Hosté DVTV podrývají demokracii
Lukáš SenftInternetová televize Drtinové a Veselovského by mohla být podstatným médiem. V poslední době jsou tu však jednoduché nacionální recepty na komplikované problémy vydávány za názory odborníků.
DVTV se snaží zúrodňovat demokratické pole. V poslední době se však zdá, jako by to vzala příliš doslova a stala se publicistickým kompostem: vrstvy kvalitní žurnalistiky prokládá nacionálním hnojem (a občas i Václavem Cílkem). Je to škoda. V kampani za rozšíření svého média je totiž autoři projektu označovali jako „veřejnou službu“ a nezávislý subjekt.
Platforma se zkrátka půl roku po vybrání dvou milionů korun od svých fanoušků proměnila. Přibyly reklamy a obskurní hosté. A ti, místo aby demokratickou debatu kultivovali, pracují na jejím verbálním rozleptání. Seriózní image pořadu navíc celému spektáklu dodává punc odbornosti a s ní i legitimity. Předsudky a teorie o nadřazeném etniku prostě působí přijatelněji, když je vykládá pán v saku a v pozadí vrčí hlídací psi demokracie ve své open space boudě vydavatelství Economia.
Fachidiotova teorie všeho
Minimálně od Masarykova spisu Sebevražda je česká společnost upozorňována na rozpad společenského řádu. Pozbyli jsme velká vyprávění, v jejichž příběhu byla pro každého nachystána role. Postmoderna pak toto „osiření uprostřed davu“ dokonala. A ať už tomu říkáme zhroucení metanarativů nebo smrt velkého Druhého, jedno je jisté: nikdo přesně neví, jaké je jeho místo ve vesmíru a k čemu ten vesmír vůbec existuje. Svět venku je chaos.
Paralyzováni nespočtem možností tak povoláváme odborníky. Do jejich rukou vkládáme etická dilemata a politické ožehavosti, zkrátka svou budoucnost. A když odborníci nejsou, vyrobí se. Potřebujeme znalce kultur? Tak se na geologa Cílka prostě přilepí cedulka filosof. A kdo odkryje tu — moderními technologiemi organizovanou — uprchlickou invazi? Povolejte Jana Petránka. Je to disident, tak je přeci fuk, že argumentuje větou „říká se to na internetu“.
Stále užší specializace vzdělávacích institucí ale zamezuje vzniku „renesančních učenců“. Pryč jsou doby, kdy akademici vynikali v exaktních i humanitních vědách a navíc se vyznali v politice. Zůstali nám jen fachidioti-šovinisté, kteří se v současné době příliš neorientují, ale o to raději se k ní vyjadřují.
To vše je samozřejmě obecný problém současnosti. Konkrétní chybou DVTV je ale právě výběr hostů. Klíčem k pozvání je totiž falešná modla objektivnosti: nestranní budeme tehdy, když dostane pět minut k vyjádření pan Žid a po něm svých pět minut i pan Hitler. Nastává tak absurdní veletoč: po demokratickém a sociálně angažovaném názoru musí zaznít i jeho pravý opak.
A tak například vedle rozhovoru o zklidňování společenské hysterie naleznete Petránkovo hulákání o tom, že dialog s muslimy se nikdy nepodaří, Robejškovo lačnění po omezení svobod a nejrůznější variace plivanců do tváře nezápadních národů. Mají středověkou mentalitu, ve které sídlí hluboká touha znásilňovat (opět Petránek). Narušují naši „etnickou identitu“ (zase Robejšek). Islámu je dána tendence expandovat (mudrc Cílek). A tak dále.
Česká kolonie
Taková kompostová publicistika se točí na dvou figurách. První je zvěstování apokalypsy, druhá tu první podporuje kulturním rasismem. Profesor Bárta nebo Václav Cílek nabízí náhradu za ztracené příběhy: jsme velká civilizace, ale blíží se kolaps a zhroucení, protože křesťanské hodnoty budou přebity těmi islámskými. To, že křesťanské hodnoty byly ještě nedávno vysmívány a že jsme si je pošlapali sami, nikoho nezajímá.
Jak říká mnich Alinard v Ecově románu Jméno růže: „Apokalypsa je klíčem ke všemu.“ Konečně máme místo ve vyprávěnce — jsme úctyhodní hrdinové kultury na prahu propasti, z níž společně se studeným poryvem zkázy vanou i písně z minaretů.
Palivem této apokalyptické jízdy je český typ kolonialismu: sice jsme v minulosti neměli žádnou kolonii, zato v přítomnosti útočíme na jakoukoli cizí kulturu. Jan Petránek si tak například cucá z prstu děsivý pojem „absolutní mentalita národa“. Je to jen „odborný“ opis tradičního „všichni Cikáni kradou a všichni muslimové jsou teroristi“.
Tlachání o nadřazenosti našich národů a „neslučitelnosti“ některých jedinců je ovšem jen smýčením předpokoje, který vede do síně s nacistickými hesly. To není svobodná diskuze, ale rezignování na pravidla, která ji podmiňují.
Moderátoři často nevyžadují zdroje, argumenty ani důkazy. Naopak: „Jsme evolučně dál?" ptá se na možnost soužití Evropanů a muslimů Daniela Drtinová. A ptá se nadšeně, protože tuší, že jí Cílek potvrdí, jak je křesťanská kultura nadřazená všemu a ohrožená vším. A tuší správně.
Opravdu demokratické médium ale musí střežit mantinely diskuze. Redaktoři musí být přísní a ostražití, zpochybňovat lži a bránit podrývání demokratického dialogu. A právě v tom DVTV poslední dobou selhává. Jejich hosté totiž naopak nekontrolovaným bouráním těchto základů posouvají hranice možného. Své vystoupení mění na propagační leták apokalyptických apelů. A nabízená taktika je tradiční: zalátání společenských krizí nacionální záplatou.
Veselovský a Drtinová musí opustit moderátorskou servilitu. DVTV má totiž na víc.
Pripada vam "Kolinska estrada" dostatecne vtipna ?
p.s. Mozna bychom mohli zavest novy pojem: Devce zazilo Kolinskou estradu. Mensiny ani migranti by se neurazeli a my bychom vedeli, ze ji znasilnil nejaky severoafrican.
http://www.novarepublika.cz/2016/01/hlasy-z-nemecka-slova-skutky.html
Nemohou mit Robejsek, Petranek a Cilek take kousek pravdy p. Senft ? Opravdu jsou vsichni tito panove na rozdil od Vas hlupaci ? Neni naopak ohrozenim demokracie vylouceni techto lidi z verejne diskuze ?
Vy píšete:
Kdyz prijde takova migrantka (viz. odkaz) na urad a pozada o cokoliv od bytu az po socialni davky pod pohruzkou, ze kdyz ji nebude okamzite vyhoveno zabije pred urednikem sve dite.
Promiňte, ale tady není snad žádný styčný bod. Myslím, že takovým překrucováním se z diskuse vyřazujete vy sám.
Navíc, nakolik je něco "kulturou" a nakolik jinými aspekty situace, by se dalo diskutovat hodiny. Mě osobně na tom příběhu vadí víc ten chudák zmlácený uklízeč, než to, že někdo křičí v davu nějaké nesmysly, které nakonec neuskuteční.
p.s. Patrne by jste nesouhlasil, ze vykriky v davu (cikani do plynu) jsou nesmysly, ktere se neuskutecni a tedy nejsou vyrazem rasismu a xenofobie. To k tomu dvojimu metru.
Až se moci ujmou "lidé zvláštního ražení" ...
"Fachidiotova teorie všeho"
"Zůstali nám jen fachidioti-šovinisté, kteří se v současné době příliš neorientují, ale o to raději se k ní vyjadřují."
"Petránkovo hulákání"
"Robejškovo lačnění (...) a nejrůznější variace plivanců do tváře nezápadních národů"
"mudrc Cílek"
"kompostová publicistika"
považuji za napadání. Věřte, že já se žádné moci ujímat nebudu.
Nejde o to, co mi je či není po chuti, jde o dodržování pravidel komunikace. Pokud místo snahy o porozumění oponentnímu názoru odsoudím jeho nositele, diskusi se tím uzavírám a nahrazuji ji bojem, který je ovšem v zájmu někoho třetího. (Slyšel jsem, že medvěd už si sepsal seznam zvířátek, která chce sežrat.)
Přitom mladí lidé by měli toužit po poznání. I když na druhou stranu často byli, díky nulovým praktickým zkušenostem, lehkými cíly manipulátorů. A hojně zneužívanými.
Cilek, Robejšek, Petránek a další nejsou žádní fanatičtí nácci. Jsou to lidé vzdělaní, inteligentní a přitom žádní psychopati, kteří by ze současného marasmu nějak těžili. To je důvod, proč by se je měl mladý autor pokusit pochopit. A ne hned prioritně odsuzovat, notabene za použití osobních invektiv. Pokus o jejich pochopení mohl autora obohatit, Vždyť není důvod se domnívat, že když je jejich vidění problému odlišné od autorova, tak jsou to jeho nepřátelé.
Podrývání demokracie mohou totiž skrývat činnosti, navenek bohulibé. Takový nefunkční sociální systém, nebo nedodržování migračních zákonů EU podrývají demokracii mnohem víc, než si naivové myslí. Takové skutky jdou přímo na ruku opravdu nedemokratickým silám.
Ovšem to autora asi nezajímá. Škoda.
Pravda je, že u nás se vyhrožuje spíše zabitím toho, komu je výlev určen, nebo sebevraždou, ale silně pochybuji, že máte nějak zanalyzovánu rozdílnost mezi kulturami v této oblasti.
Celkově je zobecňování takových výlevů zcela nesmyslné. Kolik podvedených manželů svým chotím vyhrožovalo zabitím ("Já tě zabiju ty...") a přesto si myslím, že zabíjení nevěrných žen není součástí této kultury.
Tento úřad byl rozdělený na dvě oddělení: jedno bylo příslušné pro občany Německé spolkové republiky, to druhé pro emigranty. Ti, kteří se nacházeli v prvním pořadníku (pro domácí), měli při přidělování bytů určitou přednost; ale nikterak dramatickou a zásadní.
A stalo se jednoho dne, že jakýsi mladý č e s k ý emigrant (doprovázen svou družkou) dospěl k názoru, že německý stát, který je ochoten mu ze svých - omezených - zdrojů přidělit sociální byt, a to do jisté míry i na úkor svých vlastních občanů, že tedy tento stát je vůči jemu osobně nedostatečně vstřícný; a v čekárně onoho úřadu ztropil povyk, vykřikoval že "já si sem přinesu spacák a budu tady na chodbě spát tak dlouho, dokud mi nedají byt!".
Ne, nehrozil tím že by na zem upustil své dítě (evidentně žádné neměl); ale jeho postoj byl jasný a jednoznačný: tou hlavní osobou tohoto světa jsem já a jedině já, a všichni jsou povinni starat se jenom o mé vlastní blaho!!
Takže, tohle byl způsob chování a nazírání, které svého času vůči německým úřadům vyjevil - opakuji ještě jednou - mladý č e s k ý emigrant...
Ale i kdybychom rozšířili pole propagandistické války o DR, stále zůstává pochybné, jak by sloupek pana Senfta měl skórovat. Já jsem si z něj odvodil, že autor opravdu, ale opravdu, nemá rád pány Cílky, Petránky, Robejšky a jim podobné, a ještě si něco pomyslel o autorově žurnalistické ne/kultivovanosti. Kdo tyto pány neměl rád již před před čtením a nevadil mu styl, si možná s uspokojením řekl "ten jim to pěkně nandal". To je tak asi všechno. Nebo si myslíte, že přesvědčil někoho nerozhodnutého? Myslím, že totéž platí i na jiná media.
Váš příklad se týká jiné věci, falešné zprávy. Zatímco komentáře a názory mohou pobouřit nejvýše proti autorovi nebo redakci, jinou věcí jsou falešné pobuřující zprávy a výzvy k násilí. Ty JSOU nebezpečné a mohou být trestné.
Autor napomíná DVTV aby nedávala místo "nacionálnímu hnoji". Že je to nesmysl mu laskavě vysvětlil pan Ševčík (20.Ledna 2016, 11:50:36). Sloupek se tedy redukuje na výzvu aby se DVTV omezila na myšlenkový proud, případně proudy, které pan Senft schvaluje.
Tendence k omezení svobody slova jsou však již patrné, a to z obou pólů politického spektra. Možná by bylo docela poučné srovnat tu zdejší nenávistnou rétoriku s nenávistnou rétorikou normalizačního Rudého práva. To koncem sedmdesátých let psalo o Pavlu Kohoutovi: "Kohout u nás dokokrhal. ... za pomlouvání socialismu (...) dostává jidášský groš. ... z Kohouta se stal tučný Kapoun. Nuže, ať tedy pracuje tam, kde si ho platí!"
Podobně se psalo třeba o Pavlu Tigridovi a o dalších "nepohodlných" lidech. Svoboda slova tehdy nebyla.
Opět se zde uplatňuje stará osvědčená taktika "Klaus proti Zemanovi".
Jsem zvědav, jak takovéto jednání vůči ženám bude zde obhajováno.