Místo, které neexistuje
Vladimír JeškoAutor reaguje na text Michaela Hausera Komunismus jako alternativa. Komunismus je dle něj utopií, která nikdy nemůže být realizována.
Název tohoto článku je jedním z možných překladů řeckých slov oú a tópos, z nichž pochází známé slovo „utopie“. Označují se jím idealistické představy o spravování lidské společnosti, které nejsou uskutečnitelné. Ambicí mé úvahy není ani tak vysvětlit (neboť obšírné a seriózní vysvětlení je možné najít v mnoha skvělých publikacích), nýbrž spíše krátce připomenout, proč je vize společenského systému označovaná jako komunismus právě touto utopií a proč tedy v žádném případě nemůže být smysluplnou alternativou k jakémukoli realizovatelnému a víceméně úspěšně existujícímu společenskému systému.
Komunismus je utopií, protože se domnívá, že všichni lidé jsou si rovni. A to nikoliv pouze před zákonem, ve svých právech a svobodách, nýbrž fakticky, jak se domníval Karel Marx — zakladatel klasické, utopické verze komunismu. Lidé si však ve skutečnosti rovni nejsou a ani být nemohou. Pokud utvoříme jakoukoli skupinu jakýchkoli lidí a necháme každého člena této skupiny dělat ten samý úkol, nebudou si při konečném zhodnocení výsledku, za předpokladu dostatečného rozlišení, ani dva členové rovni. Při jakékoli představitelné práci budou vždy někteří lepší a jiní horší. Proto můžeme usilovat o rovnost v šancích, avšak nikdy nemůže dojít k rovnosti ve výsledcích.
Ve škole, kde všichni sedí v lavicích a musí se potýkat s identickými úkoly, je každému, kdo se nad tím poctivě zamyslí (a je schopen se takto zamyslet), zcela jasné, že nikdo si nemůže být s nikým fakticky roven. Neboť tato realita se zračí v každé hodině a při každém úkolu. Každý je v něčem lepší či horší než ten druhý. Pokud necháme studenty vypočítat matematický příklad a s výsledkem doběhnout ke kantorovu stolu, vždy někdo doběhne první a někdo poslední (či někdo danou úlohu nevyřeší vůbec). Svět, do kterého jedinec vstoupí po opuštění školních lavic, je mnohem složitější, diverzifikovanější a nejasnější. Tato nejasnost pak může vést k zapomnění původní nerovnosti a ke snům o společnosti, ve které si všichni budou rovni.
Představme si výuku, ve které se jedničkáři vzdají dvou stupňů ve prospěch pětkařů a celkově se všichni zarovnají na známce tři. Představme si fotbalové utkání, v jehož závěru by se schopnější soupeř musel vzdát části svých vstřelených gólů a věnovat je ve prospěch soupeře tak, aby utkání dopadlo nerozhodně — aby si obě družstva byla rovna. Oba příklady působí absurdně. Měl by pak vůbec někdo zájem o něco usilovat? A pokud ano, tak jak? Proto vedlo socialistické hospodaření v dobách totality k ekonomickému úpadku — pokud nemohu dostatečně vyniknout, nemá cenu se ani snažit či poskytovat co nejlepší služby. Proto je soukromý sektor obecně více výdělečný, více kreativní a více efektivní než sektor státní.
V souvislosti s mým příkladem absurdního fotbalového zápasu mi možná namítnete, že život není hra. Avšak opak je pravdou. Život je tou největší hrou ze všech, kterou ostatní hry pouze napodobují. Vždy a ve všem spolu lidé soutěží, někdy si to ani neuvědomují. Jak chce komunismus pracovat s touto realitou? Vždy budou existovat idealisté, nadšenci a snílci, kteří by rádi žili v takové utopické společnosti, jakou nám předkládá teorie komunismu. Vždy však bude existovat značná část těch, kteří by v takové společnosti žít nechtěli (a to i za předpokladu, že by ona utopie byla do reality aplikovatelná bez represí, likvidace, tyranie, což není). Co by pak tito idealisté, nadšenci a snílci udělali s oním neochotným zbytkem? Jak ukázaly dějiny, pravděpodobně by v návalu horlivosti provedli věci, na základě kterých by se z nich stali utlačitelé, tyrani a vrazi. Pokud chceme utopii aplikovat na některou reálně existující společnost, stane se z ní tyranie. Aby utopie mohla byť jen v určitých aspektech reality budit zdání svého fungování, musí v jiných částech téže reality provádět hrůzné činy. Každá „aplikovaná utopie“, jejíž existence jsme mohli být v dějinách svědky, byla realizována skrze ty nejhorší činy. Samotné Marxovo učení není ve svém jádru nic jiného než vyzývání ke krádeži (převedení soukromého vlastnictví výrobních prostředků na vlastnictví společné) a potažmo vraždě (buržoazie musí být svržena pomocí revoluce). Proč nazývat některé věci složitě a odtažitými termíny, když to jde zcela jednoduše? Lépe pak uvidíme, kam vždy musíme dojít, pokud se touto cestou vydáme. Skutečnost, že všechny verze komunismu, všechny pokusy o jeho praktickou realizaci skončily v teroru, není dílem náhody.
Komunismus nebere v potaz způsob lidské realizace ve světě. Člověk, stejně jako jiní tvorové, je jistým způsobem „naprogramován“ k tomu, aby usiloval v soutěži s druhými o své místo na slunci. A úspěch v této soutěži je také tím, co ho dokáže nejvíce naplnit. Aby byla společnost spravedlivá, postačí, když ona soutěž bude férová, postačí, že budou nastaveny rovné podmínky. V těchto rovných podmínkách je pak implicitně obsažen požadavek na podporu těm, kteří se soutěže bez ohledu na svoji svobodnou vůli nemohou (avšak nikoli pouze nechtějí) zúčastnit, nemohou se s ostatními postavit na startovní čáru. Nic více a nic méně.
Nejfatálnější chyba komunismu tedy spočívá v jeho nekompatibilitě s lidskou psychikou. A proto je komunismus nerealizovatelný. Jako takový pak nemůže být smysluplnou či reálnou alternativou k již existujícímu a zcela realizovatelnému systému — ke kapitalismu. Komunismus je utopií — místem, které neexistuje.
Zbytek článku je jedna ideologická floskule vedle druhé. Nicméně k závěru se autor překvapivě stává marxistou, když říká: "Aby byla společnost spravedlivá, postačí, když ona soutěž bude férová, postačí, že budou nastaveny rovné podmínky." Ano, tohle tvrdí marxismus, ne nějakou rovnost výsledků. Takže bych doporučoval začít znovu a odsud...
Zrovna čtu Komu zvoní hrana. Je tam taková příšerná scéna, v níž opilí venkovští prosťáčci v domnění, že společně budují republiku, ubíjí místní fašisty – ti fašisté jsou většinou takovou tou maloměstskou honorací, nejde o žádné superbankéře a finančníky. Vypravěčka (žena, která se onoho brutálního excesu zúčastnila) tuto scénu podává na zvláštním etickém pozadí jakési "zpovědi", říká vlastně, že s tím neměla nic společného. To ale platí jen do té doby, co lidé utloukají "malé bídáky", kteří si to nezasloužili. Když vstupuje na scénu místní otylý lichvář, situace se mění. Jeho vražda je najednou i pro kající se vypravěčku jaksi pochopitelná. A teď co s tím – jeho způsob života už nejspíš překonal všechny meze a nikdo, ani ta citlivá republikánka s ním nemá slitování. On sám se stal excesem a jeho vražda nastartuje nezvladatelnou davovou psychózu. dav začne zabíjet, aby už už měl tu svou republiku a ta svá rovná práva...
Mohu to potvrdit, přednáším a provádím výběrová řízení pro různé firmy a úpadek obecné vzdělanosti je hrozivý.
Po přečtení článku p. Ješka si však začnu myslet, že mlčící a nepíšící jedinci jsou ještě vysvobozením...
Pane Škabraho, volám s Vámi: "Ješkovy voči..."
Já jsem tedy za svůj život četl podobné texty a slyšel podobná slova mockrát.
A to tehdy, když mě učitelé v reálném socialismu vysvětlovali, co komunismem není a nemůže být, být protože lidé si SAMOZŘEJMĚ nejsou rovni - a že komunismus je společnost svobodné tvůrčí práce, kde "svobodný rozvoj každého je podmínkou rozvoje všech", kde se bude vyskytovat algoritmizovaná práce v míře podkritické a vysoce tvořivá činnost v míře nadkritické, atd. atd. atd. atd. ......
O nějakém rovnostářství mě nikdy nikdo z těchto vykladačů komunismu jako budoucnosti po fázi socialistické, nic nevykládal ...
Po četbě tohoto článku jsem propadl beznaději - pokud někdo vidí komunismus jako něco, o čem nám dokonce zlý normalizační bolševik tvrdil, že to právě komunismus není, tak jak potom máme jít, hergot dál, ZA toho bolševika a překonat jeho kiksy, když to je takto žalostné s tím, jak člověk člověka chápe a jak rozumí tomu, s čím polemizuje, aby ten diskurs měl vůbec nějaký smysl ...
Ten článek je dost hrozný, ani nevím, který odstavec je horší než jiný. Napadají mě slova o sociálním darwinismu. Jakub Vaníček mluvil o Hemingwayovi, mně se zase z paměti vynořuje "Newtonův mozek" od Jakuba Arbesa. Ona se povinná četba dnes málo čte, ale v tomhle romanetu je 19. století a celá ta víra v sociální darwinismus jako na dlani. Vřele doporučuji!
PS. Měl jsem kdysi nápad napsat článek "O potřebnosti utopií". Skoro by se to hodilo jako protiklad k tomuhle článku:)
... ohledně toho, co asi nikdy být nemůže, jsem měl na mysli to, co Stanislav Hošek označuje jako stejnost ...
Nikdo z přispívajících zde nezpochybnil pana Ješka jako osobnost, pouze měli připomínky k úrovni argumentace.
Pokud máte pocit, že souhlasíte s p. Ješkem, potom to můžete popsat podobně jako p. Zíka, ale "neshazujte" diskutující.
Pan Jaško napsal, že komunismus není alternativou a předložil minimálně čtyři argumenty.
1. Rovnost je nemožná , odporuje lidské psychologii, kultuře, dějinám.
2. Reálný socialismus jako předstupeň komunismu zcela vyhořel v konkurenci se západem mj. proto , že všichni si byli tak rovni, až jim bylo všechno úplně jedno.
3. Utopie nutně vedou k tyraniím.
4. Alternativou není komunismus. Je jí tržní demokracie s maximální rovností přiležitostí,
Dokážete stejně sebejistě argumentovat ke konkrétním bodům ?
A pane Kopecký, povšimněte si, že to co tu probíhá se jmenuje diskuse. Dokud se v diskusi neukáží argumenty , je trochu předčasné soudit kdo je žvatlal . A proč přispíváte do české diskuse německy je mi záhadou. Také sebepoplácání ?
1. Rovnost v jakém smyslu? Těch výsledků? Tu tady nikdo nehájí. A o jakou uznávanou koncepci lidské psychologie se to opírá?
2. Jakou rovností ten režim vynikal? Nevznikla Charta atd. proto, že zde existovala hrubá nerovnost (nerovnoprávnost)?
3. Utopie nevedou nutně k tyraniím. Některé pokusy o jejich realizaci ano, ale to je banalita.
4. Výraz tržní demokracie znamená co? Že se mandáty v parlamentu budou kupovat?
Nechtít se zúčastnit je legitimní. Mám právo nebýt součástí ekonomiky, kterou z nějakého důvodu považuji za nepřijatelnou. Právo na podporu mám prostě proto, že jsem občan.
Proč německy? Žijeme ve střední Evropě a obdobně lapidární úsloví pro namyšlené nevzdělance čeština jednoduše nemá.
To, co nazýváte argumenty pana Ješka, jsou tvrzení (postuláty) (podle něj jsou prý zdůvodněna „v mnoha skvělých publikacích“). Vy ho v tom napodobujete. Možná, že takový způsob patří do „marketingové komunikace“, co já vím?
Marx se podle Ješka „domníval“, že lidé jsou si „fakticky“ rovni; jeho učení není „ničím jiným“ než výzvou ke krádeži a vraždě. Nemám nejmenší tušení, kde na to přišel. Studiem Marxe sotva.
Jste-li opravdu přesvědčen, že pan Ješko opravdu ví, o čem mluví a že se mu křivdí resp. že o tom lze „diskutovat“, dejte se do toho. (Už Vás k tomu pobídl Martin Škabraha.) Můžete začít tím, že vysvětlíte, proč si narozdíl od většiny příspěvků nahoře myslíte, že článek je dobrý, a v čem.
V prvním příspěvku uhýbáte do strany :
1) mluvíme o komunismu..., takže každému podle jeho potřeb . Zkuste se oprostit od otázek "o jakou uznávanou koncepci lidské psychologie se to opírá ?". Prostě odpovězte, jestli to dokážete.
2) Vůbec si nemyslím, že Charta vznikla proti nerovnosti. Pokud ano ,pak by se měla objevit nová Charta , protože současná nerovnost je nesrovnatelná s tím jak byla srovnaná společnost před listopadem .
3) Ano utopie na papíře nevedou k tyraniím, stejně jako pohádky na papíře , a ženské romány na papíře ... Velmi dobře víte, že jsem tím myslel pokusy utopické představy realizovat v Rusku , Čechách, Kambodži ...
4) jestli máte pocit, že v blogu je nutné vypisovat "liberální demokracie s třžně orientovanou ekonomikou" pak budiž. Jinak, vzhledem k nákladům stran na kampaně máte pravdu , mandáty se dnes kupují.
Pan Jaška stále vede 4:0.
Myslím, že jsem to už udělal. Vybral jsem z článku pana Ješka čtyři argumenty s kterými souhlasím a doufám, že se je někdo pokusí vyvrátit .
Mezi tvrzením a argumentem může být možná rozdíl ve fyzice, určitě ne v politické filosofii.
Myslím si, že ta němčina je spíš příkladem akdemického elitářství , které se tu pravidelně projevuje. Vůbec pana Ješka neznám, nicméně cením si toho , že si troufl napsat polemický článek na základě vlastního kritického uvažování. Načež se seběhnou scholastici a požadují upálení, protože byl zostuzen sám Marx ?
K elitářské komplikovanosti.Každý , kdo pracuje hlavou řeší protichůdné varianty . Jenom filosofové si mohou dovolit ten luxus , že nikdy nedospějí k řešení. Nic proti tomu, to je právo filosofů . Jenže někteří ( a asi už převážná většina) už ani nikam dospět nechtějí a stačí jim jejich póza
filosofa. Říkám tomu intelektuálská hybris a je s tím prolezlá akademická sféra horem dolem. Pokud jim to koušou studenti, budiž. Když pak vylezou na světlo a mají argumentovat proti skutečnému názoru člověka , který soci vytvořil za pomocí zdravého rozumu, najednou je jasně vidět, že si císař zapoměl trenky.
Ta naše židovskokřesťanská civilizace je zaštítěna utopickou vizí vyloučení lidské destruktivity vírou v nejvyšší dobro. Jde o utopii, která je všeobecně vnímána jako neuskutečnitelná ale zároveň i nepostradatelná. Jde tedy o společenský projekt sestávající se z řady intuitivních pokusů. Jedním z posledních je pokus občanské společnosti skloubit liberální demokracii a liberální kapitalismus na základě romantických ideálů osvícenství jakým jsou třeba:
-ochrana občanských práv,
-boj proti falešným autoritám
- boj za emancipaci
-povinost státu pečovat o obecné blaho
Jak patrno jde pokus překlenutí přirozeného rozpor zájmů, odsouzený ke stálému troskotání. Jeho stálé překonávání je zaručováno pouze nabídkou romantických utopií. A se stal příkladně,v období hluboké krize kapitalismu komunismus.
Proto se domnívám, že teze pana Ješko - proč je vize společenského systému označovaná jako komunismus právě touto utopií a proč tedy v žádném případě nemůže být smysluplnou alternativou k jakémukoli realizovatelnému a víceméně úspěšně existujícímu společenskému systému - voní po péči o antikomunismus.
Vyzval jsem diskutujicí k nějakému konkrétnímu argumentu namísto přezíravého " my to víme". Výsledek je vidět. Pan Škabraha nebude debatovat tímto způsobem, protože pan Škabraha reději monolog. Paní Hrbková by sice mohla vystavit přehled uznávaných psychologických teorií, ale právě nemá čas...
Něco to říká o učitelích obecně a něco o nemrcouštví levicových intelektuálů . Tak si říkám, v čem se nakonec liší diskuse Deníku Referendum od výkřiků zoufalců v iDnes ...
„Tím jsem jen chtěl říct, že každý člověk se octne někdy v choulostivé situaci a chybuje!“
Celkem vzato, desátník z toho pochopil jedině tolik, že je chybujícím; proto odvrátil se opět k oknu a zasmušile se díval, jak ubíhá cesta.
Skutečným problémem všech utopií, které znám, není jen to, že dosud nikde neexistovaly, ale že jsou podle mě a mnoha jiných pouze sny o ráji, který by na zemi existovat nikdy nemohl.Utopie mají náboženské funkce a někdy také mohou sloužit jako mechanismy politické mobilizace. V politice ale mají sklon obracet se proti svým hlasatelům, protože utopie vyvolávají iluze a tudíž nevyhnutelně i deziluze. Lze je také použít - a byly použity - k ospravedlňování strašlivého bezpráví. Nové utopické vize je to poslední, co máme opravdu zapotřebí. Immanuel Wallerstein - Utopistika
,Nejde to, pane maršálku,’ řekl umírající vojín, ,mám obě ruce uraženy, ale o jedno prosím. Sdělte mně plnou pravdu: Je ta bitva zcela dobyta?’
,Docela, milý brachu,’ pravil laskavě polní maršálek, ,škoda, že tvá radost je zkalena tvým zraněním.’
Téma rovnosti a nerovnosti je pro levici skutečně klíčové, a i když texty p. Ješka mají určitý rys demagogičnosti, myslím, že odpověď z levicových pozic jsme jemu i p. Samkovi dlužni.
Pane Ješko, určitá míra nerovnosti vždy existovat bude, jde ale právě o tuto míru. Je zajímavé, že ekonomickou nerovnost tak urputně hájíte, a k politické rovnosti se hlásíte (demokracie). Proč rovnou nechcete návrat do doby faraonů nebo feudalismu?
A teď k některým bodům konkrétně:
1. Není pravda, že v (soudobém) kapitalismu má každý stejnou šanci, podmínky atd. Dítě narozené v romském ghettu nebo bezdomovcům (ano, i ti mají děti!), má jistě jinou startovní čáru než dítko dobře situovaných rodičů.
2. Ve svém příměru ze školních lavic zcela opomíjíte, že nerovnosti jsou různého druhu, resp. že jeden a tentýž žák je úspěšný třeba v matematice a neúspěšný zase v tělocviku apod. A o to jde i při posuzování tržních výkonů a úspěšnosti. Neexistují žádní "lepší, úspěšnější, pracovitější, schopnější" - a proti nim nějaké neschopné socky. Z hlediska těch požadavků, které na člověka klade trh, může být někdo úspěšný, ale zároveň v jiných oblastech života to může být ubožák (např. v mezilidských vztazích, může to být kulturní křupan atd.). Děláte tedy tu chybu, že za jediné měřítko a kritérium pro hodnocení člověka pokládáte ekonomickou úspěšnost, což svědčí o strašlivém a naprosto nelidském, totalizujícím nároku tržních měřítek být mírou všech věcí.
3. I ti ekonomicky úspěšní nemají žádné právo vyvyšovat se nad ostatní, protože
a) ke svému bohatství mohli přijít nečestně (zloději a tuneláři)
b) i když přišli k majetku a svému postavení v souladu s oficiálními pravidly kapitalismu, nikdy to NENÍ jen JEJICH individuání ZÁSLUHA. Tak např. takový manažer potřebuje ke své práci sekretářku, přitom to ale není tak, že tato sekretářka s ním soutěží (to je rozdíl oproti dětem ve škole, které jsou všechny ve stejné pozici), nýbrž pracuje PRO NĚHO. Podnikatel si přivlastňuje práci svých zaměstnanců, marxisté správně hovoří o tom, že je vykořisťuje. Bez práce těchto zaměstnanců, podřízených atd. by nikdo nemohl ani podnikat, ani manažovat...
Bohatí by tedy měli být chudším vděční za to, že pro ně pracují
(a umožňují jim tak jejich výdělky), a měli by proto ještě rádi jim svými daněmi přispívat.
A do levicových řad: Nesouhlasím tentokrát s p. Škabrahou, z jehož příspěvku vyplývá, že levici jde především o stejnou startovní čáru. To je myslím pravicová úchylka současných západních sociálních demokracií. Levici musí jít o rovnost (byť nikoli samozřejmě absolutní či přemrštěnou) i ve "výsledcích", tedy v životní úrovni.
samozřejmě levičáci mohou mít roztovidné pravicové úchylky, týká se to především liberálnějších levičáků jednoduše proto, že svět nevidí černobíle a už jen proto kladou na různé věci různé důrazy.
Ta vámi zmiňovaná "úchylka od požadavku rovnosti ve výsledcích" je úchylkou spíš jen pro "naivnější idealisty" odtržené od reality. Myšlenka společnosti bez (regulovaného) trhu je, obzvlášť v době totálního nástupu globálního neoliberálního kapitalismu, stejně prostoduše černobílá, jako vzývání ultra-neoliberálního trhu bez přívlastků; (i když i já si přeji, aby snad někdy jednou, po mnoha a mnoha společenských veletočích, motivace trhem a střízlivou nerovností nebyla nutná ..., takže ano, ale jen teoreticky).
Částečně se ale možná shodneme a to, co já popisuji jako střízlivou nerovnost daleko v budoucnu, vy popisujete jako relativní, nepřemrštěnou rovnost o něco dřív.
Zkusím zformulovat svůj pohled, který se více blíží panu Fričovi. Byl bych nadšen společností rovnosti, bohužel z mnoha důvodů nevěřím v její uskutečnění.
Bez výhrad s p. Plevou souhlasím v bodech 1 i 2, i když je trochu nefér přisuzovat panu Ješkovi tyto formulace. Ekonomika resp. efektivita by neměla být jediným kritériem úspěchu a podnikání jediným způsobem jak vyniknout . Místní nemrcouchové by vám jistě řekli , kdyby chtěli, že už hodně mladý Marx psal o tom , že dobrá společnost je taková , která dává více různých možností v čem vyniknout. V tomto směru tato společnost dobrá není.
V čem se neshodneme , je váš bod 3 , resp. tvrzení , že levici musí jít o rovnost ve výsledcích. Pomiňme zloděje , to je otázka práva, byť ( a to je také Marx) kapitalismus skutečně generuje podnikatele " i přes mrtvoly". Zkuste se ale zamyslet nad opačným názorem , že by zaměstnanci naopak měli být vděční podnikateli, že vytvořil jejich pracovní místa. Podnikatelé a manažeři pracují více, věnují práci více času a energie . A generují tak bohatství , které se částečně redistribuje . Když zajistíte rovnost výsledků, kdo a proč bude chtít věnovat svou energii podnikání ?
K tržní ekonomice není alternativa. To dnes , na můj vkus až naivně otevřeně, píše v BL i Jan Mládek. Proto by se levice neměla vybíjet ve snění o komunismu , ale řešit jak se, za stávajících podmínek, dá opravdu pomoci těm nejslabším
Žádný podnikatel nepodniká kvůli tomu, aby dával práci práci zaměstnancům, nýbrž kvůli tomu, aby vydělal - dosáhl zisku. Pokud mu v tom zamětsnanci (např. jejich počet, cena pracovní síly apod.) nějak brání nebo jen ziskovost omezují, neváhá se jich zbavit. Není tedy z perspektivy zaměstnanců být až zas tak za co vděčný. Ostatně zaměstnanci existují i mimo kapitalistickou sféru (minulý režium, dnes veřejný sektor), nepotřebují nutně kapitalisty.
Řeči o tom, jak podnikatelé a manažeři dřou dvacet hodin denně, beru s velkou rezervou. Dnes např. v USA dosahuje plat topmanagera NĚKOLIKASETNÁSOBKU platu dělníka - skutečně pracuje ten manažer několikasetnásobně víc? Copak je robot? A to nemluvím o obchodních jednáních na večeřích, golfech, příp. v pánských klubech apod... Samozřejmě že práce kapitalisty (manažera) je náročná, ale je taky - na rozdíl od jiných náročných prací - "velmi pěkně" odměněna.
A teď oprava: V minulé odpovědi p. Fričovi jsem odkázal na bod 3b svého předcházejícího příspěvku, mělo být správně bod 2.
Ač jsem chtěl už diskusi, která se mi zdá nikamvedoucí, opravdu opustit, měl bych asi reagovat na poznámku pana Plevy (23:20:49). Na rovnosti podmínek není nic výlučně neoliberálního a pro marxismus je opravdu klíčová. Když při vyjednávání o "vzájemně výhodné spolupráci" jedna strana vlastní výrobní prostředky a druhá "jen" svou pracovní sílu (které je ve společnosti spíš přebytek, takže dobrých pracovních míst nikdy není dost), tak prostě rovnost podmínek neexistuje. I situace těch, které třeba příroda znevýhodnila nějakým těžkým handicapem, se dá převést na ty rovné podmínky.
Rétorika "rovné startovní čáry" je zkreslující, protože při běhu na dlouhou trať se ztráta na startu dokonce může stát méně podstatnou než to, jak se podmínky vyvíjejí V PRŮBĚHU "závodu". Příklad. Je jedním z hlavních sociologických jevů, že důsledky individuálního jednání (stopovatelné tedy ještě jako zásluha toho či onoho jedince) současně vedou k utváření určitých strukturálních daností, které zpětně působí na jednotlivce jako neosobní determinující síly. Např. se díky nějakému úspěchu dostanu třeba do určitého postavení, do určitých kruhů, kdy mi pak další zisky plynou už jenom z držení té pozice, ne z dalších zásluh (a ta pozice následně může být vývojem zakonzervována a nedostupná pro ostatní). To je zcela běžné a ve společnosti to nabývá mnoha komplikovaných podob.
K panu Samkovi jsem chtěl už mlčet, ale musím upozornit na nekorektní užití Wallersteina. Ano, Wallerstein odmítá utopie, ale dělá to proto, aby obhájil socialismus jako REÁLNOU historickou perspektivu (a představuje si pod ním zhruba to, co tady občas předestírá pan Heller).
Ale oba se tedy shodujeme na tom, že rétorika "stejné startovní čáry", na niž se upnuly západní sociální demokracie, je snadno zneužitelná ideologií neoliberalismu.
Utopie je především literární žánr. Je zajímavé, že tuhle literárněhistorickou trivialitu zde nikdo nezmínil. Ale ona to taková trivialita zase není, protože pokud si uvědomíme dosah uvedené definice, zjistíme, že přítomná diskuse a především sám článek se pohybují zhruba na této argumentační úrovni: za spáchání vraždy může kriminální román. Nepopírám tuto eventualitu, texty opravdu mohou vstoupit do sféry sociální praxe (mohou ovlivnit konkrétní jednání) - ale nelze ji brát automaticky, jako samozřejmou a danou věc. Může za zvěrstva nacismu "Mein Kampf", nebo fatální historická konstelace v podobě prostoupení nacistické moci s mocí byrokratickou a ekonomickou (tedy přeměna UTOPIE v racionální PROJEKT)? Kladu tuto otázku se vší vážností - i přesto (nebo možná právě proto), že "Mein Kampf" je prašpatná literatura a exkulpaci si nezaslouží.
Z druhého břehu. Utopie, snění o ideálním místě, vedlo přece také k ohromnému pokroku (tehdy se tomu tak říkalo) v oblasti práva. Hodnoty jako rovnost před zákonem, právní stát, sociální systém atd., to jsou přeci výsledky tohoto domněle "nebezpečného" snění. Utopičnost ale nemusí být ztotožňována jen s jakýmsi bláhovým snílkovstvím na jedné straně a démonickou touhou po jejím uskutečnění na straně druhé. Utopie může být i formou hlubinné kritiky soudobého světa - a o tom je např. Musilův "Muž bez vlastností".
Zkrátka: utopie si tyhle kopance nezaslouží.
p. Kanda - Utopie si možná kopance nezaslouží. Stejně si je nezaslouží názor , že utopie jsou opravdu místo , které nikde není a nikdy nebude. Tohle je další kousek nekonečného rozporu mezi komunistickou vírou v utopii a sociálně-demokratickou snahou o řešení v rámci reálných možností. Jako snění to vypadá neškodně ,praxe vypovídá o něčem jiném. Mein Kampf je dobrý příklad . Kdyby to tehdejší politici opravdu četli a důrazně odmítli, mohlo se lecos vyjíjet jinak.
Což je aktuální i u některých současných utopií viz multikulturalismus. Aniž bych chtěl tyto názory srovnávat s komunismem nebo ,nedej bože, s nacismem. Čili myslím si , že proti utopiím , které chtějí demokracii zrušit , by se
měla umět bránit.
Druhá věc je fakt , že všechny levicové teorie o rovné spravedlnosti končí na otázce :kdo to zaplatí? Rovnost výsledku = nulová motivace = žádný růst = nezaměstnanost a drahé zboží. Pochybuju , že by tohle někdo chtěl.
Stejně tak se asi nedá popřít, že v dohledné době se fungující společnost neobejde bez trhu a nějaké, pokud možno nízké, "žádoucí úrovně" nerovnosti. Toto přiznání reality bych tedy nepovažoval za pravicovou úchylku, za posun k nelevému liberalismu, nebo dokonce k neoliberalismu, ale jen za posun k realitě.
Za úchylku považuji to, že se současné socdem zaměřily PŘEDEVŠÍM a takřka VÝHRADNĚ na toto a rezignovaly na rovnost, resp. zmírňování nerovností i "ve výsledku" (a důsledkem jsou ty astronomické nerovnosti, kterým Keller oprávněně říká nesouměřitelnost).
Co nejjednodušší progresivní zdanění, klidně i vysoce progresivní, považuji s vámi za klíčové.
K nějaké nereálnosti komunismu si netroufnu se vyjádřit, nejsem až takový skeptik jako vy, ale není to pro mne dost jednoduché téma, snad se vyjádří teoretikové, předpokládám že je to téma spíše sociologické a psychologické a už méně politologické a ekonomické.