Nerovnost začíná v růžovém pekle

Kateřina Kňapová

V hračkářství se na rovné příležitosti nehraje. Výhodné je to pro výrobce, pro společnost jako takovou možná už tolik ne.

Je to asi dva týdny zpátky, co jsem procházela různá pražská hračkářství, abych sehnala korunku na závěrečný happening kampaně proti Miss UK. Některá byla malá, některá velká, ale všechna byla prostorově poctivě členěná na sekci hraček pro dívky, chlapce a pak do jakési „zbytkové“ neutrální zóny, ve které se na sebe v regálech mačkali plyšáci, puzzle nebo společenské hry.

Tematické, ale i barevné dělení jakoby nás v otázkách sociálních rolí mužů (a kluků) a žen (a holek) posunulo ještě před druhou vlnu feminismu a boje za rovné příležitosti.

Vařit, uklízet a starat se 

×
Diskuse
December 12, 2013 v 19.07
Moc tomu nerozumím
V tom hračkářství, kde jste byla mají oddělené vchody pro dívky a hochy? Nebo mají ta oddělení odlišena nějakými nápisy? Tady končí hračky pro dívky a začínají ty pro muže?
MK
December 12, 2013 v 20.04
Pane Lobpreisi
hračky pro muže se prodávají v jiných obchodech.

A musím říci, že už těch nápisů typu Hračky pro chlapce/dívky (nebo v knihkupectví Knihy pro ženy/muže) není až tak moc. A ona "zbytková" zóna zabírá 50% a více obchodu. Ale já jsem se na maturitu do AJ učil, že třeba Hamley's má patro Toys for boys a patro toys for girls. Byť když jsem hledal nějaký odkazovatelný zdroj, zjistil jsem, že se to od té doby změnilo.
JH
December 12, 2013 v 20.16
Dovolím si
anketním stylem odpovědět na otázky článku, půvabně koncentrované do jednoho odstavce, což připomíná známý řečnický trik (který v psaném textu samozřejmě moc nefunguje).


"Je možné v takové chvíli mluvit o přirozenosti nebo spíše o chování, které je spíše naučené a od dětství rozvíjené (na úkor jiného chování)?"
Je možné mluvit o obojím a v praxi se to těžko rozlišuje. Neprůstřelným faktem je pouze to, že děti lze naučit téměř cokoliv, takže naučené chování případné přirozené sklony (existují-li) snadno převálcuje.

"Kde je hranice mezi tak zvanou svobodnou volbou a konzumním standardem?"
U vchodu do Palladia.

"Může si vůbec malá holka nebo kluk „dovolit“ vyrůstat ve své sociální skupině bez té nebo oné hračky? "
Ano. Jedna taková si mě vzala :-) Ale něco za to samozřejmě zaplatila.

"Nestává se panenka Barbie stejným statusovým symbolem, jakým bude v pozdější době kabelka od Luise Vuittona?"
Luise Vuttona jsem si musel vygooglit, ale řekl bych, že moc ne - kabelka od LV bude spíš symbol bohatství než ženství. Ale nemám ani jedno, tak nevím.

"Pokud to chceme změnit, možná bychom měli začít už v hračkářství." (to sice není otázka, ale stejně na to odpovím)
Možná. Ale taky je možné, že to už je s křížkem po funuse :)
December 13, 2013 v 20.42
Myslím, že vkládat naděje do změny v hračkářství je zpozdilé. Změny musí začít především v rodině. Když otec myje doma nádobí, bude ho (téměř zaručeně) mýt i syn (až se ožení). A dívka, která byla z domu zvyklá, že otec se staral o děti, když bylo třeba, bude totéž očekávat i od svého manžela.
December 13, 2013 v 20.59
A mimochodem si vůbec nemyslím, že když si holčička v dětství hraje s panenkami, zůstane jí nadosmrti role pečovatelky o domácnost.
PL
December 14, 2013 v 2.07
Neviditelná přitažlivost trhu
Jakkoli jsem za uměle nedělená hračkářství, módní salóny a burky pro mladé i pokročilé pány, čas od času mě přepadávají takovéty slabé chvilky, kdy zapochybuju o možnostech naučit se - naučit se - naučit se.

Na vánočním trhu v centru jakéhosi většího města, neptejte se mě už, kde to bylo, zahlíd jsem tři vytrhnuté kluky s jiskřičkami v očích, stáli tam jak u vytržení z ruchu ozdůbek zálibně spočívaje na lesk kovových a drátěných hejblátek. Ve chvíli, když jsem zamáčkl slzu, nasadil si aspoň kapucu a odešel, zbyli tam už jen dva, když nepočítám taktéž vřele mlčícího prodejce.
´Vidíš, vidíš, kdybys v mládí nepodléhal hloupým steroetypům, vůbec by sis tuhle banalitu z celých bohatě zdobených trhů nemusel pamatovat´, řekl bych si, kdybych byl býval četl - věděl.
December 14, 2013 v 2.19
Pane Litschmanne,
já bohužel nevím, "vo co gou".
\ale hlavně, že si rozumíme :-)
??
December 14, 2013 v 8.13
Jen na okraj.
V rámci té rovnosti měli by chlapečci čurat v sedě, nebo holčičky ve stoje ? Co je přirozené ?

http://gadgets.vtm.e15.cz/aby-zeny-mohly-curat-ve-stoje/a-968/default.aspx
??
December 14, 2013 v 19.35
Když je ten Advent.
Mohla by slečna Kňapová navrhnout, zrušení Vánoc. Příběh Svaté rodiny je nemoderní a propaguje zastaralé stereotypy. Vždyť Sv. Josef je tesař, panna Maria žena v domácnosti a aby to nebylo málo, jsou zoufale heterosexuální. Zdá se, že celý příběh nemůže zachránit ani fakt Ježíšova početí pomocí asistované reprodukce. Už někde tady začíná růžové peklo.
PL
December 14, 2013 v 20.32
Paní Hájková,
ale zato jistě víte, že vědění se dostavuje spíše až ke konci poznávacího procesu.
´Koneckonců výkřiky o přirozenosti té či oné dovednosti se v souvislosti s jejich rozvojem, mohou stát sebenaplňujícím se proroctvím. Je možné v takové chvíli mluvit o přirozenosti nebo spíše o chování, které je spíše naučené a od studií rozvíjené (na úkor jiného chování)?´

Taková slovní samoobsluha s otázkou, kde už začíná nerovnost - spíš v lůně pekelné přírody nebo v útrobách univerzity?
December 14, 2013 v 21.00
Teď právě jsem se dívala na internetu, co to vlastně jsou ty kabelky Louise Vuittona. Zjistila jsem, že jedna stojí 20 až 30 tisíc Kč. V první chvíli mě napadlo, že by možná bylo pro ženskou emancipaci úplně nejlepší výrobu takových luxusních kabelek zatrhnout. Jsem zkrátka nenapravitelný jedinec se sklony k totalitnímu chování :-)
+ Další komentáře