Islámský stát už i v Pákistánu? Znalci váhají

Petr Jedlička, Radek Kubala

Debatu o pronikání Daeš na východ podnítil velký pondělní útok u nemocnice v Kvétě, při němž usmrtil sebevražedný atentátník zřejmě až 93 lidí.

Nejen na západ, tedy do Libye, Tuniska a dalších států Maghrebu, ale i na východ rozšiřují své aktivity dle řady pozorovatelů fanatikové ze samozvaného Islámského státu (Daeš, ISIS) — státně-teroristické organizace, jež kontroluje část území v Sýrii a Iráku. V posledních dnech se mluví v daných souvislostech zejména o Pákistánu. Děje se tak v návaznosti na útok sebevražedného atentátníka, který usmrtil v pondělí v balúčské Kvétě nejméně 74, podle některých zdrojů ale až 93 lidí.

„Ve zprávách se píše o pronikání Daeš do Pákistánu stále častěji, odborníci na situaci v zemi ale váhají, zda k němu dochází skutečně v rostoucí míře,“ hlásil do úterního vysílání Al-Džazíry Kamal Hyder, pákistánský reportér stanice, a pokračoval:

„Pákistánské bezpečnostní složky zadržely v letošním roce už několik stovek osob s podezřením, že rekrutovaly nové bojovníky pro Daeš. V zemi nicméně působí jiné, starší a rozmanitější džihádistické skupiny (...) které se různě spojují a zase rozpojují. Není tak jasné, zda zadržení nepatřili k Daeš jen formálně, třeba proto, že mu slíbila věrnost jejich původní skupina. Symptomatické přitom je, že k pondělnímu útoku se přihlásil nejen Daeš, ale i Džamáate Ahrár, jedna z frakcí pákistánské odnože Tálibánu,“ doplnil Hyder.

Analytikové z agentur připomínají, že na pákistánské džihádistické scéně působí organizace různé velikosti, přičemž ty větší se snaží k sobě připoutat menší, a tím získat navrch nad konkurenty. Sama Džamáate Ahrár byla takto například v roce 2014 připoutána k Daeš. V březnu 2015 se ale přimknula zase k Tálibánu.

Svou roli hrají navíc i oblastní specifika. V Balučistánu, který leží u hranic s Afghánistánem a Iránem, žije početná šíitská populace. Oblastí proto v současnosti zmítá i série násilí mezi sunnity a šíity a působí zde také separatističtí povstalci. Mluvčí pákistánské armády se navíc nechal v reakci na poslední dění slyšet, že útoky souvisejí i s čínsko-pákistánskou ekonomickou spoluprací v regionu.

×
Diskuse
Z pohledu křesťana je to vlastně jedno - IS je jen o málo agresivnější k menšinám, než oficiální pákistánský mírumilovný islám. Pákistánští křesťané žijí v izolaci a jsou permanentně napadáni (jeden křesťanský senátor zvolený za muslimskou partaj to nevytrhne). Podle Open Doors World Watch je Pákistán osmou nejhorší zemí pro menšiny, stupeň utlačování je označen jako "extrémní perzekuce".
Podle vyprávění jednoho francouzkého kněze, který v Pákistánu 10 let působil, je situace katastrofální. Občas za ním přišel nějaký muslim se žádostí o pokřtění a musel je velice tvrdě a okamžitě odmítat -- byly to léčky a kdyby na to kývl, čeká ho oprátka.
Zákony proti rouhání jsou tvrdé a uplatňované s děsivou rozkoší.
Na smrt v celách čeká cca 300 křesťanů.
Kdyby do Pákistánu uprchlo milion křesťanů, postřílí je jako prašivé psy.
Má smysl řešit, že k Belzebubovi přišel na návštěvu samotný Ďábel?