Věří muslimové na práva menšin?
Karolína VítkováKarolína Vítková komentuje nedávnou diskuzi nazvanou „Islám a LGBT+ lidé — dva neslučitelné světy?“ Podobné debaty jsou nezbytné, protože otevírají tabuizovaná témata a posilují dialog napříč společností.
Slučitelnost islámu a respektu k LGBT+ lidem řešila panelová diskuse, kterou v úterý 9. srpna hostil pražský Langhans — Centrum Člověka v Tísni. Měla za cíl otevřít mnoho témat, která nejsou ve společnosti příliš zohledňována. A pokud ano, tak spíše jako zbraň „slušných Čechů“ a „Naštvaných matek“, kteří se obávají, že s rozšířením islámu bychom se v České republice dočkali veřejného kamenování gayů, leseb a trans lidí.
Jak to však vidí samotní čeští muslimové? Debaty se zúčastnili konvertité Kateřina Gamal Richterová a Ondřej Adamík a také islamoložka, analytička výzkumného centra AMO se zaměřením na integraci muslimů v Evropě, Zora Hesová. Panelisté čelili otázkám Sáry Drahokoupil Vidímové, politoložky, která celou diskuzí prováděla.
Už minutu po oficiálním začátku se síň zcela zaplnila a pořadatelé již další zájemce do místnosti nevpustili. Zájem byl značný, takže několik desítek lidí zůstalo stát na chodbě v marné naději, že se nějaké místo uvolní. Dovnitř se vešlo asi šedesát zvědavých a nedočkavých lidí.
Na poslední chvíli vedle mě usedla slečna. Stěžovala si, že ji do sálu odmítal vpustit jakýsi muž, přestože na ni uvnitř čekalo místo. Situaci popsala tak, že se k ní dotyčný choval invazivně a několikrát do ní strčil. V tu chvíli jsem si uvědomila, že na místě jsou pravděpodobně i lidé, kteří si nepřišli pouze vyslechnout diskusi.
To bylo možné očekávat už na základě bouřlivé debaty na facebookové stránce události, kde jsem četla desítky nenávistných komentářů na adresu muslimů. A v neposlední řadě také zprávu o tom, že se na akci chystá samotný Martin Konvička.
Jádrem je těchto 9 slov: "téma LGBT+ komunity je mezi muslimy stále velkým tabu."
Dalších cca 745 slov se toto sdělení snaží udělat stravitelnějším.