(De)konstrukce neklidného studenta

Kateřina Kňapová

Diskreditace aktérů a iniciátorů studentských protestů stejně jako jejich argumentů prostřednictvím generalizujících charakteristik je velmi pohodlná a účinná zbraň pro ty, kteří se nechtějí utkat s jejich argumenty.

Spolu s nárůstem nejen mediálního zájmu o připravované reformy terciárního vzdělávání narůstá i počet těch, kteří mají tendence jejich odpůrce pranýřovat. V základu kritického ohlasu, kterého současným protestům akademické obce dostává, stojí dvě věci — tržní logika jako jediná možná, a komerčně konstruovaný obraz studenta. Tato východiska pak slouží k rozkrytí údajné nesmyslnosti či přímo nelegitimity tažení proti reformám.

Trh jako základ všeho

Neoliberální logika je jasně zřetelná v argumentech na podporu ideových východisek současných reforem vysokého školství — manažerské řízení je nejlepší možnou formou vedení vzdělávacích institucí, školy potřebují konkurenční prostředí pro zvýšení kvality, vysokoškolské vzdělání je čistě osobní investicí a kdo by snad chtěl studovat zadarmo, není ničím jiným, než obyčejným parazitem.

S uvedením tržních principů do oblasti vysokoškolského vzdělávání se pochopitelně dostáváme ke vztahu této sféry se sférou soukromého podnikání. V jejích očích zástupců nemohou vysoké školy být ničím víc a právě jen než továrnou na budoucí zaměstnance, kteří budou připravováni přímo na míru tomu či onomu segmentu trhu. Pro splnění tohoto cíle je samozřejmě nezbytné radikálním způsobem omezit výchovu ke kritickému myšlení — po součástkách do auta přece také nechceme, aby přemýšlely.

×
Diskuse
February 27, 2012 v 13.30
Bez dalšího komentáře bych si dovolil připojit email od syna družky:
"Ahoj, dnes jsem se byl podívat na debatě o zpoplatnění vysokého školství na Masarykově Univerzitě: http://www.masarykovydebaty.cz/skolne/ Probíhalo to tak, že tam byli 2 lidi, kteří se toho zastávali (děkanka naší fakulty a nějaký jiný týpek) a 2 odpůrci (tam byl Chládek…stínový ministr školství a Stockelová…ta je z organizace ProAlt) sice jsem se tam nedozvěděl nic nového, jen jsem se ještě víc utvrdil v tom, že platit za VŠ je nesmysl. Ten Chládek tam ty jejich argumenty roznesl na kopytech.
Mělo to zajímavý průběh…bylo nás tam asi 380 a každý na začátku hlasoval jestli souhlasí se školným, nesouhlasí nebo neví. Ze začátku to dopadlo tak že:
· 51% nesouhlasilo se školným
· 18% nevědělo
· 31% souhlasilo
A na konci té debaty se hlasovalo znovu a výsledky byly:
· 68% nesouhlasilo se školným
· 10% nevědělo
· 22% souhlasilo
Tak alespoň v tomhle to má smysl……"