Bez odvážné mediální reformy neudržíme demokracii

Jakub Patočka

V době pádu Nečasovy vlády vydal šéfredaktor Deníku Referendum obsáhlou analýzu tehdejšího selhání českých médií. Byla uvedena jako první díl rozsáhlé studie, ale pokračování už potom nevyšlo. Až dnes.

Do svobodných poměrů po roce 1989 jsme vstupovali s iluzí, že svobodu slova nejlépe ochrání volný trh. Tehdy u nás vycházely Lidová demokracie, Práce, Svobodné slovo, Rudé právo, záhy zbavené přívlastku, Mladá fronta, záhy jedním z prvních podnikatelských podvodů obohacená o příslovce Dnes, Zemědělské noviny, nově Lidové noviny a v každém okrese místní deník; v některých městech ještě večerníky. Chvíli vycházelo i Právo lidu. Vznikly Telegraf, Metropolitan a Český deník. Vstup do svobodných poměrů provázela rozmanitost médií.

Novinářů pracujících v tištěných médiích bylo skromným odhadem třikrát až pětkrát více nežli dnes. Deníky ale rychle začaly zanikat či přecházet do rukou soukromých vydavatelů. Myslelo se, že soukromí podnikatelé vlastnící média budou o svobodný prostor v nich pečovat lépe nežli politicky motivovaní vydavatelé. Blouznivě se tehdy věřilo skoro všemu, co říkal Václav Klaus. A o čem se později skoro bez výjimky ukázalo, že to byly úplné nesmysly.

Zákony trhu jsou prosté: určujícím principem je hledisko zisku. Kusů novin tu ale nebylo možno prodávat nějak závratně víc; jednou z mála konstant je v českých zemí počet obyvatel. Nadto hlavní příjem vydavatelů denního tisku dávno netvořilo předplatné či příjmy z prodeje. Základ přicházel z inzerce.

A zisk je v každém podnikání tvořen rozdílem příjmů a nákladů. Vydavatelé, kteří neměli žádné citové pouto k tradici titulu či ke kvalitě jeho obsahu, tak začali zvyšovat zisk jediným možným způsobem: snižováním nákladů. Začalo se propouštět.

Jako první v českých novinách zanikla profese zahraničních korespondentů. Proto dnes o světě, ani o tom v nejbližším okolí, nevíme prakticky nic a dusíme se, například pokud jde o Německo, v přívalech propagandistických nesmyslů, k nimž by se v půli devadesátých let snížili nanejvýš Sládkovi republikáni.

Ale propouštělo se dál: prakticky nikdo v médiích dnes nerozumí ekologii, nikdo nerozumí zemědělství, nikdo nerozumí důkladně zdravotnictví, nikdo dopravě, skoro nikdo nerozumí školství, a tak dál. Normální kompetentní noviny by měly disponovat v podstatě stínovou vládou svých odborníků. To je dnes nepředstavitelné. Nepoznáme už skoro slušnou investigaci, protože ji tu nikdo není ochoten platit. A jako „komentáře“ se nám v druhdy solidních novinách předkládají i texty úrovní odpovídající statusům na sociálních sítí.

Už v devadesátých letech na malém trhu začaly zanikat tituly: Práce, Svobodné slovo, Lidová demokracie, Zemědělské noviny a s nimi i desítky pracovních míst pro lidi, kteří byli schopni kontrolovat, jak tu funguje veřejná správa, jak ji kdo korumpuje, a psát o tom, jak se kde komu žije či co kde lidé chtějí. Trh mnohé deníky zlikvidoval, ale neučinil ty zbývající kvalitnějšími, ani svobodnějšími.

Média u nás jsou tu také strašlivě deformovaná pragocentrismem. Praha i ke své škodě o zbytku země tuší jen velmi, velmi málo. Zde přebývající sociální a ekonomické elity pak nestačí žasnout nad výsledky voleb. Lidé v Bruntálech a Tachovech, kteří místo chleba bůhví proč nejedí koláče, volí jim na Hrad Zemana; a zdá se, že může být ještě i hůř.

Množství vynikajících novinářů opustilo profesi. Jiní snížili své nároky. Jen nemnozí si udrželi přísnost a přesnost. Mnozí z nejlepších strádali či strádají na okraji; jména sama naskakují: Daniel Kumermann, Jiří Hanák, Ivan Hoffman, Jana Klusáková, Jiří Vančura, Jaroslav Veis...

Do toho přišel nástup nových médií, internetu. Tradiční média jsou pod obrovským tlakem všude ve světě. Ale u nás, kde žádná hluboká tradice neexistovala, ani vztah vydavatelů k titulům, dvojnásob. Ani vcelku ušlechtilý a bohatý muž Karel Schwarzenberg nebyl ochoten táhnout ztráty jednoho z nejprestižnějších titulů polistopadové éry donekonečna. Chřadnutí Respektu v Bakalově vydavatelském domě je nepřehlédnutelné a musí zarmucovat i jeho ideové protivníky.

Když se i masivním propouštěním optimalizovaný rozdíl mezi náklady a příjmy začínal tenčit, zahraniční vydavatelé prostě vzali kramle. Byť například Mafře český stát zaplatil výstavbu tiskárny za bezmála půlmiliardy, provinční němečtí vydavatelé bez vztahu ke kvalitě české demokracie prodali noviny, k nimž výhodně — a s dotacemi — přišli, člověku, jehož motivace jsou zjevně především vlivové, nikoli podnikatelské. Vstoupili jsme do éry, v níž se médií u nás zmocňují oligarchové.

Nad důsledky je marno žasnout. Jakoby náhle jsme se ocitli v situaci, kdy družina blogerů ovládá Lidové noviny, titul s tradicí odkazující na Čapka, Peroutku či Vaculíka, a provozují je jako médium, jež je platformou malé české nenávisti. Čpí poníženou služebností vůči vydavateli a překypují propagandistickým štvaním vydávaným za novinářství. Bulvární deník Blesk je dnes psán řemeslně i s odpovědností za obsah lépe než do bahna citací z nacistického webu upadlé Lidové noviny.

×
Diskuse
JP
January 13, 2016 v 14.23
Vina trhu?
Sympatický text, a bezpochyby přesná - a tristní - analýza současných poměrů na české mediální scéně.

Ovšem, nedá se nic dělat: je to jenom jedna polovina pravdy. J. Patočka celou věc staví tak, jako by bylo pouze vinou trhu a vinou pouze soukromých vlastníků, že mediální kvalita mnohdy upadá až do suterénu.

Jenže! Co pak vlastně dělá druhá strana - strana příjemce? Co pak vlastně dělá ta masa spotřebitelů, čtenářů?...

Ten trh... Ano, základním motivem trhu je zisk. Jenže: kdyby ta velká masa potenciálních čtenářů žádala kvalitu, žurnalistickou odpovědnost a pravdivost - pro trh sám by nebyl sebemenší problém, těmto požadavkům dostát!

Trh je nakonec pouhé médium, zprostředkovatel, který produkt přináší ke spotřebiteli. Kdyby spotřebitel - čtenář - chtěl kvalitu, trh mu ji přinese.

Jestliže je to ale právě tento spotřebitel, masový většinový čtenář, který místo odpovědné žurnalistiky preferuje mediální povrchnost konvenující jeho vlastním nereflektovaným předpojatostem a ideologickým dogmatům - pak mu trh ovšem přinese právě takovéto "zboží".

Krátce řečeno: i kdyby se opravdu stalo po Patočkově přání a stát či nějaké nadace zde založil(y) opravdu kvalitní tiskové orgány - kdo pak dokáže přetvořit mysl masového čtenáře, masového občana tak, aby takovéto noviny kupoval a četl?...
LV
January 13, 2016 v 18.05
Trh mi přináší kvalitu, ale
obávám se, že ne ten český.
("Foreing affairs", slon.ru....)

Ona je otázka jestli není český trh příliš malý. Na života schopný knižní trh je prý třeba 15 milionů čtenářů.
January 14, 2016 v 22.47
Výborná analýza
i návrh! Vzhledem k postřehu paní Vytlačilové bych doporučoval začít s jednou nadaci a jedním titulem. Již ten by vytvořil alternativu. Nevím, zda je možné očekávat iniciativu od státu. Asi schůdnější by bylo utvořit partu novinářů a s pomocí právníků ustavit Nadaci Nezávislých Novin. Dále shánět instituce, které by jmenovaly správní radu a vyhlásit národní sbírku do fondu Nadace, jako na Národní divadlo (slibuji tisícikorunu), bohatí mecenáši vítáni, státní podpora vítána. Je otázka, zda by Nadace měla být zaštítěna nějakou existující institucí, jako Knihovnou Václava Havla. Někteří by to mohli vnímat jako nevhodně zavazující, ale snad by to pomohlo zlákat zahraniční sponzory? Asi bych preferoval samostatný model ND.
Jako vždy, klíčem je nalézt jednu nebo několik osobností s (v dobrém smylu) podnikatelským duchem, dostatečně ve společnosti vážených, se smyslem pro společné dobro a nezpochybnitelně poctivých. Je možné takové/ho nalézt v naší rozhádané společnosti?