Amatérská ekonomika
Ivan ŠtampachČeští římskokatoličtí biskupové v čele s předsedou České biskupské konference a ve shodě s reprezentanty dalších církví podporují protagonisty neoliberální ekonomické a morální zkázy.
Když rostou dluhy, zdá se správné je platit a když to jinak nejde, zavést úsporná opatření. Děje se to tak v soukromí a jeví se to jako potřebné i v životě států. Proto škrty ve veřejných rozpočtech označované jako reformy mohou být odůvodňovány slušností. Kdo by mohl vládě vyčítat, že chce zbavit stát břemene a uchránit jej od rizik spojených se zadlužením.
Je však možná i islandská cesta. V této zemi vyvolala neoliberální ekonomická politika vlnu mohutných demonstrací požadujících demisi vlády. 20. ledna 2009 policie rozehnala dva tisíce demonstrantů slzným plynem (islandská policie ho použila poprvé po 60 letech). O den později demonstranti napadli vajíčky a sněhovými koulemi před úřadem vlády premiéra Haardeho. Ten pak 23. ledna oznámil, že se v květnu uskuteční předčasné volby. Vše vyvrcholilo 26. ledna rozkolem ve vládní koalici a demisí vlády. Islandská vláda se tak stala první na světě, která padla kvůli globální krizi finančních trhů, dosavadní premiér byl postaven před soud a státní dluh, zejména neodůvodněné lichvářské úroky, byl vystaven kritice a důkladnému prozkoumání.
Mohlo by se zdát, že k tématu dluhů by měl veřejně promlouvat odborník. Jenže když slyším ekonomy, i renomované, ověnčené významnými vědeckými cenami, tak se dovídám protichůdné popisy, opačná hodnocení a rozporné recepty na řešení. Podporuje to mé dávné přesvědčení, že v humanitních oborech není naprostá nepředpojatost možná. Badatel ve vědách o člověku jako člověk není distancován od situace, jíž popisuje, analyzuje a hodnotí. Historik svým selektivním a nepřiznaně hodnotícím popisem historie historii spoluutváří. Sociolog je součástí společnosti, která je jeho „předmětem“. Religionista má takový nebo onaký vztah k náboženství a ateista není o nic více neutrální než člověk náboženský. Ekonomové dovedou své osobní preference podložit čísly, ale nejsou apolitičtí. Pak ovšem mám právo se k ekonomickým otázkám vyjadřovat prostě proto, že jsem občan. Nikdo nezpochybňuje právo občana mluvit do politiky a nevyžaduje se politologická kvalifikace.
Pokud se týká citátu Jana Pavla II., je až oprášením Marxe. Jsou to ale jen slova, slova, slova. Bohužel, církev pod jeho vedením nic v tom punktu nového nepředvedla.
Děkuji prof. Štampachovi za pokání, jež učinil napsáním tohoto článku.
http://www.literarky.cz/domov/politika/7024-restituni-pohadky-a-argumenty 'a hned jsem dostala chuť připsat pod článek svůj názor. Jenže po přečtení nepříliš inteligentních reakcí, které už pod článkem připojeny byly, mě ta chuť zase přešla. Potom mě napadlo napsat svůj názor na DR.
Myslím si, že je zbytečné přít se o to, zda církev má či nemá na majetek právo. Veškeré právo má totiž časovou platnost. Legitimita všech zákonů plyne z toho, zda je lidé uznávají. Existují-li vůbec nějaké věčné zákony, rozhodně do nich nepatří právo na majetek.
Pokud jde o následujících slova:
"v dnešní době, kdy naše společnost potřebuje stálé připomínání a přinášení duchovních hodnot, potřebuje církev prostředky, aby jednak byla nezávislá, jak to předpokládá Ústava, a aby měla možnost vyvíjet svou činnost i k prospěchu dnešní společnosti, kde kultura mezilidských vztahů (viz parlamentní diskuse, poměry v rodinách, sobectví politiků, korupce atd.) je skoro na nule"
Mě opravdu udivuje, že k přinášení duchovních hodnot církev nutně potřebuje obrovský majetek. Copak nelze přinášet duchovní hodnoty levněji? Proti sobectví politiků chce římskokatolická církev bojovat penězi? To není moc dobrý nápad.
Když se kardinál odvolává na potřebu prostředků, aby církev byla nezávislá, jak je to v ústavě, proč my občané nemáme mít k dispozici také hmotné prostředky, abychom byli nezávislí? Proč naopak na nás občany (kteří konec konců vždy všechno zaplatí) má být uvaleno splácení všemožných dluhů a proč mají být zkrácena naše práva plynoucí ze sociálního státu?
V živé paměti mám ještě první vlnu restitucí, tedy navracení budov. Na to mají totiž dosti neblahé vzpomínky uživatelé těch budov, kteří je vlastníma rukama museli vyklízet, aby pak zjistili, že církev si k jejich osídlení povolala několik mnichů z ciziny.
Nakonec chci napsat, že církev opravdu měla šanci v polistopadové době uspět se svou nabídkou duchovních hodnot, po nichž v našich zemích dlouho byla poptávka, a to dokonce i u těch, od nichž by to nejméně čekala. Ale svými nekomromisními snahami o majetkové narovnání tuto šanci zcela promarnila.
Kritici nároků katolické církve dostali nálepku, že se jedná o myšlenkovou dílnu KSČM. Problém je v tom, že právo lze nahlížet z hlediska jeho kontinuity a legitimity a také z hlediska historického hoidnocení (jestli to je ideologické, je otázka - myslím že já ideologickou obsesí netrpím).
Z obojího pohledu si ale myslím, že PRÁVNÍ nárok církve na restituce (!) je sporný. Mimochodem i proto jde církev na dohodu se státem a nikoliv na restituční spory. Doložit to lze i právními stanovisky, které byly tlumočeny i v té zmiňované parlamentní komisi v minulém volebním období. I tito právni dostali náleku "komunističtí" - asi že studovali za minulého režimu. Ale to asi většina právníku středního a staršího věku.
Je-li vyjádření pana kardinála utilitární (zájem ekonomicky sanovat církev před odlukou od státu je logický), nechť každý posoudí sám.