Extremista Masaryk?
Lukáš KrausZpůsob, jakým BIS píše ve výroční zprávě o ProAltu a odborářích, ohrožuje podstatu liberální demokracie.
Když si přečtu výroční zprávu BIS o levicovém extremismu, mohu nabýt dojmu, že například Masaryk byl extremistou, poněvadž si dovolil volat po socialismu a stavět se proti kapitalismu, bezpráví, feudalismu, chudobě a velkostatkářské oligarchii.
Díky BIS mám také jasněji, že socialista George Orwell byl extremistou. Rovněž profesorové Stiglitz s Krugmanem jsou nebezpeční extremisté, kteří v extremistickém fanzinu NYTimes.com polemizují s jedinou neoliberální pravdou. Extremistou bude i takový investor George Soros, když financuje vůči kapitalismu tak zákeřné hnutí Occupy Wall Street.
Jakákoliv polemika s kapitalismem v současné podobě je projevem levicového extremismu. Kdo není konformní, kdo například nesouhlasí se sanací privátního bankovního sektoru z veřejných protředků, kdo nesouhlasí s tupou politikou tupých škrtů, je extremistou. Kdo nesouhlasí s touto formou nabourání první pozemkové reformy, tedy kdo nesouhlasí s církvemi „kapitalistickými“, jak velmi trefně už v roce 1907 konstatoval Masaryk, je extremistou.
Zpráva BIS ale stále nemíří k jádru věci. Takový poradce premiéra Nečase Roman Joch to řekl otevřeně, když konstatoval: „Levičáci jsou bezpečnostním rizikem pro ČR.“ Modrý svazák tedy ve své podstatě tvrdí, že demokracie není v zájmu české postprivatizační vládnoucí oligarchie, a proto preferují totalitu jediné pravé pravicové pravdy.
V takových chvílích jsem rád, že se i v hypotetickém středu politického spektra najdou novináři s trochou kritického pohledu na věc. Šéfredaktor Respektu Erik Tabery k této zprávě BIS v diskusi s občany na sociální síti Facebook mimo jiné dodává, že „instituce, jako je BIS, by měla přesněji popsat, co to ta hrozba je. Žijeme v zemi, kde většina vlád, a to i těch levicových, mluvila o zelených aktivistech jako o teroristech, proto bych byl opatrný. Prostě už mám zkušenost s tím, co se dá dělat se slovy. Jinak všem, kteří mi vysvětlují, že BIS musí sledovat vývoj v Česku, dodávám: nemusíte to psát, to ví každý.“
A nyní část textu, který opravdu nepsala StB: „Nejdůležitějším mobilizačním tématem levicových extremistů zůstal i v roce 2011 boj proti kapitalismu a kritika současné pravicové vlády a jejích reforem doprovázených úspornými opatřeními v oblastech zdravotního, daňového a důchodového systému. Svou účastí podpořili zejména občanské protesty pořádané Iniciativou pro kritiku reforem a na podporu alternativ (ProAlt), odborové demonstrace či stávku dopravních odborů." To se píše ve Výroční zprávě BIS!
Ředitel této „agentury“, nebo co to je, by měl okamžitě vyvodit personální závěry za tuto neuvěřitelně drzou až totalitní rétoriku jediné vládní pravdy. Je to pokusu označit intelektuální levicové aktivisty za extremisty. Tím BIS směřuje k potlačení jakékoliv alternativní diskuse v rámci občanské společnosti a směřování k demontáži liberální demokracie v České republice.
Ve své podstatě tím BIS téměř plošně kriminalizuje nejen parlamentní opozici, nýbrž i odborové hnutí a tady bych byl velmi opatrný, jelikož se můžeme s panem ředitelem BIS sejít třeba ve Štrasburku k diskusi nad článkem 12 Listiny základních práv EU. Je neuvěřitelné, co je ještě v České republice možné.
Divím se jen, že když byl v České republice nositel Nobelovy ceny za ekonomii profesor Stiglitz, nebyl vládními kruhy označen za extremistu pro své názory, které jsou tolik podobné například závěrům Ilony Švihlíkové a další a dalších občanských aktivistů.
Myslím, že je nejlepší celou část zprávy ocitovat, nechť si každý udělá názor sám:
http://www.bis.cz/n/2012-08-22-vyrocni-zprava-2011.html
Levicově extremistická scéna
Z dlouhodobého hlediska levicově extremistická scéna v roce 2011 nezaznamenala výraznější vývoj. Neustále se potýkala s řadou problémů, z nichž hlavní roli sehrávala roztříštěnost, slabá členská základna, která má jen omezený počet aktivních jedinců, a neschopnost přilákat ve větší míře nové sympatizanty. Lze však konstatovat, že v porovnání s předešlým rokem došlo k mírnému oživení scény. Její stoupence částečně aktivizovala politická, ekonomická a sociální situace nejen v ČR, ale i zahraničí, a s tím související nespokojenost a frustrace občanů.
Byl zaznamenán dílčí vzestup aktivit zaměřených dovnitř hnutí (publikační činnost, přednášky, diskuse, promítání filmů, koncerty, benefiční a vzpomínkové akce apod.), ale i snah o prezentaci na veřejnosti. Levicoví extremisté participovali na akcích nejrůznějších levicově orientovaných neextremistických subjektů. Anarchoautonomové, na rozdíl od marxisticko-leninských subjektů, organizovali i vlastní shromáždění. Jednalo se ovšem spíš o malé akce na regionální úrovni a nikoli o masová shromáždění, která by přitáhla pozornost aktivistů z celé ČR.
Ukázalo se, že vlastní akce organizované pod hlavičkou levicově extremistických skupin nejsou schopny přilákat větší množství běžných občanů a snahy o infiltraci a podchycení občanských protivládních protestů nejsou reálné vzhledem k mobilizačnímu potenciálu levicových extremistů. Ti tvořili jen malou část účastníků takových akcí, a tudíž neměli žádný vliv na jejich průběh ani dopad.
Nejdůležitějším mobilizačním tématem levicových extremistů zůstal i v roce 2011 boj proti kapitalismu a kritika současné pravicové vlády a jejích reforem doprovázených úspornými opatřeními v oblastech zdravotního, daňového a důchodového systému. Svou účastí podpořili zejména občanské protesty pořádané Iniciativou pro kritiku reforem a na podporu alternativ (ProAlt), odborové demonstrace či stávku dopravních odborů.
V solidárních kampaních se čeští levicoví extremisté zabývali i situací zahraničních kolegů čelících úsporným ekonomickým opatřením a represi ze strany státu. Jejich zájem vzbudilo především dění a vznik protestních hnutí ve Španělsku (Democracia Real Ya! či Hnutí 15. května) a posléze ve Spojených státech amerických (Occupy Wall Street). Čeští aktivisté o událostech hojně informovali na svých webových stránkách, ale snažili se i o přenesení podobných hnutí do ČR.
Pod hlavičkou Skutečná demokracie teď (SDT), jejíž součástí se stali i zástupci levicových extremistů, proběhla řada protestních shromáždění a happeningů zaměřených zpočátku na podporu zahraničních aktivistů, později reagujících spíše na politickou situaci v ČR.
Důležitým profilačním tématem levicových extremistů zůstal i boj proti příznivcům krajní pravice, který i nadále zahrnoval monitoring ideologických odpůrců, zveřejňování informací o nich na internetu, přímé násilné útoky na představitele neonacistické scény a v neposlední řadě protesty proti veřejným shromážděním pravicových extremistů.
Svou pozornost levicoví extremisté zaměřili zejména na demonstrace DSSS směřující proti romské minoritě, jejímu nepřizpůsobivému chování a kriminalitě, a to nejen na Šluknovsku, ale i v dalších problémových lokalitách. Na těchto protestech se však levicoví extremisté nepodíleli sami, tvořili jen malou část šířeji pojaté antifašistické platformy různých lidsko-právních aktivistů, nevládních neziskových organizací, Romů apod.
Levicoví extremisté se dále pokoušeli prezentovat i řadou dílčích témat, která však měla jen krátkodobý charakter. Zaznamenána byla například omezená podpora tzv. Arabského jara, obnovení zájmu o téma útlaku palestinského lidu v souvislosti s návštěvou Benjamina Netanjahua v Praze či dílčí podpora masovým nepokojům v Londýně.
Tedy je zřejmé, že ta skupinka nikým nevolených a nekontrolovatelných (jak to nazvat) fízláků traktuje lidi např. z Occupy Wall Street jako extremisty.....Tedy víme, jak na nás, na většinu, co zde třeba i píšeme, co diskutujeme o alternativách v globálním kontextu, kouká BIS. Tedy ta zpráva patří do koše, přepsat, doučit se, nastuodvat si realitu a potom psát kraviny do zpráv....nebo opravdu platí ten můj komentář celý, to už nebude mírná nadsázka...
Tedy analogicky lze usuzovat, že BIS má zavedené kolonky levicového a pravicového extremismu a ty zaplňuje tak, aby bylo vidět, že něco dělá a že její činnost je důležitá. Ale myslím, že je dobře, když se občané ozvou, případně hlasitě zasmějí tomu, když je za levicový extremismus označená přednáška Peheho, Bělohradského či Kellera nebo sociální fórum a podobné aktivity. Od dobře informovaného zdroje jsem slyšel, že podstatnou část činnosti našich tajných služeb zabírá jejich vzájemné sledování. No, myslím, že máme štěstí, že pořád žijeme v relativně klidném koutu země.
Už jakýsi klasik pravil: "Každá tajná policie je romantická" a dodal bych: Pokud nejsou levicoví extremisti,je třeba je vyrobit.
tedy co si mohu opravdu o té zprávě či její části myslet: BIS za extrémisty považuje okruh asi dvaceti levicových intelektuálů, které monitorují, jelikož nabízejí alternativy a reálné programové koncepce. Proto tam i píší o "publikační činnost, přednášky, diskuse, promítání filmů, koncerty, benefiční a vzpomínkové akce apod." a nezajímá je naopak vyřvávání nějakého extaxikáře. Jim nakonec ani tolik nejde o náhodné holešovské výzvy, kde se dalo mluvit naopak o pokusu o infiltraci těchto prapodivných názorových konstrukcí (mnohdy až na hraně nacionálního socialismu) do levicového prostředí. Jim ale o tyhle lidi nešlo, ostatně si myslím, že mnoho z nich je právě "jejich". Celou tu zprávu tedy považuji za zásadní provokaci a obnažení v mnoha ohledech nedemokratických struktur této sekce BIS. Považovat programové hnutí Occupy Wall Street za extremisty, to je přesně ta totalita jedné jediné pravdy, to je pokus udusit jakoukoliv alternativu globálního přesahu hned v zárodku, ale z toho důvodu BIS zřízena nebyla. Má naopak chránit občanskou alternativní diskusi, chránit občanskou společnost, demokracii jako největší hodnotu demokratického státu. BIS nebyla zřízena na ochranu jednoho jediného aktuálního neoliberalismu. Podobná nejednoznačná, přitom průhledná ideově zabarvená zpráva či její část, nemá co pohledávat v bezpečnostních analýzách či dokonce nekriticky veřejných závěrech bezpečnostních složek státu.
Ono nejde o to, vyrobit si levicové extrémisty, ale vymyslet si, co by sakra měli dělat, RAF dnes není v našich končinách příliš uvěřitelná.
takže ?! Jak by extrémismus definovala ČSSD?
PS: podle věty "Důležitým profilačním tématem levicových extremistů zůstal i boj proti příznivcům krajní pravice, který i nadále zahrnoval monitoring ideologických odpůrců" by se taky mohlo zdát, že sám BIS se považuje za extrémistický..? :-)
Demokracii dnes v ČR podle mého názoru mnohem víc než rutinní (z hlediska autorů bezobsažné) žvástání ve zprávě BIS s povinnými kolonkami levicový extrémismus, zvýšená aktivita ruských tajných služeb a soucit se situací Palestinců jako projev antisemitismu ohrožuje krize politických subjektů, neschopnost politicky zpracovat a kultivovat společenskou nespokojenost.
Ona se Holešovská výzva opravdu ušpinila s xenofóbními a rasistickými příměsemi, ale to tu, u Herkula, nejsou dvě velké levicové strany a jedna společensky až příliš usilovně etablovaná, vlivná občanská iniciativa (ano, myslím ProAlt), které měly fůru času, aby té nespokojenosti, kterou Holešovští vyjádřili, daly včas kultivovanější a politicky perspektivnější formu? Jestli to neumí či nechtěji, pak je čas se o zdejší demokracii začít obávat.
V českém prostředí je díky dikci české ústavy definice extremismu poměrně jednoduchá. Rozumíme li extremismem protiústavní jednání, pak nám může posloužit jako východisko
čl.9 ostavec ústavy
1) Ústava může být doplňována či měněna pouze ústavními zákony.
(2) Změna podstatných náležitostí demokratického právního státu je nepřípustná.
(3) Výkladem právních norem nelze oprávnit odstranění nebo ohrožení základů demokratického státu.
Extremistou je tedy ten, jehož politické jednání programově směřuje ke změně podstatných náležitostí demokratického právního státu, jak je definuje např. judikatura ústavního soudu, nebo konstitucionalistická nebo politologická literatura.
V tomto smyslu samozřejmě PROALT extremistickou organizací nění, ale totéž nelze říci o některých trockistických a stalinských mládežnických organizacích.
Otázka společenské nebezpečnosti těchto jevů je opravdu vzhledem k jejich amaterskému vystupování diskutabilní, nicméně nelze nic namítat proti tomu, že je BIS sleduje, což vyplává z jejich zákonných povinností.
Pane Duko, pane Vlku a další, včetně mnoha nevzdělaných českých novinářů, kteří nechávají médii procházet očerňující a drzou katolickou kampaň proti sociálním demokratům. Sociální demokraté v Německu jsou zakázáni, kriminalizováni a posíláni do koncentračních táborů už po výnosu říšského ministra vnitra Wilhelma Fricka ze dne 22. června z roku 1933, kdy byla nacistickým Německem SPD prohlášena za "lidem a státu nepřátelskou organizaci". Naopak katolickou církví byl v té době podepsán luxusní konkordát, kterým tato církev pomohla legitimizovat nacistický režim a následné náboženské, rasové a politické genocidy. Velmi bych tedy vážil slova na adresu sociálních demokratů pane katolický kardinále Vlku či pane katolický arcibiskupe Duko, nebo by to mohl někdo považovat za jistý pokus opětovně vnášet do společnosti klerofašismus z vaší druhé republiky.
Proč naopak neoznačí za extrémní protidemokratické názory pana Duky nebo Jocha? Pokrytectví kvete.
jsi politolog a intelektuál, proto bych ti doporučoval trochu více analyzovat FAKTA, to je autentické výroky zasazené do patřičného kontextu. V prohlášení církví ze dne 9. srpna 2012 se mimo jiné říká:
" Chceme ujistit všechny spoluobčany, že toto prohlášení se nedotýká tisíců poctivých členů ČSSD, těch, kdo byli vězněni a týráni spolu s věřícími v nacistických koncentrácích i v komunistických lágrech. Vždyť mnozí z nich jsou také těmi, kdo věří v Boha. Nepředpokládáme, že by se právě oni chtěli znovu vydat cestou spolupráce s komunisty, kteří kdysi zlikvidovali jak vedení církví a náboženských společností, tak posléze i sociální demokracii a další demokratické strany, až nakonec nastolili tzv. diktaturu proletariátu. Způsob, jakým dnes sociální demokracie vede předvolební boj je nekultivovanou a nekulturní cestou, ohrožující samotnou podstatu demokracie. "
Jinými slovy církve nesrovnávají ČSSD s nacisty, pouze srovnávají s nacistickou a komunistickou propagandou uvedený billboard. To je diskutabilní, politický marketing jistě vychází z tradice politické propagandy, tedy i totalitní, je zde jistá vizuální podobnost (motiv preláta a měšce) na druhé straně kampaň probíhá v kontextu pluralitní otevřené společnosti, takže se církve mohou bránit, což také dělají.
" Dovoluji si Vás oslovit vzhledem k napětí, které se v posledních dnech vyostřilo mezi vedením ČSSD na straně jedné a Českou biskupskou konferencí, Ekumenickou radou církví a Federací židovských obcí na straně druhé ohledně billboardů, vážících se k otázce restitucí.
Rád bych Vás ujistil, jak jsme to již ostatně učinili ve vlastním prohlášení, že naše kritické poznámky nejsou a nebyly namířeny proti straně ČSSD, proti její politice, či ve snaze ovlivnit volební výsledky, ale jen a jen proti způsobu, jakým se vede předvolební kampaň.
Jeden z těchto konkrétních způsobů se dotkl a dotýká těch, kdo jsou věřící. Nevidíme se jako zloději, nebo skupina společnosti, neprávem obdarovaná na úkor rodin s dětmi a starých lidí. Připouštím, že tvůrci kampaně v duchu marketingových doporučení plně neuvážili důsledky a nebrali přitom ohled na věřící, církve a náboženské společnosti. Ať jde tedy o náhodu, nedomyšlenost, či nešťastně volené prostředky, považuji za vhodné, aby nikdo, nejen ČSSD, na této otázce nestavěl svou volební kampaň.
"
Nemyslím, že by bylo nutné lokalizovat postoj Marka Německého na pravolevé ploše. Může jít pouze o naivitu či menší míru kritické soudnosti.
Problém instruktivně vystihl Jan Samohýl. Jestliže by byl extrémismus definován ve vztahu k čl. 9 Ústavy (Německý, Mareš a další), pak by zahrnoval příliš širokou skupinu populace a příliš rozdílné typy jednání -- musel by proto být uplatňován selektivně a jestliže by o této selektivitě rozhodovala de facto exekutiva, pak bude uplatňován ve prospěch aktuálně vládnoucích.
Ale tohle nejde vyčítat BIS. To je problém vykořenění plevelného a z ideologických rozpaků vytvořeno pojmu
"extrémismu"; počínaje akademickou kritikou a konče redefinicí úkolů státní zprávy.
Vím, fízlování slušných lidí ze strany BIS naštve, ale po letech zkušeností si dovolím říct, že je relativně nevinné. Nejhorší paseku dělá dlouhodobě vágní a diskriminační pojetí extrémismu v českém školství. Jaké kruté blbství je schopen spáchat český podučitel vyzbrojený vhodnou instrukcí...
1) že předpokládáte, že Dukův dopis je čtenářům DR málo znám nebo jimi nebyl pozorně čten? - anebo
2) že doporučení, které Jaroslav Duka do volebního boje dává ČSSD, považujete za správné?
3) čí hysterii konkrétně chcete mírnit - u koho a jak KONKRÉTNĚ se projevila (a nebylo snad první Dukovo vystoupení jasně kalkulováno na emoce?) ?
Osočování se bát nemusíte. Tím, co píšete, mluvíte totiž většinou dost jasně. Ale to Vy přece, jako politolog, intelektuál a vlídný rádce, víte nejlépe sám.
(Das Höchste wäre, zu begreifen, daß alles Faktische schon Theorie ist. )
mohl byste rozvést prosím svůj argument o diskriminačním pojetí extremismu v českém školství? Do problematiky výuky občanské nauky a dějepisu příliš nevidím.
nechci podezírat čtenáře, že neumí pozorně číst, ale problém je v tom, že někteří argumentují dost selektivně. Výroky by měly být citovány zasazené do kontextu.
Dalším případem nekorektního citování je údajný výrok Dominika Duky o vládě lůzy. Jak lze zjistit z originálního přepisu na
http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/publicistika/_zprava/dominik-duka-kdyz-vladne-luza--1047848
Slovo lůza použil editor titulků nikoli sám Dominik Duka...
To, že ČSSD kritizuje vládní návrh zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi, je jistě správné. Použitý motiv billboardu je ale s ohledem na historické reminiscence části katolíků, kteří pamatují na padesátá léta, nešťastný.
spojit politologii a Goethovy Maximy - udělal jsem mi zlomyslnou radost.
Markovi Německému ke školství a extrémismu:
Gymnasiální spolužák mého syna měl před pár lety dost ošklivé problémy, protože se jeho učitel ZSV a dějepisu rozhodl, že dotyčný je neonacista a popírač holokaustu. Přednášel ten pedagog totiž o morální spoluodpovědnosti spojenců za holokaust, protože nebombardovali přednostně železniční přípojku k Osvětimi -- a mládenec, který se intenzivně zabýval vojenskou historii, poukázal na dolet letadel, rozmístění protiletecké obrany a další banality, kterými záludně podrýval morální konstrukci pana učitele.
Dotyčný pan učitel už dnes neučí, pracuje v USRTKu jako pedagogický metodik pro výklad o době totalitních režimů.
Bohužel to není ojedinělá historika. Na učitelstvo se valí požadavky na prevenci extrémismu, školí o tom spousta neziskovek bez jakéhokoliv atestu znalostí (tu blbost o nebombardování Osvětimi jako morální viny spojenců si ten pan učitel sám nevymyslel, je z metodiky jedné americké nadace), rozdávají se tuny metodických materiálů. A ti hloupí a neschopní* potom vidí extrémismus v každé pubertální revoltě, v nonkonformní vzhledu a v každém nonkonformní názoru či v pouhé intelektuální zvídavosti. Nálepkují pak své žáky a ony tyhle nálepky dokážou dost často spolehlivě zničit šanci na vzdělání.
P.s. Oprava: považuji pojem extrémismu jako takový za nutně vágní a diskriminační a tvrdím, že dopady této vágnosti dělají paseku v našem školství. Moje formulační chyba, že to šlo v předchozím příspěvku číst dvojznačně, jakoby bylo nějaké specifické pojetí extrémismu v české školství.
* Není těch hloupých a neschopných mezi učiteli většina, ale není jich také tak málo, aby se nad tím dalo mávnout rukou. Mimoto se neschopnost v případě ZSV a dějepisu pojí často s elementární nevzdělanosti, protože je v těchto oborech nejvíc neaprobovaných učitelů.
Na billboard můžete mít samozřejmě názor, jaký chcete, ale nezapomínejte, že "reminiscence" nemají jen katolíci. - Připomenu jen pro srovnání reminiscence (aktivní menšiny) sudetských Němců, pro něž dějiny - a tedy i "reminiscence" - jakoby začaly rokem 1945.
Poznámka ke "kontextu": kontext není jen beprostředně zjevná, popřípadě autorem zamýšlená, souvislost. Zejména v diskutovaném případě (odbory) se církevní hodnostář vyjadřuje v kontextu historickém, v kontextu ideologie, kterou zastává.
Spor o nedostatku jemnosti či ušlechtilosti veřejných vystoupení nedává valný smysl a jen zakrývá skutečný problém. Problém vidím v aktuální politické angažovanosti vysokého kléru. - Duka proto nemůže od občanů očekávat, že ho budou vnímat jako vlídného mravokárného dědulu. - Drze neomaleným útokem na ČSSD (z čehož samozřejmě obligátně vyjme ty "slušné členy") dehonestoval především sebe sama - a částečně i spolek, který reprezentuje.
Naproti tomu naše bezpečnostní složky výrazně upřesnily definice extremismu:
http://www.policie.cz/clanek/prevence-informace-o-extremismu-co-je-extremismus.aspx
Šlo mi spíše o obhajobu určité intelektuální tradice vycházející zejména z části německé politické vědy, která poskytuje cenná vodítka pro práci bezpečnostních složek tohoto státu. Na druhé straně tyto definice chrání i hnutí jako PROALT nebo DUHA, neb podle těchto definicí extremistickými nejsou.
Studoval jsem v Německu a byl jsem upřímně šokován tamními politickámi "skandály". Nemusím souhlasit s názory takového Thila Sarazzina, ale dělat z něj antisemitu, to je na mne dost silná káva.
Markovi Německému:
Ano, já rozumím tomu, o obhajobu jaké koncepce (tradicí bych to nenazval) Vám jde. Zastávám názor, že ta koncepce se zrodila z rozpaků a ze snahy vyhnout se přesnějšímu pojmenování problémů. Hodně hrubě řečeno: z neochoty říct, že i násilné protesty proti stávajícím mocenským poměrů jsou něco jiného než organizované teroru a násilí na sociálně vyloučených skupinách obyvatel.
Ta definice, na kterou odkazujete, by chránila ProAlt pouze tehdy, pokud bylo jasné, že nestačí jen jedna z uvedených charakteristik.
ochlocracy [ɒkˈlɒkrəsɪ]
n pl -cies
(Government, Politics & Diplomacy) rule by the mob; mobocracy
[via French, from Greek okhlokratia, from okhlos mob + kratos power]
ochlocrat [ˈɒkləˌkræt] n
ochlocratic [ˌɒklɒˈkrætɪk] adj
Collins English Dictionary – Complete and Unabridged © HarperCollins Publishers 1991, 1994, 1998, 2000, 2003
Pokud jde o výrok kardinála Dominika Duky, chápu ho jako pohled konzervativního aristokrata, volajícího po „konstruktivních“, „konsensuálních“ řešeních. Jako strukturní funkcionalista mám pro konsensuální pohled na společnost slabost, odtud můj shovívavý postoj k Dukovu výroku.
Nicméně s kritického hlediska se samozřejmě tento výrok jeví minimálně jako extrémně naivní. Vyvážená řešení se ve společnosti nedosahují díky nějakému programovému úsilí o „zlatý střed“ v aristotelovském smyslu, nýbrž jsou výsledkem politického konfliktu. Speciálně sociální demokracie vychází z tradice určitého demokratického zpracování sociálního, nebojím se říci třídního, konfliktu v základech moderní západní společnosti.
Souhlasím s Martinem Profantem, že je třeba rozlišovat formu vlády (vládu davu) od formy protestu. Kdyby pan Dominik Duka byl svědkem demonstrací francouzských odborářů, to by teprve komentoval…
V celku souhlasím s rozlišením násilného protestu proti mocenským poměrům a násilí vůči sociálně vyloučeným. Na druhé straně toto rozlišení neřeší problematiku svržení liberálně demokratických režimů nebo demokratických právních států radikálními složkami společnosti s podporou davů (únor 1948?). (s výhradou, že si nejsem jistý, že lze režim z let 1945 -48 označit za liberální demokracii nebo demokratický právní stát v dnešním slova smyslu).
Jinak souhlasím s M. P. , že k charakteristice extremismu je třeba přistupovat komplexně a nestačí pouhé formální naplnění jednoho znaku. Pomůckou může být řada právních norem, judikatura soudů apod.
(Nikdy jsem nebyl a nejsem obdivovatelem Parsonse nebo Luhmanna - na to asi musí být nátura - takže tady sotva najdeme společnou terminologii.)
Jinak k tomu roku 1948 -- abyste tehdejší převrat popsal, nepotřebujete přece výraz "extrémistický". Jen byste nahrazoval mnohem propracovanější výrazy.
Možná by Proalt nebo sociální demokracie měly BIS veřejně sdělit, že otevřené občanské protesty a kritika vlády nejsou extremismem, ale normálním demokratickým projevem, ať už je to pozůstatek estébácké romantiky nebo nekvalitního byrokratického úřadování.
Údajně by se dalo nalézt několik mírně pochvalných výroků Masaryka na adresu Hitlera z první poloviny 30. let - předpokládám, že se asi týkaly hospodářství