Nezaměstnané netřeba trestat ani hlídat
Karel MusílekOpět tu máme myšlenku, že nezaměstnaní jsou příživníci a měli by vykonávat veřejnou službu. Levice, která takové návrhy podporuje, se připravuje o své ideály i důvěryhodnost.
Nedávno vstoupila v platnost novela zákona o povinnosti pracovat pro dlouhodobě nezaměstnané. Tento krok iniciovala skupina senátorů, po myšlenkových zvratech jej ale nakonec veřejně podpořila i ministryně Marksová. Vrací se tak do hry takzvaná „veřejná služba“.
Lidé, kteří pobírají dávky v hmotné nouzi déle než šest měsíců, si mohou vybrat buď veřejnou službu, nebo pokles na existenční minimum. To znamená snížení financí ze štědrých 3400 korun na komfortních 2200 korun. Návrh nápadně připomíná (byť se částečně liší) neslavnou novelu ministra Drábka, kterou v roce 2012 zamítl Ústavní soud.
Je zarážející, že jsme se její mediální podpory dočkali od ministryně, kterou jsme mohli považovat za jednu z mála sociálních demokratek v sociální demokracii. Podobnou písničku zpívají i čeští komunisté, kteří nedávno obnovili kritiku „příživnictví“.
Solidarita není zadarmo
Jakou motivaci pro podporu podobných nařízení a pro útoky na nezaměstnané má česká parlamentní levice? Nezdá se, že bychom tyto kroky mohli vysvětlit palčivostí problému nezaměstnanosti. Ta je u nás jednou z nejnižších v Evropě.
Je to snad inspirace opatřeními, která se osvědčila v zahraničí? Pravděpodobně ne. Ukazuje se totiž, že přístupy, které za nezaměstnanost trestají právě nezaměstnané, prostě nefungují. Nejenže dlouhodobě nevedou k odstranění problému, ale ve skutečnosti ještě zhoršují podmínky jak nezaměstnaných, tak pracujících.
Tvrdá opatření totiž vedou zoufalé občany k přijetí jakéhokoliv zaměstnání, byť nevýhodného a dlouhodobě neudržitelného. Vedou často k tomu, že se pracující přesouvají z jedné špatně placené práce do druhé — nejistota se stává trvalou součástí jejich života. Zaměstnavatelé pak nemají důvod zlepšovat pracovní podmínky, protože se mohou spoléhat na „rezervní armádu“ zoufalých a nezaměstnaných.
Levicoví politici se asi snaží zavděčit části voličů, které dráždí představa „lenochů, kteří nechodí makat“. Taková strategie ale poráží sama sebe. V kritice „příživnictví“ totiž nemohou dlouhodobě konkurovat pravici. Dokonce i ideologicky vágní ANO může být v této rétorice důslednější. Stačí, když Babiš příště zase pochválí efektivitu pracovních táborů pro Romy.
Nejenže touto strategií „levice“ nejspíš nezíská voliče. Přitakáním kritice nezaměstnaných také podkopává své dlouhodobé pozice. Ochrana nezaměstnaných před živořením a zároveň před nespoutanou mocí trhu je přece základním kamenem sociálního státu a sociálně demokratického projektu jako takového.
Pokud se v takovém podkopávání spojí sociální demokraté právě s pravicí (jak se to stalo právě v tomto případě), neměli by se divit, když už se na levicové principy v budoucnu nebudou moci věrohodně odvolat. Těžko se dá obhajovat solidarita, když jí levicoví politici nedokážou prosadit ani v těch nejpalčivějších případech.
Inspirace pracovními domy
Zdá se tedy, že vysvětlení postoje parlamentní levice k nezaměstnaným nejlépe vysvětluje šílená inspirace workhousy. To je jméno instituce, která se šířila po Anglii od sedmnáctého století. Jednalo se o dům, v němž nalezli útočiště chudí, kteří se o sebe nebyli schopni postarat. Podmínkou pro poskytnutí základní pomoci (stravy, základní zdravotní péče) nebylo pouze přestěhování do speciální budovy, ale také povinnost pracovat.
Mezi rozšířené činnosti patřilo například rozbíjení kamenů. Náročnost a bezútěšnost života v domě měla zajistit, že o pomoc v nouzi budou žádat jen ti nejzoufalejší. Koncentrace nebožáků na jednom místě měla také zaručit, že budou „na očích“, a tudíž v povědomí široké veřejnosti. Spolehnutí se na pomoc autorit si měli chudí a nezaměstnaní co možná nejlépe rozmyslet.
Workhouse byl nejen příkladem rané instituce „sociálního“ státu, ale také fyzickou manifestací moralistického přístupu k potřebným. Materiální nouze byla spatřována jako vina chudých, jako projev špatné morálky a pokřiveného charakteru.
Je tedy možné, že nápad dostali sociální demokraté a komunisté při četbě Olivera Twista. V takovém případě by bylo zřejmě nejlepší, kdyby své úvahy dotáhli do důsledků. Mohli by spojit síly s provozovateli ubytoven, kterým byznys s chudobou pravděpodobně pokvete. Ubytovny by mohly spojit poskytování mizerného přístřeší s organizací nucené práce.
Kdyby se jí nedostávalo (a zdá se, že není jisté, jestli se smysluplná práce pro „veřejné služebníky“ najde), mohly by zkrátka nějakou vymyslet. Spekuluje se ostatně, že i workhousy chudé nutily k práci, přestože pro ni nebyl reálný odbyt.
Ostatní pracující by si tak dvakrát rozmysleli, jestli se „bezostyšně“ spoléhat na solidaritu ostatních. Pravděpodobně by si ale také rozmysleli, jestli má smysl volit levici, která opouští své ideály.
A právě to je důvodem, proč se za tento projekt staví i sociálně demokratická ministryně. Není v tom opravdu žádná záměrná šikana, nýbrž snaha o prevenci trvalé nezaměstnanosti. Je sice samozřejmě možno diskutovat o reálné efektivitě takovýchto opatření; ale je skutečně nefér dezinterpretovat je jako nějaký zákeřný a cílený útok na nezaměstnané.
Ale tohle jsou nucené, otrocké práce, jakási obdoba roboty atd. (Ale pro stát to vychází levně - a o tohle jde.)
Naše sociální demokracie není sociální demokracií, ale bohužel dnes už pevnou součástí jednotné Národní fronty xenofobů a ultrapravicových demagogů, která se sešikovala za Zemanem. Ještě pevnější součástí této nerozborné fronty je KSČM se svým návrhem trestání "příživnictví". Soudruzi už z Marxe dočista všechno zapomněli a měli by vědět aspoň to, že příživníky jsou kapitalisté, resp. minimálně zlatá mládež a paničky boháčů, nikoli chudí. No jo, máme fašounské komunisty, to je aspoň něco, co se hned tak všude nevidí...
Uvedu jiný příklad. Po sjednocení Německa a nemalé deziluzi mnohých objevili někteří východní Němci, že na tom nejsou tak špatně: Přejedou-li na druhou stranu Krušných hor, čekají je tam v dešti i mrazu dívky, celkem jedno z jaké dálky, ochotné pro jejich novou divnou bankovku lecčeho.
Ale vraťme se do současnosti. Lidé míří k metru, aby jeli do práce. Je ještě zimní ráno a oni se budou vracet až za tmy. Den věnují činnosti, někdy i nečinnosti (třeba čekání na pár zákazníků), málo smysluplným aktivitám, jindy málo poctivým, nebo třeba nesamostatným, či naopak příliš těžkým. A jaká je jejich motivace? Marcipánu nedá zaměstnavatel víc než musí, a ostatně je vyzkoumáno, jak důležitá je reálná existence biče. A tu přispěchá na pomoc erár. Když nezaměstnanost, tak na první pohled odstrašující a nedůstojná. Lidé třeba ve věku rodičů do práce mířících s lopatou a koštětem a ovšem s popelnicí, na níž je napsaná doba pauzy, pracují, aby neztratili nárok na i tak chabou finanční podporu. Ve městě je potřeba uklízet listí, sotva se sneslo k zemi, a není-li, tak smetat nedopalky či odstraňovat trávu ze spár chodníků, vybudovaných s malou technologickou kázní. Je to výsměch činit tak ve městě, kde jsou počmárané fasády domů s byty kupovanými co pokoj to milion dva, kde z chodníků ti, co chtějí mít drzé čelo (lepší než poplužní dvůr), vydloubali kostky a poházeli je okolo, kde na místě uschlých stromků dorůstá koncem léta lebeda půldruha metru. Je to potřeba vystavit hříšníky. Pranýř se tomu říkalo. Co s hříšníky, kteří by, představte si, chtěli dostávat peníze ...za nic. Proto budou skoro za nic ...makat! (To takový podnikatel, který zkusí občas několikrát navýšenou cenu, ten samozřejmě nechce peníze za nic, ale za svou chytrost.)
Takže abychom nezchoulostivěli příliš, máme na očích lidi, kteří se špatně adaptují a uplatňují na trhu práce. Třeba je potkalo něco zlého a oni to nedokázali zvládnout "bez ztráty kytičky". Jak se píše na tričkách: Take it easy.
Každopádně, kdyby nešlo o to dostat ty lidi do ulic jako živé strašáky v zájmu zaměstnavatelů, mohli by klidně své pracovní návyky trénovat mimo veřejnost, třeba s PC, autem atp. Ale to bychom si mohli devalvovat marcipán!
Třeba zrovna tak, že se ta veřejná služba promění na klasické úvazky a člověk dostane státní zaměstnání. V podstatě je veřejná služba dvojitý podraz. Karabáč na chudáky a ještě vytváření dalších nezaměstnaných - namísto těch míst, která zaniknou/nevzniknou, neboť jejich činnost budou nuceně vykonávat nezaměstnaní v rámci veřejně prospěšných prací.
Ale především: v konečném důsledku by to neznamenalo nic jiného, nežli tu práci na "klasický úvazek" poskytnout a zajistit v š e m. A to je skutečně kardinální otázka, jak by něco takového za podmínek kapitalismu a volného trhu mělo být možné.
Fakticky by to vedlo k obnovení socialismu; ovšem se všemi důsledky které jsou s touto ekonomicko-společenskou formací spojené, a které ji nakonec nechaly ukázat se být naprosto životaneschopnou.
Byl k tomu de facto donucen svými vlastními lidmi, kteří v něm přitom pro sebe nacházeli ty jistoty, ale stejně se jim líbilo víc to, co bylo na západě. A v tom soupeření s kapitalismem socialismus prostě prohrál.
Kdo ví, jak jinak by se to vyvíjelo, kdyby byl socialismus zvítězil v celém světě?
Zdá se, že zatím stojí svoboda a jistoty proti sobě.
I kdyby se tento knedlíkový socialismus, tak jak jsme ho znali /směs pracovní laxnosti a nesmiřitelného potlačování spontánnosti/, rozšířil po celé planetě, nějaký spontánní proud by ho stejně dřív nebo později odplavil. Jistoty, které poskytoval, by ho nezachránily.
Asi namítnete, že to šlo dělat jinak. Ale když žádnou jinou zkušenost nemáme, je těžké si to představit.
Co se týče úvodního problému, hlasuju pro to, aby lidé, kteří v zájmu obce zametají chodníky, dostali pracovní smlouvu anebo dohodu a pobírali příslušnou mzdu. Neboli nejsem pro obecní robotu.
P.S.
Vy věříte, že se o tom bude hlasovat?
Mimochodem, to jste Josefe Poláčku věděl, že třeba v Rakousku byla do roku 82 prakticky plná zaměstnanost? Ve vašem Německu to bylo hodně podobné. Nezaměstnanost je jistě kapitalistům příjemná, vytváří tlak na mzdy a disciplinaci pracovní síly - i s plnou zaměstnaností se však dokáží smířit a žít s ní, když ji systémové nastavení umožňuje. Je jim "pouze" nepříjemná, není to nic, s čím by kapitalismus zanikal. Takže ke kopání za kapitalisty a jim příjemnou nezaměstnanost vám gratuluji. Alespoň se hraje s vyloženými kartami.
Stejně nikdo nevíme, co s tím udělat. Jak se tedy vrátit před ten rok 1982? Tak proč se kvůli tomu vzájemně obviňovat?
já si myslím, že socialismus prohrál s kapitalismem z jediného důvodu: byl prosazován násilím. Socialismus od první chvíle, kdy byl násilím instalován, sám sobě kopal hrob.
Je přece naprosto nemožné, aby člověk přijal za své něco, co je mu vnucováno pomocí hrozeb. I kdyby to bylo dobro všech dober. Je nemyslitelné, aby se člověk, který si plně uvědomuje svoji důstojnost, cítil dobře v prostoru ohraničeném ostnatým drátem nabitým elektřinou. Je zcela nemožné, aby se člověk cítil dobře v zemi, jejíž vládcové po něm střílí s cílem jej zabít v případě, že tuto zemi opouští. Nelze jinak, než skončit v odpadkovém koši dějin, když si vlastní občané musí za zpěvu budovatelských písní o lepších zítřcích stavět továrny na smrt. Gulagy.
Socialismus prohrál s kapitalismem právě proto, že kapitalismus toto všechno svým občanům nedělal. To je, myslím, ten hlavní důvod, proč se lidé se zkušeností s reálným socialismem od socialismu odvrátili.
Mohli bychom samozřejmě polemizovat o jiných zločinech spojených s kapitalismem (např. kolonizace), mohli bychom také zauvažovat nad tím, jak by se kapitalismus choval, kdyby se cítil ve své moci neustále ohrožován, jako se cítil po celou dobu své existence socialismus (právě proto, že dobře věděl, že se občanům vnutil násilím), atd. To jsou však další témata.
Dobrou noc, Jiří Vyleťal
Zdá se mi jenom trochu zbytečné, když se teď pan Klusáček a pan Poláček budou přít o to, co je možné nebo nemožné. Neoliberalismus je prostě současná realita. Raději bychom měli přemýšlet, co s tím dělat a jak se bránit.
On se domnívá, že humánnější systém je dosažitelný snad nějak s pomocí vědy (že je ho třeba promyslet), zatímco vy zas myslíte, že zlepšení je dosažitelné změnou politiky, neboť neoliberalismus je podle vás čistě politickou záležitostí.
Já ale nevěřím ani jednomu ani druhému
trošku jsme si neporozuměli. Mně šlo v mém posledním vstupu jen a jen o to, vyjádřit důvod pádu reálného socialismu, který, jak se domnívám, je ten pravý. A to je právě ten způsob jeho prosazování. Nepřišla mi vůbec na mysl myšlenka, že Vy byste mohla něco popírat nebo schvalovat, protože mé tvrzení k nikomu osobně nesměřovalo.
Píšete, že je třeba přemýšlet co dál a co s neoliberalismem atd. To jsem tu ale už mnohokrát psal, že nemůžeme lepší svět budovat s duchovní výbavou, se kterou jsme vybudovali svět plný rozporů, v němž se ohromné většině lidí špatně žije.
Říkal jsem, a stále to říkám, že tou správnou cestou je křesťanství. Mravní a duchovní růst podle příkladu evangelií. Vy jste se, paní Hájková, na tu cestu křesťanské lásky před nějakým časem už dala. Takže to, co tu stále do omrzení píši a opakuji, je dobré a funguje to. Kus práce pro dobro všech máme už za sebou.
Jen to nejlepší Vám a všem čtenářům i nečtenářům DR přeje,
Váš Jiří Vyleťal
Myslím si ovšem, že pro toho, kdo má nějaký cíl, je celkem důležité učit se sebeovládání a do toho spadá i distance od nadbytečného konzumu. Protože to je podle mého názoru cesta ke svobodě.
Poté co tato Schroederova reforma přišla jsem sám zažil několik takových typů - očividně náhle zcela vyděšených z toho, že jsou "přinuceni" pracovat. Ovšem ke skutečné práci byli v naprosté většině naprosto nepotřební, ani o ni neměli zájem - většinou jim šlo jenom o to dostat potvrzení, že o práci "projevili zájem", aby si mohli nadále v klidu pobírat svou podporu, i když sníženou.
A kdyby se všem těm nezaměstnaným kteří teď vykonávají veřejné práce dala opravdu práce na plný úvazek - tak co potom udělají všichni ti ostatní nezaměstnaní? Potom tedy o n i začnou vykonávat ty veřejné práce, potom tedy o n i také dostanou práci na plný úvazek (když ti první, tak proč ne také oni?) - no a nakonec tu tedy budeme mít plnou zaměstnanost, garantované právo na plný pracovní úvazek - no a rovnýma nohama budeme zase zpátky v tom zmíněném socialismu.
Socialismus především odstranil i n t e r n í konkurenci - to jest soutěž o to, kdo bude vyrábět lépe, efektivněji, kvalitněji. Ano, socialismus všem garantoval právo na práci - jenže právě toto zaručené jisté místečko vedlo k naprosté destrukci pracovní morálky. Kdy například ti pověstní stavební dělníci či upravovatelé veřejného prostranství (když už je tu o nich řeč) polovinu své pracovní doby trávili na "svačince" v nejbližším restauračním zařízení. A jejich zaměstnavatel se je neodvažoval vyhodit, protože byl rád že má aspoň je. Protože v socialismu panoval vždy nedostatek pracovních sil - právě jako důsledek té strašlivé nevýkonnosti socialistické produkce.
Takže máme ten kruh stagnace uzavřený: socialistická produkce je nevýkonná, protože demotivovaní lidé flákají práci - a lidé flákají práci, protože socialistická produkce je nevýkonná, takže vždycky potřebuje lidi, takže na toho flákače nejsou žádné páky.
Toto je kapitalismu vcelku cizí. Ten je založen vyloženě jen na konkurenci, a takoví lidé, kterých já si mimochodem vážím víc, než těch, kteří dělají jen kvůli penězům, v něm nemají moc prostor. I když je samozřejmě pravda, že ten reálný socialismus ty lidi potom taky otrávil.
V tom paní Hajkovou vychvalovaném světě socialistických jistot, jsem strávil kousek života , kdy jsem měl pracovní povinnost a nesměl jsem --bez milostivého souhlasu těch soudruhů, co nám osvíceně zajišťovali ony "jistoty" -- dělat to, co umím. Žvil jsem se jako kopáč. Nestěžuji si, bylo to na čerstvém vzduchu a měl jsem spoustu času číst.
Pak jsem musel strávit rok jako vojín Československé lidové armády, použitelný jen na rutinní manuální práci, protože jsem z kadrových důvody nesměl být seznámen s vojenským tajemstvím úrovně "důvěrné" (obávám se, že pod to spadaly i povely na buzerplacu).
Nikdy jsem nepozbyl tolik pracovních návyků, jako v těchto dvou úsecích svého života.
Pokud tu máme skupinu nezaměstnaných, kterým opravdu pomůže nekvalifikovaná práce, pak opravdu není těžké vytvořit pro ně pracovní příležitosti na veřejných projektech, event. jim poskytnout jednoduchou rekvalifkaci a státní příspěvek na dopravu či ubytování. Levnější, efektivnější a důstojněší řešení než otrocká (to jest neplacená) práce z milosti sociálně demokratických bafuňářů.
U nezaměstnaného čerstvého absolventa vysoké školy či střední školy odborné (představují relativně velkou část nezaměstnaných) a ženy, která odchovala dvě děti a dřela dvacet let (50+, jak se v tom blbém žargónu říká, nízkokvalifikovaná a špatně rekvalifikovatelná -- další velká skupina) je argument obavou ze ztrátou pracovních návyků nestydatá lež.
Mrzí mě, že hájíte populismus osoby, která svého času bývala trochu svérázná, ale slušná levicová aktivistka. Dnes paní ministryně jedním z důvodů, proč nebudu volit tu pokryteckou bandu, která ještě stále říká ČSSD -- nevím proč, ČSAsD byblo rozhodně přiměřenější.
Chtělo by se mi skoto jízlivě říct, že tak dlouho jste četl Platona, až jste přišel o elementární selskou logiku...:)
Nikdo nemluvil o práci na plný úvazek.
Právě proto, že ta práce není pro všechny (nelze smejčit každý papírek desetkrát denně), je nesmyslné trestat ty, na které už nevyjde - a naopak, je potřeba motivovat a ohodnotit ty, kteří ji vykonávají. Že za práci patří odměna, je ve všech mezinárodních dokumentech, úmluvách o lidských právech atd. Je skoro neuvěřitelné, že je o tom potřeba vůbec někoho přesvědčovat.
Jak už vám tady někdo jadrně napsal, vaše fantazírování o novém, duchovně postmateriálním atd. člověku nemá absolutně žádný vert, když se v konkrétních otázkách zastáváte té nejhrubší antisociální neoliberální politiky a když chválíte zlobovaného grázla Schrödera, kterému v Německu říkají Genosse der Bosse...
A omlouvám se, řekl jsem to trochu zkratkou. Píšete, že socialismus poskytoval právo na práci uplně všem. Já to shrnul jako jistotu. Podstatné je, že to není pravda. Ano, měli jsme takovou frázi v ústavě, ale takzvané právo bylo změněno v pracovní povinnost.
Právo na práci je neslučitelné s tím, když represivní režim zakazuje nějakým deseti procentům práceschopného obyvatelstva dělat, to co umí -- a nemá pro to ani pochybnou omluvu v racionální distribuci pracovní síly, příliš často to byli lidé, jejichž schopnosti chyběli (spičkový neurochirug, který nesměl léčit apod.)
Řekl bych, je to pryč a nevzpomínejme na to, jenomže ta populistická odpornost, která se za souhlasu ČSSD má spáchat v Parlamentu vykazuje podobné rysy -- nucená pracovní povinnost (zatím penalizovaná "jen ztrátou" nezbytných prostředků k životu a nikoliv kriminálem jako tehdy), kterou pani ministryně a pan Poláček vydávají za pomoc potřebným.
Ono se to někdy nevylučuje. Věc, která je pro jednoho člověka povinností může být pro jiného právem. Lidi jsou zkrátka různí, mají různou duši, a často se navzájem nechápou.
Já jsem se naučila žít bez těch zdánlivých jistot, ale nebylo to vůbec jednoduché. Takže rozumím všem, kteří se bojí budoucnosti.
Pan Profant: já jsem už ve svém prvním vstupu výslovně napsal, že o k o n k r é t n í c h formách těchto opatření vůči nezaměstnaným (o jejich smysluplnosti a efektivitě) je naprosto možno diskutovat.
Ale považoval jsem za potřebné uvést, že tím vlastním m o t i v e m pro zavedení těchto opatření v žádném případě nebylo nějaké svévolné šikanování nezaměstnaných, nýbrž skutečně podpora jejich návratu do řádného pracovního procesu. Ještě jednou: o smysluplnosti těchto opatření je možno diskutovat; ale tady se jedná o ten centrální motiv.
Ostatně, ať se to komu líbí či nikoli, už samotný název či tvrzení uvádějícího textu, že "Nezaměstnané netřeba trestat ani hlídat" prostě není pravda. Může to dozajista platit o č á s t i nezaměstnaných; ale na druhé straně je zase druhá část (a čistě osobní zkušenosti s touto částí jsem už zmínil), která má tohoto dohledu velice naléhavě zapotřebí.
A zásadní problém veřejné správy je - jako obvykle - v tom, jak tyto dvě zcela rozdílné skupiny dostat pod jedno společné opatření s obecnou platností.
Jak tedy - buďme zcela konkrétní - dostat pod jednu střechu nezaměstnaného sociologa, který dozajista nemá zapotřebí "udržovat své pracovní návyky" zametáním ulic, a skutečného nemakačenka zneužívajícího sociální dávky a vydatně si přilepšujícího melouchy načerno, ne-li přímo nějako kriminální činností.
a) Motivem toho návrhu zákona není nic jiného, ne svévolné šikanování nezaměstnaných. Ne pro šikanování samotné, ale pro politické body, které přináší buzerace těch nejzranitelnějších u široké skupiny těch, kteří si tak prověřují, že oni nejsou ti úplně dole.
Neúčinnost navrhovaného opatření a technické potíže s tím spojené totiž navrhovatelé a podporovatelé zákona mohou neznat pouze tehdy a) že zásadním způsobem mění podmínky života desetitisíců lidí, aniž by si cokoliv prostudovali, nebo b) jsou naprosto pitomí. Oboje považuji u českých zákonodárců a ministryň za vyloučené.
Ten "nemakačenko" (ať už si pod tím mám představit cokoli) a nezaměstnaný sociolog pod jednu střechu prostě patří. Jsou oba občané s příslušnými právy. V demokratické zemi by k tomu mělo patřit, že ani jeden z nich není rovnou sprostý podezřelý -- pokud se někde odehrává zneužívání dávek, pak má stát povinnost to prokázat, vyšetřit a řešit, nikoli na základě podezření, že se tak děje, určit skupinu těch, kdo to mohou páchat a preventivně je potrestat nucenými pracemi.
Podobně nevyměřujeme rovnou tresty za krácení daně všem, kdo si sami podávají daňové přiznání, a tudíž se mohou příslušného činu dopustit.
I sociolog může dělat práci načerno. S tím "nemakačenkem", který si přivydělává /není to oxymorón?/ ho pak spojuje neochota vzít jakoukoli práci za minimální mzdu a neoprávněné pobírání dávek. A to obojí je věc kontroly. Daňové správy a úřadu práce. To je ta střecha, pod kterou patří oba.
Pokud by byly vyšší sociální dávky, lidé by načerno nepracovali (neměli by toho zapotřebí).
Člověk by pochopitelně neměl mít povinnost vzít jakoukoli práci.
Levice v naší zemi téměř neexistuje, pravičáků zepár je, ale taky se nejedná o nějaká kvanta - a zbytek jsou lidé hodnotově a světonázorově zcela dezorientovaní...
U těch, kterým imigranti berou práci, kterou oni nechtějí dělat. U těch, kteří ze mzdy a z důchodu zaplatí tak sotva nájem a jídlo, zatímco nedoplatek za plyn už znamená katastrofu atd. a kteří vědí, že nevyjdou s penězi, protože z nich stát dře daně, aby platil rozmařilý život nezaměstnaných nemakačenek, často navíc cigošů.
Mezi voliči ČSSD je jich docela dost, skvostný příklad představoval na DR pan Ševčík. Milují Chovance, nesnáší Dienstbiera (což by mohlo by být i pochopitelné, ale oni ze špatných důvodů :-). A ještě víc jej jich mezi lidmi, kteří jsou buďto nerozhodnutí voliči anebo nepatří k hardcoru žádné strany.
Nicméně - neznám sice ministryni Marxovou nijak blíže, nicméně zůstávám i nadále velice skeptický vůči obviněním, že za tímto jejím opatřením (či souhlasu s ním) stojí nějaký politický kalkul, a nikoli její přesvědčení, že se jedná o opatření smysluplné a věcně správné.