Zákazníci Zary našli v oblečení přišité stížnosti od dělníků

Radek Kubala

Nakupující v istanbulské pobočce obchodního řetězce našli v oblečení vzkazy od šiček a krejčích se stížnostmi na nezaplacené mzdy, náhlé uzavření továrny a špatné pracovní podmínky. Komentáři upozorňují i na další problémy odvětví.

Desítky vzkazů s nápisy typu „Vyrobil jsem tento kus oblečení pro tebe, ale nedostal jsem za něj zaplaceno“ našli nakupující v minulém týdnu v istanbulské pobočce obchodního řetězce Zara. Jejich pisatelé — tovární šičky a krejčí — tak chtěli upozornit na situaci, do níž se dostali po uzavření istanbulského výrobního podniku Bravo Tekstil, který do obchodů Zary dodával oblečení. Firma dluží více než sto padesáti dělníkům tříměsíční plat a odstupné.

Informaci přinesla jako první tisková agentura Associated Press s odkazem na petici s dvaceti tisíci podpisy, kterou zaměstnanci v reakci na uzavření továrny sepsali. Španělská společnost Inditex, která vlastní Zaru, ohlásila v oficiální reakci na celou událost zřízení podpůrného fondu na vyplacení dělníků.

„Podpůrný fond bude sloužit k zaplacení neuhrazených mezd dělníků, nevyužitých dovolených a odstupného všem, kteří byli postihnutí náhlým uzavřením továrny. Snažíme se najít rychlé řešení výhodné pro všechny strany,“ uvedla Inditex v tiskové zprávě.

Podle pracovníků však firma nabídla finanční vypořádání jen půlce z nich. Mnoho z původních šiček a krejčích má navíc v současnosti problém sehnat práci, jelikož jsou členy odborů a na špatné podmínky v oděvním průmyslu upozorňují dlouhodobě.

Lidskoprávní organizace v minulosti žalovaly právě v koordinaci s textilními odbory Inditex za využívání dětské práce a vykořisťování syrských uprchlíků, z nichž většina měla pouhých patnáct let.

×