Hosté DVTV podrývají demokracii

Lukáš Senft

Internetová televize Drtinové a Veselovského by mohla být podstatným médiem. V poslední době jsou tu však jednoduché nacionální recepty na komplikované problémy vydávány za názory odborníků.

DVTV se snaží zúrodňovat demokratické pole. V poslední době se však zdá, jako by to vzala příliš doslova a stala se publicistickým kompostem: vrstvy kvalitní žurnalistiky prokládá nacionálním hnojem (a občas i Václavem Cílkem). Je to škoda. V kampani za rozšíření svého média je totiž autoři projektu označovali jako „veřejnou službu“ a nezávislý subjekt.

Platforma se zkrátka půl roku po vybrání dvou milionů korun od svých fanoušků proměnila. Přibyly reklamy a obskurní hosté. A ti, místo aby demokratickou debatu kultivovali, pracují na jejím verbálním rozleptání. Seriózní image pořadu navíc celému spektáklu dodává punc odbornosti a s ní i legitimity. Předsudky a teorie o nadřazeném etniku prostě působí přijatelněji, když je vykládá pán v saku a v pozadí vrčí hlídací psi demokracie ve své open space boudě vydavatelství Economia.

Fachidiotova teorie všeho

Minimálně od Masarykova spisu Sebevražda je česká společnost upozorňována na rozpad společenského řádu. Pozbyli jsme velká vyprávění, v jejichž příběhu byla pro každého nachystána role. Postmoderna pak toto „osiření uprostřed davu“ dokonala. A ať už tomu říkáme zhroucení metanarativů nebo smrt velkého Druhého, jedno je jisté: nikdo přesně neví, jaké je jeho místo ve vesmíru a k čemu ten vesmír vůbec existuje. Svět venku je chaos.

Paralyzováni nespočtem možností tak povoláváme odborníky. Do jejich rukou vkládáme etická dilemata a politické ožehavosti, zkrátka svou budoucnost. A když odborníci nejsou, vyrobí se. Potřebujeme znalce kultur? Tak se na geologa Cílka prostě přilepí cedulka filosof. A kdo odkryje tu — moderními technologiemi organizovanou — uprchlickou invazi? Povolejte Jana Petránka. Je to disident, tak je přeci fuk, že argumentuje větou „říká se to na internetu“.

Stále užší specializace vzdělávacích institucí ale zamezuje vzniku „renesančních učenců“. Pryč jsou doby, kdy akademici vynikali v exaktních i humanitních vědách a navíc se vyznali v politice. Zůstali nám jen fachidioti-šovinisté, kteří se v současné době příliš neorientují, ale o to raději se k ní vyjadřují.

Jsme evolučně dál? Tak se ptá Daniela Drtinová na soužití Evropanů a muslimů. Ptá se nadšeně, protože tuší, že pan Cílek souhlasí. A tuší správně. Foto facebook.com

To vše je samozřejmě obecný problém současnosti. Konkrétní chybou DVTV je ale právě výběr hostů. Klíčem k pozvání je totiž falešná modla objektivnosti: nestranní budeme tehdy, když dostane pět minut k vyjádření pan Žid a po něm svých pět minut i pan Hitler. Nastává tak absurdní veletoč: po demokratickém a sociálně angažovaném názoru musí zaznít i jeho pravý opak.

A tak například vedle rozhovoru o zklidňování společenské hysterie naleznete Petránkovo hulákání o tom, že dialog s muslimy se nikdy nepodaří, Robejškovo lačnění po omezení svobod a nejrůznější variace plivanců do tváře nezápadních národů. Mají středověkou mentalitu, ve které sídlí hluboká touha znásilňovat (opět Petránek). Narušují naši „etnickou identitu“ (zase Robejšek). Islámu je dána tendence expandovat (mudrc Cílek). A tak dále. 

Česká kolonie

Taková kompostová publicistika se točí na dvou figurách. První je zvěstování apokalypsy, druhá tu první podporuje kulturním rasismem. Profesor Bárta nebo Václav Cílek nabízí náhradu za ztracené příběhy: jsme velká civilizace, ale blíží se kolaps a zhroucení, protože křesťanské hodnoty budou přebity těmi islámskými. To, že křesťanské hodnoty byly ještě nedávno vysmívány a že jsme si je pošlapali sami, nikoho nezajímá.

Jak říká mnich Alinard v Ecově románu Jméno růže: „Apokalypsa je klíčem ke všemu.“ Konečně máme místo ve vyprávěnce — jsme úctyhodní hrdinové kultury na prahu propasti, z níž společně se studeným poryvem zkázy vanou i písně z minaretů. 

Palivem této apokalyptické jízdy je český typ kolonialismu: sice jsme v minulosti neměli žádnou kolonii, zato v přítomnosti útočíme na jakoukoli cizí kulturu. Jan Petránek si tak například cucá z prstu děsivý pojem „absolutní mentalita národa“. Je to jen „odborný“ opis tradičního „všichni Cikáni kradou a všichni muslimové jsou teroristi“. 

Tlachání o nadřazenosti našich národů a „neslučitelnosti“ některých jedinců je ovšem jen smýčením předpokoje, který vede do síně s nacistickými hesly. To není svobodná diskuze, ale rezignování na pravidla, která ji podmiňují.

Moderátoři často nevyžadují zdroje, argumenty ani důkazy. Naopak: „Jsme evolučně dál?" ptá se na možnost soužití Evropanů a muslimů Daniela Drtinová. A ptá se nadšeně, protože tuší, že jí Cílek potvrdí, jak je křesťanská kultura nadřazená všemu a ohrožená vším. A tuší správně.

Opravdu demokratické médium ale musí střežit mantinely diskuze. Redaktoři musí být přísní a ostražití, zpochybňovat lži a bránit podrývání demokratického dialogu. A právě v tom DVTV poslední dobou selhává. Jejich hosté totiž naopak nekontrolovaným bouráním těchto základů posouvají hranice možného. Své vystoupení mění na propagační leták apokalyptických apelů. A nabízená taktika je tradiční: zalátání společenských krizí nacionální záplatou.

Veselovský a Drtinová musí opustit moderátorskou servilitu. DVTV má totiž na víc.

    Diskuse
    PM
    January 19, 2016 v 11.34
    Opustit pokleslou žurnalistiku lze, ale
    kdo předkládá nebohým žurnalistům zadání vytvářet dojem, že vše je okay, i když současně nic neni okay.....bych se s pohledem na nebohé funkcionáře DVTV pozeptal.
    ??
    January 19, 2016 v 13.18
    Kdy se Konvickovi omluvite p. Senft ?
    "Ke zklamání Konvičky i jeho věrných se ovšem na obzoru žádné „zmužilosti“ neobjeví. Ze všeho nejvíc tak jeho obsesivní slibování sexuálních zvěrstev připomíná velmi ujetou variaci na estrádu „Možná přijde i kouzelník“."

    Pripada vam "Kolinska estrada" dostatecne vtipna ?

    p.s. Mozna bychom mohli zavest novy pojem: Devce zazilo Kolinskou estradu. Mensiny ani migranti by se neurazeli a my bychom vedeli, ze ji znasilnil nejaky severoafrican.
    January 19, 2016 v 13.34
    Porozumět současnosti
    Nikoliv odsoudit bloudící a hledající, ale snažit se POROZUMĚT, hledat, pane Senfte.
    ??
    January 19, 2016 v 17.31
    "A ptá se nadšeně, protože tuší, že jí Cílek potvrdí, jak je křesťanská kultura nadřazená všemu a ohrožená vším.
    P. Senft kdyz prijde takova migrantka (viz. odkaz) na urad a pozada o cokoliv od bytu az po socialni davky pod pohruzkou, ze kdyz ji nebude okamzite vyhoveno zabije pred urednikem sve dite. Bude to multikulturni obohaceni ? Bude to dukaz nadrazenosti teto "kultury" ? Nemelo by se o tom mluvit ?


    http://www.novarepublika.cz/2016/01/hlasy-z-nemecka-slova-skutky.html

    Nemohou mit Robejsek, Petranek a Cilek take kousek pravdy p. Senft ? Opravdu jsou vsichni tito panove na rozdil od Vas hlupaci ? Neni naopak ohrozenim demokracie vylouceni techto lidi z verejne diskuze ?
    MK
    January 19, 2016 v 19.25
    Pane Kuchejdo,
    Incident který popisujete: Na ubytovně došlo ke konfliktu, neboť její obyvatelé s ní nejsou spokojeni. Tento konflikt přerostl v násilí vůči zaměstnancům ze strany obyvatel. Do této situace byla přivolána policie. Za těchto emocionálně vypjatých okolností křičelo několik žen, že pustí své děti na zem, pokud jim nebude vyhověno. Není tam ani zmínka o tom, že by to některá skutečně udělala, ani o tom, že jim bylo vyhověno.

    Vy píšete:
    Kdyz prijde takova migrantka (viz. odkaz) na urad a pozada o cokoliv od bytu az po socialni davky pod pohruzkou, ze kdyz ji nebude okamzite vyhoveno zabije pred urednikem sve dite.

    Promiňte, ale tady není snad žádný styčný bod. Myslím, že takovým překrucováním se z diskuse vyřazujete vy sám.
    Navíc, nakolik je něco "kulturou" a nakolik jinými aspekty situace, by se dalo diskutovat hodiny. Mě osobně na tom příběhu vadí víc ten chudák zmlácený uklízeč, než to, že někdo křičí v davu nějaké nesmysly, které nakonec neuskuteční.
    ??
    January 20, 2016 v 7.16
    Mily p. Kolarik o vas vasem dvojim metru.
    U tehle reakce vas omlouvaji dve skutecnosti. Vas vek a vase pohlavi. Pochopitelne z techto duvodu uplne nechapete co je to mit dite. V nasi kulture az na vyjimky (dusevne nemocne zeny), je predstava matky ktera vydira zabitim, ci zmrzacenim sveho ditete absurdni.

    p.s. Patrne by jste nesouhlasil, ze vykriky v davu (cikani do plynu) jsou nesmysly, ktere se neuskutecni a tedy nejsou vyrazem rasismu a xenofobie. To k tomu dvojimu metru.


    JN
    January 20, 2016 v 9.26
    Pane Senfte, napadání konkurenčních médií za výběr hostů,
    kteří mi nejsou po chuti, napadání lidí, jejichž názory mi nejsou po chuti, aniž bych se snažil polemizovat přímo s těmito názory, to je PRVNÍ KROK K CENZUŘE.

    Až se moci ujmou "lidé zvláštního ražení" ...
    PK
    January 20, 2016 v 9.32
    Pane Nusharte
    Napadání médií, která Vám nejsou po chuti, za napadání konkurenčních médií, aniž byste se snažil polemizovat přímo s uváděnými argumenty, to je PRVNÍ KROK K CENZUŘE.

    Až se ujmete moci ...
    JN
    January 20, 2016 v 10.41
    Pane Kolaříku, takovéto výrazy:
    "vrstvy kvalitní žurnalistiky prokládá nacionálním hnojem (a občas i Václavem Cílkem)."
    "Fachidiotova teorie všeho"
    "Zůstali nám jen fachidioti-šovinisté, kteří se v současné době příliš neorientují, ale o to raději se k ní vyjadřují."
    "Petránkovo hulákání"
    "Robejškovo lačnění (...) a nejrůznější variace plivanců do tváře nezápadních národů"
    "mudrc Cílek"
    "kompostová publicistika"

    považuji za napadání. Věřte, že já se žádné moci ujímat nebudu.

    Nejde o to, co mi je či není po chuti, jde o dodržování pravidel komunikace. Pokud místo snahy o porozumění oponentnímu názoru odsoudím jeho nositele, diskusi se tím uzavírám a nahrazuji ji bojem, který je ovšem v zájmu někoho třetího. (Slyšel jsem, že medvěd už si sepsal seznam zvířátek, která chce sežrat.)
    January 20, 2016 v 11.03
    Arogance a argumentace
    Na sloupku pana Senfta neoceňuji jeho sebevědomé přesvědčení, že se v současné době a chaosu orientuje, a aroganci s jakou pak rozdává nálepky. Naproti tomu na DVTV oceňuji mj. to, že je "publicistickým kompostem: vrstvy kvalitní žurnalistiky prokládá nacionálním hnojem (a občas i Václavem Cílkem)". Pokud se chci orientovat potřebuji slyšet různorodé až protichůdné, argumentačně podložené hlasy. Drtinová a Veselovský mají ve zvyku argumentaci vyžadovat. Proto je sleduji.
    January 20, 2016 v 11.50
    Dle fotky mladý člověk
    a přesto se zdá, že už vychází z fundamentalistických pozic.
    Přitom mladí lidé by měli toužit po poznání. I když na druhou stranu často byli, díky nulovým praktickým zkušenostem, lehkými cíly manipulátorů. A hojně zneužívanými.
    Cilek, Robejšek, Petránek a další nejsou žádní fanatičtí nácci. Jsou to lidé vzdělaní, inteligentní a přitom žádní psychopati, kteří by ze současného marasmu nějak těžili. To je důvod, proč by se je měl mladý autor pokusit pochopit. A ne hned prioritně odsuzovat, notabene za použití osobních invektiv. Pokus o jejich pochopení mohl autora obohatit, Vždyť není důvod se domnívat, že když je jejich vidění problému odlišné od autorova, tak jsou to jeho nepřátelé.
    Podrývání demokracie mohou totiž skrývat činnosti, navenek bohulibé. Takový nefunkční sociální systém, nebo nedodržování migračních zákonů EU podrývají demokracii mnohem víc, než si naivové myslí. Takové skutky jdou přímo na ruku opravdu nedemokratickým silám.
    Ovšem to autora asi nezajímá. Škoda.
    PK
    January 20, 2016 v 13.42
    To je svoboda slova, pane Nusharte
    Hodnocení

    " Petránkovo hulákání o tom, že dialog s muslimy se nikdy nepodaří",
    "Robejškovo lačnění po omezení svobod a nejrůznější variace plivanců do tváře nezápadních národů",
    "kompostová publicistika",
    "Islámu je dána tendence expandovat (mudrc Cílek)."

    jsou legitimním projevem svobody slova.

    Navíc u každého z nich je odkaz, takže se každý může přesvědčit, o co se jedná - a může s autorem souhlasit, nebo nesouhlasit.

    Ano, boj to zřejmě je. Kdo ale chce vidět, tak vidí, že se dávno nacházíme v propagandistické válce. Co s tím naděláte?
    January 20, 2016 v 15.55
    Pane Kolaříku
    Vy a pan Senft se zřejmě cítíte v propagandistické válce. Co s tím udělám? Prostě se v ní necítím, podobně jako další diskutující. My se cítíme v demokratické diskusi, kde se nenálepkuje, ale argumenuje. Deník Referendum je snad od toho.
    PK
    January 20, 2016 v 16.16
    Pane Rychetníku
    V DR jistě. Nebo tedy možná. Tady spolu demokraticky diskutujeme - pokud se tedy dokážeme odstřihnout od propagandistické války, která zuří kolem nás. (Avšak na konkrétní případ výsadku do zdejších diskusí jsem několikrát upozorňoval.)

    Ale to, že kolem nás propagandistická válka zuří, můžeme těžko popírat. To je prostě realita.
    Jistě nebudete chtít např. vážně tvrdit, že pod články na Aktuálně nebo na Novinkách se vede demokratická diskuse, a nikoliv propagandistická válka.

    Viz též např.

    http://hlidacipes.org/nemecky-pravnik-podal-trestni-oznameni-na-zpravodaje-ruske-televize-za-sireni-propagandy/
    MK
    January 20, 2016 v 16.27
    Pane Kuchejdo,
    Účast na akcích, kde dochází ke skandování "Cikáni do plynu!" o rasismu a xenofobii vypovídá dost sama o sobě. Ten pokřik sám už to moc nemění. Zvláště když věřím, že většina těch křiklounů se jen nechala unést, a ač bych s jejich skutečnými návrhy na řešení situace zásadně nesouhlasil, až k takovým krajnostem by nesáhli.

    Pravda je, že u nás se vyhrožuje spíše zabitím toho, komu je výlev určen, nebo sebevraždou, ale silně pochybuji, že máte nějak zanalyzovánu rozdílnost mezi kulturami v této oblasti.

    Celkově je zobecňování takových výlevů zcela nesmyslné. Kolik podvedených manželů svým chotím vyhrožovalo zabitím ("Já tě zabiju ty...") a přesto si myslím, že zabíjení nevěrných žen není součástí této kultury.
    JP
    January 20, 2016 v 18.44
    Dejte mi byt!
    Stalo se někdy na počátku osmdesátých let, na mnichovském úřadě pro přidělování sociálních bytů.

    Tento úřad byl rozdělený na dvě oddělení: jedno bylo příslušné pro občany Německé spolkové republiky, to druhé pro emigranty. Ti, kteří se nacházeli v prvním pořadníku (pro domácí), měli při přidělování bytů určitou přednost; ale nikterak dramatickou a zásadní.

    A stalo se jednoho dne, že jakýsi mladý č e s k ý emigrant (doprovázen svou družkou) dospěl k názoru, že německý stát, který je ochoten mu ze svých - omezených - zdrojů přidělit sociální byt, a to do jisté míry i na úkor svých vlastních občanů, že tedy tento stát je vůči jemu osobně nedostatečně vstřícný; a v čekárně onoho úřadu ztropil povyk, vykřikoval že "já si sem přinesu spacák a budu tady na chodbě spát tak dlouho, dokud mi nedají byt!".

    Ne, nehrozil tím že by na zem upustil své dítě (evidentně žádné neměl); ale jeho postoj byl jasný a jednoznačný: tou hlavní osobou tohoto světa jsem já a jedině já, a všichni jsou povinni starat se jenom o mé vlastní blaho!!

    Takže, tohle byl způsob chování a nazírání, které svého času vůči německým úřadům vyjevil - opakuji ještě jednou - mladý č e s k ý emigrant...
    January 20, 2016 v 21.18
    A?
    Co to mění na věci?
    January 20, 2016 v 23.51
    Pane Pavle Kolaříku
    pokud se nemýlím, řeč šla o textech v DR.
    Ale i kdybychom rozšířili pole propagandistické války o DR, stále zůstává pochybné, jak by sloupek pana Senfta měl skórovat. Já jsem si z něj odvodil, že autor opravdu, ale opravdu, nemá rád pány Cílky, Petránky, Robejšky a jim podobné, a ještě si něco pomyslel o autorově žurnalistické ne/kultivovanosti. Kdo tyto pány neměl rád již před před čtením a nevadil mu styl, si možná s uspokojením řekl "ten jim to pěkně nandal". To je tak asi všechno. Nebo si myslíte, že přesvědčil někoho nerozhodnutého? Myslím, že totéž platí i na jiná media.

    Váš příklad se týká jiné věci, falešné zprávy. Zatímco komentáře a názory mohou pobouřit nejvýše proti autorovi nebo redakci, jinou věcí jsou falešné pobuřující zprávy a výzvy k násilí. Ty JSOU nebezpečné a mohou být trestné.

    Autor napomíná DVTV aby nedávala místo "nacionálnímu hnoji". Že je to nesmysl mu laskavě vysvětlil pan Ševčík (20.Ledna 2016, 11:50:36). Sloupek se tedy redukuje na výzvu aby se DVTV omezila na myšlenkový proud, případně proudy, které pan Senft schvaluje.
    JN
    January 21, 2016 v 0.35
    Ano, pane Kolaříku.
    Pokud zde stále zatím je svoboda slova, tak mi vulgární vyjadřování a osobní útoky v médiích až tak moc nevadí. (Domnívám se však, že by to mělo vadit hlavně těm, kteří prosazují (politickou) korektnost.)

    Tendence k omezení svobody slova jsou však již patrné, a to z obou pólů politického spektra. Možná by bylo docela poučné srovnat tu zdejší nenávistnou rétoriku s nenávistnou rétorikou normalizačního Rudého práva. To koncem sedmdesátých let psalo o Pavlu Kohoutovi: "Kohout u nás dokokrhal. ... za pomlouvání socialismu (...) dostává jidášský groš. ... z Kohouta se stal tučný Kapoun. Nuže, ať tedy pracuje tam, kde si ho platí!"
    Podobně se psalo třeba o Pavlu Tigridovi a o dalších "nepohodlných" lidech. Svoboda slova tehdy nebyla.

    JN
    January 21, 2016 v 1.08
    "Kdo ale chce vidět, tak vidí, že se dávno nacházíme v propagandistické válce."
    Myslím, že dnes se to již souhrnně označuje jako hybridní (nelineární) válka. Má to jiná pravidla, je to účinnější než pouhá propaganda, která bývávala někdy docela k smíchu. Co bych však, pane Kolaříku, považoval za důležité je to, že strany tohoto konfliktu nejsou totožné se stranami ostře polarizované debaty o migrační krizi.

    Opět se zde uplatňuje stará osvědčená taktika "Klaus proti Zemanovi".
    January 21, 2016 v 10.47
    K těm českým emigrantům.
    Také přicházeli z prostředí, kde je na veřejnosti možné tohle: https://www.youtube.com/watch?v=-yVWPUFkm3A&feature=youtu.be ?
    Jsem zvědav, jak takovéto jednání vůči ženám bude zde obhajováno.
    + Další komentáře