Cyril Höschl — Dominik Duka české psychiatrie
Jiří ProcházkaSměřování vědy určují konkrétní lidé a jejich postoje. I to je třeba mít na paměti — obzvláště když má někdo snahu vědecky hodnotit, která část společnosti je a není „normální“, upozorňuje Jiří Procházka.
Psychiatrie má v české společnosti tradici autoritativní vědy. Psychiatr bývá v médiích prezentován jako objektivní expert, který nám může jasně, ale důvěryhodně zodpovědět složité společenské otázky. Feminismus nás ale učí, že neexistuje objektivní neutrální věda, protože ji vždy tvoří a reprezentují konkrétní lidé. Je třeba se zamyslet nad jejich pozicí a souvislostmi, abychom mohli jejich sdělení číst nezávisle na autoritativnosti, se kterou nám jsou sdělovány a se kterou stigmatizují, nebo naopak legitimizují jednání lidí s celospolečenským rozměrem.
Když chceme dát do souvislostí veřejné projevy profesora Cyrila Höschla, ředitele Národního ústavu duševního zdraví, lze využít tři vodítka odkazující k jeho osobním a profesním postojům.
Jedním z nich je vodítko genderové. V této oblasti se profesor Höschl vyjadřuje necitlivě a téma genderové rovnosti nevnímá z hlediska své odbornosti jako klíčové. Ilustrovat to lze například jeho vyjadřováním o „kauze Nečas“ (2013), který podle Höschla jako slušňák a naivní chlapec z Moravy nalétl svodům „konkubíny” Jany Nagyové. Höschl následně podává poměrně detailní rozbor osobností dané aktérky a daného aktéra.
Nagyová je v jeho očích žena, která si ze získání svého idolu udělá byznysplán a jejíž život byl hnán pocitem méněcennosti pramenícím z toho, že byla pouhou účetní z malého města. Nečasovým největším proviněním je podle Höschla to, že není protřelý „děvkař”, který by nekalé úmysly nebezpečné ženy odhalil a řádně s touto zatočil.
Předtím (2012) se ještě jako člen Rady pro výzkum, vývoj a inovace Höschl ohradil vůči kritice nízkého zastoupení žen mezi experty připravujícími Národní priority orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací: „Až bude mezi ženami více expertů na studium toho či onoho, budou mít větší vliv ženy.“ Ženy se podle něj nyní mohou takto realizovat třeba ve školství. „Tam je jich víc, tak ať se z toho radují,“ říká Höschl. (Předsedou Rady pro výzkum, vývoj a inovace je premiér — tehdy tedy Petr Nečas.)
Cyril Höschl ale od tohoto vlastně banálního zjištění, které zcela zbytečně odůvodňuje experimentálním výzkumem (v jeho podání dost nesmyslným), jakýmsi podivným logickým krokem dospívá k tvrzení, že jelikož xenofobie není emoce, ale spíš názor, tak je to názor racionální (rozumový).
Vezměme můj oblíbený příklad kompounofobie, chorobného strachu z knoflíků. Pokud jde skutečně o fobii, tak má postižený odpor ke knoflíkům, který sám pokládá za iracionální a nedovede si ho vysvětlit.
Kdyby tvrdil, že knoflíky jsou objektivně špatné či nebezpečné, šlo by o názor, ne o fobii.
Například Amishové knoflíky zavrhují proto, že jsou pro ně projevem „Hochmuth“ (pýchy) a z tohoto důvodu mají na oblečení jen nenápadné háčky. Tento názor není ani racionální, ani iracionální, je to projev náboženského přesvědčení.
Kdyby ale tvrdil, že knoflíky odmítá proto, že do nich Mossad instaluje antény, pomocí kterých mu odsává z hlavy myšlenky a brání mu tak v kontaktu s mimozemšťany, šlo by z hlediska konvenčního psychiatrického myšlení o blud, který opět podle standardního psychodynamického myšlení je projevem primitivní obrany proto nesnesitelným emocím.
Není názor jako názor.
V daném případě by se to ale zřejmě nejspíše muselo hodnotit jako (pseudo)racionální zdůvodnění o sobě samém iracionálního přesvědčení.
Protože nejde o knoflíky, ale o tu pýchu.
A pravidla jsou lékem na pýchu.
Amišové také nedovolují vlastnit zbraně, které jsou čistě zbraněmi. Protože vzít život je pouze v rukou Božích. A někdo by to mohl zbraní udělat třeba nešťastnou náhodou. Taky pseudoracionální zdůvodnění iracionálního přesvědčení?
Zde je to rozdíl stupně. Knoflíky mají nepochybně kromě zapínací i zdobnou funkci, pomocí knoflíků se můžete odlišit (to Amishové považují za pyšné), navíc se "Ordnung" těch Amishů, kteří zavrhují knoflíky formoval v dobách, kdy nebylo všude plno laciných knoflíků, byl to určitý nadbytečný výdaj kvůli parádě.
Ale koneckonců je to jedno, ono se to dá i zobecnit. Náboženská omezení či příkazy, přijaté na základě smlouvy, mohou být přece rozmanité. Ať už je jde o zákaz knoflíků nebo třeba o obřízku a další zvyky.
Na to, že nikdy nemystifikuji bych ale být Vámi nesázel. Důvěřuj, ale prověřuj.
Kompounofobii jsem si nevymyslel, vypadá nepravděodobně, ale jednu dívku s touto fobií jsem poznal.
Já znám jenom středověké adamity a ti mně nikdy sympatičtí nebyli.
Zatímco nenošení knoflíků se mi zdá zcela přijatelné, přestože sama je nosím.
Já bych prostě nepaušalizovala, ale konkrétně posuzovala.