Ještě k vysokým školám

Alena Zemančíková

V debatě o vysokém školství se opakuje řada klišé. Nejhorším z nich je zaneřádění jazyka, kterým se o vzdělání mluví, obchodním a podnikatelským názvoslovím. To účinně zatemňuje pravý smysl, pro nějž jsou univerzity a další vysoké školy zřízeny.

Ve vlaku z Plzně do Prahy přečetla jsem si v Lidových novinách v příloze Orientace dva obsáhlé články, týkající se ještě sporu, který se vede kolem proklamovaného zákona o vysokých školách. Téma dostal na starosti redaktor Petr Kamberský, přistoupil k němu tak sobotně žoviálně, jak se teď v Lidových novinách píše, redaktor se s odborníkem trochu hádá a trochu popichuje. Pan redaktor tentokrát svou práci odvedl dost špatně.

Začíná efektním konstatováním, že na vysoké školy se dnes hlásí sedmašedesát procent celého populačního ročníku, což musí znamenat, že dost značná část maturantů přijatých na vysokou nemá ani průměrnou inteligenci. Je-li tomu tak, pak to je hodně špatná zpráva o úrovni maturantů a středních škol — člověk s podprůměrným IQ (pokud to je nějaká měrná jednotka vůbec) by přece neměl ani odmaturovat. Vždyť otázky pro státní maturitu tak, jak jsem je četli v novinách, když se o tom vloni tolik psalo, jsou do značné míry založené na schopnosti logického vyhodnocení úkolu, na schopnosti úvahy a interpretace, ne pouze na znalostech, které by eventuelně mohl nabiflovat i student s dobrou pamětí a chabým intelektem. Ten údaj je nějaký divný a já mu moc nevěřím — přece se ještě stále dělají na vysoké školy přijímačky, které — opět — by podprůměrný hlupák udělat neměl. Ale hlavně — jak může tento bídný stav ducha našich studentů změnit kterýkoliv z bodů navrhovaného zákona?

V článku se mi nelíbí také pasáž, kde se píše o dalším z bodů navrhovaného zákona, v němž se usiluje o to, aby profesoři a docenti neměli svůj titul doživotně, ale jejich akademický titul by byl spojen pouze s konkrétní funkcí na konkrétních školách. Zabrání se tím prý tomu, aby „někdo, kdo si potichu opatřil titul na detašovaném pracovišti v Užhorodu“ byl stejně ctěn a vážen jako profesor s titulem z univerzity, kterou my si považujeme. Nevím o žádném profesorovi, který by si opatřil titul z detašovaného pracoviště kdekoli, i když existovat asi může, zato znám vynikající vědce, kterým jejich akademické hodnosti ze zahraničních univerzit ty naše neuznaly. Jeden z nich dokonce přišel po rozpadu SSSR skutečně z Užhorodu a taková Západočeská univerzita, kdyby ho byla přijala na svou katedru historie, získala by vynikajícího odborníka na dějiny východní Evropy, systematického vědce, který při svém zaměstnání na gymnáziu v Chebu, kde věru nemohl ohrozit žádného z profesorů plzeňské univerzity, napsal a v českých i zahraničních nakladatelstvích vydal několik podstatných publikací. Xenofobní pohrdavý tón pana redaktora se mi nelíbí a dost se podobá postojům české „vzdělané“ veřejnosti v devadesátých letech, pro kterou nebyl dobrý nikdo ze socialistického bloku, jen my tady doma jsme byli na špici. Ostatně jeden německý germanista z Bavorska, dnes docent pardubické univerzity, mi onehdy řekl, že většina jeho studentů němčiny dnes jsou Vietnamci. Že by to byli ti s IQ pod 100?

×
Diskuse
January 30, 2012 v 12.23
Moc pěkný článek,
mluví mi z duše. Děkuji.
KL
Má maturita pouze roztřídit žáky podle "síly" intelektu, nebo se má prvotně zaměřit na obsah toho, s čím studentův intelekt pracuje?
PM
January 30, 2012 v 17.19
konkurenceschopnost
to možná za určitých pochybných podmínek podporuje, ale zcela jistě to podporuje a využívá spodní proudy neoliberaslismu, které manipulují s dětinsky krátkozrakým autismem.
Mně přijde příznačné, jak se v té kritice autonomie vysokých škol, resp. "málo efektivního" rozhodování senátů, vlastně kritizuje samotná demokracie. Ten Zrzavý nedělá nic jiného, než že říká, proč by diktatura byla lepší.
January 31, 2012 v 16.35
Demokracie versus kapitalismus
Na sporu o udržení autonomie univerzit se zápasí o to, zda se na univerzitách udrží podstatná část autonomie nebo zda se univerzity stanou pouhou převodní pákou ekonomických a politických elit. Pokud bude hlavním kritériem univerzit konkurenceschopnost, tak jsou ztraceny. Myslím, že bychom místo konkurenceschopnosti, zboží, trhu a prodejnosti měli stavět svobodu, autonomiii, emancipaci, lidská práva, veřejnou diskusi, veřejnou kritiku, disens, participaci, deliberaci, atd. Nemluvme jejich jazykem! Pokud budou univerzity přítomny ve veřejném diskursu s vlastním jazykem, mají šanci!
January 31, 2012 v 20.31
Pane Karle Lippmane,
tážete se:
"Má maturita pouze roztřídit žáky podle "síly" intelektu, nebo se má prvotně zaměřit na obsah toho, s čím studentův intelekt pracuje?"
Domnívám se, že maturitní otázky by snad měly testovat obojí, a to asi tak jedna k jedné. "Sílu " intelektu nepředvedete, nemáte-li ho na čem ukázat, a obsah zase adekvátně nepředestřete, když nedisponujete silným intelektem. Dilema mi připadá podobné, jako když se ptám, co bylo dřív vejce nebo slepice? Jedno bez druhého nedává smysl.
Nakolik ale mohou být ke studentům spravedlivé otázky zadávané formou testů a to ještě univerzálních a stejných pro celý kalendářní ročník? To mi připadá jako další velký problém. Žáci se přece liší jak co do množství a obsahu zvládnuté látky i co do množství a ustrojení svého intelektu. Na druhé straně neexistují pevné standardy ani co se týče látky, ani pokud jde o intelekt. Testování je tedy vždy jen přibližná metoda. Autoři testů jsou v nezáviděníhodné pozici, což je vidět i z toho, že přes jejich obezřetnost bývají některé "správné" odpovědi dodatečně zpochybněny.
January 31, 2012 v 21.00
Lidové noviny
ty už dávno nečtu. Píše do nich ještě Ludvík Vaculík nebo Petruška Šustrová? S nimi to byly noviny, které jsem měla v 90. letech předplacené. Teď mi stačí na stánku shora obhlédnout úvodník a vidím, že jejich slovník není mým slovníkem a komentáře mají opačný úhel pohledu než je ten, kterým hledím na svět.
Paní Zemančíková, vidím, že Lidovky přece jen stojí za to číst, ale jen pokud má člověk Váš bystrý úsudek a kritického ducha. Zvláště mne zaujala Vaše odvaha domyslet úlohu miliardářů, pro které jsou chystány poradní orgány univerzit. Zní to fantaskně, ale ono to vlastně zapadá do sebe. Díky.
Ze vzdělání zboží, z univerzit podniky (ziskovky) - to je tak zvrácené, že si připadám jak ve zlém snu.
SH
February 1, 2012 v 15.45
Paní Zemančíková,…
…nežijeme pouze „ve společnosti totální nedůvěry a bytostné antipatie“, jak píšete, ale v éře konsolidující se totality nové globální vládnoucí třídy, investorů.