Dvě nádraží, o dva roky zpět

Jiří Hlavenka

Nápad politického hnutí ANO rozřešit spory o polohu brněnského nádraží tím, že vzniknou oba uzly, je projevem nekompetence. Diskuse není ve fázi, kdy by se mělo metat nápady bez hlubšího uvážení.

Hnutí ANO Andreje Babiše představilo před několika dny svou variantu brněnského nádraží - mají vzniknout nádraží dvě, kdy ke stávajícímu přibude další nádraží za řekou. Zastánci tvrdí, že tato varianta „spojuje výhody obou předchozích řešení” - jenomže právě tak můžeme říci, že spojuje právě jen nevýhody obou řešení a přináší ještě další komplikace navíc. A pokud zastánci tvrdí, že toto řešení je levnější, lze právě tak konstatovat, že bude dražší.

Asi tušíte, v čem je problém: dvě v současnosti posuzované varianty, které budou předmětem podzimního referenda (tj. Nádraží v centru a odsunuté „U řeky“) mají za sebou již řadu let podrobného zkoumání, posuzování a projektování. Nejsou to návrhy vzniklé po jedné diskusi u stolu, nejsou to výsledky jednoho nápadu, do kterého někdo dokreslil vizualizaci z půlkilometrové výšky.

U obou současných návrhů si již umíme představit, jak by se realizovalo technické řešení, jaké jsou v něm výhody i překážky, a též kolik by požadovaná rekonstrukce či nová stavba stála. Co víc, před několika dny byla ukončena veřejná urbanistická soutěž, ve které význačné architektonické týmy představily výsledky týdnů a měsíců práce architektů, odborníků na tuto problematiku.

×