Stát je v úzkých. Jaké možnosti se mu po skončení nouzového stavu nabízejí?

Jan Gruber

Bez nouzového stavu nebude možné udržet většinu dnešních opatření, jež mají bránit šíření koronaviru. Zákon o ochraně veřejného zdraví i stav nebezpečí nepředstavují dostatečně silné právní nástroje pro nezbytná omezení rozličných činností.

Kraje avizují, že vládu požádají o prodloužení nouzového stavu. Vicepremiér Jan Hamáček uvedl, že by jejich žádosti kabinet zřejmě vyhověl. Takový krok by ovšem byl podle odborníků protiústavní. Foto FB Jan Hamáček

Rozhodnutí Poslanecké sněmovny, respektive celé opozice neprodloužit trvání nouzového stavu, postavilo politickou reprezentaci, zejména vládu Andreje Babiše (ANO) a vedení jednotlivých krajů, před nelehký úkol. V horizontu několika desítek hodin musí najít řešení, jak zachovat — alespoň část — doposud platných opatření proti šíření koronaviru, aniž by se nadále opírala o krizový zákon. Vyloučeno není ani nové vyhlášení nouzového stavu.

Dnešní situace částečně připomíná loňské jaro, kdy Babišův kabinet hledal cesty, jak i po skončí nouzového stavu udržet některá omezení, nemohl-li je dle rozhodnutí Městského soudu v Praze vyhlašovat podle zákona o ochraně veřejného zdraví. Rozdíl nicméně spočívá v tom, že tentokrát nepadá v úvahu, aby se vláda ve spolupráci se Sněmovnou pokusila věc vyřešit přijetím speciální právní úpravy. Na takový krok se jí nedostává času.

Pravomoci vlády v nouzovém stavu
Ústavní zákon o bezpečnosti České republiky dává vládě, respektive Parlamentu — s ohledem na závažnost situace — možnost vyhlásit nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav, přičemž první dva stavy mohou platit jak pro část, tak celé území státu a válečný stav se vždy vyhlašuje pro celou zemi. Zákon dále uvádí, že v případě nouzového stavu musí vláda vymezit, která práva a v jakém rozsahu se omezují.

Podrobnosti — alespoň pro stavy nouze a ohrožení státu — upřesňuje krizový zákon. V něm se píše, že na nezbytně nutnou dobu lze omezit právo na nedotknutelnost osoby, vlastnické a užívací právo k majetku, svobodu pohybu a pobytu ve vymezeném prostoru ohroženého území, pokojně se shromažďovat, provozovat podnikatelskou a nakonec i právo na stávku, pokud by vedla k narušení záchranných prací.

Zákon dále vládě přiznává pravomoc — opět na nezbytně nutnou dobu — nařídit evakuaci osob, uložit pracovní povinnost nebo bezodkladné provedení staveb a stavebních prací za účelem zmírnění, případně odvrácení ohrožení. Kabinet v nouzovém stavu dále může přijmout opatření k ochraně státních hranic a omezit vstup cizincům, nařídit nasazení vojáků v činné službě nebo přednostní zásobování některých zařízení.

V neposlední řadě je vláda oprávněna zakázat nabývání prostředků v cizí měně a cenných papírů, provádění veškerých plateb z České republiky do zahraničí, ukládání finančních prostředků na účty v cizích zemích a přijímání úvěrů od osob, které nemají v České republice trvalý pobyt či sídlo. Těm může rovněž zapovědět, aby si na českém území zřídily účty a ukládaly si na ně peníze.

Otázka proto zní: co může stát učinit? Pokud by vláda sama o své vůli znovu vyhlásila nouzový stav, počínala by si podle odborníků v rozporu s ústavním pořádkem. Zbývají proto dvě možnosti: přijímání opatření podle zákona o ochraně veřejného zdraví, které může vydávat ministr zdravotnictví Jan Blatný (nestr. za ANO) a hygienické stanice, anebo vyhlášení stavu nebezpečí podle krizového zákona na úrovni jednotlivých krajů. Obě tyto možnosti ovšem mají své limity.

×