Udělej si (to) sám aneb Malý průvodce po světě předvolebního sexismu

Kateřina Kňapová

Zlínská ČSSD láká voliče k urnám na „poprvé“ a ženský klín. Sexismus v politickém marketingu ale opravdu sexy není.

DIY (do it yourself = udělej si sám) je zajímavý fenomén, ale když přijde na předvolební kampaň, nejsou takové výsledky z nejlepších. Někdy vypadají jako stvořené v programu Malování (nic proti němu), jindy si kolemjdoucí zase klade otázku, jestli je kampaň myšlena vážně nebo se jedná o nějaký sofistikovaný případ subverze spáchaný konkurencí. A někdy taková kampaň zase používá poněkud trapné, leč stále neopouštěné sexuální či sexistické narážky. Posledním případem je i nejnovější dílko zlínské sociální demokracie.

Panenská socdem chce šanci

„Pro spoustu z nás to bude poprvé. Nestyďte se nám dát šanci… volte ČSSD“ hlásá nápis na oranžovém pozadí. Slogan sám o sobě by nebyl nijak zásadně problematický, protože jako takový sexistický není. Sociální demokracie by k němu mohla připojit třeba fotografii vlastních mladých kandidátů či kandidátek, což by byla doslovná verze, nebo použít nějakou metaforu pro první krůčky kandidátů na zastupitele. Například malé dítě jdoucí poprvé do školy.

Ale ve Zlíně si řekli ne a vedle sloganu umístili černobílou fotografii ženského klína, cudně zakrytého rukou. Třešničkou na dortu bylo zdůraznění slov „poprvé“ a „dát“, evokující spiklenecké pomrkávání ve stylu „přece víme, co se tím jako myslí“.

Takže si to shrňme: sociálně-demokratičtí kandidáti a kandidátky jsou jakýmisi pannami, které čekají, že se nad nimi volič-borec smiluje a i přes zřetelnou nezkušenost, která bude dost možná znamenat ne zcela kvalitní „zážitek“, je poctí svou pozorností. Jen o stupínek lepší, než kdyby jako taková panna byl zobrazen volič, kterému by defloraci nabízel přímo nějaký sociálně-demokratický politik. 

×
Diskuse
IR
Že by se ČSSD jako celek hlásila k genderové rovnosti, o tom bohužel dost pochybuji. Vedení a mnoho osvícených jedinců má zájem tohle nějak zlepšovat, ale pak je tam taky dost těch, které baví ponižovat druhé (nebo jim je to přinejlepším jedno).
JV
September 5, 2014 v 18.57
Ubohost
Ano, paní Kňapová to přesně popsala.

Využívání pudových instinktů a lákání prostřednictvím zakázaného ovoce (např. vulgarismy) je ubohostí a primitivismem.

Dotyční politici nám tím dávají najevo, že v jejich partaji na nic lepšího nepřišli. Čímž nám upřímně sdělují, že je raději ani volit nemáme. V případě, že bychom je nevyslyšeli, máme jedinou jistotu. Totiž tu, že při jejich správě věcí veřejných se ničeho jiného nedočkáme než téže slaboduchosti a ubohosti, s níž se nám dnes nabízejí.

To samozřejmě neřeší přetěžký úkol, koho v dotčených územních správních celcích vůbec volit.

S přáním všeho dobrého, Jiří Vyleťal
PL
September 6, 2014 v 0.46
A jéje, co se na tohle dá přimalovávat..
Být předsedou sociální demokracie, tak jediný co by se dalo dělat, by bylo si rychle zazpívat..
https://www.youtube.com/watch?v=lRr2gajdgeo
??
September 6, 2014 v 9.40
Mila slecno Knapova, mam jiny nazor. -:)
Vas pohled na vyuziti sexu v politice je primitivne provincni. Opravdovi politicti giganti nasi doby (napr. Obama, Schwanzerberg, Merkelova, vsichni to zbozni lide) vyjadrili sve nadseni nad vyuzitim verejne souloze v politickem boji, clenkami skupiny Pussy Riot.
CSSD se musi jeste mnoho ucit v tomto smeru. Ze jsme dosahli svetove urovne me presvedci az verejna kopulace Sobotky a Gajduskove za dusledny boj proti korupci.
MP
September 6, 2014 v 12.04
Pavlovi Kuchejdovi -- spíše plochý než provinční
Ona velká část předvolebních plakátů a aktivit má v jistém smyslu stejnou strukturu jako pornografie -- pokouší se redukovat bohatství lidského života na nejnižší pudy a voliče na vola, tak jako jako pornografie tu nádhernou část našeho pobývání na světe, kterou nazýváme rozmarné božstvu "erotika", na vzruchy vyvolávající fyziologické reakce a lidi na objekty ukájení.

Ve srovnání s billboardem s rozšklebeným, nedávno rozvedeným předsedou strany, jeho novou ženou ve věku jeho vnuček a s čerstvým plodem jejich svazku a nápisem o podpoře mladých rodin -- je ten zlínský s velmi decentně pojednaným torzem ženského těla nesrovnatelně méně pornografický, a to i přesto, že ona proložená slova by slabší povahy mohla vyvolat fyziologickou reakci a vést ke zvednutí jednoho tělesného orgánu, byť jiného, než na který se zaměřuje pornografie.

Smutná ovšem je absence jakéhokoli sdělení o programu, nemáme ty zlínské mladé sociální demokraty volit, protože něco chtějí, něco slibují prosazovat či alespoň něčemu zabrání -- ale protože jsou to politické panny. To už musí mít člověk hodně ploché a omezené vidění, aby takovou reklamu házel do jednoho pytle s předvolební letáčkem německých Piraten, kde se v provokativní zkratce testuje hranice svobody Internetu a kde má heslo "Ochráníme Vaše porno" bohužel až příliš aktuální význam -- právě prudérní boj proti pornografii se stal jedním z mála veřejností široce přijímaných ospravedlnění šmírování Internetu státními službami a omezování úplně jiných svobod než svobodně a za úplatu předvádět osobní řešení jedná ze základních lidských potřeb.

p.s. Kdyby existovalo zdůvodněné očekávání, že se tak alespoň zarazí tempo růstu korupce, pak bych si premiéra a paní senátorky za tu oběť vážil. A nemyslím, že by to bylo více nepřístojné, než televizní promluvy některých členů vlády o řečené boji proti korupci a jejich osobní nasazení.