Konečně se o tom mluví i v ČR: veřejné finance lze uzdravit jen na straně příjmů

Jaromír Baxa

Dvě důležité studie, Chytřejší daně týmu kolem PAQ Research a návrh zpracovaný odboráři, přinášejí důležité podněty, jak řešit český deficit, a to výlučně na příjmové straně. Ale je v tom třeba jít dál, než k čemu se oba návrhy odhodlávají.

Český daňový systém je příkladem krajně nespravedlivého modelu, v němž jsou nízkopříjmoví lidé zdaněni relativně více než lidé vysokopříjmoví. Od korporací a lidí s vyššími příjmy nevybíráme daně ani v míře, v jaké tak činí Polsko, Maďarsko či Slovensko. Foto ŠJů, WmC

Ještě před volbami vznikly dva alternativní pohledy na to, jak řešit dlouhodobé deficity veřejných financí, které atakují 300 miliard: jednak Chytřejší daně od PAQ Research, Idea a Centra veřejných financí UK a jednak návrh odborářů z Českomoravské konfederace odborových svazů — ČMKOS. I když se programové prohlášení vlády Andreje Babiše jasným závazkům na řešení deficitů spíše vyhýbá, problém tím nezmizí. Proto stojí za to se návrhy na řešení situace zabývat.

Oba návrhy, Chytré daně i návrh Českomoravské konfederace odborových svazů, mají společnou jednu zásadní věc: z dobrých důvodů nenaskakují na dlouhou dobu tradovanou tezi, že deficit českých veřejných financí je možné vyřešit škrty a úsporami ve výdajích státního rozpočtu. I když se tato „pravda“ opakuje více než dvacet let, žádný pokus najít masivní úspory zatím nevyšel. Zásadní úspory v úhrnu okolo pěti set miliard, tedy ekvivalent šesti procent HDP, které by vyrovnaly český deficit činící zhruba oněch 300 miliard, a ještě přinesly 200 miliard potřebných dle studie Centra veřejných financí na investice do budoucnosti, v rozpočtu zkrátka není možné najít.

Společné mají oba plány bohužel i to, že ani jeden nenavrhuje navýšení příjmů státního rozpočtu v dostatečné míře. Chytré daně znamenají zvýšení příjmu rozpočtu o 74 miliard (v cenách roku 2024), odbory na první pohled dospívají k vyšším příjmům, okolo 150 miliard, jejich výpočty se ale při bližším pohledu zdají nadsazené.

K potřebným přibližně 500 miliardám se tedy nepřibližují ani zdaleka. Přitom navýšení příjmů státu o pět set miliard by Českou republiku přiblížilo průměru Evropské unie, zemím jako Nizozemí nebo Německo, kde činí 39 % HDP. Stále bychom přitom zůstávali relativně hluboko pod Rakouskem nebo Dánskem. Současný podíl 33.7 % je nižší dokonce než v Maďarsku, na Slovensku či v Polsku.

×
Diskuse

Jenom na straně příjmů?

Jestli tomu dobře rozumím, tak stát tedy může získat štíhlejší zdravější figuru prostě jenom tím způsobem, že bude míň žrát, a ne tak, že se okolo toho všeho víc nalítá.

Řekl bych, že Andrej Babiš chce zvyšovat mzdy státním zaměstnancům přesně z tohoto důvodu -- doufá, že se tím zvýší příjmy státního rozpočtu.

Také chce zavést EET.

Se zvyšováním daní z nemovitostí nevím nevím, zvedly by nájemné...