„Háemko“ chce do nebe
Zuzana VlasatáOděvní koncern H&M se vydal na cestu, na jejímž konci je dokonale recyklovaná bavlna. Oslavovat, či neoslavovat snahy korporací ozelenit a polepšit se?
Individualismus a svoboda slova nám dnes umožňují mít na všechno — i na něčí snahy polepšit se — názor. Kritický názor. A tak, když oděvní řetězec Hennes & Mauritz vyhlásil, že udělí odměnu milión eur za novou technologii recyklace oblečení, dovoluji si i já využít svého práva poznamenat: Bravo, ale!
Švédská značka Hennes & Mauritz, známější pod zkratkou H&M, prostě „háemko“, je aktuálně druhým největším oděvním řetězcem na světě hned po španělském Inditexu, pod nějž spadají například Zara, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius a další. Právě těmto velkým značkám, které reprezentují fenomén fast fashion, tedy rychloobrátkové, cenově dostupné módy, kopírující poslední trendy z přehlídkových mol, se dařilo dobře i v letech krize. H&M od roku 2006 zdvojnásobilo své tržby.
Pokud jde ale o recyklaci materiálů, firma má skutečně na čem pracovat. V současnosti dokáže uplatnit například v jedněch džínových kalhotách pouze dvacet procent recyklované bavlny. Při větším poměru jde kvalita látky neúnosně dolů.