Fialova vláda selhala v pomoci domácnostem

Mikuláš Peksa

V předvolební debatě často zaznívá až hysterická obhajoba posledních čtyř let asociálně-konzervativního vládnutí Fialovy vlády. Ta se přitom řadí k vládám s nejnižší důvěrou veřejnosti v rámci OECD. Důvody jsou nasnadě.

Lidé nejenže pociťují drahotu, ale mají i srovnání: vidí, že v Německu nebo třeba ve Francii či Beneluxu byla opatření větší nebo zavedena dříve a vlády tam dokázaly nabídnout alespoň částečnou úlevu dříve, než se situace vymkla kontrole. Foto FB Úřad vlády ČR

Od počátku energetické krize, po vypuknutí války na Ukrajině, se ve většině evropských zemí rozhořela veřejná debata o tom, jak vyvážit rostoucí ceny energií a potravin s tlakem na rozpočty domácností. Inflace v roce 2022 vyšvihla Českou republiku mezi státy s nejvyšším růstem cen v rámci Evropské unie.

Průměrný růst spotřebitelských cen dosáhl ve 2022 podle různých zdrojů patnácti až sedmnácti procent, což bylo výrazně víc než například na Slovensku, kde inflace dosáhla 12,8 procenta. V České republice se navíc reálně snížila kupní síla — lidé platili víc za energie, palivo a potraviny, zatímco mzdy držely krok jen částečně.

Ve srovnání s Německem se Česká republika liší nejen výší inflace, ale i rozsahem vládních reakcí a mírou jejich viditelnosti pro občany. Německo zavedlo takzvanou windfall tax, tedy zvláštní odvod z neočekávaných zisků energetických firem, a energetické opatření známé jako „price caps“, které stanovuje strop cen pro domácnosti a průmysl. Náklady na program německého programu omezení cen energií byly značné — odhaduje se, že opatření na snížení cen plynu pro domácnosti i průmysl v případě jejich plného uplatnění mohla stát do dubna 2024 až 56 miliard eur.

V České republice byly podobné zásahy, například cenové stropy a dotace na energie, sice významné, ale ve srovnání s Německem méně ambiciózní, méně systematicky nastavené, často opožděné a s méně zřetelným dopadem pro domácnosti.

Důležité je sledovat i důvěru veřejnosti ve vládní instituce, protože často odráží, jak lidé vnímají vládní zásahy a schopnost je v krizi ochránit. Podle zprávy OECD „Government at a Glance 2025“ má průměrně v zemích OECD 39 procent obyvatel vysokou či středně vysokou důvěru ve svou národní vládu, zatímco 44 procent vykazuje nízkou či žádnou důvěru. Průměr samotný je již kritický — a Česká republika se podle dostupných průzkumů nachází pod tímto průměrem, zejména v kontextu ekonomických obtíží.

Na Slovensku dosáhla inflace v roce 2022 podle zpráv BTI přibližně 11,5 procenta, přičemž pro rok 2023 se odhadovalo zvýšení až na 13,9 procenta. I zde lidé čelili vysoké drahotě, byť relativně nižší než v České republice. Slovenská vláda měla díky členství v eurozóně, kde je část měnové politiky sdílena, větší prostor pro zásahy, přesto však byly reakce a kompenzace vystaveny výraznému tlaku.

Pokud jde o windfall tax a odvody z neočekávaných zisků, Německo patřilo mezi lídry v zavádění těchto mechanismů. Vláda stanovila, že devadesát procent nadměrných příjmů energetických výrobců nad určitou hranici se „seškrtne“ a tyto prostředky budou použity na podporu domácností postižených vysokými cenami energií. V České republice sice také existuje windfall tax, avšak výnosy jsou nižší než bylo avizováno, jejich použití není dostatečně transparentní a kompenzace často nedosáhly právě k těm domácnostem, které je nejvíce potřebovaly.

Tyto rozdíly — inflace v dvojciferných číslech, rozsah státních zásahů, výše daní z neočekávaných zisků a, což je velmi důležité, transparentnost a včasnost reakcí — jsou klíčové pro pochopení, proč je česká vláda výrazně méně populární než jiné v Evropě. Lidé nejenže pociťují drahotu, ale mají i srovnání: vidí, že v Německu nebo třeba ve Francii či Beneluxu byla opatření větší nebo zavedena dříve a vlády tam dokázaly nabídnout alespoň částečnou úlevu dříve, než se situace vymkla kontrole.

Česká vláda byla v kritickém období růstu cen energií a potravin spíše ve vleku událostí: sliby ohledně výnosů z windfall tax často předbíhaly realitu, kompenzační programy přicházely se zpožděním, administrativní překážky je zhoršily, a dopady byly pro část populace neúměrně vysoké — zejména pro střední třídu a obyvatele regionů mimo velká města, kteří mají omezené možnosti úspor či alternativ.

Diskuse

Česká daňová politika obecně a sociální politika této vlády, která nejvíce zatěžuje nejchudší, to je děs.

Bohužel síla, která nastoupí po volbách, zcela bezpochyby rušením superhrubé mzdy dokázala, že to jsou úplně stejní babráci jako ti, které nahradí.

To jak dokázaly poslední dvě vlády špatně vládnout, je šokující. Ano, přišly dvě světové krize, ale se schopnou vládou jsme mohli mít dnešní problémy čtvrtinové...

***

Přežvýkané:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-byznys-trendy-analyzy-krize-bydleni-je-horsi-nez-energie-drahota-dal-dusi-tretinu-cechu-286655

Plná verze:

https://chytrejsidane.cz/

P.S. A už vůbec neomlouvá, že některé evropské země jsou na tom trendově ještě hůř.