Další bavorský útok a česká debata
Petr JedličkaNedělní výbuch v Ansbachu je třetí krvavou událostí spojenou s muslimskými přistěhovalci v českém sousedství za poslední týden. S velkými útoky ve Francii se měřit nemůže. Přesto je pro naši debatu stěžejní, jak se s ním Bavoři vyrovnají.
Stalo se a nelze to odbýt: v západobavorském městě Ansbachu odpálil sedmadvacetiletý odmítnutý žadatel o azyl ze Sýrie, který přišel do země před dvěma lety, v noci z neděle na pondělí nálož. Usmrtil při tom sebe a poranil dvanáct kolemjdoucích.
Další podrobnosti o činu nebyly do pondělního rána s jistotou známy — psalo se navíc jen, že strůjce výbuchu se pokusil už před tím dvakrát o sebevraždu. Na každý pád se ale jedná o třetí čin blízký terorismu spáchaný v Bavorsku během jednoho týdne. A jeho důsledky budou důležité i pro nás — pro českou debatu.
Všimněme si: ani jeden z bavorských útoků nepřipomíná příliš terorismus islamizovaných a zfanatizovaných mladíků známý z Francie. Pachatel prvního útoku — sedmnáctiletý žadatel o azyl z Afghánistánu, jenž poranil minulé pondělí u Würzburgu pět lidí — byl sice téměř jistě také zfanatizovaný islamista — vedle podomácku vyrobené vlajky Dáeš, která byla nalezena v jeho bydlišti, tomu nasvědčuje i klasický výkřik „Allahu Akbar“, objevené staré amatérské video, na němž se zřejmě on k fanatikům hlásí, a stručný vzkaz, který adresoval před činem otci.
Würzburgský útočník ovšem neměl žádné teroristické zázemí, vedení ani vybavení. Svoje oběti si vybral zjevně náhodně ve vlaku, napadl je nožem a sekerkou, a to nijak zkušeně. Celkově dokázal zranit čtyři hongkongské Číňany, a po vystoupení ještě jednu německou pejskařku, než ho přivolaná policejní hlídka zastřelila. V prvním bavorském útoku se stal tak jediným mrtvým on sám.
Pachatel druhého útoku — pátečního mnichovského — byl osmnáctiletý Němec cílící na cizince. Ač sám syn íránských azylantů z 90. let, nebyl ani praktikující muslim, natož islamista. Jiné muslimské uprchlíky a přistěhovalce naopak zabíjel. U řetězce rychlého občerstvení v areálu nákupního střediska zastřelil zbraní koupenou na dark netu postupně devět lidí — dvě Albánky a jednoho Albánce z Kosova, thráckého muslima z Řecka, dva Turky a jednu Turkyni, jednoho maďarského a jednoho německého chlapce. S jednou výjimkou bylo všem jeho obětem méně než 21 let. Po činu spáchal sám sebevraždu.
V šetření stále je, zda pachatele tohoto druhého útoku přiměla k činu jen nenávist k imigrantům a zda se skutečně inspiroval norským národoveckým fanatikem Breivikem, jak se tvrdilo v sobotních zprávách, nebo zda na něj měla určující vliv šikana ve škole, propadnutí u zkoušky či hraní počítačových stříleček, jak se dokládalo v neděli. Dva dny po útoku zadržela policie ještě pachatelova sedmnáctiletého afghánského kamaráda.
Třetí útok spáchal pak zmiňovaný syrský sebevrah v noci na pondělí v městě Ansbachu, kde zrovna probíhal festival. Prozatím není jasné, zda byla jeho motivací okázalá sebevražda, nebo měl teroristické úmysly. Podobně jako u prvního útoku je však i zde jedinou smrtelnou obětí sám útočník.
Atmosféra strachu a její zneužívání
Srovnají-li se tyto tři útoky s loňskými pařížskými výbuchy a střelbou v Bataclanu, letošním útokem na bruselském mezinárodním letišti nebo i nedávnou vražednou jízdou řidiče kamionu po promenádě v Nice, jíž si pachatel dlouho plánoval, nelze než konstatovat, že v bavorském případě jde vskutku zatím o hrozbu jiné úrovně — co do organizovanosti, přípravy, důslednosti provedení, zázemí, ba i napojení na teroristické organizace v zahraničí.
Sporná je rovněž souvislost s uprchlickou krizí, protože pouze jeden z pachatelů — sedmnáctiletý Afghánec z prvního útoku — přišel do Německa v loňské vlně, pod jejíž silou zkolaboval režim standardních azylových řízení a hraniční kontroly.
Atmosféra souvisejících obav a strachu je ovšem podobná. A stejné jsou i snahy určité části politiků se na ní přiživit. Dobře je to patrno i u nás a těžko se tomu zabraňuje. Vedle teroristických útoků a činů blízkých terorismu se totiž dějí stále i nějaké další zločiny a příslušná sorta politiků míchá ve snaze o vlastní sebezviditelnění vše dohromady.
Například takový Michal Hašek hned poté, co se ukázalo, že v pátek v Mnichově (druhý útok) nevraždil fanatický islamista, ale mladík cílící právě na muslimské přistěhovalce, si vytáhl na svůj síťový profil lokální krimi z druhého koutu Německa, konkrétně württemberského Reutlingenu, kde o víkendu rozsekl syrský azylant v záchvatu žárlivosti polské gastarbeiterce, své lásce a kolegyni z práce v bufetu, obličej nožem na kebab. Jihomoravský hejtman doprovodil zprávu komentářem: „Toto se nepodaří hodit na ,pominulého mladého Němce‘ jako páteční Mnichov.“
Problémy čekali všichni, liší se pohled na řešení
Nedá se přitom na druhou stranu ignorovat souvislosti — všechno zmíněné násilí v Německu se i přes rozdílnost oproti francouzskému točí také okolo přistěhovalců, žadatelů o azyl a muslimů. Jenomže hlasy, jež by naznačovaly, že přistěhovalecká a uprchlická vlna z Blízkého a Dálného východu nebude znamenat žádné velké problémy, byly a jsou od počátku debaty zcela okrajové.
Ono usvědčování z takzvaného vítačství, to jest nepřemýšlivého nadšení pro nekontrolovaný příchod jakýchkoliv cizinců z jiných kultur, bylo vždy především argumentačním faulem. Téměř nikdo je nezastával. Výzvy k větší vstřícnosti k uprchlíkům či podílení se na odpovědnosti v rámci celoevropského řešení na transparentech neznamenají, že by byl pohled těch, kdo si je vyrobili, na islám, uprchlickou krizi či kulturní konflikt vyčerpán jednorozměrným heslem. Právě naopak.
Podobně také německá politická reprezentace i společnost se sice většinově shodly, že jim otevřenost jejich země, její tolerantní a solidární povaha a výhledově také profit v ekonomickém i obecně společenském významu stojí za nevyhnutelné problémy; nenamlouvaly si ale, že žádné těžkosti mít nebudou. S islámem, přistěhovalci, uprchlíky i všemi dalšími migranty.
Pro nás pokrokáře šlo tehdy o obdivuhodné rozhodnutí, pro naše konzervativní oponenty o krajně neodpovědný krok. Nyní zažívá Německo řetězec násilných akcí a bude zajímavé sledovat, zda-li a jak to přístup k naznačeným problémům změní.
Důsledky a česká cesta
Tři poslední útoky provedli pachatelé v nejkonzervativnější spolkové zemi, která zároveň patří ve vztahu k migrujícím mezi ty méně vstřícné. Čeští kritikové jí nyní radí preventivní postih pro všechny osoby jedné víry, plošné sledování a případně deportaci, ozbrojení civilního obyvatelstva a znovuzadrátování hranice. Uvidíme, jakou nápaditost a akceschopnosti osvědčí politikové bavorští.
Islamizace Evropy v důsledku teroristických a kvaziteroristických útoků je asi tak pravděpodobná, jako by byla christianizace Blízkého východu prostřednictvím čarodějnických procesů. Pokračující násilí ovšem může poměrně snadno prohloubit rozdělení společnosti a dále radikalizovat její názorové okraje.
Každé krveprolití v Německu, jehož pachateli, nebo i oběťmi, jsou přistěhovalci z muslimských zemí, je kromě jiného též vodou na mlýn té části českých politiků, kteří se zaměřují na využívání strachu ke zlepšování vlastních kariérních vyhlídek. I proto bude teď nesmírně důležité sledovat, jaký je rozdíl ve reakcích u sousedů a jak se společnost i politická reprezentace názorově posune.
Českou oficiální reakcí na krizi loňského roku a debatu o soužití je zatím tichá neúčast (přičemž například Slovensko nebo Maďarsko projevují neúčast okázale) a trvání na svém doplněné o drobnou charitu v Jordánsku zaplaveném uprchlíky. Hlavní otázkou pro naši debatu do dalších měsíců a let tak bude, zda-li a jak se Němcům podaří dokázat, že lze související problémy lidsky zvládnout a že předpovídači nevyhnutelného střetu civilizací a zániku evropské kultury pravdu neměli. A to i navzdory dnešnímu krveprolití.
Bez této odpovědi z Německa se u nás, zdá se mi, nepohneme, ať už se stane cokoliv. Debata je už měsíce zablokovaná a vzhledem k snadnosti sběru politických bodů na tématu před blížícími se volbami se nedá očekávat, že by se posunula někam dále.
Oproti prvním zprávám se naopak zvýšil počet lidí, jež útočník při své cestě za svou hlavní obětí poranil, na pět -- k Polce se totiž řítil přes lokál mávaje nožem zběsile kolem sebe.
Ten třetí bavorský útok v Ansbachu je plně srovnatelný s Paříží a Nice.
Jen náhodou tak strašlivě nedopadl.
Výbušnina ve spojení s menšími kovovými předměty (např. šrouby), to je v davu lidí strašlivá zbraň. Nesmírně pustošící. Po jejím použití vzniká nepředstavitelná panika a davové šílenství.
Kdyby se dostal na ten festival...
Umíte sestrojit bombu pane Jedličko?
Kolik čtenářů DR to umí??
Pokud bych byl vyšetřovatel, věnoval bych Ansbachu mnohem víc pozornosti, než třeba Mnichovu. A šel bych tvrdě po známých pachatele, protože tohle smrdí prací nějakého navrátilce z IS v pozadí.
Radikalizace může proběhnout opravdu bleskově...
President Spojených států William McKinley byl zavražděný roku 1901. Zastřelil ho anarchista Leon Czolgosz, syn Marie Nowakové a Pavla Czolgosze, který pocházel ze střední Evropy.
Anna Lindh (švédská ministryně) byla zavražděna roku 2003.
Vrahem byl Mijailo Mijailović, narozený ve Švédsku srbským rodičům. Později vysvětlit, že ji zabil, protože nenávidí politiky, kteří mohou za, že nemá budoucnost.
b) Spousta lidí přichází do Evropy ze zemí, kde se řeší věci běžně násilím.
"Chodila jsem do vězení v Rotterdamu .... Většinou se jednalo o násilný útok. Somálci zpravila nekradli a neprodávali drogy. Ale pokud mezi dvěma Somálci došlo ke sporu, patřilo k jejich přirozenosti vybuchnout a chopit se zbraně. Jeden muž praštil majitele bytu, který přišel do bytu vybírat nájemné, do hlavy kladivem....
Poslali mne do školy, abych pomohla vysvětlit učitelce rodičům, že jejich sedmileté dítě je agresivní. Zbilo jiné dítě....
Dítě vysvětlilo, co se stalo. Druhé dítě na něj vyplázlo jazyk a posmívalo se mu, tak to druhé dítě ztlouklo. To bylo plně v souladu s jeho výchovou. V Somálsku útočíte. Udeříte první.....Mne učili to samé. ....
Řekla jsem učitelce: "Tam odkud pocházím nás učí, udeřit jako první. Budete to muset lépe vysvětlit". Dívala se na mne jako bych se zbláznila.
....Když jsem se vracela na kole domů, myslela jsem si, proto je v Somálsku občanská válka a Holandsku není"
Ayaan Hirsi Ali
c) Dost lidí přichází s nerealistickými očekáváními
Tohohle namíchat pár kilo, dát do uzavřené nádoby s nějakými matičkami, odpálit uprostřed davu... A to je jen první nápad chemického laika. Jeden kamarád má malou domácí chemickou laboratoř, ten by mohl a uměl namíchat věci...
Aby nedošlo k mýlce, já s vámi víceméně souhlasím, ale k výrobě bomby skutečně (bohužel) nepotřebujete napojení na teroristickou buňku.
Takže ještě si počkejme, ale myslím, že to nabere mnou naznačený směr.
Opravdu bych tvrdě šel po jeho známých, obzvlášť pokud by se v poslední době objevili nějací noví.
Cukrářská bomba je fajn, ale existují mnohem explozivnější výbušniny, které bývají na výrobu kapku náročnější.
No, uvidíme, rozbor té výbušniny a celého výbušného systému je teď určitě jedena z jasných priorit vyšetřování, takže za pár dnů bude jasněji.
Zajímavé jsou jeho pokusy o sebevraždu. Že je nebyl schopen dotáhnout do zdárného konce, přičemž ovšem dokázal bez problémů vyrobit takovou bombu.
Spíš to vypadá, že to byly pokusy demonstrativní a že když to nevyšlo a měl být deportován, tak se šel pomstít.
To je problém, který by neměl být obcházen. Ti lidé sem přicházejí s naprosto nereálnými představami. Vyhrávací kutálky na nádražích je jen zvyšovaly. Střet s realitou pak pro ně byl asi dramatický.
Kdyby se Evropa toho vítacího šílenství vyvarovala, kdyby se Mutti nefotila s migranty a netvrdila, že jsou vítaní, nebyla by očekávání tak nereálná. Pochybuju, že by Mexičané očekávali, že když se jim podaří dostat do Států, že je čeká dechovka na nádraží a pak pravidelné vysoké sociální dávky.
Problém Evropy tkví v tom, že Evropa je dnes Merkelová. Takže když vítala Merkelová /Během Evropské migrační krize čelí ostré kritice za otevřený přístup k přijímání imigrantů (takzvanou Willkommenskultur). Německá kancléřka v srpnu 2015 na adresu vlny imigrantů prohlásila, že Evropa vlnu imigrantů zvládne; krátce na to Spolkový úřad pro migraci a uprchlíky (BAMF) na Twitteru oznámil, že nebude vracet osoby syrského původu, které budou žádat o azyl, ačkoliv přišly z jiné bezpečné země.Již v druhé polovině září toto rozhodnutí kancléřky důrazně kritizoval bavorský premiér Horst Seehofer když řekl mimo jiné, že podle něj svými výroky v podstatě vyzvala běžence, aby se z Maďarska přesunuli do Německa a "Německo tak zastavilo platnost (evropských azylových) pravidel". 22. ledna 2016 kvůli rozhodnutí Merkelové přestat chránit hranice Německa a vpustit do země nekontrolovaný příliv lidí, podala skupina šesti právníků u Spolkového ústavního soudu ústavní stížnost. „Kancléř nesmí činit rozhodnutí mimo rámec zákona, který určují voliči prostřednictvím Parlamentu,“ uvedl Clemens Antweiler, autor stížnosti. V lednu roku 2016 uznávaný německý psychiatr Hans-Joachim Maaz doslova varoval, že kancéřka "jeví známky duševní poruchy a narcismu ". V podobném duchu se vyjádřil i předseda FDP Christian Lindner, podle kterého kancléřka uvrhla Evropu do chaosu - zdroj Wikipedie/, vítala prakticky Evropa. A já mám to šílenství v živé paměti. I to, jak bylo nahlíženo a prakticky ještě dnes je, na ty, kteří na nesmyslnost tohoto vítání poukazovali. A Merkelové se stavěly piedestaly.
Po útoku na přistěhovalce, podle mého názoru, chtěla říci, že toto jednání je nepřípustné a tuto myšlenku formulovala slovy: Přistěhovalci jsou vítáni.
Neuvědomila si, že každý má dnes chytrý telefon, takže nechtěně vyvolala lavinu.
Traduje se, že povýšení obce Břevnová na město proběhlo podobným způsobem. Když vísku navštívil Franc Josef, řekl něco ve smyslu, že se jedná o pěkné město.
Místní starosta (?) ihned zvolal, že císař pán právě povýšil naši vesnici na město a bylo to.
Ve své podstatě je to jedno. Má prostě štěstí, že v našem systému nenesou politici žádnou odpovědnost za své konání.
A když, tak jen ti nepohodlní. Proto v Hagu soudí Srby. zatímco Thaci a spol. běhají po svobodě. A že by se tam objevil Blair, Bush, Albrightová a jejich přicmrdávači, byť jsou zatíženi mnohem závažnějšími zločiny, tak to ani náhodou. Jestli to nebude tím, že „Je to tribunál darebáků, s předem domluvenými postupy. Tento Tribunál ve skutečnosti porušuje všechny normy správného (soudního) postupu…“ /britský novinář John Laughland (The Times, 17.června 1999)/.
Ovšem po takových zločincích nepasou ani aktivisté. Jejich prioritou jsou Zeman, Hašek, Robejšek a další. Zřejmě jsou zločiny těchto jmenovaných větší, než těch aktérů válek. Patří to už jaksi ke koloritu aktivistů. Mají ty priority prostě jinak poskládané. Mladý, zdravý ekonomický migrant je víc hoden jejich péče, než starý bezmocný, celý život pracující našinec, který plnil státní kasu. Jo, jsou to holt pokrokoví humanisté a kdo jejich priority nechápe, je xenofobní nácek. Ještě že jsou tak humanističtí. Kdo ví, jak by nám tu svou pravdu vtloukali do hlavy, kdyby tomu tak nebylo.
kdyby byla "Evropa" Merkelová, jak píšete, byl by v Evropě přinejmenším zaveden systém, který Merkelová prosazovala -- to jest otevřené hranice a závazné přerozdělování všech žadatelů o azyl mezi všechny státy.
Dnes jou už čtyři měsíce hranice pro migrující zavřené a přerozdělilo se jen jich jen nepatrné množství. Pokud bychom postupovali podle logiky "Evropa je ten, podle jehož představy o žádoucím řešení to nakonec dopadlo", tak by byla Evropa Orbán -- hranice kontrolují národní státy a drtivá většina uprchlíků a dalších migrantů odešla do Německa, Švédska a Holandska. "Zavali si je, tak je mají," řekl by maďarský prezident.
Jinak to rozhodnutí BAMF bylo skutečně protiprávní, resp. proti zásadám tvorby a uplatňování společných unijních politik. Jeho obhájci ale připomínají, že ani Maďarsko už tehdy nepostupovalo dle platných pravidel, i když se tak dnes tváří, a tvrdí, že pokud by rozhodnutá BAMF nepadlo, zůstala by drtivá většina migrujících buď v Maďarsku, nebo před maďarskou hranicí, tedy na krku Srbsku. Přijde mi přese všechno to současné dění, že dnešní stav je lepší, než toto.
A s tím obrazem aktivisty -- falešného humanisty s očima jen pro cizí lidojedy, ale ne pro naše bezdomovce, jste vedle úplně. Právě ti lidé, ketří jezdili pomáhat na Balkán, jsou ti, kdo u nás jinak bezdomovcům pomáhají.
zejvný rozdíl mezi mačetou a nožem na kebab je v tloušťce, ostrosti a síle čepele, to ale není důležité. Důležité je -- a proto zde ona pozornost pro detail -- že zatímco mačetu by musel útočník někde sehnat, vykračovat si s ní po ulici a na místo ji přinést za plánovaným vraždným účelem, nůž na kebab může v afektu sebrat prostě namístě v onom bufetu. Mačeta znamená téměř jistě dopředu vypracovaný vražedný plán, nůž na kebab nutně nemusí.
Čili úplně správně by měla moje otázka znít: Pomáhají skutečně potřebným?!!! Lidem, kteří nemají možnost změnit svůj osud? A pomáhají jim skutečně, tedy pokud je to v silách potřebných, tak je učí se svým stavem bojovat, nutí je měnit jej? Motivují je svojí pomocí k tomuto?
To je totiž to nejdůležitější.
Neboť jestliže poskytuji zázemí lenochovi, či alkoholikovi, který pak logicky nemá zájem měnit nic na svém ztraceném životě, jsem skutečně jen falešný humanista. Když k tomu přidám péči o mladého, zdravého ekonomického migranta, který míří do Evropy, aby se zde beze snahy měl dobře, jen tím tu falešnou, až nebezpečnou humanitu korunuji.
A nebezpečná není jen tím, že otevřené hranice už dnes platí nevinní svými životy. Ale i tím, že i když aktivisté mají plnou hubu řečí o tom, jak lze jinde peníze pro potřebné získat, tak oni sami je nezískají a jen pomáhají tu trochu rozházet nepotřebným. Peníze, které by mohly starým a bezmocným lidem zlepšít a prodloužit život. Těm skutečně potřebným jej zlepšit.
Evropa je Merkelová. Kdyby byla Orbán, tak bychom byli migračního šílenství ušetřeni. To, že časem Merkelová převzala jeho způsob zastavení migrace, bylo až důsledkem tlaku jejich souputníků. I když zase skutečnost, že doufá, že přerozdělí migranty a ti půjdou dobrovolně tam, kde dostanou mnohem méně, zase dosvědčuje trvalost její idc.
A ve Francii dnes islamisté v kostele podřezali faráře a jeptišku.
Možná že katoličtí fundamentalisté začnou na papeže Františka pohlížet s větším zalíbením. Jestli budou dál útočit na křesťanské cíle, třeba se část oveček zase rozpomene na svou víru a nakonec s dalšími křižáky (to jste i vy, ateisti) naženou muslimy do moře.................
Na závěr drsný vtip nové doby:
"Alláhu akbar", arabsky "Bůh je velký", do evropských jazyků obvykle překládáno jako "K zemi!"
Ve své podstatě ti, kteří migrantům rozdávají jídlo /nebo jim pomáhají také nelegálně přes hranice/, je zvou do Evropy. Jsou to takoví merkelníci. Při dnešním telekomunikačním propojení se migranti ihned totiž dozvědí, kde jim bude poskytnuta péče, kam se mají vydat. Vstřícnost = migrace.
"Nezisková organizace Refugee Support vytvořila za pouhé dva měsíce v táboře dokonalý systém základních služeb a tak dala životům lidí uvězněným v neočekávatelně dlouhé relokační proceduře jasný denní řád, důstojné a férové zacházení a psychickou podporu. Doplňuje ten nejzákladnější a často nedostačující standard poskytovaný ze strany státu a armády, která na kemp fyzicky dohlíží. V táboře je tak díky Refugee Support a jejím dobrovolníkům šest dní v týdnu otevřený freeshop s oblečením, kde si jednou za tři týdny ženy, muži a pak děti mohou vzít několik kusů oděvů ze sbírek od lidí z celé Evropy.
Vedle butiku se nachází freeshop s jídlem a hygienickými potřebami, otevřený každý den, kam obyvatelé tábora docházejí podle rozpisu vždy dvakrát týdně pro potravinový balíček, složený za peníze štědrých dárců z Evropy i mimo ni.
Stravování je poskytované armádou třikrát denně, na další nákup základních potravin a hygienických potřeb obyvatelé tábora často nemají peníze. Freeshop s potravinami poskytuje stabilně základní sortiment - sušenky, suchary, dětské výživy, datle, mléko, ovesné vločky, cukr, sůl, čaj, kávu. A pokud se sejde finančních darů více, je možné stravu zpestřit občas bílým jogurtem, ovocem, zeleninou nebo tuňákovou konzervou.
V pravidelných intervalech se tu také vydává prášek na praní, mýdlo, šampón a toaletní papír, tedy základní potřeby, které ale armáda v kempu nevydává. Servis poskytovaný Refugee Support tedy představuje nutnou součást standardu."
(celý text zde: http://denikreferendum.cz/clanek/23441-ne-vsim-je-clovek-rad)
Vám opravdu pane Ševčíku přijde, že tento druh vstřícnosti -- darované oblečení, balíčky a hygienické potřeby -- přiměje desetitisíce, ba statisíce Syřanů, Afghánců atd., aby se vydali na cestu? Podle mě jdou i ti ekonomičtí především za vidinou lepší, nebo alespoň nějaké normální budoucnosti pro sebe a svoje děcka, nikoliv za tímto typem nouzového zopatření.