Tisíc ran pro Raifa Badávího

Filip Outrata

Stát založený na radikálním islámu, který veřejně bičuje za liberální názory a stíná hlavy za čarodějnictví, a zároveň mocný a bohatý spojenec Západu: to je dnešní Saúdská Arábie.

Raif Badáví (Badawi), narozený v roce 1984, je saúdskoarabský bloger a aktivista, zakladatel internetové stránky Svobodní saúdští liberálové. Za tuto svoji aktivitu byl již v roce 2008 poprvé obviněn z odpadlictví od islámu, za což by mu hrozil trest smrti.

V červnu 2012 byl zatčen a nakonec odsouzen k deseti letům vězení, finanční pokutě ve výši zhruba čtvrt milionu dolarů a tisíci ranám bičem. K vysokému trestu patnácti let vězení byl odsouzen i Badávího právník a lidskoprávní aktivista Valíd Abú al-Chaír (Waleed Abu al-Khair).

Trestu smrti za apostazi se tedy bloger vyhnul. Tisíc ran bičem by přesto nemohl přežít, proto byl trest jako obvykle u podobných rozsudků rozdělen na dvacet dávek po padesáti. V pátek 9. ledna v přístavní městě Džidda na prostranství před mešitou, kde právě skončila pravidelná modlitba, dostal prvních padesát ran. Bičování trvalo podle očitého svědka pouze pět minut a bylo velice kruté. Podle Badávího manželky Ensaf Haidar, která nyní žije s jejich třemi dětmi v Kanadě, by její manžel druhou sérii ran nemusel přežít. 

Druhá dávka ran byla nakonec ze zdravotních důvodů odložena a Raif Badáví byl přemístěn z cely do nemocničního pokoje. Je otázka, zda k odložení trestu mohl přispět mezinárodní tlak na Badávího podporu, organizovaný především Amnesty International, a různé petice.

Arabský liberál se představuje

Podíváme-li se na to, za co byl vlastně saúdskoarabský bloger odsouzen, objevíme tvář člověka, který se pokoušel o rozvinutí pro nás nijak extrémních či nepřijatelných, spíše samozřejmých myšlenek liberalismu, svobody svědomí a názoru, oddělení církve od státu, náboženské tolerance.

„Liberalismus pro mne znamená“, napsal Raif Badáví na svém blogu v květnu 2012 krátce předtím, než byl zatčen a zbaven přístupu k internetu, „jednoduše žij a nech žít“. Saúdskému režimu, který si nárokuje a uplatňuje monopol na pravdu, se podle něj podařilo liberalismus zdiskreditovat a postavit většinu obyvatel proti liberálním myšlenkám. Ale nadvláda režimu nad myslemi lidí a nad celou společností pomine jako dým ve větru, domníval se optimisticky.

Raif Badáví není jediným pronásledovaným saúdskoarabským liberálem. Foto amnesty.org.uk

V otázce Palestiny Badáví odmítal stejně tak izraelskou okupaci jako vládu Hamásu, který by ji nahradil náboženským režimem založeným namísto na modernizaci a naději na kultuře smrti a ignorance. „Státy založené na náboženství ponechávají lidem pouze víru a strach“, soudil. Arabské jaro jako celek a zvláště dění v Egyptě pro Badávího znamenalo naději v rozhodující obrat od diktátorské mentality arabského světa, revoluci ve všech významech tohoto slova.

Raif Badáví rovněž kritizoval úsilí newyorských muslimů postavit mešitu a komunitní centrum poblíž Světového obchodního centra. Považoval to za akt šovinistické arogance. „Tady v Saúdské Arábii nepovolujeme stavbu kostelů, a přitom na nás nikdo nezaútočil.

Co bychom si pak asi mysleli, kdyby titíž lidé, kteří si u nás chtějí vystavět kostel, předtím svým násilím znesvětili svatost naší země?“ Muslimové v Saúdské Arábii jdou podle něj ve své neúctě k víře druhých tak daleko, že i ty muslimy, kteří nesdílejí striktní, doslovný hanbalovský výklad islámu, považují za odpadlíky. Sekularismus ve smyslu oddělení církve od státu je podle Badávího praktickým řešením nejen pro Saúdskou Arábii.

Výlet do středověku

Bližší pohled do saúdskoarabského trestního práva a praxe silně připomíná exkurzi do temného středověku. Popravy a fyzické tresty jako veřejná podívaná, trest smrti za odpadnutí od víry či za čarodějnictví, popravy prováděné obvykle stětím mečem, amputace končetin, to vše se v zemi s větší či menší intenzitou stále provádí.

×
Diskuse
January 21, 2015 v 8.56
Čarodějnictví a monopol na pravdu
Saúdský režim si nárokuje a uplatňuje monopol na pravdu
To pan Outrata vyjádřil naprosto stručně a přesně.
ale teď k tomu, co se myslí čarodějnictvím. Tohle slovo má u nás naprosto jiný význam a konotace, než v muslimských zemích.
Jakkoliv se nám může zdát obvinění z čarodějnictví bizarní, jde v něm právě o eliminaci toho, co by tento monopol na pravdu mohlo demaskovat.
Jsou případy, kdy bylo obvinění z čarodějnictví založeno na podvodech praktikujících, vylákání peněz za nesplnitelné sliby, případně výhružky černou magií, ze kterého se měly oběti vykoupit. Což by u nás jistě volalo po potrestání (vydírání, podvody), ale ne po trestu hrdelním za čarodějnictví.
Dalším aspektem je to, že nemalá část obyvatel věří v nadlidské síly a magické úkony. Ano, lidé jsou zde svým způsobem pověrčiví až na půdu.
Např. součástí léčení je i požehnání a vzývání Boha. Lékař léčí, Bůh uzdravuje. Lékař napíše na chorobopis „Ó ty, který uzdravuješ!“ a dál už postupuje jako západní kolegové. Případně lékař/ léčitel poskytne vybrané verše z Koránu nebo jen zápisu jména Boha nebo jeho atributů, které má nemocný nosit u sebe jako posilu (tomu papírku se říká ta’awíz, muska nebo hijáb). Ostatně obdobná praxe není neznámá ani v židovském prostředí, některé úkony jsou podobné i v křesťanství.
A teď v čem je tato praxe tak nebezpečná režimu. Tato praxe se děje ve jménu Boha. A co se takto děje ve jménu Boha, dobře se děje. Jde o uznání toho, že člověk není absolutním pánem nad sebou samým ani nad tím, co a jak se s ním stane.
Ale režim, stejně jako teroristé, si nárokuje monopol na pravdu i Boha i to, co se má dít v jeho jménu. Jenže transcendentní sféru si nejde takhle podřídit. Jak zde už velice moudře napsal Martin C. Putna, Boha nejde urazit. Dodávám, že ho ani nejde ani podřídit mocenským zájmům lidí. Jak podvratné a demaskující!
FO
January 21, 2015 v 9.51
Vážená paní Mičkalová,
děkuji za velice zajímavé doplnění.
??
January 22, 2015 v 6.31
Maly prispevek k diskusi o slucitelnosti islamu s Evropou 21. stol.
Naroky z nabozenskych duvodu, tak jak je prosazuje p. Sabatova a p. Uhl jsou hruby omyl.

http://www.rozhlas.cz/plus/nazory/_zprava/petr-zantovsky-oc-jde-muslimum-v-evrope--1444136
January 22, 2015 v 8.51
To malé ve velkém
Pane Kuchejdo, v tom článku pana Žantovského, je věta, která by se měla tesat do kamene.
"Muslimové v Evropě prostě chtějí zvláštní práva, bez ohledu na to, co si o tom myslí okolní majorita."
Pravda pravdoucí: požadují zvláštní práva, bez ohledu na to, co si o tom myslí okolní majorita - majorita soudných nemuslimů i muslimů.
??
January 22, 2015 v 10.05
A co tim chcete rici p. Mickalova ?
January 22, 2015 v 11.23
Myslím tím,
že není muslim jako muslim. Pan Žantovský nebezpečně generalizuje a hází bez rozlišení všechny muslimy do jednoho pytle. To, co popisuje, rozhodně nechtějí "muslimové v Evropě", ale skupiny muslimů, které jsou malé (i v rámci muslimské komunity - minority) a mají malou podporu (jak v muslimské komunitě jako celku, tak ve společnosti jako celku). Ovšem to pan žantovský kavalírsky nezmíňuje.
Ostatně bavíme se pod článkem o Raífu Badáwím. Myslíte, že on a jeho žena volají pro sebe i své děti po tom, co muslimové v článku pana Žantovského? (Manželka a děti pana Badáwího žijí na Západě.)
January 22, 2015 v 11.57
Napadl mne ještě jeden příměr, který by Vám, pane Kuchejdo, mohl přiblížit situaci muslimů.
Ve svém profilu máte „elektrikář“. Nevím sice, kde a jak pracujete, ale předpokládám, že jste živnostník, ne zaměstnanec.
A teď si vezměte, jaké svině jsou tihle živnostníci. Daním se vyhýbají, platit si nechají na ruku, na stvrzence by byla částka násobně vyšší, jsou nespolehliví, nedodržují časové termíny, kvalita práce nestojí za nic. Aby se člověk bál, že mu kvůli takovým fachmanům vyhoří barák, nebo že ho rovnou zabije špatná elektroinstalace. Na nějaké bezpečnostní nebo daňové předpisy zvysoka kašlete a ještě si stěžujete, kudy chodíte, jak se vám vede špatně. Ještě chcete daňové úlevy, větší paušály od státu, víc na děti, víc na manželku, kdesi cosi.
Že to neděláte zrovna Vy? Že stvrzenku nedal nějaký Váš zaměstnanec, kterého jste za to vyrazil? A on se pořád chodí a do referencí si dává Vaše zakázky? Že nejsou všichni elektrikáři takoví? Ani živnostníci? Ani Vaši zaměstnanci? Že ne všem jde jen o to, aby ostatní podvedli, vytřískali z kšeftu co nejvíc? Jo? Že ne všichni si ohýbají daňové a bezpečností předpisy tak, jak se jim to zrovna hodí? Jo? Tak si o tom popovídejte s panem Žantovským.

??
January 22, 2015 v 12.31
I vy kavalirsky vynechavate neprijemna fakta.
To ze ony pozadavky existuji je fakt. To ze jsou se skripenim zubu nekde i realizovany je take fakt (burkiny a nejen to). I ceske "satkarky se chlubily", ze nemusely navstevovat jim nevyhovujici predmety na zakladni skole. Jinymi slovy islam neni jen nabozenstvi v tom smyslu, jak ho chapeme my Evropane (doufam ze vetsina). Jeho neoddelitelnou soucasti je i sharia a tam je problem. V Evrope nemuzeme akceptovat v jedne zemi dva pravni systemy a uz vubec ne system, ktery povazuje zenu za druhoradou osobu. Mezi prahem jejich domova a prahem mesity nesmi existovat naroky plynouci z akceptace nabozenskeho presvedceni. Satky nosene z duvodu nabozenskych, jsou stejne odsouzenihodne, jako exhibice p. Halika pred klinikou provadejici potraty. Toleranci je nutno se ucit a mozna ji i netolerantne prosazovat. Media nam v soucasne dobe zprostredkovavaji pohled na muslimy rozhorcene zobrazovanim Mohameda a zadajicimi jeho zakaz. To samo ukazuje na neslucitelnost i "umirneneho islamu" s nasim zpusobem mysleni. Po mne jako katolikovi, muze farar i krestanska obec chtit, abych dodrzoval desatero a den svatecni svetil. Ale v zadnem pripade to nemuze chtit a nechce po mem sousedovi ateistovi, pod pohruzkou nasili. Ovsem muslimove i ti umirneni to povazuji za samozrejmost, ze nebudeme zobrazovat Mohameda a vyhrozuji nasilim.

p.s. Mala skupina byl i Jezis a ucednici a take Mohamed a spol. Takze argumentovat malou skupinkou je osidne.
Ono je take tezsi karikovat Jezise, ucitele siriciho nadeji a prinasejiciho jako obet sebe sama, nez Mohameda, ktery zacinal prepadavanim karavan (partyzan, lupic, terorista ?) a zemrel jako bohaty a mocny politik.
??
January 22, 2015 v 12.36
Zivnostnici jsou urcite svine p. Mickalova.
Ale na rozdil od muslimu, nemaji na to svinske chovani pozehnani od Alaha. Ba hur , Hospodin na ty sejdire zhlizi velmi, velmi nevlidne. A nemusite to overovat u p. Zantovskeho. Potvrdi vam to v nejblizsim kostele.
MK
January 22, 2015 v 14.35
Někde zakázali Život Braina, a to je v něm Ježíš asi minutu a v dálce.

Jen tak mimochodem, ty izraelské zákoníky, Hospodinova nařízení, včetně těch, vyzývajících ke genocidě, nejsou neoddělitelnými součástmi křesťanství a judaismu? Proč jsou tedy součástí jejich posvátných textů?
January 22, 2015 v 15.06
Pane Kuchejdo,
z mé strany již jen stručně
(1) Prosím, přečtěte si ještě jednou mé přísvěky do diskuze pod tímto článkem. Můžete v nich najít některé cenné podněty k přehodnocení negativně sumarizujíco pohledu muslimy, islám a jejich vztahu k Bohu.
(2) Případ Raífa Badáwího je toho příkladem.
??
January 22, 2015 v 16.31
Judaismus, islam, krestanstvi.
Pane Kolarik, samozrejme, ze kazda idea ma sve zastance a to od fanatiku az po ty uplne vlazne. To se netyka pouze nabozenstvi. Krestanstvi i islam vysli z judaismu. Staci si precist Koran a Stary zakon. Krestanstvi na rozdil od islamu a judaismu postoupilo kvalitativne na vyssi stupen. Prichodem Jezise, se stalo osobnim (ne ze by to bylo ve vsech dobach a zemich respektovano). Judaismus i islam vyzaduji pro vstup do raje plneni spousty prikazu, radu z nich je nutne provadet ve verejnem prostoru, ci spolu s jinymi vericimi. Proto jsou tito verici snadneji kontrolovatelni a ovladatelni a navic jsou diky neustalemu tlaku na plneni techto prikazu odvadeni od premysleni nad samotnym smyslem viry. Zjednodusene, kdyz dostatecne casto bouchnu celem o zem, ci v pravy cas rozsvitim prislusne svetylko budu spasen at uz jsem jakykoliv. Katolik to ma ponekud horsi. Buh mu dal svobodu a dokonce dobre vi jaky je. Takze muze chodit do kostela kazdy den a modlit se s rodinou pred kazdym jidlem, ale pokud to dela "na oko" moc mu to nepomuze. Co se tyce toho zakazu, slysel jsem ze vcelari prozestovali proti uvedeni filmu Cena medu a hasici proti filmu Hori ma panenko (nekteri).
??
January 22, 2015 v 16.36
Pani Mickalova.
Prectete si moje prispevky a zjistite proc mam k islamu spise negativni vztah.

Případ Raífa Badáwího me presvedceni jen upevnil.
TT
January 22, 2015 v 18.58
Primitivní reakce a lidská práva
Primitivní reakce se objeví i po velmi racionálním článku - to je normální. Nicméně je třeba doplnit, že Saudská Arábie ratifikovala 23. září 1997 mezinárodní Úmluvu proti mučení a nelidskému zacházení. Jestli se nevztahuje na tohle, pak už nevím na co. EU a USA by mohly prosadit ve výboru pro lidská práva a v OSN i v Radě bezpečnosti kroky proti SA. Evidentně jim na tom nezáleží.

Nadávat na Islám kvůli totalitní vládě, s níž Václav Haval navázal blízké vztahy a kterou podpoorují světové mocnosti, je hloupé. Měli bychom se ptát naší vlády a reprezentantů EU, proč tady najednou mlčí, když jsou plni hrdinství když jde o Nikaraguu či Kubu...
TT
January 22, 2015 v 18.58
Primitivní reakce a lidská práva
Primitivní reakce se objeví i po velmi racionálním článku - to je normální. Nicméně je třeba doplnit, že Saudská Arábie ratifikovala 23. září 1997 mezinárodní Úmluvu proti mučení a nelidskému zacházení. Jestli se nevztahuje na tohle, pak už nevím na co. EU a USA by mohly prosadit ve výboru pro lidská práva a v OSN i v Radě bezpečnosti kroky proti SA. Evidentně jim na tom nezáleží.

Nadávat na Islám kvůli totalitní vládě, s níž Václav Haval navázal blízké vztahy a kterou podpoorují světové mocnosti, je hloupé. Měli bychom se ptát naší vlády a reprezentantů EU, proč tady najednou mlčí, když jsou plni hrdinství když jde o Nikaraguu či Kubu...
??
January 22, 2015 v 20.03
Proc ta opatrnost p. Tozicka ?
Co takhle smerovat dotaz k TOP 09 a jeho jasnosti Schwanzerbergovi, ktery tak rad leze do klece na nejakem tom prazskem namesti, aby ukazal zvracenost rezimu na Kube? Co se tak dotazat vsech tech havloidu co ostentativne zvraceji nad Kubou, ale nezvraceji, kdyz na jejich "mikroforu 2000" vede uvodni rec megazlodej Chodorkovskij.
A nevsiml jsem si, ze by ve zdejsi diskuzi nekdo nadaval na islam. Mohl by jste uvest konkretni prispevek ? Nebo to bylo tak obecne placnuto ?
January 22, 2015 v 21.43
Pane Tožičko,
máte naprostou pravdu. Výčet toho, co je v SA naprosto špatně podle jakýchkoliv měřítek, je obšírný. Bohužel, SA si může koupit téměř celou délku pomyslného provazu na Západě i v arabském světě i v muslimském světě i v zemích, které od SA něco potřebují. Money talks.
Existují organizace a mimořádně odvážní jedinci, kteří se ozývají nahlas, i ti, kteří se snaží o nápravu bez medializace. Naštěstí. Je ale mimořádně náročné nenechat se ukolébat efektem přihlížejícího, nenechat se zkorumpovat petrodolary a dojmem, že nepřítel mého nepřítele je můj kámoš, nenechat se svést ke generalizování a pro nejvíce exponované – nenechat se zabít.
January 22, 2015 v 21.43
Pane Tožičko,
máte naprostou pravdu. Výčet toho, co je v SA naprosto špatně podle jakýchkoliv měřítek, by byl sáhodlouhý. Bohužel, SA si může koupit téměř celou délku pomyslného provazu na Západě i v arabském světě a potažmo muslimském světě. Money talks.
Existují jedinci a organizace, kteří se ozývají, i ti, kteří se snaží o nápravu bez medializace. Naštěstí. Ale nenechme se ukolébat
??
January 23, 2015 v 8.11
Kousek textu z Neviditelneho psa.
" V Lipsku bouřila v úterý Pegida. V médiích se následně objevily bližší informace o ideovém obsahu jejího programu. Je to nesourodý konglomerát někdy si vzájemně odporujících tezí, nicméně na mnohé z nich souhlasně přikývne i ten, kdo není žádný fanatický islamožrout, natož pak nácek.

Takže je navýsost politováníhodné, že politické strany mlčky přihlížejí mandlování nekryté měny, aniž by se sebeméně pokusily o komunikaci, a že politická témata pro druhou dekádu jednadvacátého století se rodí na ulici."

Ja bych k tomu dodal jen dve pripominky. I spolkovy urad pro ochranu ustavy potvrdil, ze PEGIDU netvori extremisti. A ja dodavam, ze naproste odmitnuti diskuse o slucitelnosti islamu s Evropou 21. stoleti a vykrikovani o primitivech a zlu v srdci, v pripade takoveto diskuse, svedci o naprostem selhani politickych a kulturnich elit, nebo toho co se za ne vydava. Konec koncu jejich selhani neni v dejinach ojedinele a jiste se podepsalo i na vypuknuti obou valek. A mozna nas ted posunuje k te na dlouhou dobu posledni.
January 23, 2015 v 18.18
Pákistánská média o zesnulém králi Abdalláhovi a Saúdské Arábii
A cautious eulogy for Saudi Arabia's departed king
http://www.dawn.com/news/1158959/a-cautious-eulogy-for-saudi-arabias-departed-king

Velice poučné čtení nabízí i diskuze pod tím článkem
??
January 24, 2015 v 10.11
Zda se, ze nektere elity na zapade, si uz potrebu diskuze pripousteji.
Jako vzdy to ceske elity, ci to co se za ne povazuje, jeste nereflektuji. Zvlaste podivne je to ,ze pri vsech tech genderovych aktivitach a spouste aktivistu, mohou cesti muslimove ve verejnych sdelovacich prostredcich prosazovat druhorade postaveni zeny a reakce veskera zadna.

http://www.faz.net/aktuell/politik/inland/sigmar-gabriel-in-dresden-ueberraschender-auftritt-vor-pegida-anhaengern-13388119.html
??
January 24, 2015 v 10.22
Zamyslete se milovnici "umirneneho ceskeho" islamu.
Az cesti muslimove obdobne zareaguji a verejnou motlidbou odsoudi barbarsky trest pro Raífa Badáwího, budu je povazovat za duvery hodne. Pokud vsak vetsi rozhorceni vyvola policejni prohlidka, nez ubiti cloveka za jeho nazor, pak nemohou byt partnerem k diskuzi.

http://zpravy.idnes.cz/verejna-modlitba-muslimu-proti-policejnim-zasahu-fvr-/domaci.aspx?c=A140502_134430_domaci_jav
??
January 24, 2015 v 12.02
Konvicka dela jen to, co mu ignorace "tzv. elit" dovoli.
A pokud nam muslimove v Cechach navrhuji abychom se vystehovali, pokud se nam jejich aktivity nelibi, pak neni divu, ze p. Konvicka ziskava priznivce.

http://sharia4czechia.com/2014/09/16/islamofobie-shromazdeni-proti-islamizaci-v-cr-v-teplicich-27-9-2014/
+ Další komentáře