Cyril Höschl — Dominik Duka české psychiatrie

Jiří Procházka

Směřování vědy určují konkrétní lidé a jejich postoje. I to je třeba mít na paměti — obzvláště když má někdo snahu vědecky hodnotit, která část společnosti je a není „normální“, upozorňuje Jiří Procházka.

Psychiatrie má v české společnosti tradici autoritativní vědy. Psychiatr bývá v médiích prezentován jako objektivní expert, který nám může jasně, ale důvěryhodně zodpovědět složité společenské otázky. Feminismus nás ale učí, že neexistuje objektivní neutrální věda, protože ji vždy tvoří a reprezentují konkrétní lidé. Je třeba se zamyslet nad jejich pozicí a souvislostmi, abychom mohli jejich sdělení číst nezávisle na autoritativnosti, se kterou nám jsou sdělovány a se kterou stigmatizují, nebo naopak legitimizují jednání lidí s celospolečenským rozměrem.

Když chceme dát do souvislostí veřejné projevy profesora Cyrila Höschla, ředitele Národního ústavu duševního zdraví, lze využít tři vodítka odkazující k jeho osobním a profesním postojům.

Jedním z nich je vodítko genderové. V této oblasti se profesor Höschl vyjadřuje necitlivě a téma genderové rovnosti nevnímá z hlediska své odbornosti jako klíčové. Ilustrovat to lze například jeho vyjadřováním o „kauze Nečas“ (2013), který podle Höschla jako slušňák a naivní chlapec z Moravy nalétl svodům „konkubíny” Jany Nagyové. Höschl následně podává poměrně detailní rozbor osobností dané aktérky a daného aktéra.

Nagyová je v jeho očích žena, která si ze získání svého idolu udělá byznysplán a jejíž život byl hnán pocitem méněcennosti pramenícím z toho, že byla pouhou účetní z malého města. Nečasovým největším proviněním je podle Höschla to, že není protřelý „děvkař”, který by nekalé úmysly nebezpečné ženy odhalil a řádně s touto zatočil.

Rétorika

Předtím (2012) se ještě jako člen Rady pro výzkum, vývoj a inovace Höschl ohradil vůči kritice nízkého zastoupení žen mezi experty připravujícími Národní priority orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací: „Až bude mezi ženami více expertů na studium toho či onoho, budou mít větší vliv ženy.“ Ženy se podle něj nyní mohou takto realizovat třeba ve školství. „Tam je jich víc, tak ať se z toho radují,“ říká Höschl. (Předsedou Rady pro výzkum, vývoj a inovace je premiér — tehdy tedy Petr Nečas.)

×
Diskuse
October 2, 2017 v 21.17
To, že xenofobie není fobie v psychopatologickém slova smyslu a není ani nutně propojena jen s emocí strachu, jsem odargumentoval zde: http://denikreferendum.cz/clanek/21324-je-xenofobie-nemoc

Cyril Höschl ale od tohoto vlastně banálního zjištění, které zcela zbytečně odůvodňuje experimentálním výzkumem (v jeho podání dost nesmyslným), jakýmsi podivným logickým krokem dospívá k tvrzení, že jelikož xenofobie není emoce, ale spíš názor, tak je to názor racionální (rozumový).

Vezměme můj oblíbený příklad kompounofobie, chorobného strachu z knoflíků. Pokud jde skutečně o fobii, tak má postižený odpor ke knoflíkům, který sám pokládá za iracionální a nedovede si ho vysvětlit.

Kdyby tvrdil, že knoflíky jsou objektivně špatné či nebezpečné, šlo by o názor, ne o fobii.

Například Amishové knoflíky zavrhují proto, že jsou pro ně projevem „Hochmuth“ (pýchy) a z tohoto důvodu mají na oblečení jen nenápadné háčky. Tento názor není ani racionální, ani iracionální, je to projev náboženského přesvědčení.

Kdyby ale tvrdil, že knoflíky odmítá proto, že do nich Mossad instaluje antény, pomocí kterých mu odsává z hlavy myšlenky a brání mu tak v kontaktu s mimozemšťany, šlo by z hlediska konvenčního psychiatrického myšlení o blud, který opět podle standardního psychodynamického myšlení je projevem primitivní obrany proto nesnesitelným emocím.

Není názor jako názor.
JP
October 3, 2017 v 11.52
O tom zavrhováním knoflíků náboženskou sektou slyším skutečně poprvé. - Evidentně není zřejmě opravdu žádný nesmysl, na který by lidská mysl nebyla schopna uvěřit.

V daném případě by se to ale zřejmě nejspíše muselo hodnotit jako (pseudo)racionální zdůvodnění o sobě samém iracionálního přesvědčení.
Jak říká pan Kubička, není to ani racionální, ani iracionální pane Poláčku.
Protože nejde o knoflíky, ale o tu pýchu.
A pravidla jsou lékem na pýchu.

Amišové také nedovolují vlastnit zbraně, které jsou čistě zbraněmi. Protože vzít život je pouze v rukou Božích. A někdo by to mohl zbraní udělat třeba nešťastnou náhodou. Taky pseudoracionální zdůvodnění iracionálního přesvědčení?
October 3, 2017 v 17.35
Mě ani zavrhování knoflíků z duchovních důvodů absurdní nepřijde. Když například patriarcha Kiril nosí hodinky v ceně osobního automobilu přijde u duchovní osoby nevkusné a zpupné i mě a to nejsem nijak zbožný a do pravoslavné cirkve mi nic není.

Zde je to rozdíl stupně. Knoflíky mají nepochybně kromě zapínací i zdobnou funkci, pomocí knoflíků se můžete odlišit (to Amishové považují za pyšné), navíc se "Ordnung" těch Amishů, kteří zavrhují knoflíky formoval v dobách, kdy nebylo všude plno laciných knoflíků, byl to určitý nadbytečný výdaj kvůli parádě.

October 3, 2017 v 17.59
Není divu, že té záležitosti s knoflíky nerozumí právě pan Poláček, který považuje náboženství především za způsob "umravňování" nevycválaného davu (nechci znovu použít jeho oblíbené slovo) nadřazenými církevními orgány. Jistě je pro něj problém pochopit, že člověk může dobrovolně omezit sám sebe - třeba kvůli Bohu.
October 3, 2017 v 18.54
V posledním příspěvku
mám hned na začátku hrubku, pak výšin z vazby. Teď už s tím nic nenadělám, neměl jsem spěchat.
October 4, 2017 v 7.23
To nevadí. Jinak, pane Kubičko, doufám, že s těmi knoflíky u Amišů je to pravda. Já jsem se to schválně ani nepokoušela hledat na internetu, protože chci věřit, že byste nás nemystifikoval.
Ale koneckonců je to jedno, ono se to dá i zobecnit. Náboženská omezení či příkazy, přijaté na základě smlouvy, mohou být přece rozmanité. Ať už je jde o zákaz knoflíků nebo třeba o obřízku a další zvyky.
October 4, 2017 v 9.06
S těmi knoflíky je to jen zjednodušené, mystifikace to není. Amishové nemají všichni stejný "Ordnung" ale ti přísnější opravdu nepoužívají knoflíky na svrchním oblečení. Knoflíky u pánských košil mají a také knoflíky u poklopce, nepoužívání zipů snad souvisí s tím, že kupují pouze nenahraditelné věci , jinak používají jen to, co si dokáží vyrobit sami.

Na to, že nikdy nemystifikuji bych ale být Vámi nesázel. Důvěřuj, ale prověřuj.

Kompounofobii jsem si nevymyslel, vypadá nepravděodobně, ale jednu dívku s touto fobií jsem poznal.
October 4, 2017 v 10.15
Myslím, že člověk si prověřuje hlavně to, co je pro něj závažné, co by jej mohlo případně nějak ohrozit. Jinak by se taky mohl uprověřovat.
JP
October 4, 2017 v 12.39
A co když se nějaká náboženská skupina rozhodne zavrhnout zcela jakékoli nošení oděvů? (Neboť je jen málo příhodnějších způsobů k projevení lidské marnivosti - a tedy i pýchy- nežli právě lidský oděv.) Budeme to považovat za pošetilost, anebo za legitimní způsob projevu úcty k Bohu?
October 4, 2017 v 12.58
A vy takovou náboženskou skupinu znáte?
Já znám jenom středověké adamity a ti mně nikdy sympatičtí nebyli.
Zatímco nenošení knoflíků se mi zdá zcela přijatelné, přestože sama je nosím.
Já bych prostě nepaušalizovala, ale konkrétně posuzovala.
+ Další komentáře