Pevnost Česko si uprchlíky rozvracet nedáme
František KostlánMimořádná schůze Poslanecké sněmovny, která jednala o uprchlících, nám poskytla tristní obraz čecháčkovské zapšklosti, nevraživosti, populismu a cynismu.
Člověk by mohl mít z včerejšího jednání Poslanecké sněmovny pocit, že na Evropu míří ze všech stran ozbrojená armáda uprchlíků, která si chce podmanit nejen český národ. Uprchlíkům proto je třeba se bránit, tvrdí naši stateční politici, kteří se ocitli v čele záchrany evropské kulturní pevnosti. Na tom se shodli přítomní poslanci i ministři.
Asi nemá valný smysl citovat ze všech diskusních příspěvků, nářky poslanců nad ohrožením České republiky se táhly napříč stranami, snad kromě Karla Schwarzenberga a Martina Stropnického, kteří kritizovali hysterii s tématem uprchlictví spjatou. Věnujme se jen některým z těch šťavnatějších. Níže uvádím citáty z vystoupení poslanců kurzívou, a mezitím své reakce, normálním písmem.
Miroslava Němcová (ODS)
„Buďto ty peníze budeme investovat do těch táborů, které, pokud se to podaří, to je ta optimální varianta, vzniknou v zemích původu těch migrantů, a budeme se snažit je tam udržet s onou mírou humanitární pomoci, na které se domluvíme, a bude nás to něco stát, nebo přijdou na naše území a náklady budou zvýšeny o to, že bude pozvolna rozvracena také naše společnost…“
Tábory v zemích původu jsou skvělá věc, to věděli už Hitler a Stalin. Která strana právě vyhrává v místní válce, prostě koncentruje své nepřátele do táborů a my je za odměnu, že je nepouští do Evropy, pomůžeme financovat. Možná by se u nás mohla rozšířit i výroba ostnatého drátu, který je nejen dobrým vývozním artiklem, ale mohl by být i skvělou obranou před rozvracením naší společnosti. (Teď si honem nemůžu vzpomenout, kde jsem s tím slovem „rozvracení společnosti“ naposledy setkal. Že by během čtení o politických procesech během komunistického režimu?)
Druhý citát Miroslavy Němcové:
„Často slyším argument o tom, že Česká republika má co vracet, neboť během dvou totalitních režimů, které nás postihly, odtud odešla řada lidí, kteří byli přijati. Já chci upozornit, že nelze tyto dvě skupiny, ty, kteří utíkali z Československa před komunismem nebo nacismem, dávat rovnítkem k lidem, kteří nyní opouštějí Afriku, Sýrii apod. Odtud odcházela elita země, která v zemích, kam přicházela, nikdy nepůsobila žádný problém. Začlenila se do systému a práce, jako např. letci RAF, kteří odtud odešli a okamžitě byli nápomocni v zemi, kam přicházeli, aby čelili tomu zlu, před nímž utekli odtud. Myslím si, že proto není možné dávat do jednoho pytle ty, kteří odcházeli odtud, protože skutečně nepředstavovali vůbec žádné riziko pro společnosti, kam přicházeli.“
Jistě, zatímco Afriku či Sýrii opouští společenská spodina, která se spřáhla s tzv. Islámským státem a chce nás tu povraždit a zničit náš sociální systém - to přeci ví každý, od nás odcházela jen a pouze elita, která v nových domovech zařezávala. Jako třeba ten řezník ze Žižkova, kterého jsem znával - toho za rozkrádání zavřeli tady i v Německu, kam utekl z politických důvodů, protože mu hrozilo další věznění. Paní Němcová má pravdu, elita je elita, té se nemůže žádná africká verbež rovnat.
Třetí citát Miroslavy Němcové:
„Vždycky trpím tím, když se ozve jako reakce na naše výhrady proti přijímání uprchlíků věta: No ale to je nehumánní postoj, vždyť přece my jsme povinni pomoci těm, kteří jsou ve velké nouzi a kteří si zasluhují naši pomoc. A já se dívám na ty konvoje lodí, které připlouvají k břehům Evropy, a sama jsem se zajela podívat soukromě do severní Itálie, abych viděla, jaká je tam situace, a vidím dominantně mladé muže, kteří připlouvají a kteří se snaží, aby byli spaseni uprostřed Evropské unie. Pro mě humanitární pomoc, zejména v místech, která jsou ve válečném stavu nebo v těžké situaci neúrody, hladomoru apod., spočívá v tom, že se staráme o ty nejbezbrannější - děti, ženy, staré lidi. Ale najednou je tady otázka, že humanitní postoj je ten, když my se o tyto lidi, kteří zůstávají v Africe, v Sýrii, ti staří, nemocní, děti a ženy, když se o ně postará evropská populace, zatímco jejich synové, místo aby se tam všemi silami starali o své rodiny a bránili nějaké snesitelné poměry uvnitř své země, tak odcházejí do Evropy.“
Obdobný názor napsal i předseda lidovců a místopředseda vlády Pavel Bělobrádek v Hospodářských novinách:
„Jistě dokážeme rozlišit skutečné uprchlíky, kteří sdílí naše hodnoty, od zdravých dobře živených mladíků s mobilem, kteří zaplatí mafii za přepravu a jsou alergičtí na karikatury Mohameda. Navíc lidé v uprchlickém táboře, kteří nemají ani vodu a utíkají s celou rodinou před islámskými teroristy, kteří jim chtějí uříznout hlavu nebo je zotročit, se obvykle ani na loď do Evropy nedostanou.“
Němcová i Bělobrádek v podstatě opakují xenofobní žvásty, kterými se hemží internet. Něčím se však ODS i KDU-ČSL musejí voličům zavděčit, když jinak nenabízejí nic, co by stálo za řeč. Vezměme to postupně.
Je mi líto, že paní Němcová trpí, ale musím to zopakovat: její postoj je nehumánní, když mám zůstat u eufemismů. My jsme povinni pomoci těm, kteří jsou v nouzi, včetně mladých mužů. To je totiž tak: mladí i starší muži odjakživa jezdili za prací do ciziny, aby uživili rodiny, které zůstávají doma. Dělali to i naši předkové na přelomu 19. a 20. století, a nejen Češi a Slováci, ale i další lidé ze Střední Evropy. Rodina se složila na cestu pro jednoho (dva) muže, na více ani neměla prostředky. Ten se rozjel do Ameriky, tam si našel práci a peníze posílal domů.
Setkáváme se s tím běžně i dnes. Dělal jsem rozhovory s uprchlíky v ČR. Například jeden Afghánec mi řekl, že ženy z rodiny prodaly všechny šperky (míněna širší rodina) a přidaly se k tomu rodinné úspory, aby mohl zaplatit převaděčům 7 tisíc dolarů, které požadovali. Muž byl v Afghánistánu v ohrožení života, Taliban ho zavřel na dva roky do vězení bez soudu, kde ho mučil. A rodina navíc spoléhala na to, že v Evropě něco vydělá a peníze jim bude posílat. Na stejném principu zde již roky fungují tisíce Ukrajinců, Kavkazanů atd. apod.
Pavel Bělobrádek před časem řekl, že v mládí rád poslouchal skupinu Daniela Landy Orlík a že jeho písně poslouchá dodnes. Nejspíše mu Bílá liga (rasistická píseň Daniela Landy) natrvalo uvízla v šedé kůře mozkové. Jak již bylo řečeno, převaděčské mafii platí všichni, bez ohledu na to, jak dobře jsou živení, individuálně nemají šanci se do Evropy dostat. Ano, je třeba bojovat proti těmto mafiím, nikoli však proti uprchlíkům. Jestliže Bělobrádek dokáže rozlišovat mezi „skutečnými uprchlíky, kteří sdílí naše hodnoty, od zdravých dobře živených mladíků s mobilem, kteří zaplatí mafii za přepravu a jsou alergičtí na karikatury Mohameda“, měl by se vzdát místa ve vládě a posílit naši rozvědku, která takovou pomoc jistě uvítá. A také: ne všichni uprchlíci ctí všechny naše hodnoty, mají i hodnoty své. Necháme je proto umřít hlady?
Němcová i Bělobrádek by se pak měli zamyslet nad tím, proč ti „mladí, dobře živení muži s mobilem“ riskují život plavbou přes Středozemní moře na přeplněných bárkách.
Milan Chovanec (ČSSD) ministr vnitra
„První jednoznačný vzkaz veřejnosti v členských zemích: otázka migrace je i otázkou vnitřní bezpečnosti. To je otázka, kterou bereme velmi vážně, nechceme ji a nebudeme podceňovat. Druhý je vzkaz zločincům. My jsme v současné době v regulérním střetu, v regulérní válce s mafií, která sem pašuje lidi, pašuje za úplatu, a my čelíme důsledkům činnosti těchto kriminálních živlů. To je druhý vzkaz. Ten vzkaz pro ně je jednoduchý. Budeme potápět vaše lodě, budeme hledat peníze, které z toho máte a máte je uloženy v evropských bankách, budeme je zabavovat a prostě a jednoduše vám nedáme pokoj. To, co děláte, neschvalujeme, to, co děláte, budeme trestat. To je druhý vzkaz. Třetí vzkaz musí Evropa jasně vyslat migrantům, kteří přicházejí na evropský kontinent bez toho, aby měli šanci získat azyl. Šedesát procent stávajících migrantů jsou ti, kteří nemají podle evropského práva nárok na získání azylu. Jim musíme jasně vzkázat, že nemají šanci se v té Evropě udržet, že je budeme vracet….“
Druhý Chovancův citát:
„To znamená, jsme připraveni pomáhat těm, kteří potřebují mezinárodní ochranu, těm, kterým hrozí smrt, ale ne těm, kteří přicházejí za bohatými sociálními systémy našich sousedů.“
Po Bělobrádkovi další vládní populista, který na to jde po vzoru internetových rasistů. Potápění lodí, vracení lidí… A na těch lodích, které potopíme, nebudou žádní lidé? Nebo je prostě odbachneme bez soudu, protože pokládáme převádění lidí za válku proti Evropě? Civilizovaný demokrat zločince chytí a soudí. Nebo to už snad neplatí?
A vracení uprchlíků? Kam je budeme vracet? Do země původu, odkud odcházejí, přestože při tom riskují smrt na moři? Bída, kterou opouštějí, musí být hrozivá. A mnohdy utíkají i před ozbrojeným konfliktem - opravdu je chceme vracet do války? A bude naše pomoc v těchto zemích natolik dostačující, aby tam lidé přestali umírat hlady? Nejspíš je to některým evropským politikům jedno, hlavně že je doma díky nevybíravému populismu opět zvolí. Viďte, pane Chovanče.
Marek Černoch (Úsvit)
„Tato přílivová vlna není ničím jiným než invazí. V této chvíli se tato vlna šíří nejenom Evropou, ale i Českou republikou.“
„A když člověk pak vidí, jakým způsobem třeba i Rada Evropy postupuje, jakým způsobem reaguje na tento problém, kdy se opravdu řeší pouze to, jestli se topí, nebo netopí, vůbec se neřeší, jakým způsobem se to stává. Co se stává? Že potápějí bohužel ty dnes už opravdu organizované mafie lodě samy jenom proto, aby hrály na city EU.“
„Co se týče zpráv, které přicházejí, už dnes zaznívají zprávy o tom, že pokud se nic nezmění, pokud se ta situace nebude řešit, tak že se zhroutí evropský sociální systém. Není to jenom sociální systém. Je to bezpečnostní systém, je to zdravotní systém. Protože ti lidé přicházejí - nejsou očkováni, přicházejí, mají nemoci, na které my nejsme připraveni. Bohužel ta realita taková je, a teď se samozřejmě nebavíme jenom o ebolách a podobných nemocech, ale o spoustě jiných nemocí, na které prostě připraveni nejsme. Zavádějí se tady systémy, kdy lidé přecházejí rohožky, musí v letadlech vyplňovat dotazníky, odkud přilétají, jestli letí z Afriky, karantény, apod., a pak přicházejí dnes už opravdu statisíce lidí, kteří pod žádnou kontrolou nejsou.“
„Ale tahle ta situace prostě vyžaduje nějakou reakci, a ta reakce bohužel, pokud nejsou jiné způsoby a jiné principy, jak ji řešit - tak možná i třeba dočasné uzavření hranic samozřejmě v případě, že by ta situace ještě eskalovala dál.“
A je to tady: zavřít hranice. Ano, zvyšme výrobu ostnatého drátu, na hranice postavme vojsko, jinak se té invazi neubráníme. Lodě s uprchlíky potápí převaděčská mafie, abychom se mohli zalknout vlastní lítostí. Při tomto poznání už nám prostě nemusí být smrti uprchlíků líto, protože za ni nemůžeme my, ale mafiáni, vzkazuje nám Černoch. A nemoci neočkovaných uprchlíků? Údajně svéprávný poslanec neví, že každý žadatel o azyl u nás musí projít zdravotními prohlídkami. Černoch zřejmě trpí notorickou hysterií a nedostatkem znalostí. Nebezpečná kombinace.
Mohl bych to odbít slovy, že blábolením krajně pravicového poslance nemá smysl se zabývat, problém je ovšem mnohem hlubší a rozsáhlejší. Pravicový extremismus se, jak vidno i z této rozpravy, zadírá pod kůži i poslancům a ministrům, kteří ještě nedávno byli demokraty.
Pátý Černochův citát:
„A jak zde bylo řečeno od paní kolegyně Černochové (ODS), pokud je ministr pro lidská práva, jakého máme, který navrhuje lidská práva v trošku obráceném směru, pokud je tady paní ombudsmanka, která hájí oproti českým občanům menšiny, tak pak můžeme očekávat, že tahle ta situace bude pouze horší a horší.“
Konečně je to venku. Zrádci a vnitřní nepřátelé jsou pojmenovaní, teď už jen jmenovat akční trojky či stanné soudy a na popraviště s nimi. Nepřehlédněme prosím, že Černoch upírá české občanství těm členům menšin, kteří nejsou cizinci - Romům, gayům a lesbám atd. A hájit práva menšin, není to náhodou jedna z hlavních úloh demokratů? Demokracie není pouhá vůle většiny, ale vůle většiny za přihlédnutí k právům a potřebám menšin. Černoch… a neví to?
Ti z voličů, kteří se pyšní xenofobií a rasismem, slaví nepochybně první velké vítězství - demokratičtí politici konečně stojí na jejich straně. Je myslím nejvyšší čas, aby se slušní lidé spojili a začali této nebezpečné vlně xenofobie a nevraživosti společně čelit. Dobře na to jdou organizátoři akce Pevnost Česko, kterýžto název jsem jim zcizil a umístil do titulku. V pozvánce píší doslova toto:
„Také máte pocit, že jste se probudili do špatného snu, plného strachu, nenávisti a xenofobie? Že se vytrácí solidarita a z trpících lidí se bez jakéhokoli důvodu dopředu dělají krvelačná monstra a bezpečnostní hrozba? Že se sobecky otáčíme zády k jiným evropským zemím a že stále větší popularitu získává volání po vládě tvrdé ruky? Věříme, že smích dokáže zahnat noční můry. Přijdeme společně vyjádřit, že se nebojíme podat pomocnou ruku lidem v nouzi, a že dokážeme odmítnout ty, kteří chtějí vytlouct ze strachu politický kapitál.“
Tak se těším, že se uvidíme ve čtvrtek 25. června v 18.00 hodin na pražském Václavském náměstí u pomníku sv. Václava. Pevnost Česko si rozvracet nedáme!
Odlišit uprchlíky ve smyslu azylového práva od migrantů z hospodářských (ekonomických) či sociálních důvodů dobře nelze. Pokoušel jsem se vzít jednu zemi po druhé a nad motivy případného odchodu z ní do Evropy se zamyslet: Libye, subsaharská Afrika, Somálsko, Eritrea, Sýrie, Irák, Afghánistán, ale také Kavkaz a Ukrajina - všude jsou politicko-bezpečnostní důvody k odchodu a zároveň často i velká hmotná bída a v různém stupni.
Slyšel jsem v ČT k věci mluvit Karla Schwarzenberka, ironizoval české obavy z "přílivu" uprchlíků, projevil se jako člověk a - říkám to s uznáním jako bezvěrec - humanistický křesťan. To Bělobrádek se přece dostal do avé stranické (předsednické) funkce štvaním proti Romům. To Jurečka mi přijde serióznější. Chovanec má z ostudy kabát, ale Sobotka mě mrzí. Česká společnost doplácí na to, že její vrcholní politici neznají svět, neumějí jazyky a jsou navíc zbabělí, bojí se svých xenofobních voličů. ČSSD jako celek je někdy pravicovější než krajní pravice v západní Evropě a nepochybně pravicovější než západoevropští konzervativci německého, rakouského či anglického typu.
.
Je naprosto absurdní, když představitelé kapitalistických států, ve kterých je motivem ke všemu podstatnému jen a jen zisk, mluví o někom jako o ekonomickém uprchlíkovi.
Jiří Vyleťal
Přehlédnout zpravodaje a předsedkyni výboru a prohlásit o svých dvou oblíbencích, že oni jediní se nechovali jako rasistická hovada, považuji za poněkud nekorektní.
Vadí odpůrcům bezhlavé migrace rasa, nebo kultura migrantů? Pokud kultura, je hloupé nazývat je rasisty, neboť pak by rasisté byli i ti, kteří se zde navážejí do nich. Je tento agresivní slovník nahrazením průkazných argumentů? Kdo ze zastánců migrace předložil průkazný výpočet, kolik lidí je Evropa schopna absorbovat, aniž by se potopila? Co bude s migranty, které chování Evropy k migraci povzbudí a nebudou moci býti přijati pro překročení kapacit? Kdo ze zastánců předložil studii o předpokládaném začlenění migrantů, o tom, kolik celá akce bude stát a na čí úkor bude hrazena? Děkuji za stručnou nedemagogickou odpověď.
http://sichtarova.blog.idnes.cz/c/466145/jak-na-imigranty.html