Nemusíš být věřící, aby ses hádal s osudem
Magdaléna ŠipkaVánočním úkolem věřících je ukazovat nanovo na ohroženou přírodu okolo nás, na chudé a bezmocné, na izolované, depresivní, dezorientované, zranitelné. Náboženství nachází svůj pravý smysl jako píseň na rtech těch, kteří se nevzdali.
Minulou neděli někteří zapalovali třetí svíčku na adventním věnci. I ti zaměstnanější z nás patrně zahlédli jesličky. Vánoce jsou všude kolem nás, ale jaký význam má se ještě dnes ptát po Bohu nebo místu jeho narození? Jak může v naší společnosti stále hrát takovou roli příběh dvou migrantů z arabského poloostrova?
Ani o Vánocích se mi text „o Bohu“ nepíše lehko. To slovo je zanesené mnoha nepřijatelnými významy. Zkusme si je ale odmyslet a na chvíli připustit, že my všichni máme někde v mysli obraz boha. Někdy mu tak přímo neříkáme, někdy se ho snažíme z naší mysli za každou cestu dostat, někdy skutečně odešel a zbyly po něm snad hodnoty, vědomí síly ve vlastní křehkosti, naše vlastní požadavky na nás samotné. Po jeho odchodu mohla zbýt nevyřčená otázka, rána nebo hluboký, božský soucit se sebou samým a okolním světem.
Troufnu si říct, že z mysli většiny z nás postkomunistických Čechů a Češek zmizel jasný obraz boha. Přestali jsme o něm přemýšlet jako o neměnné konstantě, která má jasné „názory“ a snadno rozpoznatelné proroky. Tímto svým postojem, kterému můžeme říkat také ateismus, jsme možná naplnili jeden ze záměrů autorů Bible. Konečně jsme si většinově přisvojili, že Bůh není předvídatelný a jednoduše ovladatelný.
Bůh, kterého už nelze vzkřísit
Dorothee Sölleová, teoložka osvobození pro první svět, píše o tom, že Bůh býval dříve vnímán jako scénárista a režisér „divadla světa“. Byl tím, kdo dopředu člověku napsal jeho roli. Byl zárukou pro naše bezpečí v případě, že zahrajeme svoji roli dobře.
A jedno z nejpřesvědčivějších; takové, ke kterému i ateista může pociťovat naprostý respekt. Neboť jsou zde - zcela vědomě a bez nějakých zastíracích manévrů - opuštěna jako nepotřebný balast všechna dogmata, která se k tomuto Bohu vážou. Která ho líčí jako nějakou všemu nadřazenou super-moc, ovládající tento svět a dění na něm a samotného člověka podle svého vlastního uvážení.
To co zůstává po odhození těchto starých obrazů a překonaných mýtů, je... Co vlastně? Není nijak snadné, tento "zbytek" nějak jednoznačně pojmenovat.
V každém případě zde zůstává ono čistě osobní vyznání; víra v to, že tento svět je něčím více, že má nějaký vyšší smysl, než kolik by mu mohla propůjčit jenom čistě předmětná, materiální stránka veškerého bytí.
Je tu tedy víra v nějaký Vyšší smysl bytí, a tedy i v nějaký vyšší smysl naší vlastní existence, naší vlastní přítomnosti na tomto světě. A - ovšem, i pro natolik demytologizovanou víru nevyhnutelně a nepostradatelně je zde věření v to, že tento "vyšší smysl" má nakonec přece jenom nějakou osobní, vědomou podobu, že za ním stojí - a ho ztělesňuje a ho garantuje - vždy nějaký jsoucí aktér. Nějaká bytost, na kterou je možno se obracet, se kterou je možno vést vnitřní - a niterný - dialog, od které je možno očekávat, nebo alespoň doufat nějakou odpověď, ať třeba jakkoli tichou.
Takže, potud vše dobře; a jak řečeno, k takovémuto vyznání víry i ateista může a musí pociťovat naprostý respekt.
Ale... Přece jenom je tu jedno malé "ale". A možná, že je toto "ale" nakonec přece jenom hodně velké.
Magdalena Šipka hovoří o "chudých, bezmocných, zranitelných". To všechno je bezpochyby naprosto v pořádku, a zasluhuje opět uznání.
Ale - co takový Ježíš? Byl on sám opravdu j e n o m nahý, slabý, bezmocný? On, který dokázal silou svého ducha převrátit celý (západní) svět?
Ano, on přišel na tento svět opravdu nejen nahý, nýbrž i slabý a bezmocný - a to zdaleka nejenom v onom dojemném novozákonním příběhu, nýbrž i ve zřejmě mnohem prozaičtější realitě svého vlastního žití.
A přesto - tento ve svém dětství pro svůj původ přehlížený a vysmívaný hoch se dokázal silou svého ducha vypracovat až k těm nejvyšším duchovním sférám, takže nakonec to byl on a právě on, kdo se mohl hrdě postavit čelem světu a právem říci: "J á jsem pravda!"
A je to přesně ten moment, který mi i u toho Boha Magdalény Šipky chybí. Už v jiné diskusi jsem poukázal na to, že současné křesťanství se víceméně stáhlo právě už j e n o m na to pole charity, k péči o ty "chudé, slabé, zranitelné". Jakkoli hodná chvály a uznání je tato činnost ve prospěch potřebných - tady už není prakticky nic cítit a znát z toho s i l n é h o Ježíše, z toho, který dokázal vyzvat na boj celý tehdejší etablovaný svět. Boj, ve kterém on ztratil svůj život, své tělo - ale ve kterém se nakonec stal konečným vítězem jeho duch.
Kde je v současném křesťanství ještě tento silný, světodějný, inspirativní duch? Kde jsou nějaké opravdu nové, převratné ideje? Kde je v současném křesťanství ještě k nalezení něco, co by překračovalo a přesahovalo ty pravdy, ty myšlenky staré dva tisíce let?...
Marné hledání; a tak, nedá se nic dělat, i ten o sobě nemálo sympatický Bůh Magdaleny Šipky mi nakonec zůstane vzdálený, neboť u něj nenacházím odpovědi na základní palčivé otázky současné doby, nenacházím u něj dostačující inspiraci pro člověka vstupujícího do třetího tisíciletí své existence, počítáno od zrození Toho, na něhož v těchto dnech vzpomínáme.
Babička se v kostele modlí: "Pane Bože, pošli mi prosím tě pětistovku. Musím zaplatit dluh".
Kolem šli Husák s Bilakem a Husák říká: Vasile, kolik máš u sebe peněz? Dáme jí to, ať vidí, že žádný Bůh není".
Nenašli však po kapsách víc než čtyři stovky.
"Tu máte, babičko", říká Husák. "A pamatujte si: Bůh není. To vám dává strana".
Babička si vezme čtyři stovky a obrátí se k oltáři: "Pane Bože, děkuji ti za tu pětistovku. Ale příště to radši neposílej po komunistech. Oni mi z ní, mrchy, stovku strhli."
Abych byl trochu konkrétnější -- spousta křesťanů je mezi vědci projektu tokamaku ITER, momentálně druhém největším vědeckém projektu světa.
Vím, že vy a pan Samohýl vidíte v tokamacích významná rizika, ale nejde popřít, že by to skutečně radikálně a pokud jde o životní prostředí i maximálně uspokojivě vyřešilo energetickou krizi na této planetě.
Křesťané věří, že se člověk má stát pastýřem země. Antropocén nemá být krach, po kterém zbyde pouze zdevastovaná planeta a tenká radioaktivní vrstvička ve svrchní atmosféře, ale (moudré) panství člověka.
Proto ten projekt přitahuje nejlepší křesťanské mozky planety...
Křesťanem je i bodrý nekomplikovaný sedlák, nebo teoložka Šipka, nebo Hájková, Vyleťal.......................... křesťanství je velmi mocný proud pane Poláčku.
---------------------------------
Jinak samotný text opravdu vynikající, souhlasím, dokonale vygradovaný v posledním odstavci.
Grygar tuto záležitost pokládá za důkaz toho, že astrofyzikové, kteří toho o vesmíru ze samotné své profese vědí nejvíce, právě díky tomu daleko více poznávají, že za celým tímto vesmírem musí stát ještě něco dalšího. Něco, co to všechno vytvořilo, co to všechno udržuje v tak dokonalé harmonii, co tomu všemu propůjčuje řád. Nějaké vyšší vědomí - tedy Bůh.
Takže, potud Jiří Grygar. Ve skutečnosti toto jeho vyznání neznamená nic jiného, než že současná pozitivistická věda nemá vůbec prostředky k tomu vesmír vysvětlit. Ona ho může popsat, analyzovat - ale nedokáže v žádném případě vysvětlit, proč vznikl právě takhle, a ne třeba úplně jinak. A proč vůbec vznikl.
Ovšem, z tohoto vlastního nepoznání, z tohoto vlastního deficitu vyvozovat důkaz o existenci Boží - tak to je skutečně hodně velký kotrmelec.
A nikoli bez zajímavosti na tom je ještě jeden moment: J. Grygar je zároveň členem (snad dokonce předsedou) české společnosti "Sisyfos" - tedy společnosti extrémních skeptiků popírajících veškeré esoterické jevy, včetně léčitelství.
Přitom: existenci a působnost těchto jevů je kdykoli možno si ověřit - pokud k nim budeme přistupovat jenom trochu nezaujatě. Takže: Grygar existenci těchto jevů a těchto energií s až fundamentalistickým zaujetím popírá - zatímco nevidí sebemenší problém v tom, tvrdit existenci Boha, o němž nemá a nemůže mít naprosto žádné důkazy!
Tady zase jednou prokazuje svou platnost biblické úsloví o břevnu ve vlastním oku.
To celé nakonec ukazuje jedno: za vírou v Boha stojí v prvé řadě hluboká lidská touha - která nakonec vždycky odsune do pozadí jakoukoli střízlivou úvahu.
Vědci ze Sisyfa opravdu nejsou proti náboženství. Chtějí ovšem, aby bylo odděleno od vědy, aby do ní tak říkajíc "nefušovalo", nesnažilo se ji nahrazovat, což standardní náboženství už dnes nedělá (i když dřív ano).
Ale dělají to alternativní disciplíny jako je léčitelství, proutkaření, čínská a indická medicína nebo psychotronika, astrologie, atd.
S touto přirozenou skutečností nakládá jinak bezbožný kritický racionalista a jinak věřící teolog. Při tom jsou oba, ruku v ruce stejně plně srozuměni s mrzutým a znervózňujícím faktem omezenosti každého lidského poznání.
Jejich rozkol je ale způsobován jen nepatrnou nuancí.
Jeden z nich má nutkání vize vše přesahující autority, a druhý si vystačí s pouhou potřebou pozemské filozofie......bych coby pokus o otupení vzájemné animozity dodal.
Přesto je povzdech pana Poláčka oprávněný. Křesťanství namísto toho, aby bylo mobilizující, hybnou, revoluční silou, se stalo často pouhým tišícím, ne léčícím prostředkem na bolesti světa, zatuchlou obranou "tradičních hodnot". Jistě, Jeho království není z tohoto světa a nějaké utopické "nebe na zemi" jen vlastními silami kvůli naší porušenosti sami nenastolíme (to spíš zase nějakou totalitní diktaturu), k jeho budoucí proměně však můžeme připravovat podmínky už dnes.