Hra o hlasy křesťanských voličů v prezidentské kampani

Ivan Štampach

V zápase o každý hlas začal Andrej Babiš cílit svou kampaň i na katolické voliče. Církev římskokatolická se oficiálně nepostavila za žádného kandidáta, ale jednotliví duchovní deklarují jasně, že oligarchu na Pražském hradě nechtějí.

Kostel Panny Marie Vítězné a sv. Antonína Paduánského na Malé Straně nečekaně vstoupil do prezidentského klání. Bosí karmelitáni, kteří jej spravují, vnímají s odporem, že Andrej Babiš ve své kampani zneužívá obliby světově proslulého Pražského Jezulátka. Foto WmC

Ještě před týdnem se zdálo, že náboženství v prezidentské kampani nehraje žádnou významnou roli. Z osmi kandidátů prvního kola se ke katolickému morálnímu tradicionalismu přihlásil jen Pavel Fischer, ale i ten pak tento postoj musel tlumit. Vše nasvědčovalo tomu, že ve druhém kole o náboženství vůbec nepůjde. Ze dne na den se však vše změnilo.

Ukázalo se totiž, že i na hlasech těch třinácti procent lidí, kteří se přihlásili k Církvi římskokatolické, k ostatním křesťanským církvím a k různým mimokřesťanským náboženstvím, bude záležet. Výsledek totiž podle některých odhadů může být těsný.

Má-li Andrej Babiš nějakou životní filosofii, těžko odhadneme. Křesťanskou příslušnost bychom moc nepředpokládali. Před pár dny jsme se však dověděli, že navštěvuje kostel Panny Marie Vítězné a svatého Antonína Paduánského v Praze na Malé Straně, známější spíš podle Pražského Jezulátka, tedy světově proslulé sošky Ježíše jako malého dítěte, která pochází ze Španělska ze 16. století.

Prý to doposud nikomu neřekl, ale měl tam být i den před volbami a poslal Jezulátku prosbu. Podle výsledků prvního kola pak vyhodnotil, že to funguje.

Babiš se dále vyslovil, že nosí s sebou malou kopii Jezulátka a olej. Ohledně oleje není jasno, oč by mělo jít. Posvěcený olej nebo křižmo, což je olej smíšený s balzámem, se používá v katolické liturgii při některých obřadech, které však vykonávají pouze duchovní.

×
Diskuse
JP
January 23, 2023 v 10.55
Volby a duch Pravdy

Komentář I. Štampacha se zdá obsahovat jistý protimluv. Na jedné straně je citována výzva místopředsedy České biskupské konference Jana Vokála "k odpovědnému a uvážlivému přístupu. Volebního práva by podle jeho slov měli římští katolíci využít k volbě toho z kandidátů, o němž jsou přesvědčeni, že má blíže k duchu Pravdy, pokoje a smíření"; na straně druhé ale taktéž řečeno, že "volební preference laiků, mužů i žen, jáhnů, kněží a biskupů se orientují podle jejich vlastního soukromého mínění".

Tak tedy, podle čeho se vlastně v občanském a politickém životě má orientovat bohabojný křesťan - podle (Boží) Pravdy, anebo ale podle svých vlastních, ryze osobních libůstek, preferencí a předpojatostí?...

Tato otázka není v žádném případě pouze akademická; nýbrž rozevírá se v ní zcela zásadní problém celého modelu liberální demokracie. Stojí tu proti sobě dvě hodnoty, které jsou - v bezprostřední linii - zcela nekompatibilní. Buďto má být ústřední hodnotou samotná Pravda - anebo ale soukromá libovůle každého jednotlivce.

Jak tento protiklad řeší samotná liberální demokracie, je zjevné: ona samotnou otázku po Pravdě (jakožto univerzálně platné, a tedy i všeobecně závazné) instanci paušálně odmítá a zavrhuje, jakožto prý nepřípustnou a hegemonistickou. Ovšem - jmenovitě v daném případě věřících se ukazuje, že otázku po (objektivně jsoucí a univerzálně platné) pravdě není možno ze života společnosti zcela eliminovat. Totiž - je to možné mocenským příkazem (a liberalistická ústava je takovýmto mocenským příkazem stejně tak, jako kterákoli jiná mocenská norma nakazující obyvatelstvu, co smí a co nesmí činit); ale není ji možno zcela vytěsnit ze samotného společenského žití.

Ještě jednou tedy: má se člověk (a to nejen věřící!) orientovat jak v občanském, tak i ve vlastním životě podle toho, co je pravdivé - anebo ale podle toho, co jemu samotnému konvenuje, v jeho ryze nahodilém osobnostním uspořádání, v jeho nahodilých preferencích a averzích?...

Samozřejmě, apologet liberalistického státního uspořádání okamžitě vystřelí svůj protiargument: "A podle čeho je možné poznat, kde leží tato - údajná - objektivní pravda!?"

Nuže, tuto skepticko-relativistickou otázku "Co je pravda?" svého času vyslovil už římský místodržící Pilátus; a do dějin tímto počinem vstoupil jako značně negativně vnímaná postava. Už tehdy se ukázalo, že tuto otázku po pravdě/Pravdě je sice možno umlčet mocensky, ale že ona se nicméně v samotném běhu a proudu života bude vynořovat znovu a znovu. Natrvalo ji nelze umlčet ani popravou na kříži, ale ani bezbřehým relativismem liberalisticky pojatých ústav novodobého státu.

Nicméně, ona položená otázka bezpochyby má svou závažnost: jakým způsobem lze poznat pravdu? Takovou pravdu, která by i běžnému občanu mohla poskytnout dostatečně (mravně) odůvodněnou orientaci v jeho osobních, ale i společenských a politických rozhodováních?

Ve své "Etice" Aristoteles dovozoval, že schopnost mravného jednání je podmíněna nejen pouze osobním nastavením (habitem) dotyčné osoby, nýbrž dalším - konstitutivním! - momentem je i rozum; schopnost člověka posoudit, zvážit danou situaci ve všech jejích aspektech, v celém jejím kontextu.

A zřejmě něco dost podobného měl na mysli i Václav Bělohradský ve svém eseji "Proti Evropě filosofů", kde - i když se zásadně staví proti nadvládě těch či oněch ideologicky zdogmatizovaných Pravd - nakonec píše, že "rozum se má stát soudcem mezi lidmi".

Odvažme se tedy závěrem vyslovit tézi:

- není tomu tak, že by nebylo možno v dostatečné míře objevit (jak teoretickou tak i mravní) pravdu; snad nikoli Pravdu absolutní, ale přinejmenším pravdu dané situace, daného okamžiku

- k tomuto rozpoznání (situační, kontextuální) pravdy je zapotřebí dvou klíčových komponent:

- mravně poctivého, ryzího osobního nastavení (habitu) daného jedince

- zároveň ale i zralého intelektuálního výkonu, který danému jedinci umožní zhodnotit střízlivě a objektivně danou situaci, vzhledem ke všem jejím aspektům a souvislostem.