V Mnichově útočil osamocený střelec, devět obětí
Petr JedličkaNe tříčlenná skupina, ale jen jeden střelec má na svědomí páteční krveprolití u mnichovského obchodního centra. Podle aktuálních informací šlo o mladíka s německým a íránským občanstvím cílícího na přistěhovalce. Po útoku se sám zastřelil.
Páteční útok u mnichovského obchodního centra, jímž žila zpravodajská média po většinu noci, provedl osamocený střelec. Potvrdila to bavorská policie v sobotu časně ráno. Po většinu času se věřilo, že útočníci byli tři. Postupně se však ukázalo, že další muži se zbraněmi v rukou, kteří kvapně opustili centrum po útoku autem, byli policisté v civilu pronásledující střelce.
Známo je také už, že střelcem byl osmnáctiletý mladík s německým a íránským občanstvím. Během útoku usmrtil celkem devět lidí a dvacet dalších poranil. Poté uprchl a asi kilometr od místa zastřelil sám sebe.
Motivy útočníka zůstávaly ještě v pondělí vysvětlené jen obecně. Mnoho účastníků tematických diskuzí na sociálních sítích si osvojilo během páteční noci názor, že jde o dalšího islamistického fanatika a důsledek loňské vstřícnosti Německa k uprchlíkům. Tuto hypotézu podpořila i výpověď jedné svědkyně, dle níž měl střelec provolat klasické „Bůh je veliký“.
Pravdou se ale později ukázal být spíše opak. Řada pozorovatelů už krátce po útoku upozorňovala, že střelec má na záznamech z kamer boty téže značky, jaká je oblíbená mezi německými neonacisty. Jiní světkové uváděli, že vykřikoval „Zasraní cizinci“, a mluvil čistou němčinou.
Víkendové vyšetřování následně odhalilo, že střelec cílil na neměnecké teenagery snědší pleti. Zbraní koupenou na dark netu usmrtil postupně dvě Albánky a jednoho Albánce z Kosova, thráckého muslima z Řecka, dva Turky a jednu Turkyni, jednoho maďarského a jednoho německého chlapce.
Útok byl podniknut přesně na páté výročí norského masakru, při němž národovecký fanatik Anders Breivik usmrtil celkem 77 lidí, většinou mladých sociálních demokratů. Další z výkladů motivací mnichovského střelce ale hovoří i o tom, že ho šikanovali spolužáci ve škole, že v den útoku neudělal důležitou zkoušku, nebo že propadl počítačovým střílečkám.
Bavorská policie zareagovala na střelbu mohutnou operací, při níž uzavřela ve snaze dopadnout údajnou trojici útočníků mnichovské nádraží, několik hlavních ulic a v posledku celou městskou část. Lidé v dané oblasti bydlící se nemohli dostat několik hodin domů, a tak jim otevřela symbolicky dveře řada podniků v sousedních částech města. Do této solidární akce se zapojily i mnichovské mešity.
Nejen v německém zpravodajství byl páteční útok spojován výkladově s dalším útokem, při němž sedmnáctiletý žadatel o azyl z Afghánistánu poranil v pondělí 18. července sekerkou a nožem čtyři hongkongské Číňany cestující po Bavorsku ve vlaku a jednoho německého kolemjdoucího.
Policie tohoto útočníka po výstupu z vlaku zastřelila a v jeho bydlišti pak objevila podomácku vyrobenou vlajku samozvaného Islámského státu. Věří se zatím, že pondělní útočník byl takzvaný osamělý vlk jednající pod vlivem islamistické propagandy, k níž si našel sám cestu.
Další informace:
Reuters German-Iranian gunman kills nine in Munich, then himself: police
Deutsche Welle Munich shooting - teenager kills nine and himself
BBC News Munich shooting: Gunman acted alone, say police
The Local — Germany Nine dead in shooting rampage in Munich
Pojďme řešit důležitější věci. Třeba že Hašek má dvě mluvčí, nebo že Robejšek manipuluje veřejností, když propaguje přímou, tedy nejčistější formu demokracie. To je to, co nás pálí.
Hlavně v USA.
"Školní střelec", ale z obchoďáku. Zaměřený na vraždy dětí.
Sice obdivovatel mj. Breivika, ale spíš proto, kolik lidí dokázal Breivik zabít, než kvůli jeho ideologii.
Nicméně je původem z Íránu, což spoustě lidí úplně stačí...
Nejvíce se asi ulevilo Britským listům --- jak se jinak bouří proti nepotvrzeným informacím, teď s nadšením vytrubují nepotvrzenou zprávu, že byl Sonboly křesťan.
Nicméně závažnější informace zazněla včera na ČT24. A to, že odpovědí na islámské atentátníky bude silná radikalizace ultrapravice, která se bude zřejmě též projevovat terorem.
Navíc v Evropě v letech 2006 až 2014 zahynulo kvůli teroristickým útokům 48 lidí.
Jen v samotném roce 2015 už 150 a v roce 2016 už to také nějaká stovečka je a to ještě zdaleka neskončil.
Takže i kdybych měl přijmout tézi, že takových magorů "naše láskyplná demokratická společnost produkuje tucty", pořád by mi ta čísla neštymovala.
Já osobně bych tedy žádný důvod k úlevě neviděl. Naopak.
Každé umění vyžaduje talent.
Talentu je poskrovnu a žádá si rozumného prostředí.
Víme, že demokracie nepadá s hůry, ale je rozumovým konstruktem - pokusem nápomoci téhle naší šílenství náchylné civilizaci.
Takže nezmagořit znamená zapomenout na lásku a jiné libé pocity a bez úlevy vzít talent a rozum do hrsti......bych z kazatelny zasmušile prohlásil.
Ale UNESCO v červenci vyhlásilo islám za nejmírumilovnější náboženství světa -- možná se není čeho bát.
Každý systém produkuje magory.
Každý systém magory neprodukuje. V každém ale žijí. Jenže některé opravdu ten magorismus podporují.
Radikálně vyjádřeno - umělec není ničí zaměstnanec, nevěří v nic. Je někým, kdo se zaobírá světem a událostmi zcela jiným způsobem. Politik předkládá víru v řešení, které by mělo změnit svět, ale umělec předkládá produkt, pro nějž není na světě místa. Neskýtá žádný užitek. Opravdový umělec předkládá světu to, co ještě nebylo.
Když Bůh stvořil v sedmi dnech všehomír – ptactvo, toky, člověčenstvo –, nevzal si na umění ani pár minut času. „Budiž umění, které někteří budou milovat a někteří nenávidět!“.
Ne, to neřekl .........tak pravil levicový intelektuál v románu P. Rotha "Můj muž komunista".
Reklamní slogan na Glocka -- je ke slyšení třeba v jednom slavném americkém filmu s Tommy Lee Jonesem -- praví: "Nikdy se nezasekne. Nikdy se nepřehřeje. Střílí vždy a všude. Dokonce i pod vodou."
Žádné náhlé hnutí mysli.
Teď už ovšem Bavorsko má i toho pravého, nefalšovaného sebevražedného islamistického atentátníka, který se s výbušninou a kovovými předměty v batohu pokoušel dostat na hudební festival, kde bylo 2500 lidí. Byl by to strašlivý masakr, naštěstí ho dovnitř nepustili...
A němečtí politici se chystají udělat další chybu a otevírají otázku zpřísnění legálního držení zbraní.
Jak píše Karel Dolejší zde:
http://www.blisty.cz/art/83094.html
německé zákonodárství i praxe jsou v tomto směru příkladné a prostě není důvod tuhle otázku vůbec otevírat.
Zločinci stejně legální zbraně nepoužívají.
Nazval bych to politikou ze zoufalství.
A jejím důsledkem bude akorát zase o něco větší naštvanost lidí...
Když si člověk představí, že to bude pokračovat, do toho začne krachovat Itálie a s ní celý evropský jih, v mnoha zemích se k moci dostane nacionalistická ultrapravice,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, k tomu globální ekologická krize a muslimský svět v plamenech ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,raději si vlastně ani nepředstavovat.
No,
Západ (doufejme) nebude tak slabý, jak se mnohým zdá, ale hrne se toho teď na něj opravdu hodně.
Jenže i ta Itálie se mi zdá nespolehlivě naštvaná...natož tenhle západ.
Naše naděje Británie začíná couvat a zbytek západní evropy ovlivňují fanatičtí odpůrci zbraní.
Ovšem usamerika to je jiná politika prozoufalství a maximalizace naštvanosti lidí ....bych si v duchu K.D. zadoufal.
No ano, je to skutečně tak: Bůh nejenže nestvořil umění - ještě hůře, on vůbec nestvořil člověka jakožto k r e a t i v n í bytost. Bůh stvořil člověka - pokud bychom to chtěli vyjádřit zcela přímočarým způsobem - jako pasivního panáka, který nemá žádný vyšší úkol, nežli jenom obdivovat to, co stvořil samotný Bůh.
A jakmile tento stvořenec odloží svou pouze pasivní roli a pojí ze stromu poznání - tak je hned oheň na střeše, a hned je z toho smrtelný hřích.
Takže, vlastně by se z toho celého nechalo vydedukovat, že jakékoli umění je bez dalšího smrtelný hřích, vzpoura proti Bohu - neboť na jakékoli (s)tvoření má Bůh přece výhradní monopol. V umění si tedy člověk osobuje něco, co mu principiálně nenáleží.
Například slavný japonský režisér Kurosawa se jednou vyjádřil v tom smyslu, že veškeré umění spočívá vlastně ve vzpomínání.
Že je to tedy vlastně všechno umělcův rekurs na to, co sám kdysi už viděl, zažil, utrpěl... V tomto smyslu tedy umění netvoří nic nového; jenom člověku umožňuje nový pohled na to, co je vlastně každému důvěrně známé.
Všichni se léčili, ale všechny jejich psychiatři pustili do běžného života. Takže co s těmi psychiatry? Kdy ponesou za tohle odpovědnost? V jakém stavu je německé lékařství, když v krátké době po sobě vraždí, nebo se chystá vraždit takové množství "duševně nemocných" a ono na to nedokázalo reagovat? A proč zrovna teď ti "duševně nemocní" vraždí několikrát týdně, když donedávna vcelku nic? A jak to, že se, zrovna náhodou, rekrutují z migrantů?
Tohle už frontální útok na zdravý rozum. Předpokládají snad šéfové Evropy že jsme všichni idt? Chtějí na nás, abychom si zvykli na to, že kvůli jejich šíleným ekonomickým, či humanistickým experimentům budeme žít v pocitu stálého ohrožení? A jako odměnu za to budeme mít sníženou kvalitu života, neboť takové experimenty něco stojí a páni nahoře je určitě financovat nebudou?
Jak dlouho pak bude trvat, než v Evropě ultrapravice převezme otěže? Nedláždí ji cestičku i nejeden levicový aktivista?
Mohl se připravovat (že snad zatkli nějakého Afgánce za pomoc), ale ta zkouška mohla být rozbuška.
Umění demokracie lze provozovat i z popudu lásky.... k rozumu.
Myšlenka "umělec předkládá světu to, co ještě nebylo" by měla být "umělec by měl...... Ostatně Rothův originál je : "opravdový umělec...."
Umělec je médium. Isak Baskevič Singer zesnulý včera před 50 lety odpověděl na otázku kdo je to vlastně spisovatel:
"pouze jeho texty".
Protože bez té duše nám zbude jenom právě ten modernisticky-postmoderní rozum: chladný, počtářský, kalkulující, racionalistický a utilitaristický. A to i - či spíše právě - ve sféře společenské a politické.
Samotný rozum nikdy nedokáže vyprodukovat skutečnou vstřícnost mezi lidmi. Rozum může nanejvýš přivést k poznání, že je pragmaticky výhodnější tolerovat skutečnost, že jsou lidé a skupiny lidí kteří vyznávají názory a postoje které jsou mně samotnému nesnesitelné, nežli abychom se v neustálých zápasech o monopol na pravdu pobíjeli klacky a kyji. Ale ke skutečné vstřícnosti vůči druhému, tedy ke skutečnému náhledu, že i ten druhý - právě ten který je nám svými názory natolik nesnesitelný - že i on by mohl mít alespoň část pravdy, tak k takovéto vstřícnosti nás samotný rozum nikdy nepřivede. K takovéto zásadní proměně našeho životního postoje je zapotřebí něco daleko více, nežli pouhý rozumový kalkul.