si bezprostředně co se mu zachce - ale zároveň ho ovládá, manipuluje tak, aby se nakonec "rozhodoval" jenom tak, jak to vyhovuje systému (kapitalismu).
Takže to je tedy odpověď na otázku, jak se k sobě navzájem mají kapitalismus a demokracie. Naprosto rozhodující je vždy striktně rozlišovat, o j a k é m druhu demokracie je právě řeč.