Polský majitel značky Reserved odmítá odpovědnost za tragédii v Rana Plaza
Petr MarešUdálost se v úterý stala jedním z hlavních témat polských médií. Na základě veřejného rozruchu společnost LPP oznámila, že „prozkoumává možnosti“, na jasný závazek se ale zatím stále čeká.
Na začátku května informoval server iDnes.cz o tom, že na místě nehody v komplexu Rana Plaza v Bangladéši šila také polská společnost LPP. Společnost LPP, která vlastní značky Reserved, Cropp, House, Mochito, Sinsay a Promostars, je největším polským distributorem oděvů.
Přestože představenstvo společnosti v březnu loňského roku deklarovalo, že přijme etický kodex, zveřejní monitorující zprávu o stavu pracovních podmínek v továrnách svých dodavatelů a následně navrhne postup vedoucí k případnému zlepšení současného stavu pracovních standardů, dosud se tak nestalo. LPP také nepodepsala závaznou dohodu, ke které se minulý týden připojila řada především evropských oděvních společností.
Úspěšně prodává své zboží ve dvanácti zemích střední a východní Evropy, Českou republiku nevyjímaje. Stejně tak jako její konkurence, přesunula naprostou většinu výroby do zemí globálního Jihu, především Bangladéše a Číny. Narozdíl od řady známých oděvních značek ale nyní nepodnikla v souvislosti s bangladéšskou tragédií žádné viditelné kroky ke skutečné odpovědnosti.
Představitelé LPP byli po tragické nehodě vyzváni našimi partnery z organizace Clean Clothes Polska, aby veřejnosti sdělili, zda jsou v obchodním vztahu s dodavateli, kteří vlastnili továrny v komplexu Rana Plaza a zda část produkce nevznikala právě na inkriminovaném místě. Odpověď společnosti je ale více než výmluvná a víceméně prozrazuje, že vedení LPP vlastně ani přesně neví, kde se jejich oděvy vyrábějí.
„Je těžké popřít skutečnost, že se v místě tragédie našlo logo jedné z našich značek. Zároveň nelze popřít ani možnost, že některý z našich agentů zadal část výroby právě továrnám v Rana Plaza,“ uvedla představitelka LPP.
„Tragická nehoda by pro společnost LPP měla být posledním impulsem k přijetí skutečné odpovědnosti za zdraví a životy pracujících v Bangladéši i v dalších zemích globálního Jihu. Skutečnost, že společnost LPP neví, anebo nechce vědět, kde přesně se pro ni vyrábějí oděvy, poukazuje na jediné, a to na snahu zříci se odpovědnosti a transparentnosti v souvislosti s vlastní produkcí,“ komentuje postoj LPP Maria Huma, koordinátorka polské Clean Clothes Campaign.
Jelikož společnost LPP doposud nedostála svým slibům, které se týkají pracovních podmínek, nepřipojila se ke zmíněné závazné dohodě a zatím se ani nijak nevyjádřila k otázce kompenzací zraněných a pozůstalých v Rana Plaza, podpořili jsme oficiálně požadavky polské Clean Clothes Campaign. K apelu se může připojit každý, komu nejsou podmínky pracujících v Bangladéši lhostejné.
Událost se v úterý stala jedním z hlavních témat polských médií. Na základě veřejného rozruchu společnost LPP oznámila, že „prozkoumává možnosti“, na jasný závazek se ale zatím stále čeká.
Další informace:
Newsweek Polska: LPP potwierdza: Produkowaliśmy odzież Cropp w Rana Plaza
Gazeta Wyborcza: Metki polskiej firmy odzieżowej w ruinach fabryki w Bangladeszu
TVN 24: Metki polskiej firmy w gruzach fabryki w Bangladeszu