Politici se vztekají na soudy kvůli uprchlíkům

Martin Rozumek

Evropský soud rozhodl, že státy nesmějí zneužívat možnost přesunu do „bezpečných“ třetích zemí, a zbavovat se tak zodpovědnosti za ochranu uprchlíků. Státy jako Itálie, Dánsko nebo ČR se tomu vehementně brání.

Namísto trefování se do soudů, nebo rovnou ignorování jejich rozsudků by dnešní politici měli důsledně hájit právní stát, humanismus a univerzální lidská práva zakotvená v ústavách i v evropském právním řádu. Foto Pakkin Leung, Wikimedia Commons

Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku (SDEU) na konci července jasně vymezil hranice snění evropských politiků o rychlém odmítání azylových žádostí a o přehazování odpovědnosti států EU za procesování azylových žádostí na jednotlivé země.

Šlo konkrétně o případ dvou uprchlíků z Bangladéše, kteří si stěžovali na neoprávněné přemístění z Itálie do „inovativního“ azylového centra pro pouze muže, provozovaného italskými úředníky v Albánii. Soudní dvůr EU suše konstatoval, že aby země původu mohla být považována za bezpečnou, musí být bezpečná pro všechny obyvatele dané země, a to na základě otevřených a veřejně dostupných informační zdrojů. Itálie tedy tyto uprchlíky přemístila do Albánie neoprávněně.

Rozsudek SDEU vyvolal vlnu nevole zejména v zemích, které vehementně prosazují takzvaná inovativní řešení v migraci, spočívající v přehazování vlastní odpovědnosti za ochranu uprchlíků na v podstatě kterýkoli stát, který se nechá uplatit a přemluvit, aby se stal skladištěm uprchlíků pro Evropany. Lze si totiž stěží představit, že justice přimhouří obě oči a strpí, aby takzvané bezpečné třetí země (safe third countries), které by podobnou migrační dohodu s EU podepsaly, nemusely ve skutečnosti tento standard bezpečnosti a otevřenosti dodržovat.

Italská premiérka Giorgia Meloniová obratem rozsudek SDEU zkritizovala jako nepřípustné vměšování justice do odpovědnosti politiků. Zřejmě si neuvědomila, že justice řeší případy, které k ní dorazí, a prostě jen chrání právo a zcela správně vychází z ústavní a unijní přednosti mezinárodního a evropského práva nad právem národním. Jinak by si totiž třeba Orbán nebo Fico mohli prosadit do právního řádu jakýkoli protiprávní a korupční nesmysl.

Přednost mezinárodního a unijního práva platí v ústavních pořádcích napříč zeměmi EU včetně Itálie nebo České republiky. Mimochodem, čeští úředníci a odpovědný ministr tuto skutečnost již déle než dva roky ignorují, když protiprávně odmítají žádosti ukrajinských uprchlíků o dočasnou ochranu v ČR, pokud byli kdykoli registrováni k ochraně v jiné zemi Evropské unie. Takový postup je jasně v rozporu s právem EU, ale českým úředníkům a politikům se evropský předpis zkrátka nelíbí, a tak se rozhodli právo obcházet a na soudech stále dokola prohrávat. Jen v Organizaci pro pomoc uprchlíkům jsme vyhráli takových soudních sporů mnoho desítek.

Italská vláda tak daleko v porušování práva zatím nešla a stále se snaží status center v Albánii nějak upravovat. Když s tímto nápadem Georgia Meloniová několikrát narazila u soudů, z center pro žadatele o azyl se obratem stala návratová centra pro odmítnuté žadatele o azyl. Časem možná zmizí jakákoli zmínka o azylu, až nějaký příští soud zjistí, že návrat byť i odmítnutého žadatele o azyl například do Súdánu vážně není bezpečný. Raději stranou pozornosti inovátorů zůstává zjištění výzkumu Univerzity v Bari, že jeden den provozu italského centra v albánském Gjaderu a Shengjinu stojí 114 tisíc eur a zřízení jednoho lůžka v těchto detencích vychází na pěkných 150 tisíc eur.

Lídři skupiny zemí EU ve své snaze zbavit se odpovědnosti za uprchlíky přesto neutuchají. Aktuálně stojí v čele podobných snah dánský ministr pro imigraci Kaare Dybvad Bek. Ten na červencovém neformálním summitu EU v Kodani opět plédoval za návratová centra či procesní azylová centra ve třetích zemích. A to poté, co se těmto zastáncům politiky tvrdé linie v EU podařilo zrušit v budoucí úpravě k Migračnímu paktu takzvané kritérium jakéhokoli spojení uprchlíka s danou třetí zemí, třeba že danou zemí projížděl. Žádné země, ochotné stát se tímto skladištěm uprchlíků pro Evropu, tento dánský vizionář nejmenoval, ale hromada evropských peněz pro sebe a svou rodinu jistě nějakého diktátora ve Rwandě nebo v severní Africe k podobnému experimentu přesvědčí.

Nepřesvědčí však soudní orgány v jednotlivých zemích EU ani soudní orgány celoevropské, tedy Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku a Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku. I na ten si skupina devíti zemí — v žádné z těchto nehumánních aktivit samozřejmě nechybí Česká republika, Itálie a Dánsko — stěžovala v otevřeném dopise z května tohoto roku. V něm kritizovala soud ve Štrasburku v přístupu k migraci a žádala jej o novou a otevřenou diskusi o interpretaci textu Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod z roku 1951.

Zvlášť v dnešní rozbouřené době právního ignoranta Trumpa, agresivního Ruska, genocidního Izraele nebo zapomenuté katastrofy Súdánu by se měli politici mít na pozoru před trefováním se do soudů, ne-li rovnou ignorováním jejich rozsudků. Naopak měli by velmi důsledně hájit právní stát, humanismus a univerzální lidská práva obsažená v ústavním pořádku, v úmluvách mezinárodního společenství a v základních smlouvách Evropské unie. A možná si také uvědomit, že migraci nelze zastavit — jen ji dobře nebo špatně řídit.