Kterak norská Barbie a její kamarádi o naivitu v Kambodži přišli
Zuzana VlasatáCo se stane, když posadíte děti z privilegované části světa za šicí stroje kambodžského sweatshopu? Odpověď hledaly — a našly — největší norské noviny Aftenposten. Výsledkem je neobyčejná a poučná reality show.
Co udělají největší norské noviny, když se rozhodnou otevřít téma sweatshopů, tedy továren, kde se ve třetím světě šije za příšerných podmínek a za mrzkou mzdu oblečení, které si kupujeme v nadnárodních módních řetězcích? Pošlou svého nejlepšího a nejodvážnějšího investigativního reportéra do Kambodži, aby se tam nechal v převleku za vyhublého Kambodžana (jak by to asi tak ztepilý seveřan udělal?) zaměstnat? Nikoliv.
Pošlou tam tři povrchní a rozmazlené (omluvte myšlenkovou zkratku) mládežníky, nechají je prožít střet s tamní realitou na vlastní kůži a natočí o tom pětidílný reality seriál s epizodami po zhruba deseti minutách. Výsledek? Impozantní.
Anniken Jorgensen, Frida Ottesen a Ludvig Hambro jsou fashionisti. To znamená, že milují módu a že se ve svých kreacích rádi předvádějí na svých blozích a instagramech. S chutí se nakrucují před fotoaparáty, obcházejí řetězce, butiky i sekáče. O módě se jim nejspíš zdá aspoň každou druhou noc a jednou budou dost možná pracovat v některém z módních časopisů.
Anniken je sedmnáct, má tvář něžnější panenky Barbie a je nejsledovanější fashion bloggerkou v Norsku. Denně její blog, kde zveřejňuje své fotky a kde píše o „módě, make upu a všem, co ji zajímá“, navštíví přes deset tisíc lidí.
Právě proto si jí všimly některé známé značky a měsíc co měsíc jí posílají bednu nových hadříků v naději, že se v nich „šikézně“ nafotí a dostane tak do obchodů houfy svých vrstevníků s prkenicema naditýma penězi svých rodičů… (Aspoň už teď Anniken neutratí za módu kolem šesti set eur jako dřív, když ji má zdarma.)
Frida popisuje sebe sama jako extrovertní a otevřené děvče. Dělníků a dělnic v Kambodži se chce zeptat, kde se vidí za pár let. Jednoho maně napadá: tak mladá a už má za sebou noční kurzy HR managementu? Dvacetiletý Ludvig přiznává, že nakupuje tak rád, že si tu a tam pořídí i něco, co si posléze nikdy neobleče.
No a jednoho dne se tito tři společně ocitnou v rámci reality projektu novin Aftenposten v Phnompenhu, hlavním městě Kambodže, kde mají poznat, zač je toho pěkného a laciného oblečení ve všech těch háemkách loket. Stráví tam měsíc.
Z původní představy, že svět sice není tak úplně spravedlivý, ale každý nakonec v rámci možností žijeme ty svý průměrný a spokojený životy, trojice rychle vystřízliví. Phnompenh je plný prachu, písku a nepořádku. Je tam vlhko a vedro a místní trh, na který je vezme pětadvacetiletý průvodce Oudom hned po příletu, nevypadá lákavě a exoticky. Přesněji řečeno, vypadá tak exoticky, až z něj jde děs.
Trojice se také seznamuje s pětadvacetiletou Sokte, šičkou ze sweatshopu. Dozvídají se, že pracuje sedm dní v týdnu, začíná v sedm a končí v šest nebo v osm. Neděle mívá volnější. Měsíčně si vydělá 130 dolarů, padesát vydá za bydlení, o kterém Anniken prohlásí, že je velké „jako koupelna u nás doma“.
Sokte utratí za oblečení tak dva dolary dvakrát ročně. Když ji Anniken, Frida a Ludig vezmou do turistické prodejny značky Mango, kde se oblečení prodává za obvyklé evropské ceny, dozvídají se, že aby si Sokte mohla dovolit bundu, podobnou mnohým, jaké sama šila, musela by na ni vydělávat celý jeden rok. A nic neutratit.
Díl od dílu se mladá norská trojice dozvídá o realitě života dělníků a dělnic víc a víc. Pomáhá jim v tom i to, že si sami jejich práci vyzkouší a že si rovněž vyzkouší vyžít s jejich obvyklou denní mzdou. Sledujeme, jak Fridu, Annike a Ludviga v průběhu měsíčního pobytu v Kambodži začíná více zajímat nespravedlnost světového uspořádání a méně jejich vlastní make up a účes.
Neřešitelných režimem zdeformovaným neoliberální etikou ......bych dodal.