Zločinné režimy

Ivan Štampach

Arabský liberální blogger Raif Badawi byl odsouzen k deseti letům vězení a tisíci ranám bičem. Středověký rozsudek byl vynesen v Saudské Arábii, která je jedním z hlavních východních spojenců USA.

V neděli bylo uveřejněno, že saúdskoarabský nejvyšší soud potvrdil trest deseti let vězení a tisíce ran bičem pro uvězněného saúdského poddaného Raifa Badawiho za to, že po čtyři roky provozoval na internetu Liberální saúdskou síť, která povzbuzovala diskuse o náboženských a politických tématech. Bylo to označeno jako urážka islámu.

Nepomohly mohutné protesty světové veřejnosti po prvním zveřejnění trestu. Manželka bloggera Ensaf Haidarová oznámila, je to konečné rozhodnutí, které je nezvratné. Je teď bezpodmínečně nutné tomuto nelítostnému rozhodnutí zabránit a přimět saúdské instance k civilizovanému jednání.

Kolem uveřejňování karikatur na adresu různých náboženských a politických směrů, v tom i islámu, například v periodiku Charlie Hebdo, se rozvinula mohutná diskuse. Některé postavy českého náboženského a mediálního světa sice potvrdily jaksi povinný soucit u příležitosti hromadné vraždy redaktorů, ale mnohem hlasitěji dodávaly, že náboženství má být chráněno. Že náboženské cítění je hranicí svobody projevu.

Nyní se stává zřejmým, co může být považováno za urážku náboženství, v tomto případě islámu. Zdaleka nemusí jít o sarkastický výsměch, který asi doopravdy může být nevhodný. Jak vidno, stačí liberální přístup k náboženství. Stačí docela skromné podněcování k nastolení svobody vyznání. To už je pro saúdskou náboženskou policii a pro tamní soudy zločin, který fakticky trestá smrtí. Ubitím svého obyvatele k smrti, protože nic jiného tento trest neznamená.

Na příkladu Raifa Badawiho se ozřejmuje, jak blahodárný by odpor státní moci ve sféře západního křesťanstva vůči církevní moci založené mimo jiné na falsifikátu takzvaných Isidorských dekretálií. Mám na mysli odpor v době sporu o investituru a ve válkách císařů svaté říše římské a papežů římské církve ve 13. století.

Ukazuje se, jak šťastná byla emancipace vědy od církevní moci v renesanci a jak potřebný byl zrod humanismu v konfrontaci s dosavadním vyhroceným teismem, jak nutná byla emancipace státu od církve v souvislosti s osvícenstvím v 18. století a jak žádoucí bylo uzákonění plné svobody vyznání v 19. století.

×
Diskuse
??
June 8, 2015 v 9.17
Jak zachranit Badawiho.
Tenhle text, by si mela precist p. Sabatova a pan Uhl aby si uvedomili jak je hloupe prosazovat nabozenske projevy ve verejnych (sekularnich) institucich. Mel bych pro ty ateisticke obhajce islamu navrh. Co kdyby v ramci solidarity s Badawim navrhli vlade Saudske Arabie ze prevezmou cast trestu (vzor retezova hladovka). Rekneme kazdy obhajce satku ve skolach by dobrovolne inkasoval deset ran bicem a Badawimu by se trest o tento pocet ran snizil. Predpokladam, ze SA by natento navrh rada pristoupila, protoze by to dokazalo jeji dobrou vuli a ceska inteligence by prokazala svou solidaritu s trpicimi i respekt k islamu. Vzhledem k poctu obhajcu "satkarek" by to mohlo Badawimu zachranit zivot. No nekupte to.
MK
June 8, 2015 v 11.00
Pane Kuchejdo,
Blahopřeji, rovnicí islám=naprosto zhovadilé a zavrženíhodné saudskoarabské poměry, jste zařízl snahy všech, kteří by rádi to náboženství reformovali (nebo to dokonce udělali). To jistě prospěje lidem jako Badawi. Vždyť to je úplně stejná úvaha, která vysvětluje ten odporný rozsudek.
Myslím, že kdyby se ten váš projekt měl realizovat, tak by ani nemuselo jít o deset ran. V sedmi miliardách lidí by se jistě našla tisícovka, co by byla ochotna vytrpět něco pro záchranu člověka. Ale muselo by to skutečně fungovat, a SA si jistě nenechá ujít příležitost zbavit se nepohodlného člověka.
Což, jak se domnívám, dobře víte, a jen si chcete rýpnout do oponentů v nesouvisejícím sporu.
MP
June 8, 2015 v 12.32
Pavlovi Kolaříkovi
Ano , to máte pravdu, komunističtí tajemníci by líp nenapsali. Vesměs totiž neuměli psát. Z přisluhování vládnoucí moci se dost často blbne.
A jsem rád, že dbáte nebytostnějších tradic církve nejcírkvovatější a dobrý styl považujete za důvod k podezření.
JV
June 8, 2015 v 18.15
Stát coby ochránce občanů před náboženstvími?
Co se týče kritiky saudsko-arabských poměrů a vztahu USA k Saudské Arábii, lze s autorem textu jen souhlasit.

Nezdá se mi však uvážené považovat náboženství a s ním i církve za jakési zlo, které je třeba mít prostřednictvím státu pod kontrolou. Nadto státu, jenž už tím, že je nenáboženský, má být také dobrý a tohoto ochranného úkolu tedy hoden.

Zkušenost z druhé světové války a z války studené takové tvrzení vyvrací. Hitlerův nacistický režim náboženský rozhodně nebyl (když už, tak možná pohanský) a sovětský komunismus byl systémem doslova a do písmene militantně protináboženským. Oba jednoznačně sekulární systémy pronásledovaly (tedy snad držely v rozumných mezích?) věřící lidi a přinesly lidskou tragédii v podobě desítek milionů povražděných lidí.

Ani dnešní diktát kapitálu, jenž kromě bezmezného sobectví žádnou hodnotnější duchovní výbavou netrpí, nevypadá jako nějaký ochránce vyšších mravních principů, jimiž by obětavě chránil občany před zhoubou křesťanství.

S pozdravy a přáním všeho dobrého, Jiří Vyleťal
??
June 8, 2015 v 18.29
Pro p. Kolarika z Ostravy.
Neni nutno blahoprat ty "naprosto zhovadilé a zavrženíhodné saudskoarabské poměry", jsou zduvodnovany islamem. A zda se ze onu vetev Wahabismus miluji vsichni "humanisticti politici" Schwanzrberga a Zaoralka nevyjimaje. Odkazu na internetu je dostatek. Jak vsichni humanitarni bombardaci ronili slzy na pohrbu byvaleho zhovadileho a zavrzenihodneho SA monarchy je take dost.Predpokladam, ze kdyz jsou v absolutisticke monarchii zhovadile a zavrzenihodne pomery, pak i jejich vrcholny predstavitel je zhovadily a zavrzeni hodny. Souhlasite ? Ale tyto kreatury se nazivaji a jsou ochranci nejsvetejsich mist islamu. Se souhlasem ostatnich islamskych zemi, predpokladam. Jak mam oddelit islam od SA ?

"jste zařízl snahy všech, kteří by rádi to náboženství reformovali"

Placete dobre, ale na spatnem hrobe. Ty snahy zarizli ti, kteri vyhnali krestany ze Syrie, ti kteri usiluji o svrzeni Asada. On je Asad alawita. On toleruje, krestany, zidy, vzdelavani zen a mozna dokonce i ateisty. Jednoduchy test pro vas. Jak se jmenuje cernoch z USA, ktery usiluje o zariznuti tohoto tolerantniho muslima ? Napoveda-nejmenuje se Kuchejda.


"Můžeme opatrně důvěřovat dobré vůli některých náboženských činitelů, ale musíme důtklivě trvat na vytlačení náboženství do soukromí."
Nebylo to jen pichnuti. Tento nazor p. Stampacha vztahuji i na satky ve skole, kde je pokryvka hlavy zakazana.

p.s. Ve vasem veku jsem byl optimistictejsi. Doufal bych, ze mezi sedmi miliardami se jich najde vic nez tisic.
IH
June 9, 2015 v 11.16
Na okraj tématu
Nemám rád invektivy, jaké se v této diskusi občas objevují. Proč to mají druzí číst. Zároveň však není vždy snadné reagovat tak, aby se kritizovaný nemohl cítit dotčen.
Při čtení některých příspěvků Ivana Štampacha mám pocit dobrý, jsou v nich formulovány podnětně radikální sociální myšlenky. Jindy se však autor nevyhne renegátství, přičemž mu snad ani nepřijde, jak to z jeho textu čiší. Pěkně to výše napsal J. Vyleťal. Odsun náboženství do čistě soukromé sféry jsme tu už měli a může nově být vhodným reversem mince s hodně veřejným kšeftem a konzumem na líci.
Saudská Arábie má asi jen málo obhájců. Celkem logicky. Její konzervativní režim představuje přitom jisté záruky proti úplnému propadnutí arabského světa v chaos.
Je třeba konstatovat, že také v "civilizovaných" zemích rozhodují soudy nanejvýš problematicky a na základě nanejvýš problematických ustanovení. Např. trest smrti se neuplatňuje jen v islámských zemích, ale také v USA, či často chválené Číně. Také svobodu slova leckde aby pohledal leckde ve světě. Často dokonce její stávající míra dramaticky upadá.
Ohledy na mínění v zahraničí bývají místními považovány za trapnou slabost, vedle velmocí třeba i v naší zemi.
??
June 9, 2015 v 15.20
"Konzervativni" rezimy maji svoje kouzlo.
Znal jsem pametniky, kteri vzpominali jak se za Adolfa mohli bez obav toulat nocnimi ulickami v Berline. V SA se jiste na ulicich nekrade a cloveka neobtezuji homosexualni propagandou, protoze tam buzeranty rovnou vesi. Take tam ponekud prilis obnazene zeny neprovokuji (ani na plazich ) k chlipnym myslenkam. Je to pohoda, za kterou se plati sem tam nejakym tim ubicovanim. Ale svemu spojenci a obchodnimu partnerovi sem tam nekoho ubicovaneho ci nejakou ukamenovanou couru prominem. Zato Putinovi za omezeni homosexualni propagandy mezi nezletilymi a za zavirani nevinnych divek, ktere si ve vsi pocestnosti strkaji na verejnosti mrazena kurata do vaginy, tak tomu to dame sezrat. Inu kagebak nikdy nemuze mit noblesu monarchy.
PM
June 9, 2015 v 18.45
Děkuji panu Štampachovi za vhodná slova do pranice.
My dnešní republikáni máme příznivé neoliberální možnosti se jednou proprat k důkazům, že všichni máme svou beztrestně platnou pravdu.
Horší je to ve světě našich spojenců, kde beztrestná je pouze pravda monarchů vycházející z dogmat náboženských konstruktů a nejhorší pod knutou spřátelených sadistických monarchů.
Tradicí v republikánském pojetí práva je s necitlivě dogmatickým prosazování pobožnosti nakládat nejen jako s psychopatologickým, ale i trestným projevem.
A právní stát je povinen se postarat o terapeutické prostředky ............bych přitakal panu Štampachovi.
June 9, 2015 v 21.38
Já si taky myslím, stejně jako autor, že náboženství patří do soukromí. Aspoň na západě určitě ano.
June 10, 2015 v 7.20
Ony vlastně ty pojmy "veřejný" nebo "soukromý" ztratí smysl, když si člověk uvědomí, ze Saúdská Arábie je soukromým státem....
Takže co je soukromé a co veřejné?