První opravdu účinný bojkot supermarketu
Saša UhlováZa socialismu byly fronty a teď jsou zase. Před tím byly proto, že bylo málo zboží, teď jsou proto, že je málo zaměstnanců.
Stála jsem ve frontě v Albertu a v ruce třímala perníkové koření. Přede mnou asi patnáct lidí, otevřené byly jen dvě pokladny. Situace nijak neobvyklá. Stávám tam takhle docela často a říkávám si: za socialismu byly fronty a teď jsou zase. Před tím byly proto, že bylo málo zboží, teď jsou proto, že je málo zaměstnanců. Nedá se ani odhadnout, kdy fronta nebude, protože ve chvílích, kdy je v obchodě méně zákazníků, je otevřená jen jedna pokladna.
Fronta postupovala pomalu, požádala jsem tedy jednu z pokladních, zda by mohla někoho zavolat, aby postupovala rychleji. „Jsme tady jen dvě na krámě,“ odpověděla skoro plačtivě. Položila jsem perníkové koření a odešla.
Se zaměstnanci nemá smysl se dohadovat. Nemohou za to, že jich je málo. Jsou rádi, že mají práci. Z rozhovorů s pokladními vím, jak jsou jejich pracovní podmínky nedůstojné. O nejhorších excesech v obchodních řetězcích se občas dokonce dozvíme něco z novin. Třeba o tom, jak v drogerii Teta měli zaměstnanci podepisovat směnky za manka vzniklá krádežemi zboží, nebo jak v ostravském Albertu musely pokladní stát. Většinou se však o pracovních podmínkách v řetězcích ani nedozvíme, jen občas, když přeteče pohár, a někdo se odváží postěžovat si.
S vedoucí prodejny bych si jistě popovídat mohla, nebo s oblastní manažerkou, ale jediný, kdo by mohl něco opravdu změnit, je majitel. A ten jen maximalizuje svůj zisk, není přece žádná charita. Ani nevím, na koho bych se měla obrátit. Co takhle napsat otevřený dopis? To je přeci směšný nápad, čeho bych tím asi tak dosáhla?
S vědomím bezmoci jsem se rozhodla k radikálnímu kroku. Už tam nebudu chodit. Nebudu celý tenhle vykořisťovací cirkus podporovat a ještě u toho ztrácet nervy ve frontách. Ale jak to udělat? V okolí není žádná dobře zásobená samoobsluha. Řetězce svůj konkurenční boj už vyhrály. Nezbývá než doufat, že až u nich přestanu nakupovat já, okamžitě zkrachují.
Podmínky se ale zřejmě liší lokálně. Třeba v Albertu, který mám já u baráku, je těch pokladních dost. Aspoň zatím...
Alberty patří firmě Ahold, což je "Naamloze vennootschap". Holandsky neumím, ale analogií s němčinou bych soudil, že je to něco jako "bezejmenná hrůza" (namlos je německy bezejmenný). Jak se na takového tvora obracet?
Jak si tak všímám, tak ve Vyspělém světě neubývají jen zaměstnanci, ale leckde již započalo ubývání konkurence neschopných prodejen - koncentrace nejmocnějších.
Změnu lze očekávat po dovršení koncentrace moci.
Mezitím se připravme na delší fronty a poutě za chlebem.......řekl bych.
Mám ale pochybnosti o tom, že medializace k něčemu vedla v tomto případě. V případě vodou napíchaného masa Ahold jednoduše podváděl zákazníka - lhal mu o tom, že daný produkt je zlevněný a tedy cenově výhodnější - přitom nebyl ani jedno z toho.
V případě dlouhých front se Ahold žádného lhaní ani podvodu nedopouští. Musel by ho někdo přistihnout při porušování zákoníku práce, při lhaní o důvodech toho, proč zaměstnává tak malé množství lidí, apod. Jinak nelze než konstatovat, že Ahold hraje otevřenou kapitalistickou (a v kapitalistických dimenzích férovou) hru.
Třeba bychom "to" (podle všeho se to rozhodlo, že je to sameček, takže nadále "ho") dokázali přesvědčit, že být Albertem , bájnou obludou druhu Naamloze vennootschap žijící v holandských kanálech, je to pravé. Něco mezi IT, narvalem a vorvaněm -- a byl by veliký a žravý, aby si zachoval identitu nadnárodní korporace. Byl by spokojený, lidi by ho měli rádi a když by Sašu Uhlovou zase rozčílila fronta u kasy, vzpoměla by si, jak ho při návštěvě Amsterodamu hladila mezi nozdrami, když se vynořil a vesele funěl vedle výletní lodi. A jak se na ní koukal velkýma, moudryma očima, když s ním mluvila.
Rozhodně má tahle strategie větší šanci na úspěch než nějaké kolektivní bojkoty.
Když už neumíme mít kapitalismus s lidskou tváří, řešme jeho odosobněnost alespoň personifikací na úrovni blízkých setkání třetího druhu.