Dvě nádraží, o dva roky zpět
Jiří HlavenkaNápad politického hnutí ANO rozřešit spory o polohu brněnského nádraží tím, že vzniknou oba uzly, je projevem nekompetence. Diskuse není ve fázi, kdy by se mělo metat nápady bez hlubšího uvážení.
Hnutí ANO Andreje Babiše představilo před několika dny svou variantu brněnského nádraží - mají vzniknout nádraží dvě, kdy ke stávajícímu přibude další nádraží za řekou. Zastánci tvrdí, že tato varianta „spojuje výhody obou předchozích řešení” - jenomže právě tak můžeme říci, že spojuje právě jen nevýhody obou řešení a přináší ještě další komplikace navíc. A pokud zastánci tvrdí, že toto řešení je levnější, lze právě tak konstatovat, že bude dražší.
Asi tušíte, v čem je problém: dvě v současnosti posuzované varianty, které budou předmětem podzimního referenda (tj. Nádraží v centru a odsunuté „U řeky“) mají za sebou již řadu let podrobného zkoumání, posuzování a projektování. Nejsou to návrhy vzniklé po jedné diskusi u stolu, nejsou to výsledky jednoho nápadu, do kterého někdo dokreslil vizualizaci z půlkilometrové výšky.
U obou současných návrhů si již umíme představit, jak by se realizovalo technické řešení, jaké jsou v něm výhody i překážky, a též kolik by požadovaná rekonstrukce či nová stavba stála. Co víc, před několika dny byla ukončena veřejná urbanistická soutěž, ve které význačné architektonické týmy představily výsledky týdnů a měsíců práce architektů, odborníků na tuto problematiku.
Nic podobného u varianty „dvě nádraží” nemáme: lze vést jen povrchní diskuse bez hluboké znalosti věci a bez argumentů, které jsou podloženy projektem a odbornými analýzami. Které vlaky mají jezdit na současné a které na nové nádraží, když „příměstští“ jezdí do Brna za prací právě tak rychlíky jako osobáky? Nikdo neví.
Jak bude nové „hlavní” nádraží vytíženo, když dnes v Brně nastupuje a vystupuje devadesát procent osob z příměstských oblastí a jen deset procent z dálkových spojů - nenavrhujeme náhodou liduprázdné nádraží? Nikdo neví.
Nádraží potřebuje další dopravní uzel - budou tedy dva uzly, jeden současný v centru, druhý u řeky, jak budou propojené? Nikdo neví.
Nová varianta má „usnadnit rozvoj města směrem na jih” - jenomže skutečně bude rychlíkové nádraží, kterým většina cestujících jen projede, spouštěčem rozvoje jižního Brna, míst ležících mezi dálnicemi a krabicemi průmyslových hal a logistických areálů? Nikdo neví.
Jak bude komplikace působit na cestující, kteří budou muset mít o jeden přestup navíc (tramvaj spojující obě nádraží), nebude právě toto faktorem, kdy si to „spočítají” a přesednou z vlaků do aut, čímž bude dosaženo zcela opačného účinku, než se zamýšlí? Nikdo neví.
Když se to neví, dá se to zjistit: jenomže to vyžaduje čas, mnoho času. V okamžiku, kdy se tato nová varianta vezme do komplexního posuzování, jsme najednou o dva roky zpátky - takový čas, a to ještě optimisticky, pokud předpokládáme, že se neobjeví komplikace a další návrhy, varianty a podvarianty, zabere práce, která novou variantu alespoň přiblíží propracovanosti současných návrhů, aby je bylo možné rovnocenně porovnat.
Znamená to, že pokud jsme se v Brně po dlouhých letech konečně dostali poslední krok před cíl - je hotová urbanistická soutěž s veřejně přístupnými návrhy, a za několik měsíců se koná klíčové referendum - se máme opět vrátit o dva roky zpět, a pak nové diskuse, nová posuzování, nová referenda? Obáváme se, že něco takového už není pro Brňáky, Jihomoraváky ani pro ostatní návštěvníky Brna přijatelné.