Aktivismus, nebo reaktivismus?
Jiří KarenChystaná sobotní manifestace Barevná Ostrava je další z reakcí občanské společnosti na pulzující vlnu xenofobie a nenávisti. Jaký mají podobné akce smysl?
V sobotu 25. 7. se v Ostravě uskuteční akce Barevná Ostrava — Zastavme nenávist, kterou organizují místní občanští aktivisté. Akce reaguje na další xenofobní cunami v českém rybníčku. Místo šibenic nabídne poezii, hudbu a jídlo. Jaký mají podobné akce vůbec smysl a v čem je jejich přínos? A nejsou náhodou jenom prázdným gestem?
Nejprve je třeba zdůraznit reaktivní charakter podobných „anti-fašistických“ či „anti-xenofobních“ shromáždění a blokád. Vždy se jedná o zpětnou reakci na určité projevy ve společnosti, které někteří lidé (většinou občanští aktivisté, pracovníci neziskových organizaci, osvícenější členové zavedených či menších stran) považují za nepřijatelné.
Před dvěma lety se českými zeměmi prohnaly pokusy o lynče na Romy. Maminky s kočárky, spořádaní taťkové a slušně oblečené babičky se vrhaly společně s holohlavými násilníky přes policejní kordony, aby to mohly „těm cigánům“ pěkně ukázat. Proti nim se postavili aktivisté, kteří často na hraně vlastního bezpečí romská ghetta blokovali vlastními těly.
Podobně horké léto prožíváme v současnosti, kdy se objekt strachu frustrovaných lidí změnil z „Roma na sociálních dávkách“ na „uprchlíka toužícího po našich ženách“. Podobně jako při vlně protiromské nenávisti se i dnes objevují snahy o blokování či reaktivní protiakce, které mají za cíl upozornit, že „fašounské projevy prostě NE.“
Jaký je konkrétní výsledek podobné akce? Veskrze se jedná o symbolické gesto odporu. Snahou je říct: „Ne všichni v České republice smýšlíme jako Konvička. My věříme v humanitu a solidaritu.“
Otázkou zůstává, jak zabránit tomu, aby nebyly podobné akce vnímány jako „bláznivý rej zhulených sluníček“, či aby se jejich sdělení frustrovaným lidem protestujícím proti islámu neredukovalo na „A vy jste prostě fašouni a hotovo!“
Na druhé straně se objevuje jiný postoj, který snad lze nazvat „levicovým kavárenským oportunismem“. Lze ho slyšet z úst některých levicových intelektuálů, kteří hluboce mudrují o potřebě svrhnout kapitalismus a tím jednou provždy vyřešit příčiny vlny imigrace.
Někteří mluví o tom, jak „náš“ sociální stát přiliv „oněch“ imigrantů neunese. Tito mudrlanti by se na náměstí s davem rozvášněných nácků nikdy nepostavili, protože v tom jednoduše nevidí žádný smysl. Hašení psí boudy podle nich nezabrání vzniku požáru města.
Takže zde vidíme dva typy reakce na fašizaci společnosti — aktivistickou snahu postavit se za každou cenu „zlu“ tady a teď, a intelektuální snahu vyřešit „příčiny zla“ tam a někdy. Neschopnost levice spojit tyto dva dialekticky propojené póly, její neustálé selhávání v propojení aktivní praxe a pasivní teorie je podle mého názoru jedním z klíčových balvanů blokujících snahu o emancipační progres.
Jak na to? Popravdě nemám nejmenší tušení. Ale možná alespoň pár nápadů:
Je evidentní, že řečnit na náměstí o strukturálních rysech globálního kapitalismu a jeho složitostech je absolutně mimo mísu. Ovšem odmávnout frustrované lidi s tím, že jsou „chabé české penisy“, také nikam nevede. Iracionální strach z islámu je v české společnosti hluboce zakořeněn. Pokud tento objektivní fakt levice nevezmeme opravdu vážně, zůstane navždy zablokována.
Proto by se podle mého názoru reaktivní aktivistické akce neměly bát silně zjednodušující (a možná pro někoho proto nepřijatelné) rétoriky. Rétoriky, vytvářející náhradní (nicméně v jádru přesto pravdivou) figuru reálného protivníka. Například nějak takto:
- „Imigranti nemůžou za vaše posrané životy, za vaše posrané životy může OLIGARCHA.“
- „Média vlastněná OLIGARCHOU vámi manipulují a vytvářejí vám falešného čerta, abyste si náhodou nevšimli, že vaše bezpečí a důstojný život ohrožuje on.“
- „Důstojné bydlení není ohroženo kvůli Romům ale kvůli tomu, že není dodržováno základní lidské právo bydlet. Proč? Kvůli zisku OLIGARCHŮ.“
- „Islámský fanatismus vznikl v důsledku válečných intervencí Západu. Tedy snahy zbrojařského OLIGARCHY získat peníze na utrpení.“
- „Váš strach a nejistota je způsobena tím, že žijete od výplaty k výplatě. Platy máte nízké, protože OLIGARCHA chce velký zisk.“
Jakkoliv se budou zaklínat humanitou, solidaritou, láskou či pravdou.
Jakmile demonstrují proti muslimům či jiným menšinám, elity tleskají a těžkooděnci (pokud nedojde k echt riotům) se benevolentně a chápavě usmívají.
Že by chybějící pocit společenské sounáležitosti? Falešné sjednocení "národa"? Nostalgie po revolučních okamžicích pospolitosti?
K tomu zjednodušení jen tolik, že se pouštíme na tenký led. Pokud tvrdíme, že výroky o tom, že barbar s turbanem nám zastaví Říp mešitami a nahradí knedlíky kebabem jsou demagogické, nemůžeme pak vymýšlet podobně zjednodušené konstrukce. A to i přesto, že příměr s oligarchou je ve své podstatně pravdivý.
Proto si myslím, že je legitimní používat podobnou rétoriku v reálné politické praxi.
Konvička a jemu podobní zcela vědomě a záměrně užívají dogmatické lži. Pokud se levice bude štítivě děsit i zjednodušené pravdy, tak je nabíledni, jak asi dopadne.
Čímž netvrdím, že nějaká hezká pětihodinová přednáška o Robinsonovi a globálním kapitalismu by nemohla být docela údernou uspávací zbraní proti rozvášněmu xenofobnímu davu :)
Strach může být iracionální, ale stejně tak může být iracionální strach nemít. Například pro nechvalně proslulého bývalého prezidenta je strach z globální změny klimatu iracionální, podle jiných jsou změny klimatu například právě na Středním východě a v Africe již velmi dobře viditelné a je iracionální s nimi ve svých úvahách nepočítat.
Problém imigrace je bohužel i ze strany jejích nekritických zastánců vnímán stejně dogmaticky jako problém globální změny klimatu ze strany bývalého prezidenta.
Tím se samozřejmě nechci zastávat oligarchů ani neoliberalismu, jen si myslím, že je třeba dodržovat principy, na kterých se předtím jako společnost shodneme. Kritizovat lze samozřejmě konkrétní činy konkrétních lidí, kritizovat lze i ideologie nebo třeba způsob chápání a uplatňování soukromého vlastnictví v kontrastu k veřejnému zájmu.
Domnívám se však, že jsme se jako společnost shodli na tom, že vyvolávat nenávist a pronásledovat lidi jen pro jejich příslušnost k nějaké skupině je nepřijatelné. Pokud ovšem budete skupinu oligarchů považovat za zločinné spolčení, bude to asi něco jiného. Neřekl bych však, že tato personifikace problému povede k něčemu dobrému.
Hádejte, kdo to řekl.
Takže v prvé řadě bychom se měli ptát, zda je to s těmi oligarchy pravda a až pak na to, jestli to někoho pohoršuje.
Takže mohou za to oligarchové skutečně?
Chceme-li něco vyjádřit přijatelně pro velké množství naslouchajících, vždy je třeba zjednodušovat, ani v hodinov¨é přednášce není možné vyjádřit něco tak složitého, jako je politická situace, ve které se momentálně nacházíme my a svět. Protože problém migrace je problém globální.
Tak zaprvé jsme dlouho vůbec netušili, v jak hrozném válečném rozvatu se nacházejí země střední Azie a částí Afriky. Věděli jsme sice, že tam dost často padají bomby za účelem boje za demokracii, ale nebyli jsme obeznámeni s rozsahem humanitární katastrofy, kterou to vyvolalo a pořád ještě vyvolává. A po vstupu do NATO jsme se těch rozvratných akcí sami účastnili. Např. jen matně si vzpomínám na zprávičky informující nás kde všude naše nejprve jen vojenská nemocnice a pak další a další jednotky operují na cizím území.
Proto si troufám tvrdit, že naše dnešní "xenofobní strachy" jsou částečně strachy z odvety těch postižených lidí.
Rozbombardovali jsme jim to tam a "jdou se nám za to mstít". A nebyli by nakonec v právu? Vždyť my jsme celá ta léta jen přihlíželi a nic nedělali. Netýkalo se nás to. Bojovalo se tam i naším jménem za demokracii. Aspoň jsme si mysleli, že za demokracii a excesy jsme sváděli na nešikovné vedení za oceánem. Jenže tak to nebylo, fakticky bojovali oligarchové za trhy a suroviny. Byli jsme podvedeni. Neozvali jsme se. Dělo se tam něco strašného, před čím jsme zavírali oči. A teď když hledíme na vlnu migrantů proudících k nám s žádostí o pomoc, jsme zaskočeni, cítíme se hloupě podvedeni a máme špatné svědomí.
Za druhé je třeba vzít v úvahu, o čem tu nejvýstižněji píše pan Ševčík. Máme svých problémů nad hlavu, propast mezi našimi bohatými a střední vrstvou se zvětšuje, stále víc lidí upadá do chudoby. Jsou mezi námi lidé, kteří žijí na ulici a není jich málo kvůli špatným zákonům o bydlení, o hazardu a o půjčkách. Politici se podivně "snaží" přijmout lepší zákony, a vůbec se nesnaží zdanit bohaté a zamezit odlívání peněz do daňových rájů. O tom se mlčí, zatímco stále slyšíme, jak velké peníze stát vynakládá na sociálně slabé, které jdou z kapes u nás nejvíce zdaněné a chudnoucí střední vrstvy. Jakoby média nepřímo nabádala: porvěte se vy dole mezi sebou.
A za třetí se cítíme v pasti. Válka se zdá být na spadnutí a my nejsme pány svého osudu. O tom, zda se v Evropě bude válčit, se rozhodne v Americe. Domnívá se to profesor historie Oskar Krejčí z několika důvodů, ale hlavně proto, že dnešním světovým hegemonem je právě USA. I kdyby se válčilo jen kolem nás, bylo by to zničující už jen kvůli přílivu uprchlíků. Jak si již nyní dovedeme představit.
http://www.literarky.cz/offline/178-offline/19742-kulaty-stl-medialni-valka-nevalka-jako-realita-nerealita
https://www.youtube.com/watch?v=Fc-cTrWlqp0
A myslím, že člověk nemusí být profesor, aby tohle vycítil.
Ať chceme nebo nechceme podvědomě to na nás působí a výsledkem je zmatek, pocit bezvýchodnosti a stres. Opravdu velmi nepříjemné pocity, které je třeba uvolnit. A nejlépe tak, že situaci z mnoha stran promyslíme a pokusíme se společně najít východiska.
Upozornit na oligarchy v pozadí je pro začátek docela dobrá strategie. Díky pane Karene.
Jsou oligarchové příčinou aktuálního stavu společnosti nebo jsou spíš jeho následkem - výplodem pozdního kapitalismu?
Mnohdy, možná pod vlivem přírodních věd, kde elektron je prostě elektron, ťuhýk obecný je ťuhýk obecný a oligarcha obecný je prostě oligarcha, některé významy slov chápeme příliš paušálně a ani si to neuvědomujeme:
"Takže v prvé řadě bychom se měli ptát, zda je to s těmi cikány pravda, a až pak na to, jestli to někoho pohoršuje.
Takže mohou za to cikáni skutečně?"
Dále je teoreticky možné, že alespoň jeden levičák nezastává extrémní postoje :-) a mohl byste si tedy s ním docela dobře rozumět.
Nicméně prostě například Z. Bakala, který je soudem uznaný gauner, je reálným viditelným a konkrétním viníkem špatné sociální situace lidí na Ostravsku (která bezesporu souvisí s xenofobní vlnou) daleko více než "islámský migrant". Proto si myslím, že je naprosto v pořádku ukazovat na oligarchu ve snaze lidem vysvětlit, že skutečné problémy dnešní doby leží jinde.
Samozřejmě, že by bylo nutno konkretizovat (nikoliv paušalizovat, proto jsem použil jednotné číslo OLIGARCHA, nikoliv oligarchové)
S úžasem jsem nedávno zírala na přítelkyni z Anglie, velkou znalkyni zpěvného ptactva (už druhá moje známá z Anglie, která umí pojmenovat víc než sto druhů ptáků podle zpěvu a peří a považuje tuhle znalost za nejdůležitější na světě), obdivovatelkou přírody a pěstěných zahrad a čistě informativně jsem se jí jen jednou zeptala během třídenní návštěvy na její politické názory. Je přesvědčena, že za napjatou situaci nejen na Ukrajině, ale ve světě vůbec může Putin, který je pro ni ztělesněním všeho zla. Problém migrace a integrace jí nic neříká. Je přesvědčena, že migranti prostě přejmou pravidla života v Anglii, které jsou "pochopitelně" nejlepší na světě. Žije na jihu Anglie západně od Southamptonu, kde integrace příchozích je bezproblémová. Mám podezření, že na to jde dost peněz od státu, které místní dovedou využít k pacifikaci příchozích a ještě je to samotné částečně živí.
Ale jak s tím vším souvisí Putin (jaký zase Putin???) opravdu ale vůbec ani trošku nechápu :)
Jakože kdo upozorní na důsledky amerického imperialismu je proruský agent? :)
Česká policie pak argumentovala tím, že onen "Rus" byl stejně nekalý živel už v Rusku (protože jej tamní režim jakožto politického odpůrce pronásledoval).
Spousta příslušníků radikální levice je v Rusku drsně perzekuováno.
Nevím, kdo je "RUSÁK". Každopádně radikální levice vystupuje, pokud vím, proti všem projevům omezování svobody , autoritářství a militarismu. Bez ohledu na to, jestli se jedná o politiku vládnoucích Ruska nebo USA.
Američané mají své vojáky umístěné po celé planetě, kam se na ně hrabe Rusko. Světovým hegemonem je USA a zbrojí daleko nejvíce. Je to jen mediální sen o USA potažmo NATO přinášející lidem po celém světě demokracii. Byla a je to jen falešná záminka, pro uchvácení přírodního či jiného bohatství dané země. Škody a ztráty na životech válkami za demokracii daleko převyšují ty způsobené oněmi diktátorskými režimy, proti kterým se válečně zasáhlo. Ale zloduchy nejsou ani Putin ani Obama. I ti jsou manipulováni penězi superbohatých, nadnárodními koncerny a zbrojaři. A kde myslíte že mají ti naposled jmenovaní větší vliv, v Rusku nebo v Americe?
Vážený pane Kolaříku, stejně jako Vy se pokouším složit ze střípků informací nejpravděpodobnější obraz dění. Přeji vše dobré.