Věšet, nevěšet
Patrik EichlerPředevším se máme chovat tak, aby nikdo nikoho věšet nechtěl, nemusel a zejména neměl pocit, že někdo chce věšet jeho. Jinak je ale těžko hledat s Respektem společnou řeč.
Začněme ptaním po příčinách. Po těch se totiž Respekt v článku Petra Třešňáka o Gustávu Husákovi ani v souvisejícím komentáři Marka Švehly minulý týden neptal. A neptal se po nich ani Ondřej Slačálek v dobře cílené polemice Touha vidět oběšence ze čtvrtečního Deníku Referendum.
„Bratislava třicátých let je“ podle Třešňáka „kosmopolitní, ale sotva stotisícové město, v němž Maďaři, Židé, Němci a Češi ještě přečíslí Slováky.“ Je to ale také město, kde se na vysokých školách platí školné. Když chcete skládat zkoušky, musíte předtím někdy i půl roku pracovat v hostinci. A bydlet přitom v pokoji za kuchyní plném přepáleného tuku a dalších puchů (viz například Hela Volanská Cizí svatba).
Je to také město, které stejně jako Praha v té době žije odporem proti španělským frankistům (viz například Žo Langerová Vtedy v Bratislave) a kde lidé od kumštu na truc místním nacistům chodí na oblíbená výletní místa, čímž dávají najevo náklonnost k demokratické republice (viz například Ján Rozner Výlet na Devín).
Nepřekvapí, že se Volanská, Langerová i Rozner dali postupem času ke komunistické straně a že to z jejich strany nebyla intelektuálská manýra. Zažili prvorepublikovou nuzotu i následující válečný rozvrat. Snaha nastolit co nejdříve po válce mezilidskou rovnost, tedy, řečeno slovy dnešních grantů, rovné příležitosti, pro ně byla přirozeným pokračováním jejich práce z let mezi válkami.
„A když je pak o pár měsíců později dílo dokonáno, nechybí Husák u žádných represí a čistek teroru poúnorové doby,“ píše Třešňák. „Socializmus dal dedine autobusy — a teda aj asfaltové cesty — a dedinčanom zadarmo zubné protézy,“ říká literární historik Vladimír Petrík v knize Hľadanie minulého času. A dodává, že pamatuje babičky, jak čtou dětem pohádky jen s jedním nebo dvěma zuby.
Nejprve bych tedy Respektu vytýkal, že si neumí představit, že cosi jako sociální konflikt může skutečně existovat, že takový konflikt může ovlivňovat chování lidí a že tento vliv může působit i po desítkách let. Není to tak dávno, kdy mi jedna známá říkala — Nevyhazujte ty slané tyčky, já jsem válečné dítě.
Marek Švehla v komentáři k postavě Gustáva Husáka píše, že se stal „nejúspěšnějším a tedy i nejničivějším představitelem československého komunismu“. Komunismus rovná se Švehlovi ničení. Tady se nemůžeme shodnout. Přinejmenším stejně jako ničení se komunismus rovná také emancipaci a antifašismu.
Oto Novotný se proti Slačálkovi v komentáři pod jeho textem zastává osmašedesátníků, kterým Husákův režim ztrpčoval život, přestože Husák sám nebyl pod nějak silným sovětským tlakem. To zastání se je zcela v pořádku. Úplně stejně je ale třeba se ohradit proti odstavci, ve kterém Třešňák Husáka posouvá mezi osmašedesátníky.
„Mladý slovenský historik Tomáš Černák“ v článku parafrázován říká, „že na Slovensku se ani dnes moc nemluví o stalinském mládí pozdějších hvězd pražského jara. ‚Já tvrdím, že pokud se má něco Husákovi vyčítat na prvním místě, tak druhá polovina čtyřicátých let,‘ říká Černák.“ V českém prostředí se o stalinském mládí budoucích hvězd pražského jara mluví často. Cílem jsou zpravidla ty hvězdy, pro které byl rok 1948 často první zkušeností politické socializace. Některým z nich bylo v té době už i osmnáct roků.
V polemice s Třešňákem a stejně tak v polemice směrované do vlastních řad bychom se ale nejspíš měli zastat i lidí, kteří onen nudný či bizarní normalizační čas ve výkonných funkcích utvářeli. I oni totiž jsou významným proudem uvnitř dnešní československé levice.
Zatímco se ale na osmašedesátníky snažíme navazovat a k nevůli pravice umíme i vysvětlovat a hájit jejich poválečný život. Tak s osudy lidí, pro které sedmdesátá a osmdesátá léta představují jejich produktivní věk, stejně pracovat nezvládáme, a spíše nechceme. Skřípeme sice zuby nad tezí, že prověrky následující po pražském jaru přinesly řadě lidí (narozených ve čtyřicátých letech) prostě jen možnost zabrat místa vyhozeným lidem (namnoze narozeným ve dvacátých letech). Zdá se ale, že vyvrátit bychom ji neuměli.
Jistě můžeme třicátníkům či padesátníkům osmdesátých let vyčítat jejich tehdejší veřejné angažmá. Jsme na tom ale přinejmenším tak špatně, že se pak jen těžko vyhneme obdobné výčitce směrem k lidem, kteří se ve vyšších výkonných funkcích a politice pohybují dnes. Ani normalizaci, ani dnešek nelze popisovat od „strašných brýlí s nápadnými obroučkami“, které Husákovi coby atribut v anketě Respektu přisoudili dnešní dvacátníci. Vážný popis bude muset začínat někde u společenských struktur.
Dnešní rozhovor o naší společné budoucnosti, protože se sobě coby příslušníci levice a liberálové nevyhneme ani v České republice, ani dále v Evropě, pak musí začínat u vzájemného uznání. Třeba by pomohla konference o dvou panelech. V jednom by pět Erikem Taberym reprezentativně vybraných lidí z okruhu jeho přátel zformulovalo deset přesvědčivých argumentů, proč se nacismus nerovná komunismus a komunismus se nerovná ničení. Ve druhém by pak pět lidí vybraných Ondřejem Slačálkem co nejpřesvědčivěji argumentovalo pravý opak. Pořadí panelů by bylo určeno losem na začátku dne. A příklady by mohly pocházet jen z Evropy posledních dvou set let.
S odkazem na předposlední Respekt by se pak účastníci debaty měli chovat tak, aby nikdo nikoho věšet nechtěl, nemusel a zejména neměl pocit, že někdo chce věšet jeho. Přestože levice a liberálové jsou nutně spojenci v boji proti diktaturám, které si umíme představit z minulého století, spolupráce mezi nimi není a nebude ani samozřejmá, ani jednoduchá.
- Levicoví liberálové se tu nepočítají, protože jsou levicoví a protože jako můstek k občanským liberálům lépe poslouží etablovaní křesťanští sociálové.
ET přitom říká, že levice pracuje na tom, aby každý, kdo není ortodoxně levicový, byl od levice co nejdále. Lidé z levice zpravidla říkají, že je lidé z pravice neposlouchají a cítí se být pod tlakem, protože pravice je tu dlouhodobě kulturně hegemonní.
Chtěl bych, aby L a P spolu mluvili jako se sobě rovnými a brali se navzájem vážně. Tak zkouším různé metody, jak ten rozhovor pobídnout. Metod je podle mě spousta, ale chybí ochota.
Pokud jde o Roznera, Výlet na Devín je ze tří knih vydaných u Marenčina v posledních letech s přehledem nejslabší. Vyplatí se číst Sedem dní do pohrebu i Noc po frontě, VnD jen pokud chcete slovenskou literaturu vážněji sledovat. Ze čtyř zmíněných knih je nejlepší Hela Volanská (ta vyšla i dvakrát v češtině, z toho jednou v samizdatu).
A pokud jde o Husáka a disent, tam rád souhlasím, že Husák není hrdina. V článku Rt bych rád viděl paralelu mezi Husákem a chorvatským exprezidentem Tudjmanem - oba historici, oba věznění... oba kontroverzní, ale jeden má z nějakých důvodů kariéru zajištěnou do konce devadesátých let. Na srovnávací studii by to ale byly postavy zřejmě ideální.
Jinak máte pravdu s tím normalizačním chatařením a chalupařením. Režim to od 70. let podporoval z toho důvodu, aby lidé zapomněli na 68. rok. A ono to částečně fungovalo. Lidé žili hlavně tím, jak v pátek co nejdřív pojedou na chatu, a tam se odehrával jejich hlavní život. O nic jiného se kolikrát vůbec nezajímali. To jsou opravdu ty kořeny české pasivity ve věcech veřejných. Podporoval se i konzum, byť byl u nás oproti Západu značně omezený výběr zboží.
Každý by si měl uvědomit, že když bude chtít někoho získat ke spolupráci na něčem důležitém, nesmí mu pořád dokola vykládat, že jeho dědeček byl lump, i kdyby byl stokrát přesvědčen, že tomu tak je.
To je dost lhostejné jak z hlediska propastné hloubky sociálních rozporů, o jejichž zpřítomnění Eichlerovi jde. A určitě to mohlo být jedno člověku, který si vydělával na poměrně vysoký poplatek za ten či onen typ státní zkoušky nezbytný k výkonu určitého povolání - kdysi mi jeden z mých učitelů na pražské filosofii vyprávěl o svém otci, který si řadu let nemohl z finančních důvodů dovolit doktorskou zkoušku, bylo to tedy tíživé i v českých zemích.
Bohužel, rozlišení mezi konkrétními jednorázovými poplatky na konci studia a školným není vůbec lhostejné z hlediska současné hrozby zavedení školného na VVŠ.
Omlouvám se za přerušení toku diskuse. Mimochodem myslím si,že není žádný rozdíl mezi Martinem Šimsou a dobrými komunisty, "kteří se snažili druhým pomoci, ale podporovali špatný autoritativní systém." On i oni jsou lidé. Jen je chování Martina Šimsy úctyhodnější, protože není vnitřně rozporné.
A ačkoliv jsem se nepohyboval v chartistickém prostředí, i já jsem poznal strašně málo lidí, kteří by vstoupili do KSČ v sedmdesátých a osmdesátých letech z přesvědčení.
Obávám se, že odpověď je už v samotné otázce.
A hlavně je to jiný případ, než postava z vašeho příkladu.
Máte pravdu pane Šimso, máme tu možnost volby. I když pak člověka okamžitě napadne, k čemu na tato volba je, když o nás stejně rozhodují nějací bankéři. Demokracie v plenkách? To neakceptuji, před 15-20 lety tu byla demokracie větší, než je dnes, ten vývoj jde směrem dolů, ne nahoru. Já jsem minulý režim nijak nemiloval, byl jsem členem Klubu přátel mladé hudby, který byl součástí Jazzové sekce. Četl jsem tenkrát Wokno, a jako dlouhovlasý /kde jsou ty časy!/ rocker jsem si s režimem užil své. Postupem času mu však přiznávám určitý klad a to nemalý - sociální jistoty. Pro dnešní zbohatlíky nicota, ale pro nějakých 95 % obyvatel to nejlepší, co by je mohlo potkat. Mí známí, v roce 89 bouřliví revolucionáři, mi teď chodí vykládat, že za komančů jim bylo líp. Čím jsou totiž starší, tak tim víc si uvědomují, že se asi nestihnou stát se tak bohatými, aby se nemuseli obávat ponižující chudoby a strádání. Ano, demokracie je pro mě nejdůležitější. Ale pod tímto pojmem si představuji něco jiného, než Klaus. A tak když levice hledá sjednocující program, mohla by jím být definice demokracie, kdy i při ochraně zájmů menšin, by primární bylo sociální zajištění majority. Není demokratický ten stát, kde se zákony šijí pro horních deset tisíc.