Kdo raboval majetek Židů? Jejich paměť, naše hanba
Aleksander KaczorowskiKnihy Jana Grosse připomínají, jak všeobecné bylo mezi Poláky přesvědčení, že vyhlazování Židů se jim vyplatí. Proto jsou tak nepříjemné. Komentář polského novináře a překladatele se týká současné polské debaty, ale má platnost i pro nás.
„Dobře že Hitler to židovské plemeno vymlátil.“
Kdo aspoň jednou v životě tahle slova neslyšel? Ano, jsou lidé, kteří to neslyšeli — v Německu se tomu říká „milost pro později narozené“. Já jsem ale nejednou slyšel staré rolníky, kteří bez rozpaků mluvili o tom, co považovali za samozřejmé a co nám mladým by neprošlo krkem — že jsme na vyhlazení Židů vydělali.
Dosud nikdo nespočítal, kolik Poláků bydlí v bytech po Židech, v někdejších židovských domech. Nikdo se neptá, jak se jim žije mezi stíny povražděných. Někteří Poláci, žijící na takzvaném znovu získaném území na západě Polska, mají prý nepříjemný pocit, že bydlí v domech po Němcích. Ale málokdy kvůli tomu mají výčitky svědomí, Němci si to přece zavinili sami, že?
Ale co si mají počít ti, kteří bydlí v domech po Židech, a tedy vlastně obyvatelé všech měst Mazowsza a Podlesí? Jak mají sami sebe přesvědčit, že na tom není nic špatného? Nejjednodušší je obvinit Židy, k dispozici je dlouhý seznam antisemitských předsudků. A nestačí-li to, můžeme popřít, že jejich záhuba přesahovala všechny meze.
Právě proto — jak píše roku 1998 v úvodu ke své knize „Příšerná dekáda“ (Upiorna dekada) tehdy v Polsku málo známý profesor na New York University Jan Tomasz Gross — na otázku „Myslíte si, že utrpení židovského národa bylo za války stejně velké jako utrpení polského národa? Anebo bylo větší? Nebo menší?“, odpověděla roku 1993 většina dotázaných Poláků (53%), že bylo stejné nebo menší.
Tyto odpovědi, jak uvádí Gross, jím hluboce otřásly. Jak to? Půl století po válce nevidí většina Poláků rozdíl mezi — i když tragickým — osudem svých rodáků a systematickým vyhlazováním Židů? Jak je možné, že 6 % respondentů prohlásilo, že polský národ utrpěl víc, 32 % odpovědělo, že oba národy utrpěly stejně, 12 % uznalo, že to těžko mohou srovnávat, a 3 %, že těžko říci.
Dalo by se to vysvětlit nedostatkem informací — a to by bylo přijatelné, kdyby šlo o průzkum obyvatelstva Pernambuca. Jenže my žijeme v zemi, kde Židé žili tisíc let, v zemi, jejíž hlavní město ještě za života našich dědečků představovalo druhé největší židovské centrum po New Yorku, v zemi, kde byla za poslední války vyvražděna většina evropských Židů. Nemůže tu tedy jít o nevědomost, ale o spiknutí ticha — jak se před třinácti lety vyjádřil Jan Tomasz Gross. A rozhodl se toto ticho prolomit.
Kniha „Příšerná dekáda. Tři eseje o stereotypech týkajících se Židů, Poláků, Němců a komunistů 1939 — 1948“ vyšla v krakovském nakladatelství Universitas v roce 1998 v nákladu tak mikroskopickém, že by se celý vešel na psací stůl, na němž píši tato slova. Přesto se prodávala tak špatně, že jsem si ji bez potíží koupil ještě na jaře 2000, když už se v knihkupectvích objevila Grossova další kniha „Sousedé“.
Předválečná česká elita neselhala.
A nejde jen o hilsneriádu a Masaryka.
Na jaře roku 1933 prchal z Berlína do Paříže jeden z největších hudebních skladatelů 20. století Arnold Schoenberg.
"Vynalezl" atonální metodu harmonické organizace hudební skladby, byl to výjimečný hudební teoretik a pedagog, otec avantgardy.
(Filozof Adorno o jeho nové hudbě napsal knihu)
Bylo mu jasné, že je tuplovaný nacistický nepřítel - byl Žid a ještě k tomu dokonalý představitel pokrokáře, przniče klasického velkého umění, které wagnerovský Hitler tak nenáviděl...
A prchal na falešný československý pas, který mu obstaral velvyslanec v Berlíně Kamil Krofta, velký přítel tehdejšího ministra zahraničí Edvarda Beneše, kterého v ministerské sesli posléze nahradil.
Například.
(Právě proto byla třeba pomoc ČSR při vzniku Izraele tak rychlá a reálná. Obrátili se na nás s naléhavou prosbou jako na skutečného přítele a nespletli se.)
Útoky proti Masarykovi v tisku brzy následovaly demonstrace studentů. Rozvášněný dav mladíků se chystal vypískat svého profesora z přednášky. Ten se však kvůli nemoci nemohl dostavit, a tak se studenti vydali až k jeho pražskému bytu v Thunovské ulici. T. G. Masaryk na to vzpomíná ve svých Hovorech takto: „ Večer přišli demonstranti k mému bytu: já jsem ležel zachlazen, a tu má žena sešla k demonstrantům na ulici a řekla jim, že ležím, ale chtějí-li se mnou mluvit, ať pošlou ke mně deputaci. Nepřišli.“
Studentský dav musela nakonec rozehnat policie a děkanát univerzity raději udělil profesoru Masarykovi čtrnáctidenní dovolenou. Přesto se profesor Masaryk ještě pokusil se svými studenty vyjednávat a rozhodl se jít přednášet. Na nádvoří univerzity a v posluchárně ho už očekávalo přes tisíc dvě stě studentů, kteří skandovali různá hesla jako „Židovský zaprodanče!“ nebo „Pereant! Hanba! Abzug!“ a další. Masaryk si proklestil cestu do posluchárny a pokusil se promluvit, ale přes pískot, výsměch a nadávky studentů se mu to nepodařilo. Začal proto své názory psát na tabuli, ale ani tímto způsobem se mu nepodařilo se studenty navázat dialog.
T. G. Masaryk stále neochvějně obhajoval své stanovisko k rituální pověře: „Řekl jsem veřejně, že nevěřím v rituální vraždu a že zejména proces polenský této vraždě nedokazuje. Mínění to nevyslovil jsem pouze, nýbrž také odůvodnil. A to se v českém národě nesmí? Že se nesmí samostatně myslit a vědecky pracovat? Moje kritika procesu polenského je stejnou vědeckou prací jako jiné mé práce vědecké.“
Zdroj: http://www.muzeumtgm.cz/cz/osobnosti/Podrobny-zivotopis
Skoro se ani nechce věřit, že se po takové štvanici /ve věci RKZ to bylo podobné/ mohl Masaryk stát národním idolem.
Pouze zbožnovaným idolům je dovoleno bourat předsudky a působit ve prospěch zdravějšího společenského klimatu. To se naštěstí na čas podařilo, než druhá republika běsy opět povzbudila.
Amerika byla velmi dlouho symbolem pokroku. Určitě nejméně do konce 2. světové války. Až v posledních desetiletích už se to o ní moc říct nedá.
Masaryk byl jistě významnou osobností s velkým rozhledem a s velkým morálním kreditem, ale jeho uctívání lidem bylo zčásti způsobeno státní ideologií, propagací v tisku, ve školství atd.
Oni se spolu snad seznámili při společné četbě Poddanství žen, paní to později prelozila.
Ona to podle mého názoru byla kombinace studia ve Vídni, a ne v provinciální Praze, Lipsko a angličtina.Tu u nás nikdo neznal.
Císař prý podporoval i zakládání synagog, takže byl v některých kruzích nazýván Judenkaiser.
A Maďaři vášnivě bojující za svou národní svobodu, ukázali nejen na tomto příkladu, že svoboda jiných lidí jim až tak drahá není.