Není budoucnost tam, kde děti jedí odpadky těch, kdo se stravují v hojnosti

Ivan Štampach

Papež František dlouhodobě varuje před extrémní koncentrací bohatství a upozorňuje na utrpení chudých a hladových. Papežovy projevy, pro někoho na první pohled radikální, jen přirozeně navazují na sociální nauku katolické církve.

Papež František varuje, že „neexistuje žádná budoucnost, žádný rozvoj, žádná spravedlnost a žádná demokracie ve světě, kde miliony dětí každý den jedí pouze odpadky lidí, kteří se stravují v hojnosti“. Foto Catholic Church England and Wales, Flickr

Dne 28. února papež František zaslal na zasedání Panamerického výboru právníků poselství, které pak vyšlo v deníku L’Osservatore Romano pod názvem Trh a zisk jsou falešná božstva. Advokáti, státní zástupci a soudci na zasedání diskutovali o sociálních právech z hlediska františkánské nauky. Nechali se inspirovat chudým bratrem Františkem z Assisi, jehož sociální radikalita byla přílišná i pro řád, který založil.

Na setkání se podílel rovněž Institut Fray Bartolomé de las Casas pro vyšetřování a podporu sociálních práv v Latinské Americe. Ten je pojmenován podle dominikána, který již v polovině šestnáctého století, na začátku evropské snahy ovládnout Ameriky, napsal spis, v němž se zastával indiánů a podal zprávu o krutostech, kterých se dopouštěli španělští dobyvatelé Aztécké a Incké říše.

Velký konflikt

Naléhavé připomínání chudoby a jejích faktických důvodů může překvapit, když je srovnáme s jinými, rigidními větvemi katolické doktríny. Oficiální prezentace partnerské etiky doposud prohlašuje, že různé přirozené projevy sexuality, pokud se neodehrávají v církví schváleném manželství, jsou „těžce nezřízené“, nelze je obhajovat, a kdo je páchá, hrozí mu věčné zavržení a pekelná muka.

Zatímco jsou tedy některé části doktríny autoritativně konzervativní, jde sociální etika katolické církve ruku v ruce s angažovaným, kritickým humanismem a neohlíží se na zájmy mocných a bohatých.

×