Politika, morálka a porno
Irena Ferčíková KonečnáObránce „tradičních hodnot“ Jindřich Rajchl hrál v pornofilmu. Kolumbijský ministr pro rovnost s minulostí pornoherce naopak ukazuje, že zkušenost s marginalizací může být kvalifikací pro pomoc těm, kdo byli dříve vyloučeni.
Poprvé jsem Juana potkala v roce 2019 v Bruselu na setkání komunity lidí pracujících v sexbyznysu, které tehdy svolal Mezinárodní výbor pro práva osob v sexbyznysu v Evropě (ICRSE). Setkání bylo zaměřeno na stigma a diskriminaci, jimž lidé v sexbyznysu čelí při hledání spravedlnosti, pokud se sami stanou oběťmi trestných činů.
Jako konzultantka tohoto výboru jsem vedla komunitně orientovaný výzkum, do něhož se lidé ze sexbyznysu aktivně zapojovali — spoluurčovali jeho témata a v roli výzkumnic a výzkumníků sami sbírali data od respondentek a respondentů, často svých kolegyň a kolegů. Byla jsem tam jako jedna z mála „civilistek“, jak říkají nám, kteří stojíme mimo sexbyznys, ale s komunitou spolupracujeme.
Bylo pro mě fascinující slyšet příběhy lidí z celého světa, kteří se živí sexuální prací — od webcammingu a natáčení porna přes full-service eskort až po práci prostřednictvím online seznamek.
Mimi, trans žena z Thajska, žádající o azyl ve Francii kvůli politické perzekuci v zemi původu. Posha z Nigérie, která byla obchodována poté, co absolvovala nebezpečnou cestu přes Saharu a Středozemní moře. Antonella, trans žena romského původu z Rumunska. Bývalá učitelka z Polska Julie. A nakonec Juan — pornoherec, organizátor a aktivista, který ve Francii požádal o azyl poté, co byl v Kolumbii pronásledován za pokus uspořádat pochod hrdosti sexuálních menšin.
Juan Carlos Florian — od sexbyznysu k ministerské funkci
Juan tehdy na mě působil jako někdo, kdo si nese své zkušenosti s velkou hrdostí a s hlubokým vědomím, co znamená přežít. Vyprávěl o svém působení v Kolumbii, o pokusech organizovat pochod hrdosti, které skončily výhrůžkami smrtí, a o odchodu do Francie, kde — jak sám říká — „musel začít znovu, a tentokrát s kamerou v ruce.“ Ne jako herec v komerčním smyslu, ale jako člověk, který si zvolil své tělo jako způsob obživy a přežití v nové domovině. Ve Francii pokračoval ve svém aktivismu, když začal odborově organizovat komunity sexuálních pracovnic a pracovníků z Latinské Ameriky.
Letos v srpnu kolumbijský prezident Gustavo Petro jmenoval Juana ministrem pro rovnost. V prohlášení, které tehdy zveřejnil Juan na Instagramu, napsal: „Pocházím z ulice, z boje, z opravdového aktivismu. Byl jsem sexuálním pracovníkem, točil jsem erotický obsah, jsem HIV pozitivní a byl jsem migrant. Ale jsem také politolog, tvůrce veřejných politik, obránce lidských práv a především syn komunity, který nezapomíná, odkud přišel.“
Jeho jmenování vyvolalo v Kolumbii silné emoce — od podpory po pohoršení. Prezident Petro se za něj postavil s argumentem, že právě jeho minulost a schopnost o ní mluvit otevřeně z něj dělá autentického představitele ministerstva, které má hájit rovnost a lidskou důstojnost. „Nikdo mi nebude říkat, že máme vylučovat pornoherce, který v Paříži založil odbory,“ řekl Petro při obhajobě jeho nominace.
Juan se tak stal symbolem toho, že osobní minulost — byť stigmatizovaná — může být zdrojem odbornosti, empatie i politické odvahy. Jeho životní dráha dokládá, že zkušenost s marginalizací nemusí být překážkou, ale může se stát kvalifikací k tomu, jak pomáhat a zastupovat ty, kdo byli dříve vyloučeni.
Pokrytec Jindřich Rajchl
A právě v kontrastu s Juanovým příběhem působí česká realita vskutku pokrytecky. Zatímco v Kolumbii se vláda odhodlala jmenovat do čela ministerstva člověka, který svou minulost nezapírá, u nás je sexualita — a zejména minulost spojená s intimním obsahem — stále používána jako zbraň.
Příklad politika Jindřicha Rajchla, který sám sebe stylizuje do role obránce „tradičních hodnot“, ale zároveň měl v minulosti točit pornografický obsah a jiné přitom stejným faktem dehonestovat, je jen dalším z příkladů dvojí morálky, kterou český veřejný prostor tak dobře zná. Morálky, kterou sám Rajchl reprezentuje.
Zatímco v příběhu Juana Carlose Floriana se minulost stala součástí jeho kompetence a identity, v českém prostředí se podobné zkušenosti stále obracejí proti lidem samým — obzvlášť proti ženám. Stačí, aby se na internetu objevila jejich stará fotografie, video, nebo jen podezření, že „točila“, a jejich profesní i osobní život se může zhroutit během několika hodin. Přitom jejich zkušenost se stigmatem může být zdrojem empatie, síly a znalostí, nikoliv hanby.
Juan Carlos Florian je ztělesněním toho, že autenticita není hřích, ale forma odvahy. A že skutečná rovnost nespočívá v množství zákonů o rovnosti, ale ve chvíli, kdy přestaneme minulost druhých používat jako zbraň.
Intimita jako prostředek k vydírání
Jedním z fenoménů digitální éry je zneužívání intimního obsahu jako nástroje vydírání, vyhrožování a násilí. Může jít o materiál, který vznikl v rámci partnerského vztahu konsensuálně, ale i bez vědomí zúčastněných. Anebo o obsah vytvořený za jasně stanovených podmínek — například tvůrkyněmi a tvůrci na platformách jako OnlyFans. Ti dali souhlas s jeho vznikem a sdílením, nikoli však s jeho šířením mimo tento rámec. Jakmile je obsah vytržen z kontextu souhlasu, sdílen bez vědomí či se záměrem poškodit, stává se z něj nebezpečný nástroj moci.
Zveřejnění — nebo i pouhá hrozba zveřejnění intimního obsahu — se často používá jako forma pomsty po rozchodu, je nástrojem kontroly nad partnerkou či partnerem nebo prostředkem, jak oběť ponížit a zastrašit. V online prostředí, kde se obsah může nekontrolovatelně šířit, může mít takové jednání ničivé následky — ztrátu práce, stigmatizaci, psychické zhroucení, sociální izolaci.
Z právního hlediska jde o formu sexuálního a psychického násilí, z hlediska společenského o projev nerovnováhy moci, která často dopadá nejtvrději na ženy. A právě proto je nutné, aby ochrana před tímto typem zneužití byla nejen v zákonech, ale i v našem chápání toho, co znamená souhlas, důvěra a intimita.
Reportáž●Petra Dvořáková
Migranti v mužské prostituci: Sex s muži se jim příčí, díky němu však uživí rodinu
Tento fenomén má konečně i své legislativní uchopení. Evropská směrnice o potírání násilí na ženách a domácího násilí, schválená v roce 2024, definuje sdílení intimního obsahu bez souhlasu jako nový trestný čin. V České republice začne platit od 1. ledna 2026 jako nový trestný čin Zneužití identity k výrobě pornografie a její šíření.
Jde o přelomovou změnu, která uznává kyberprostor jako místo, kde se může odehrávat skutečné násilí — neviditelné, ale devastující. Sdílení intimních materiálů bez souhlasu oběti není pouze „porušení soukromí“, ale je to forma sexuálního násilí, které oběti připravuje o kontrolu nad vlastním tělem, obrazem a důstojností.
Při svém mnohaletém působení jako konzultantka pro ICRSE, později ESWA (European Sex Workers' Rights Alliance), jsem potkala množství politicky uvědomělých a vyspělých lidí ze sexbyznysu. Jejich zkušenost a potýkání se s politikou stigmatizace a marginalizace jim dala dovednost se k politickému dění vyjadřovat s ohromující přesností a citem. Přála bych našim politikům, aby měli někdy — tak jako já — možnost dostat lekci z politologie od těch, na které dopadá jejich politika nejvíce.
A možná by k tomu ani nemuseli chodit daleko. Někdy se totiž ani člověk nenaděje — a lekce přijde sama. Několik mých přátel cíleně nabízí své služby politickým celebritám, diplomatickým delegacím a i tímto způsobem intimní interakce — nejen fyzické, ale často intelektuální a psychoterapeutické — se snaží přispět ke snižování nerovností a světovému míru.
Naposledy se mému nejmenovanému příteli v nejmenované evropské zemi podařilo zmařit smlouvu mezi státy na dodávku zbraní. Zkrátka „vysoký politický představitel“ byl tak zaujatý poskytnutou intimní službou, že na schůzku se svým diplomatickým protějškem nestihl dorazit…
Vážená paní poslankyně, domnívám se, že váš nejmenovaný přítel, který má tak hluboké zkušenosti s vysokou politikou (že s pomocí intimní interakce, samozřejmě nejen té fyzické, ale i intelektuální a psychoterapeutické, se mu dokonce podařilo zmařit mezistátní smlouvu na dodávku zbraní), by určitě mohl být skvělým vzorem i pro aktivistu Jindřicha Rajchla v jeho boji za mír. Třeba se panu poslanci Rajchlovi podaří nějakým podobným způsobem zmařit i tu zatracenou muniční iniciativu.
Domnívám se proto, že váš nejmenovaný přítel by díky těmto svým hlubokým zkušenostem z politiky a psychoterapie mohl být skvělým kandidátem třeba i na českého ministra zahraničních věcí (pokud by to nakonec Turek přece jen odřekl).
Celý problém je evidentně pouze v tom, že jsme se zatím jako společnost ještě všichni nepřeorientovali na tu novou – dnešní progresivistickou levicí prosazovanou – pokrokovou morálku. Podle této nové morálky přece nejde vůbec o nic pobuřujícího, co by nás snad mělo nějak znechucovat a pokud se tak i přesto děje, evidentně stále trpíme nevhodnými a dávno již překonanými hloupými tradičními předsudky, které je nutno od základů vykořenit.
Progresivistická levice navíc v rámci tzv. polyamorie to Rajchlem propagované půjčování manželek přece již dávno prosazuje a například i na prostituci se dívá jako na poctivé a náročné zaměstnání, které je potřeba legalizovat (stejně jako třeba i distribuci drog). Lidé na Oganesjanem „zveřejněném“ videu se tedy nemusí za nic stydět, právě naopak – měli by být naším vzorem, vzorem nové morálky, která se často rodí v bolestech a je provázena nepochopením a tradiční pokryteckou zapšklostí.
Ať tedy našimi novými morálními vzory na nejvyšších postech společnosti jsou odteď již jen pornoherci, prostitutky a narkomani, neboť i podle samotného zakladatele křesťanství vcházejí celníci a nevěstky do božího království jako první.
A politika ať díky jejich zasloužené popularitě opět získá svoji přitažlivost pro široké lidové vrstvy.
Nedali by se do těch nových morálních vzorů přidat i zloději a třeba podvodníci s dotacemi? Má progresivistická levice slitování pro všechny hříšníky, nebo jenom pro politické prostituty bojující za světový mír?