Svoboda nebýt Charlie
Filip OutrataHodnotou, která je po pařížských útocích v sázce, není jen svoboda tisku, ale i pluralita postojů a pohledů na svět, která zahrnuje ostrou uštěpačnou satiru stejně jako úctu k druhému a jeho vnímání světa.
Já nejsem Charlie, napsal Tomáš Halík, a vzbudil tím živou polemiku o svobodě slova a jejích hranicích. Hlavním Halíkovým argumentem, který následně rozvinul v debatě s Erikem Taberym, je, že svoboda musí být vyvážena odpovědností, což mimo jiné znamená citlivost pro druhého a jeho odlišný pohled na svět, víru a vnímání hodnot. Úcta k druhým podle Halíka není nižší hodnotou než svoboda tisku.
Je velmi dobře, že Tomáš Halík, ale podobně třeba i Václav Malý toto téma do diskuse vnesli. Je velmi dobře, že Halíkův článek vyvolal celou řadu polemických reakcí. A ačkoli s tím zřejmě mnozí nebudou souhlasit, je velmi dobře i to, že někdo vyslovil své „Já nejsem Charlie“ právě v této chvíli, kdy rozjitřené emoce po krvavém útoku označovaném již nyní za „evropské 11. září“ racionální úvaze příliš neprospívají.
Lidé, kteří si připnuli placku či ikonu s nápisem Je suis Charlie, tím jistě nechtěli všichni vyjádřit souhlas se vším, co, kdy a jak publikovali karikaturisté Charlie Hebdo. Pro mnohé je to prostě výraz solidarity se zavražděnými, s lidmi, kteří zacházeli pouze tužkou (byť ostře nabroušenou) a zahynuli kulkou ze samopalu. Pro jiné to znamená obecnou podporu pro svobodu tisku a vyjadřování a publikování svých názorů, která byla v osobě redaktorů „nezodpovědného“ (jak se sám označoval) časopisu brutálně napadena.
napsala v roce 1906 Evelyn Beatrice Hallová ve Voltairově biografii jako shrnutí jeho životního postoje. Tomáš Halík (a další) odráží spíš první část citátu, Erik Tabery (a další) druhou, oba ale i každý zvlášť odrážejí citát celý – a to je to podstatné.
Dalo by se polemizovat s tím, že zavraždění redaktoři nebyli hrdinové, jak tvrdí Halík. V publikování karikatur pokračovali navzdory výhrůžkám a předchozímu teroristickému útoku, dokonce přímo kvůli těm útokům. Věděli, že riskují. Nebojovali proti Islámu, ale za svobodu projevu.
Polemizovat skutečně lze o tom, jestli novináři byli či nebyli hrdinové, a navíc symboly naší kultury. Naštěstí na to není jen jeden názor. Pro mě třeba jsou to stateční lidé, ale za symbol naší kultury, jak ji chápu, je nepovažuji.