Jaká demokracie, takové referendum
Josef PatočkaJosef Patočka hájí referendum jako bytostně demokratický nástroj v polemice s celou řadou autorů. Místo referenda je tam, kde se princip lidu coby zdroje vší moci dostává do krize. Je záchrannou brzdou demokracie.
Evropou obchází strašidlo — strašidlo referend. Čím méně si proevropští liberálové všech odstínů připouštěli možnost, že by si Británie skutečně odhlasovala odchod z Evropské unie, tím horečněji nyní usilují vymyslet, který zlomyslný bůh nás ztrestal tak smutným osudem. Martin Fendrych se na Aktuálně promyslel až k hluboké obžalobě lidské přirozenosti: prý neumíme unést štěstí. Martin Šimečka se v Respektu zase uchýlil k vymítání démona sociálních médií, který zákeřně otevřel „davu“ cestu do „velkých dějin“.
A pak je tu ono strašidlo — všelidové hlasování. Na praporech populistické pravice, které zdobí již po nějaký čas, bylo nyní červeně podtrženo. Od Wilderse po Macha se jím šikuje do boje za „exit“ s příslušnou předponou. Nespočívá tedy problém v něm samém? Není už se samotnou ideou, že se o něčem lidé rozhodují přímo, něco zásadně špatně?
Ponechme stranou prostomyslně elitářské argumenty o nepoučeném voliči: buď demokraty nejsme, nebo jimi jsme — a námitky, které lze šmahem obrátit i proti právu volit si své zástupce, jen podrývají naší vlastní pozici. S promyšlenější problematizací otázky referend přišel ve Finmagu Michal Kašpárek. Před ním se chci referenda zastat.
Referendum, poslední útočiště neprivilegovaných
Všelidové hlasování dává podle Kašpárka „příliš velkou moc do jedněch rukou“, nehledě na to, že jej současně dává do rukou všech. Nabízí se tedy otázka: v čích rukou má vlastně moc spočívat? Prazáklad demokratické ideologie leží v tvrzení, že právo činit rozhodnutí se má nacházet ve větším, než malém počtu oněch končetin.
Odtud tvrzení, že „lid je zdrojem vší moci“. Reprezentace, tedy výkon moci prostřednictvím volených zástupců, není jeho samozřejmým důsledkem, ale nezbytností. Představa, že by mohl lid vykonávat svou moc v masové společnosti přímo, je absurdní. Místo referenda je tam, kde se tento princip dostává do krize. Je tedy nápravným prostředkem, záchranou brzdou demokracie.
Třeba by takovou instancí měly být raději "všechny hlavy".
To je totiž opravdu rozdíl. A velice zásadní dokonce.
Dominují referenda předložené těmi, kteří nejeví o budoucnost demokratického režimu upřímný zájem a demokracii považují za nástroj usurpace moci.
Společenské postoje jako ..... rozejít s neomarxismem a jeho nehodnotami, čímž se samozřejmě rozejdeme nutně také s kosmopolitismem (V.Podradský aj) ..........jsou dokladem nevytříbených představ o řešení destruktivních projevů globalizace. Všeliké zápachy slova kosmopolitismus jsou toho dokladem.
A proto jakkoliv motivovaná referenda jsou nutným příspěvkem k tříbení poznatků o výhodách demokratického režimu .......bych s autorem zajedno mínil.
Máte pravdu, pane Poláčku. "Všechny ruce" jsou diskriminací vůči lidem, kteří nemají obě ruce. Ale hlavu má každý, i Donald Trump. :-)
S článkem naprosto souhlasím, jen malá poznámka:
"Kašpárek si stěžuje, že rozhodnutí referenda je absolutní a nezvratné."
Já si myslím, že rozhodnutí referend nemusí být nezvratná, naopak. Rozhodnutí může být demokratické jen tehdy, pokud je možné jej zase demokratickým procesem zvrátit. Takže například hypotetické rozhodnutí o vyhlazení nějaké menšiny nemůže být považováno za demokratické (i kdyby bylo odhlasováno v referendu), protože ta menšina nemůže později znovu v referendu přesvědčit většinu, že nejde o dobrý nápad.
Konkrétně v případě Brexitu, pokud by šlo o skutečně demokratické rozhodnutí, mohli by si voliči vypsat tolik opakovaných referend, kolik by jen chtěli. A asi by dopadla jinak, poté, co se prokázalo, že zastánci Brexitu podstatně lhali.
Ale chápu, co tím pan Kašpárek chtěl říct. Že by prostě rád, aby za něj rozhodoval někdo jiný. Já bych navrhoval třeba ÚV KSČ. Nu, v tom se asi neshodneme.
Otázka je ovšem, k čemu vlastně.