Moc, která se zrodí ze slabosti utlačovaných

Jakub Ort

V Pedagogice utlačovaných rozvíjí Paulo Freire teorii vzdělávání, jež nebude sloužit k udržování propastných sociálních rozdílů, ale naopak rozvine aktivitu, která pomůže útlak překonávat. Přinášíme předmluvu k českému vydání knihy.

Odkaz pedagoga a filosofa Paula Freireho je nanejvýš aktuální. Masky s jeho podobiznou si nasadili i protestující proti škrtům ve školství za vlády předchozího brazilského prezidenta Bolsonara. Foto Mauro Pimentel, AFP

Vzdělávání je politická záležitost. O práci a životním díle brazilského pedagoga a myslitele Paula Freireho to platí doslova. Na začátku šedesátých let se stal hlavní postavou snah naučit chudé brazilské rolníky číst a zároveň kriticky porozumět vlastní situovanosti ve společenském uspořádání.

Lidé se učili slabikovat pomocí obrázků promítaných na zdi svých obydlí a diskutovali o příčinách problémů, které pociťují. Přímý politický rozměr měl už samotný boj s negramotností. Podle dobových brazilských zákonů mohli volit jen ti, kdo uměli číst a psát. Rolníci se tak díky Freireho vzdělávacím programům stávali také občany.

Ve vládou podporovaném programu měl Freire v plánu naučit číst dva miliony lidí, což by byla voličská síla, které mohla zásadním způsobem posílit možnost prosazování levicových reforem a ohrozit privilegia úzké vrstvy ekonomických elit. Není tedy náhoda, že když se v roce 1964 chopila vlády diktatura vojenské junty, která se přesně těchto procesů obávala, program byl zrušen. Freire byl krátce nato uvězněn a nakonec donucen k emigraci.

Freireho programy nebyly ovšem v žádném případě pouhým trikem, pomocí kterého měla levice vyhrát ve volbách. Spojení vzdělávání a politiky nemá dopady jen na pojetí vzdělávání (které není nikdy politicky neutrální), ale utváří i určité pojetí politiky. Pedagogika utlačovaných tak není jen knihou shrnující Freireho pedagogické principy, ale je to také a možná především text o politice a určité vizi společenské změny.

Bohatě odkazuje na filosofy, intelektuály a revolucionáře, kteří utvářeli krajinu diskusí o radikální politice pozdních šedesátých let. Ta byla specifická nejen vrcholící krizí komunistických stran a oficiálního sovětského marxismu, ale také nástupem nových hnutí spojených se studentskými revolucemi nebo antikoloniálními osvobozeneckými boji. Freireho myšlení nese stopy těchto pohybů, ke kterým zároveň zásadně přispělo.

Mezi třídou a lidem

Při četbě Pedagogiky utlačovaných může některé čtenáře a čtenářky vyděsit radikální rétorika či autorova podpora kubánské revoluce. Strašidlo komunismu bylo ostatně užitečným nástrojem, který proti Freiremu upotřebila vojenská diktatura v šedesátých letech, ale nedávno doslouživší brazilský prezident Bolsonaro, který se Freireho a všechny zmínky o něm rozhodl vymazat ze vzdělávacího systému.

Velká část Freireho polemiky je ovšem namířená proti dobovému marxismu a politickým strategiím komunistických stran. Na prvním místě jde o odmítnutí leninského pojetí revoluční avantgardy, kterou by masy měly slepě následovat. Podle Freireho tento přístup nikdy nemůže přinést skutečné osvobození. Pokud nenabídne revoluční hnutí jiný typ vztahu mezi masami a jejich představiteli, revoluce stěží přinese skutečné osvobození a pravděpodobně jen nahradí staré utlačovatele novými.

Smyslem kritické pedagogiky je poskytnout vědění a znalosti těm, jimž byly upírány, aby se mohli postavit těm, kým jsou využíváni a zneužíváni. Foto FB Escuela Rural Educación Para Las Primaveras

Dialog, na který klade Freire velký důraz, je způsobem, jakým má v revolučním hnutí probíhat výměna mezi politickými lídry a širokou základnou. Vzdělávání je pak nutnou součástí takové politiky, která nespočívá v tom, naučit obyčejné lidi slabikovat poučky sepsané politickými profesionály a specialisty, ale dát jim do rukou prostředky, skrze které mohou formulovat vlastní obtíže, touhy a strategie.

Emancipace už tak není pouze vnějším cílem hnutí, ale procesem, který se odehrává v něm samém. Právě tento moment je politicky nejradikálnější příspěvek Freireho pedagogiky, který i dnes pobuřuje i politické vůdce a myslitele, které byste asi nepodezřívali, že mají něco společného s leninským konceptem revoluce.

Druhý postulát komunistického hnutí, který Freire opustil, sahá až za Lenina k samotným základům marxismu: vzdává se pojmu třídy. Neochota používat toto slovo není jen projevem terminologického sporu, ale má praktické příčiny a důsledky. Marxismus z dobrých důvodů chápe jako hlavního aktéra společenské změny dělnickou třídu. Je to její místo v jádru kapitalistického systému, její organizovanost spojená s časem společně stráveným při výrobním procesu, ale především její práce, která je motorem kapitalistického hospodářství a také mocnou pákou, o kterou lze opřít politický konflikt.

Brazílie šedesátých let se sice rychle industrializovala, ale její hospodářství bylo stále založeno především na zemědělství a velká část nejchudších lidí žila mimo města. To je také důvod proč se levicová politika — jedno zda revoluční, nebo umírněněná — nemohla spoléhat výlučně na dělnickou třídu. Freire, který sám pracoval právě především s chudými rolníky, proto mluví o lidu jakožto širším pojmu, který tvoří protiklad k úzké vrstvě vládnoucích elit; případně odkazuje k obecnému protikladu utlačujících a utlačovaných, který překračuje jasně vymezený vztah dělníka a kapitalisty.

×
Diskuse
JP
February 4, 2023 v 11.05
Vzdělávat - koho a k čemu?

Zřejmě ten nejinspirativnější text s marxistickou tématikou, který se mi v posledních létech dostal do rukou. Je v něm obsažena celá řada bodů, které by zasluhovaly (a vyžadovaly) podrobnější projednání. Nicméně, naprosto klíčový problém je zjevně ten, který Jakub Ort vyjadřuje takto:

"Přesto je však dle mého názoru zásadní z kritické pedagogiky téma konfliktu zachovat. Pokud si vezmeme z Freireho díla důraz na dialog a odmítneme vidět konflikt, může naše práce zdegenerovat do podoby povinného pracovního teambuildingu."

Ano, právě tady je tematizováno základní dilema současného marxismu: na straně jedné už není nijak perspektivní operovat s pojmem "třída", respektive "třídní boj"; ale na straně druhé jakmile se ztratí z očí právě tato optika třídního protikladu, pak veškeré snahy o pozvednutí sociální situace spodních společenských/majetkových vrstev skončí buďto v jejich rozpuštění v obecné "svobodné" občanskosti, anebo víceméně pouze u charity.

Velkou otázkou ovšem zůstává, v jakém směru dnes mají být "pedagogicky vzděláváni" ti utlačovaní. Totiž pokud tuto otázku přeneseme z teritorií třetího světa do světa prvního, tj. průmyslového respektive postindustriálního. Kde už většinou není zapotřebí dělnickou třídu vzdělávat v základních znalostech, a kde i samotný pojem "utlačování" je velice problematický.

Jestliže totiž v regionech třetího světa se stále ještě do značné míry jedná o to aby se široké vrstvy nemajetných domohly alespoň svých základních práv (sociálních i občanských), pak v naší euroamerické sféře se jedná daleko spíše o nalezení cest ke komplexní systémové restrukturalizaci.

Přesněji řečeno: v našem teritoriu je především nutno vůbec znovu vybudit povědomí a pochopení o tom, že takováto zásadní systémová restrukturalizace je potřebná a nevyhnutelná. Vzdělávat v tomto smyslu zdaleka není zapotřebí pouze vrstvy "utlačovaných", nýbrž především samotný střed společnosti, včetně jeho intelektuálních elit.