Babišův kabinet hledá cestu, jak udržet omezující opatření i mimo nouzový stav

Jan Gruber

Vláda se ve snaze zachovat některá opatření proti šíření koronaviru bez nutnosti prodloužit nouzový stav pustila do legislativních kliček. Nejnovějším řešením obtížné situace má být přijetí speciálního zákona pro boj s virovou nákazou.

Podle ústavního právníka Jana Kudrny vládnoucí politici vycítili, že se lidem nouzový stav zajídá, a proto ho raději zruší, byť chtějí, aby omezení pokračovala. Foto ÚV ČR

Vláda Andreje Babiše (ANO) v posledních několika dnech intenzivně řeší otázku, jak zachovat některá opatření přijatá v souvislosti s šířením koronaviru i po skončení nouzového stavu, nemůže-li je dle rozhodnutí Městského soudu v Praze vydávat podle zákona o ochraně veřejného zdraví. Právníci její počínání hodnotí jako chaotické a říkají, že místo legislativní kliček by měla znovu předstoupit před Sněmovnu se žádostí o další prodloužení nouzového stavu.

Babišův kabinet nejprve plánoval, že se vydá cestou novelizace zákona o ochraně veřejného zdraví, jež měla posílit pravomoci ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (nestr. za ANO) tak, aby některá opatření proti koronaviru vydaná podle krizového zákona mohla platit i po skončení nouzového stavu jako mimořádná opatření rezortu zdravotnictví. Jeho projednávání ovšem v pondělí přerušil s tím, že vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) do čtvrtka připraví návrh dalšího postupu formou novely zákona o bezpečnosti.

Předložení Vojtěchovy novely avizoval předseda vlády již krátce poté, co Sněmovna odmítla prodloužit nouzový stav do 25. května, kdy má skončit většina omezujících opatření. Novelizace počítala s tím, že ministr zdravotnictví by v případě epidemie mohl rozhodnout jak o uzavření zdravotnických, školských nebo ubytovacích zařízení, tak i restaurací, všech typů provozoven, včetně obchodních center, ale také kadeřnictví, holičství a dalších služeb.

Zákon by mu rovněž umožnil zakázat konání veřejných a soukromých akcí, například divadelních a filmových představení nebo výstav, slavností, poutí a bohoslužeb, případně stanovit počet osob, které se jich mohou účastnit. Mimo jeho pravomoc by zůstalo pouze omezení, respektive zrušení schůzí či zasedání ústavních orgánů, orgánů veřejné moci a soudů. Ministr by v neposlední řadě mohl jakémukoliv zdravotnickému zařízení nařídit, aby vyčlenilo určitý počet lékařů a lůžek k řešení pandemie.

×