Chystá se další test moci sociálních sítí — twitterová show Tuckera Carlsona

Petr Jedlička

Nejznámější tribun trumpistického populismu v USA bude mít svůj pořad přímo na Twitteru — platformě, jíž aktivně využívá 77 milionů Američanů. Carlsonovu poslední show v televizi Fox s enormním vlivem přitom sledovaly sotva tři miliony.

Z Foxu musel Carlson odejít zřejmě kvůli sérii starších různě problematických výroků na adresu spolupracovníků i vedení, místy i s rasistickými či antisemitskými přídechy. Do pozornosti vedení Foxu se dostaly během soudního objasňování povolebního lhaní stanice o údajných podvodech při sčítání hlasů. Foto Gage Skidmore, flickr.com

Pamatuje ještě na vyhazov Tuckera Carlsona? Superstar prorepublikánského televizního gigantu Fox musela odejít nečekaně letos v dubnu. V ústraní vydržel druhdy nejsledovanější komentátor v USA jen asi dva týdny. Nyní už zase plní titulky zpráv. Je tomu tak jednak proto, že se rozhodl zažalovat mocný Fox za porušení podmínek pracovní smlouvy. Ještě víc ovšem proto, že by měl mít novou vlastní show přímo na sociální síti Twitter.

Spor s televizí Fox není zase až tolik zajímavý. Týká se starých Carlsonových různě problematických výroků ze zákulisí, které zřejmě zapříčinily jeho vyhazov a jejichž záznamy se v poslední době objevují na veřejnosti, přičemž je možné, že je pokoutně vypouští samotný Fox — což podle smlouvy s Carlsonem nemůže. V zásadě tu jde jenom o peníze, eventuálně o zneplatnění konkurenční doložky.

Výrazně důležitější je ale Carlsonův přechod na Twitter. Původní show v hlavním vysílacím čase na Foxu, tedy na největší americké televizi, totiž dávala Tuckeru Carlsonovi prokazatelně enormní vliv. Měl jej i v nejvyšších republikánských kruzích. Nyní je otázkou, jaký dopad bude mít nová Carlsonova show, když bude dělaná přímo pro sociální síť.

Potenciál je zde zřejmý. Fox News sledovalo v hlavním vysílacím čase 2,5 milionu až tři miliony Američanů; Twitter má v USA 77,8 milionů aktivních uživatelů. Upraví-li tým novopečeného vlastníka Twitteru Elona Muska algoritmy, může se Calrsonova show dostat k daleko většímu počtu diváků.

V USA se vede nyní pozoruhodná debata, co se přechodem Carlsona na Twitter vlastně změní. Podle jednoho tábora Carlsonův vliv pramenil především z jeho exkluzivní pozice na Foxu a teď výrazně klesne. Argumentuje se zde zkušeností s kariérou podobných hvězd z předcarlsonovské doby, jako byl Bill O'Reilly nebo Glenn Beck, které po odchodu z televize do značné míry zapadly.

Připomíná se také Carlsonovo zabrušování do konspiračních a krajně pravicových vod, které odpuzuje inzerenty. Několik velkých se teď po jeho vyhazovu k Foxu vrátilo.

Druhý tábor účastníků debaty má naopak za to, že Carlsonův vliv díky Twitteru ještě výrazně naroste. Zastánci tohoto názoru upozorňují, že Carlson upřednostnil Twitter před menšími trumpistickými stanicemi typu Newsmax TV, které mu nabízely vůdčí postavení a miliony dolarů. Elon Musk tak musel Carlsonovi nabídnout ještě více.

Kombinace síly algoritmů, Carlsonova věhlasu a záměru vedení Twitteru může dokázat divy. Žádná srovnatelná politicko-mediální celebrita přitom podobně, tedy přímo skrz plaformu a s podporou jejího majitele, zatím prorazit nezkoušela.

Není velkou nadsázkou říci, že se tu chystá další zásadní test moci sociálních sítí. Pokud bude mít nová show Tuckera Carlsona na Twitteru alespoň třeba o polovinu větší dosah, než měl jeho pořad v prime time na Foxu, vznikne model, který dříve či později začnou využívat ostatní.

Věru škoda, že oním pionýrem a kandidátem na nebývalé zvýšení vlivu je zde arcišiřitel pravicově demagogického populismu trumpistického střihu, jenž se pro sledovanost a vliv neštítí takřka ničeho. Na Východě se už ostatně na nový sympatizující obsah vysloveně těší.