Pravicoví šmoulové v ČT a jinde
Tomáš TožičkaPropaganda a výplach mozků zaměřený především na mladou generaci roste. Přestárlí mládežníci se jako za starých časů snaží falzifikací historie junáky přesvědčit, že vše je báječné a jak jsou šťastní.
Česká televize připravila pořad Retro. „Naše ambice je zkoumat předměty, reálie a fenomény období let 1950 až 1989 — chceme ukázat, co nás obklopovalo v každodenním životě, vysvětlit proč a najít paralely ze začátku 21. století,” říká dramaturgyně cyklu Pavlína Kvapilová. Ambice je to pěkná, ale realitě poněkud vzdálená.
Měl jsem to štěstí, že jsem nějakým nedopatřením pár dílů viděl. Je to pěkné dílko, uvádí ho pěkná dívka, s kulisami si dali záležet.
Je to vtipný seriál o minulosti, bohužel o minulosti, která se týká nějakého jiného časoprostoru. Autoři zjevně pracují s faktem, že nikdo, kdo si skutečně pamatuje, jak to bylo, se neodváží ozvat. Ti ostatní pak postupně přijmou jako realitu to, co si partička z ČT vymyslila.
Říkat jim komsomolci či svazáci je zavádějící, a člověk může být obviněn, že zase využívá starou hantýrku. Proto jim říkám šmoulové — jsou modří, skoro samí chlapi a poslouchají jednoho vůdce, starého taťku šmoulu, který má vždycky tu správnou modrou pravdu.
Celý pořad Retro připomíná bolševickou propagandu, která se zaměřila na kritiku kapitalismu, až z toho udělal frašku. Následkem toho pak každý, kdo chtěl kapitalismus kritizovat, byl ve zhlouplých Čechách označen za komunistu. A dnes hrozí zase nebezpečí opačné. Neustálé omílání banálních polopravd a lží o bolševicích vede k zastírání podstaty problému autoritářských režimů, který je ovšem mnohem sofistikovanější, než jak ho v Retru představuje Martina Vrbová.
Vrbová je ovšem klasickým husákovským děckem, se vším všudy. Sbírala céčka, četla si Neználka a tajně cucala Vitacit. A dnes jde zase vesele s dobou, jen s jiným znaménkem.
Ať se Vám daří
Prolém s Tesilovou kavalerií je o to zapeklitější, že právě akademický diskurs by měl zkoumat objekty apoliticky a hlavně bez emocí - což se nedá v případě některých zde tištěných studií říci ani omylem. Zvláště tam, kde jejich autoři tepou do tehdejšího "domácího umění" a hlavně do lidí, kteří se těmto únikovým činnostem věnovali více než zdrávo. Příklad za všechny: interpretovat zavařeninu jako normalizační konzervu času (Kamil Činátl) je vskutku neskutečným intelektuálním výkonem. Autor takových myšlenek by si měl spíš položit otázku, zda znormalizovaní občané se k podobným praktikám neuchylovali spíš z důvodů finančních. Jenže tyto problémy, jak se zdá, dnešní akademická obec nevidí, těm jde hlavně o to napsat pěknou knížku o normalizaci.
-proč by měl být akademický diskurs apolitický? a nevolá se jinde na těchto stránkách naopak po větší angažovanosti akademiků?
-pane Tožičko, já ten minulý režim nezažil, ale je-li to podobné jako dneska, jak píšete, tak to asi muselo být dost v pohodě.
Prostě to nebylo temné kontinuální utrpení, jak by to rádi prezentovali šmoulové z Respektu a ČvT.
Říkat lidem, že tehdy a tamhle to bylo horší je takřka k ničemu. Ale je to jednodušší, než měnit k lepšímu ten bordel, co tu máme.
Srovnávání posledních dvaceti a předposledních dvaceti let mě vede k výsledku, že v tom není velký rozdíl, a že obojí je špatně. Chápu, že je to pro někoho bolestné, ale opakovat stále ty samé chyby, ještě k tomu pod vedením těch samých papalášů, jen v jiných stranách, je k ničemu.
Ale určitě je to pohodlnější, byť trochu šeré a zatuchlé ;-)
Jo, ale nepochybujte o tom, že pro spoustu lidí to tenkrát bylo v pohodě. Hlavně pro novináře, divadelní kritiky a dokumentaristy, kteří nás pořád upozorňovali, jak hrozné to bylo za války, za první i druhé republiky a jak jsme tři sta let trpěli pod Rakouskem. A o co je to lepší za reálného socialismu!
korupce je přirozené lidské jednání. situace kdy se dva anebo víc dohodnou, jak obejít systém, mi přijde příjemnější, než když uspěje ten systém. nehledě na to si však myslím, že míra korupce tu není niktark tragická. samozřejěm přichází u veřejných zakázek, jenomže hlavní zlo veřejnch zakázek je právě to, že dje o veřejné zakázky. tedy zbytečné věci za cizí peníze. takhle z toho aspoň někdo něco má:-)
"rozkrádání státu" - pro mě osobně je "státní majetek " protimluv.
bezdomovci, rasismus --- nevýmititelné jevy (bezdomovectví možná ano, ale pouze velmi totalitními metodami), za které nemůže politika.
v čem je nezaměstnanost negativní? člověk práci získá, člověk práci ztratí... úspěchy patří k životu stejně jako krachy, pane. je to taková houpačka.
já nevím, jaké to bylo dřív, mohu se jen dohadovat. naučil jsem se nevěřit vzpomínkám pamětníků a historikům.
jinak se všem omlouvám za překlepy.
nechci psát žádná invektiva, ale:
- zkusil jste někomu na severní Moravě či v severních Čechách říct, že "člověk práci získá, člověk práci ztratí ..."? Před deseti lety jsem od očité svědkyně slyšel o konkurzu na uklízečku!?! Dotyčná od svých - do té doby přátel - z práce odešla, protože takové ponížení do té doby nezažila. A to se konkurzu neúčastnila ani na jedné straně. Inu, Vaše "houpačka".
Ad bezdomovectví - před dvaceti lety pro lidi s častou změnou zaměstnání existovaly ubytovny. Na těch se dalo přežívat i docela slušně, s dnešními se nedají srovnávat. Každý velký podnik měl nějakou a - i když bytová situace byla složitá - kdo si získal v práci pověst pracovitého, měl šanci získat byt. Zvláště tam, kde byl nedostatek pracovních sil.
A naposledy - veřejné zakázky jako zbytečné věci? Jistě, zbývá jen doprivatizovat školství, zdravotnictví, výstavbu silnic nechat na soukromnících a - snad - ani neregulovat, kudy silnice a dálnice povedou.
Neomlouvejte se za překlepy, ty jsou koneckonců na Vás to nejlidštější!
jsou i lidé, co se naopak odstěhují za prací z Prahy do Ostravy (vím o min. pěti pozitvních přkaldech - jistěže nešlo o místo uklízečky).
síť ubytoven existuje stále - zeptejte se přespolních dělníků nebo se někdy podívejte do inzerátů v annonci. aniž bych je chtěl jakkoli hanět, bezdomovci zůstávají (ne se stávají, to se skutečně může stát komukli z nás) ale zůstávají právě lidé, co pověst pracovitého, spolehlivého atd. nemají. lidé bez sociálních vazeb, bez práce, často duševně narušení nebo alkoholici - zeptejte se charit, co s bezdomovci pracují, jak těžké je s leckterými z nich vyjít.
jistě, konkurs na uklízečku je trochu bizarní, ale když bylo víc zájemkyň /zájemců, proč ho neudělat?
máme k tomu možná odlišný postoj - práce podle mého není něco, co děláme jen pro pouhou obživu, abychom se měli jak vyžít při lakování samorostů nebo zvelebování chat o weekendech, ale základní a zásadní činnost, kterou naplňujem svůj život - s tím je tedy spojena i nějaká ambice, nasazenía případně výsledky. a čím jste ve svém oboru lepší, tím menší máte nouzi o nabídky zaměstnání.
jak říkám, já se nevyjadřuji k minulému režimu, vyjadřuji se k tomu aktuálnímu, na němž mi vskutku nic tragckého nepřijde. umělecká a intelektuální svoboda je maximální, v té ekonomické a osobní to ještě trochu pokuláhvá, bylo by dobré redukovat policii a stání moc obecně.
s těmi posledními volbami - podle mého je problém v tom, že se česká levice připravuje na minulé války. já bych levici volil, kdyby akcentovala zásadní témata, jako je buzerace člověka ze strany represivních složek státu, byrokracie, postavení žen, sexuální svoboda, a nechala jiným ty absurdní paleokonzervativní zvyky typu rodiny, manželství atp. "startovací byty pro mladé" je téma pro 70.léta, nikoli pro rok 2010. o grandiózně zkrachovalém konceptu sociálního státu (teprve poválečná věc, prosím!) nemluvě.
http://www.youtube.com/watch?v=0gJcNBKiyMI&feature=related
Nedávno opakovala ČT dokument o návštěvě Franka Zappy v Praze myslím že v r. 1990. Bylo vidět, že když kritizoval život v Americe, tak ti čeští "disidenti" kolem něj očividně nevěděli, o čem je řeč (nebo nechtěli vědět). A americká velvyslankyně Shirley Temple-Black zase nevěděla, kdo je Frank Zappa...
Bo 100% výnos trumfne málokdo (i když otázka je, jak dlouhá je "dlouhá" doba).
O Varyšovi: tady, přátelé, je třeba vědět, že ho to baví.
Varyšovi: omezíš policii a budou tě buzerovat sekuriťáci. Analogicky jinde.