Zahraniční politika ve jménu humanismu
Vojtěch SrnkaRozhovor pro páteční Lidové noviny s Petrem Drulákem, ve kterém se snaží ospravedlnit nedávné kroky našeho ministerstva zahraničních věcí v Číně, je třeba číst v kontextu textů Petra Druláka o lidských právech.
Když komentátor Jan Macháček v jednom z lednových čísel Respektu hodnotil nominaci Petra Druláka na post náměstka ministra zahraničních věcí jako pozitivní krok a označil jej za politika „havlovského typu“, těžko mohl tušit, že jen o několik měsíců později tento bývalý ředitel Ústavu mezinárodních vztahů způsobí takové pozdvižení svými výroky na adresu české zahraniční politiky a Václava Havla.
V rozhovoru pro páteční Lidové noviny se Drulák snaží ospravedlnit nedávné kroky našeho ministerstva zahraničních věcí v souvislosti s deklarací o uznávání Tibetu za nedílnou součást Číny. Hlavní pozdvižení však vyvolala především jeho kritická vyjádření o koncepci naší zahraniční politiky, kterou jí vtisknul Václav Havel.
„Byla to snaha napasovat složitý svět do nějakého jednoduchého post-studenoválečného schématu. Vidím tam i souvislost mezi, řekněme, pozdními havlovci či epigony Václava Havla a americkými neokonzervativci a myslím, že ta politika byla skutečně chybná a škodlivá.“ Hodnotí pro páteční LN Petr Drulák naši dosavadní zahraniční politiku.
Česká veřejnost je na jakoukoli kritiku Havlových činů velmi citlivá a Drulákův rozhovor pro Lidové noviny samozřejmě nebyl výjimkou. Naopak hned druhý den vyšlo několik komentářů, v rámci nichž je Drulák podroben dost nevybíravé kritice. Například komentátor Reflexu Jan Jandourek se o něm vyjadřuje mimo jiné jako o „pánovi, který by si měl dostudovat politologické znalosti aspoň středoškolské úrovně.“
Rozpory v české zahraniční politice
V dané souvislosti stojí za připomenutí, že rozhovor v LN rozhodně nebyl první příležitostí, kdy se Drulák vůči Havlovu pojetí zahraniční politiky vymezil. Své názory formuloval ve dvou na sobě nezávislých článcích v Deníku Referendum, jejichž připomenutí by nám mohlo pomoci dovysvětlit a zároveň lépe pochopit jeho názory.
Vidím to asi nejostřeji v Reflexu. Na jedné straně odmítají havlofašistickou občanskou společnost, která je přece pro každého autentického pravičáka fuj, na straně druhé je Havel symbolem "starého režimu", který musíme bránit před normalizačním bolševikem Milošem Zemanem.
Problém je, že většina lidí, kteří si berou Havla do úst, Havlovo dílo nečetla. Možná pro jistotu.
A naprosto skandální je kritika Havlovy zahraniční politiky v kontextu nadšeně oznamovaného „restartu“ naší politiky vůči Číně, který se děje na objednávku lobbystických skupin nejasného pozadí a zároveň v kontextu čínské iniciativy usilující o stmelení postkomunistických zemí na bázi tradic bratrské spolupráce z doby před 60 lety.