Íránská ženská revoluce zatím nezvítězila, přesto společnost v mnohém proměnila

Fatima Rahimi

Uplynul rok od smrti Mahsy Aminiové, jež podnítila mohutné protestní hnutí po celém Íránu. Dnes již není prostor pro velká gesta. Efektivnějších změn ve společnosti mohou dosáhnout spíše menší občanské skupiny s konkrétními cíli.

Mnohé ženy i přes všechny výhrůžky nadále chodí na veřejnosti bez šátku. Je to velký úspěch protestního hnutí. Foto Atta Kenare, AFP

Dvaadvacetiletá íránská Kurdka Mahsa — kurdským jménem Žina — Aminiová zemřela na následky zásahu íránské mravnostní neboli náboženské policie 16. září 2022 v nemocnici, kam ji přivezli z policejní stanice. Po pohřbu Aminiové se z íránského Kurdistánu rozšířila po celé zemi vlna protestů. S heslem Žena, život, svoboda se demonstrovalo v konzervativním Qomu a Mašhadu, tedy centrech šíitského islámu, stejně jako v Teheránu, Isfahánu, Ahvázu, Záhedánu a dalších velkých i menších městech.

Přestože bylo viditelné, že páteří hnutí se staly ženy, a zvláště mladá generace žen, součástí protestů byli studenti středních i vysokých škol, senioři, lékaři, stavebníci, zaměstnanci železáren stejně jako provozovatelé malých obchůdků. Lidé různého věků, pohlaví, povolání, tříd i etnik. „Takové sjednocení odlišných lidí jsem nikdy neviděla,“ říká mladá studentka teheránské univerzity.

O protestech se píše jako o největších protestech od Islámské revoluce v roce 1979 — a že těch povstání za uplynulých čtyřiačtyřicet let bylo. „Někomu více šlo o ekonomickou rovinu, jinému především o ženská práva. Koneckonců tyto cíle se navzájem nevylučují,“ dodává studentka a poukazuje na různorodost názorů protestujících. „Spojuje nás frustrace, vztek a bezmoc. Bojujeme společně proti režimu,“ vysvětluje důrazně.

Íránský režim proti opozici postupuje krutě. Zabíjí, vězní, vyhrožuje, blokuje internet, na ulicích se objevily kamery, které mají rozpoznávat lidské tváře — především pak ty ženské bez hidžábu. Podle lidskoprávních organizací ve vězení skončilo více než 20 tisíc lidi. Neblaze proslulé vězení Evin je plné politických vězňů.

Někteří demonstranti byli odsouzeni k trestu smrti popravením. Revoluční soud celé měsíce pořádal procesy s demonstranty, které obvinil z „moharebeh“, což lze přeložit buď jako vedení války proti Bohu, nebo jako nepřátelství proti Bohu a státu. Pod brutálním tlakem režimu postupně protesty slábly a omezovaly se na příležitosti, kdy veřejnost měla záminku shromáždit se — například na pohřbech, různých náboženských i světských svátcích a podobně. Dodnes se často konají po pátečních modlitbách.

Projevy občanské neposlušnosti neskončily. Ženy chodí po ulicích bez šátku a čádoru. „Já jsem si vzala i šaty — dlouhé, ale měla jsem šaty,“ popisuje s nadšením žena v rozhovoru pro BBC Persian. V souvislosti s výročím smrti Aminiové se protesty vrátily do íránských ulic. Nejsou ovšem tak početné jako loni. V noci lidé ze svých balkonů a střech skandují protivládní hesla, umělci lepí po ulicích plakáty, skládají texty, vydávají skladby a podporují tak hnutí Žena, život, svoboda.

Buď šátek, nebo pohlavek

×