Školné padlo, co na to Neklidní?
Matěj StropnickýTýden neklidu sotva začal a už má první oběť. Naštěstí nejde o člověka: to ministr Dobeš pouze potratil školné. Je to důvod ke zklidnění?
Aby bylo jasněji, je třeba se vrátit o pár dnů zpět. Ve čtvrtek projednávala věcné záměry vysokoškolských zákonů Legislativní rada vlády, jejíž funkce je ovšem pouze poradní. Ten hlavní rada vládě navrhla vrátit ministrovi k dopracování, záměr zákona o finanční pomoci studentům doporučila s připomínkami schválit. Vláda samotná posunula již dříve projednávání obou záměrů z původně zamýšlené středy o několik týdnů. Počká, jak velký neklid bude akademická veřejnost umět strhnout.
Ministr v pondělí slíbil předložit vládě pozměňovací návrhy ke svým záměrům v tom smyslu, že zpoplatní souběžné studium na další škole a zpřísní zpoplatnění nastavené délky studia — bez přímé platby mají tak zůstat tři roky bakalářského a další dva magisterského programu. Překročení délky studia je zpoplatněno už dnes, ovšem k bakalářskému cyklu je dvouletá vata zdarma a k navazujícímu magisterskému jednoletá, platí se až pak, zhruba deset tisíc na semestr, ale i dvojnásobek, podle oboru a školy. Tento návrh je tedy nepochybně rozumný: studium neomezuje nikomu jinému, než vysloveným lajdákům. Zpoplatňovat souběžné studium, řekněme třeba mezinárodní vztahy a makroekonomii, je už ale zase starý známý Dobešov. Proč má platit dvojnásobek ten, kdo chce být vzdělanější univerzálněji? Takové studenty by měla společnost, v níž každý rozumí jen svému čtverečnímu metru, naopak podporovat a ne trestat poplatky.
Je důležité uvědomit si a dát ostatním vědět, že vláda je podělaná strachy z toho, že se dali do pohybu studenti. Jednak mají v českém dějinném diskursu obrovskou prestiž, ale zároveň mají k dispozici vynikající infrastrukturu k rozhýbání celé společnosti, na kterou vláda a stát jen tak nemůžou.
To, že nyní na akademické půdě začíná debata s anti-neoliberální až anti-kapitalistickým obsahem, má pro celou českou společnost obrovský význam.
I to, že studenti dosáhli velkého úspěchu už na samém začátku týdne, určitě dodá odvahu dalším.
Právě jsem se vrátil z nám. Jana Palacha. Vyslechl jsem přednášku Jana Sokola o trojí odpovědnosti univerzit. A třebaže Jan Sokol není jistě žádný levičák, vyslovil se jasně proti školnému. Mluvil dobře, neideologicky a často vtipně. Účast studentů byla opravdu hojná, budova byla doslova přeplněna. Takže jsem zvědav na zítřejší pochod.
Dnes ale reál kapitalismus vybudoval úplně novou situaci. Řekl bych, že dějinná úcta k studenstvu je fuč. Opět dodávám mé poznatky jsou z prostředí "lumpeninteligence" a dělnictva. Všechna ta "inteligence" (technická, ekonomická, lékařská,... - a může jít o lidi dostudované před pěti lety) stojí vesměs na straně školného a reforem. Oni jsou ti co volili TOPku a co vsadili na neoliberalismus, je si reál kapitalismus vychoval. A dělníci zase vidí jen ty studenty, co mají dnes humanitní obory a není pro ně práce. A házejí to na ně. Obvyklé jsou kydy, že máme kvanta těch "inteligentů" k ničemu, mají všichni studovat "užitečné" obory. Já jsem strojař, ale nějak dvakrát užitečný se být necítím a hlavně, až místo humanit budou všichni studovat strojárny a chemie a ekonomky, tak stejně nebudou mít co dělat, když ta práce není. Ale tím jsem chtěl jen říct, že prostě do těch "obyčejných" lidí je natlouknutá averze k "nefakčenským studentům". Ti lidi půjdou házet vajíčka na studenty, když ČT1 nebo Nova zavelí.
Ještě bych chtěl ale zdůraznit, ta "lumpeninteligence" je podle mě horší než ti "dělnasi". Ti jsou totiž obecně absolutně pasivní a pokud se povede rozjet studentům ne jen tu studentskou tématiku, ale hodně rychle i tu antikapitalistickou a antineoliberální, tak si můžou dělnase naklonit, na to dělnas uslyší. "Lumpeninteligent" bude protivník.
Obecně si myslím, že to nejdůležitější bude, když v příštích volbách budou letošní studenti a většina akademiků konečně proti pravici, většina si za to totiž podle mě může sama, tak snad se proberou.
PS: nechci krást "lumpeninteligenci" a stále čekám na úvahu Martina Škabrahy :-)
Opět dodávám, studenti + akademici + třeba lékaři budou v příštích volbách důležitý jazýček na vahách.
Obecně k protestům. Kdybych byl u moci a byl gauner (nemusím snad dokazovat, že ani jedno nejsem :-)), tak bych teď studentům ustoupil, nechal je užít si ty okamžiky slávy, pak bych udělal dvě tři setkání s reprezentacemi škol, kde by se diskutovalo o některých principech reformy, a následně bych to přes léto, když budou školy zavřené, s kosmetickými úpravami schválil. Ale to je jistě jen malování čerta na zeď...
"Lumpeninteligence" je rádoby inteligence sice s VŠ, ale místo uvědomování si svého universálního postavení, si hájí partikulární zájmy, dělá nahoru podlézání a dolů exclusi, a pomalu a jistě se fašisuje. Universální vzdělání nemá ani za nehet, celá je NOVÁCKÁ, volí pravici, ohání se svobodou, přitom plive na romy, plive na homosexuály, plive na mladé, plive na staré, miluje Vašíka atd, atd, atd :-)
Karl Mannheim např. převzal od Alfreda Webera termín "freischwebende Intelligenz", což myslel positivně, tj. jako schopnost více (než nepříslušníci inteligence) se vymanit z ideologických vazeb. Připisovat takovouto schopnost inteligenci jakožto společenské vrstvě (?!) mi ovšem připadá jako dost vratká hypotéza.
Lucien Goldmann mluví o "možném vědomí" jako základním pojmu v historických a sociálních vědách (L.G., Humanitní vědy a filosofie, str. 83n.) Přikláním se spíše k jeho názorům.
Bez zajímavosti nebylo rozlišení, které svého času načrtl Patočka: intelektuál - duchovní člověk. To mi ale přijde trochu nadnesené a hlavně (což bylo pro Patočku, myslím, dost typické) politicky nerealistické. (Podobně jako u Mannheima je přání otcem myšlenky.)
Úloha termínů kognitariát ani lumpeninteligence mi zatím není moc jasná. Počkejme si, co myslitelé vymyslí.
Lumpeninteligence je ten zbytek (ta větší polovina :-). Myslim ale, že tady předpona lumpen vyjádřuje hlavně osobní rozhořčení nad neutěšeným stavem uvědomění zdejší inteligence.
Mohli bychom mj. konstatovat, že lumpeninteligence za pomoci lumpenproletariátu zvolila své příslušníky do čela státu :-)
Obecně k protestům. Scénář, který tu uvádí pan Škabraha, je velmi pravděpodobný. Dobeš ví, že akademické obce nejsou
jednotné v mnoha bodech návrhu a využije toho.
Studenti by měli po svém úspěchu kout železo dokud je žhavé.
Studentská část vysokoškolských senátů a Rady vysokých škol by mohla zavázat komory akademických pracovníků, aby se jednoznačně postavily proti školnému.